Gå til innhold

Fjernvarme som ikke fungerer i sameiet, men bare for min leilighet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i et større sameie, men over 100 leiligheter og bygget er fra 2009, så ganske nytt og vi har fjernvarme og mine radiatorer er den eneste som lager sinnssykt plagsomme ulyder ved kjøring. Det er sånn "shh-shh" lyder, altså høres ut som at vannet går uregelmessig gjennom rørene inn i radiatoren. Disse lydene har også rørene som leder opp til min leilighet i kjellerboden, mens de rørene som leder opp til andre leiligheter i sameiet har ikke disse ulydene, noe som gjør dette til et lokalt problem. Sameiets faste rørlegger har vært innom sameiet pga dette sikkert over 10 ganger uten å finne feilen, de har forsøkt alt, lufting av anlegget, justerer av pumpe og mosjonering av anlegget og ingenting har hjulpet noe som helst. Jeg har prøvd å si til dem at dette er lokalt for rørene som leder opp til min leilighet og det derfor bare er meg som plages med dette.... Har noen herinne ved rent tilfeldighet den huleste anelse om hva dette kan være, altså at rørene i kjelleren som leder opp til min leilighet lager lyder som ingen andre rør i kjelleren lager, samt at profesjonelle rørleggere ikke klarer å finne feilen etter å ha forsøkt titalls ganger.... Det virker som en mangel som ikke lar seg rette, rett og slett. 

Dessuten, vet noen hva som er neste instans å ta saken videre til når styret ikke lenger rør en finger for å løse problemet?

Anonymkode: 19a5d...4e3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Første tanke hvis problemet kun er lokalt hos deg, er at vannet går inn feil vei. Altså at tur og retur på radiatoren(e) er snudd. Det lager plagsomme lyder. Nå er det vanskelig å si eksakt hva de burde gjøre, når jeg ikke selv vet hva rørleggeren har gjort hos deg. Men holder en knapp på at tur og retur er krysset. Enten på radiatoren eller at rørene er krysset et eller annet sted. Kan være så simpelt at en strupeventil på rørstrekket ikke er innregulert riktig eller er snudd feil vei( vanlig at de kan snus med uhell).

men konklusjon, radiatoranlegget skal ikke lage sjenerende lyder!

Anonymkode: 72781...9d3

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du hørt med noen som produserer radiatorer? De kan fort vite litt mer enn rørleggere som skal vite litt om alt.

Anonymkode: 8acd4...88f

• Liker 1
Skrevet

Har du luftet de? Kan ha kommet luft inn i anlegget, og blir den med rundt må den slippes ut der det er høyset på radiatoren.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg bor i et større sameie, men over 100 leiligheter og bygget er fra 2009, så ganske nytt og vi har fjernvarme og mine radiatorer er den eneste som lager sinnssykt plagsomme ulyder ved kjøring. Det er sånn "shh-shh" lyder, altså høres ut som at vannet går uregelmessig gjennom rørene inn i radiatoren. Disse lydene har også rørene som leder opp til min leilighet i kjellerboden, mens de rørene som leder opp til andre leiligheter i sameiet har ikke disse ulydene, noe som gjør dette til et lokalt problem. Sameiets faste rørlegger har vært innom sameiet pga dette sikkert over 10 ganger uten å finne feilen, de har forsøkt alt, lufting av anlegget, justerer av pumpe og mosjonering av anlegget og ingenting har hjulpet noe som helst. Jeg har prøvd å si til dem at dette er lokalt for rørene som leder opp til min leilighet og det derfor bare er meg som plages med dette.... Har noen herinne ved rent tilfeldighet den huleste anelse om hva dette kan være, altså at rørene i kjelleren som leder opp til min leilighet lager lyder som ingen andre rør i kjelleren lager, samt at profesjonelle rørleggere ikke klarer å finne feilen etter å ha forsøkt titalls ganger.... Det virker som en mangel som ikke lar seg rette, rett og slett. 

Dessuten, vet noen hva som er neste instans å ta saken videre til når styret ikke lenger rør en finger for å løse problemet?

Hvis det er tilfellet at fagkyndig har vært der mange ganger og ikke funnet noe feil, så er det ikke stort styret kan gjøre heller. Anbefaler deg å innhente fagkompetanse, som har spesielt kjennskap til felles fyringsanlegg, og ta det derfra. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 21.58):

Første tanke hvis problemet kun er lokalt hos deg, er at vannet går inn feil vei. Altså at tur og retur på radiatoren(e) er snudd. Det lager plagsomme lyder. Nå er det vanskelig å si eksakt hva de burde gjøre, når jeg ikke selv vet hva rørleggeren har gjort hos deg. Men holder en knapp på at tur og retur er krysset. Enten på radiatoren eller at rørene er krysset et eller annet sted. Kan være så simpelt at en strupeventil på rørstrekket ikke er innregulert riktig eller er snudd feil vei( vanlig at de kan snus med uhell).

men konklusjon, radiatoranlegget skal ikke lage sjenerende lyder!

Jeg har undersøkt nærmere nå, og det som skjer i kjellerbod-området der det mange rør som betjener ulike deler av bygget er at rørene som betjener min del av blokken ikke lager lyder når vannet går inn og deretter opp til bl.a. min leilighet og de rett under leilighet, MEN! Når vannet går ut igjen (varme retur) kommer det ulyder, som akkurat er de samme som jeg hører i min leilighetene. Leilighetene ved siden av meg er ikke berørt, fordi de har andre rør i kjelleren som leder opp til deres boenheter.

Kan det være lekkasje i rørene som betjener min leilighet og dem rett under meg, altså oss som bruker samme segment av hovedrøret i kjelleren? 

Hvordan skal sånt løses? Altså hvis det f.eks lekkasje.... Så må man åpne både vegger/gulver for å fikse den defekte delen, eller finnes det smartere løsninger? Dette er et rør-i-rør system....

Er leiligheten min nå verdiløs pga av det?

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en differansetrykkventilsett STAP/STAD som vedlagt i linken her:

https://www.ahlsell.no/products/vvs-teknisk/ventiler---filter-og-instrumenter/innreguleringsventiler/8522442

Det er mange slike installert i mitt sameie, og min STAP differansetrykkregulator lager de samme lydene som jeg får i min leilighet. Ingen av de andre STAP differansetrykkregulatorene til noen av de andre leilighetene lager noen lyder.... Det er åpenbart noe feil med min trykkdifferanseregulator....

Vet noen hva dette kan skyldes or løses?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

https://www.ahlsell.no/products/vvs-teknisk/ventiler---filter-og-instrumenter/innreguleringsventiler/8522442

Det er mange slike installert i mitt sameie, og min STAP differansetrykkregulator lager de samme lydene som jeg får i min leilighet. Ingen av de andre STAP differansetrykkregulatorene til noen av de andre leilighetene lager noen lyder.... Det er åpenbart noe feil med min trykkdifferanseregulator....

Sannsynligvis montert feil vei i forhold til retningen på vannet går. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er forresten er strupeventil. Den har en A og B side, vannet skal gå inn en vei og ut den andre.   Denne kan kun monteres en vei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 21.46):

Har du gjort det som står i din makt, så er det bare advokat som gjenstår.

Anonymkode: 03287...222

AnonymBruker
Skrevet

Har du gjort det som står i din makt, så er det bare advokat som gjenstår.

Anonymkode: 03287...222

Hva mener du med advokater? Hvem kan jeg klandre for dette tenker du?

AnonymBruker
Skrevet

Det er forresten er strupeventil. Den har en A og B side, vannet skal gå inn en vei og ut den andre.   Denne kan kun monteres en vei. 

Min STAP differansetrykkventilator er montert i samme retning som alle øvrige STAP differansetrykkventilator i sameiet mitt, og alle andre STAP differansetrykkventilatorer fungerer (bortsett fra min) fungerer uten problemer.... Kan det ikke bare være at den er blitt gammel og må byttes ut? Det er jo et bygg fra 2009, altså 16 år gammel.....

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke så mye peiling, men har levd med radiatorer i snart 20 år. Mine har virket men må luftes ca hvert år for å bråke mindre og varme bedre.

Stusset litt på at du skrev "lufting av anlegget". Det må også luftes hos deg i din leilighet. Det gjør man enklest selv med en slik radiatornøkkel feks fra Biltema og ved å søke på "lufte radiator" på youtube for å se hvordan.

26-446_xl_1.jpg

Anonymkode: 67780...2ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Har ikke så mye peiling, men har levd med radiatorer i snart 20 år. Mine har virket men må luftes ca hvert år for å bråke mindre og varme bedre.

Stusset litt på at du skrev "lufting av anlegget". Det må også luftes hos deg i din leilighet. Det gjør man enklest selv med en slik radiatornøkkel feks fra Biltema og ved å søke på "lufte radiator" på youtube for å se hvordan.

26-446_xl_1.jpg

Det har jeg prøvd mange ganger. Det løser ingenting. Rørlegger har også luftet hele anlegget flere ganger i det siste. Det er som sagt min STAP ventilator lager ulyder som ingen andre STAP-ventilatorer i mitt borettslag lager... Disse er de samme lydene jeg får i min leilighet, og grunnen til at jeg klager... Lufting har ikke vært noen løsning for meg... Det er en lokal feil for meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva mener du med advokater? Hvem kan jeg klandre for dette tenker du?

Varmeanlegg er normalt sameiets ansvar. Dette for at ikke hver enkelt skal drive med ting som kan gjøre skade på bygget/naboer. Sånn er det i borettslag i hvert fall. Du betaler like mye som naboene for noe som virker dårligere. I det minste bør du få fratrekk på de månedlige fellesutgiftene. Kontakt annen rørlegger eller byggingeniører.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Varmeanlegg er normalt sameiets ansvar. Dette for at ikke hver enkelt skal drive med ting som kan gjøre skade på bygget/naboer. Sånn er det i borettslag i hvert fall. Du betaler like mye som naboene for noe som virker dårligere. I det minste bør du få fratrekk på de månedlige fellesutgiftene. Kontakt annen rørlegger eller byggingeniører.

Jeg vet at det er styrets ansvar, og rørleggeren som har vært her mange ganger i det siste er sameiets faste rørleggerbedrift og engasjert og betalt av sameiet... Jeg har bare på egenhånd lokalisert at det er kun er min STAP ventil som lager ulyder og ikke duger, ingen andre STAP ventiler lager den minste lyden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vet at det er styrets ansvar, og rørleggeren som har vært her mange ganger i det siste er sameiets faste rørleggerbedrift og engasjert og betalt av sameiet... Jeg har bare på egenhånd lokalisert at det er kun er min STAP ventil som lager ulyder og ikke duger, ingen andre STAP ventiler lager den minste lyden.

En her nevnte advokat. Kanskje en idé. Men først ville jeg prøvd å spørre styret hvorfor de ikke vil slippe til andre rørleggere/eksperter når deres faste har bevist gang på gang at de ikke finner feilen. Langt fra alle rørleggere er eksperter på fjernvarmeanlegg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

En her nevnte advokat. Kanskje en idé. Men først ville jeg prøvd å spørre styret hvorfor de ikke vil slippe til andre rørleggere/eksperter når deres faste har bevist gang på gang at de ikke finner feilen. Langt fra alle rørleggere er eksperter på fjernvarmeanlegg.

Du sier at ikke alle rørleggere er eksperter på fjernvarme, hva er det ellers man bruker en rørlegger til i et kaldt land som Norge?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du sier at ikke alle rørleggere er eksperter på fjernvarme, hva er det ellers man bruker en rørlegger til i et kaldt land som Norge?

Nei altså. Andre rør, da. Til vasker, fra vasker, til dusj, fra dusj, til do, fra do, til hus, fra hus, opplegg til vaskemaskin og oppvaskmaskin. De fleste rør der ute har ingenting med oppvarming å gjøre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

De fleste rørleggere har kompetanse på vannbåren varme. Langt færre har erfaring med fyrrom/teknisk rom. For det er kun der man møter fjernvarmen. Den varmer opp vannet i blokken tilsvarende oljebrennere gjorde før.

Når det gjelder vedlikeholdsansvar står dette i vedtektene. De fleste sameier har ansvar for hele varmekretsen inkl. radiatorene.

Få med deg en fra styret på en befaring.                                                                                                                                                                        

Anonymkode: 060a4...ee9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...