Gå til innhold

Eiendomsmegler har opplyst feil i tinglysningen -jeg er irritert

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjøpte hus med samboer. Jeg hadde så og si all egenkapital 90%+ og jeg betjener 90 % + av lånet. 

I forbindelse med boligkjøp skulle eiendomsmeglerfirma ordne med tinglysningen. Jeg vet ikke om jeg har oversett noe her, og er så forbanna på meg selv fordi jeg ikke husker helt. Men saken er at de har gjort en feil og huset er nå tinglyst med 50/50 eierskap. 

Kan jeg forvente at eiendomsmeglerfirmaet skal ordne opp i feilen? Eller må vi bare tinglyse på nytt og betale penger for dette. 

Det har mye å si skattemessig da min samboer har lav inntekt. 

Anonymkode: b8d80...2c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det har vel mere å si ved et brudd.

Dere kan selv avtale hvordan dere skal fordele rentene på skattemeldingen.

Anonymkode: a7d3a...37f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tåpelig, men dette har ingenting å si skattemessig.

Anonymkode: ffa70...a7b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville klaget og bedt dem ta ansvaret for feilen. De har gjort en feil. Den burde rette den. Og de burde betale for den.

Anonymkode: 44601...a2b

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke la det bli stående med feil fordeling hva enn du gjør ellers!

Anonymkode: 44601...a2b

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det kan du forvente at de fikser og betaler for, såfremt du har gitt tydelig beskjed. Viktig å få det fikset fortest mulig. 
Hos oss gjorde megleren en stor feil knyttet til tinglysingen som ikke ble oppdaget før flere år etter. Det er en lang historie, men det tok lang tid å få ordnet opp i (to år), men meglerne tok fullt ansvar, det var mye styr med jurister og diverse, men de ordnet det og betalte også tinglysingsgebyret. 

Anonymkode: b2fd7...98d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det kan man ikke lenger.  Det kommer delt på begge. 

Anonymkode: aa56a...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er det vi har erfart at vi ikke kan, og det koster for å si det sånn. Og det er høyst urettferdig når man allerede lever mer eller mindre på en inntekt…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar ! 

Jeg skal ta den kampen med eiendomsmeglerfirmaet kjenner jeg. Det var gitt ettertrykkelig beskjed til megler, men denne megleren var håpløst fraværende og virket å ha det veldig travelt med alt annet enn jobben sin…

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men er det ikke dere som signerer skjøtet som sendes inn..? Da burde jo dere sett det?

Anonymkode: 0b590...f06

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kjøpte hus med samboer. Jeg hadde så og si all egenkapital 90%+ og jeg betjener 90 % + av lånet. 

I forbindelse med boligkjøp skulle eiendomsmeglerfirma ordne med tinglysningen. Jeg vet ikke om jeg har oversett noe her, og er så forbanna på meg selv fordi jeg ikke husker helt. Men saken er at de har gjort en feil og huset er nå tinglyst med 50/50 eierskap. 

Kan jeg forvente at eiendomsmeglerfirmaet skal ordne opp i feilen? Eller må vi bare tinglyse på nytt og betale penger for dette. 

Her har du en god sak, særlig om papirene er utfylt korrekt fra din side. 
Du har både husforsikring og innboforsikring? Da kontakter du advokat, og ber om hjelp, samt kontakter forsikringsselskapet ditt og ber om fremgangsmåte for å bruke rettshjelpsdekning på en av forsikringene dine. Da betaler du i utgangspunktet en egenandel, men dersom du vinner frem med at andre har gjort feil, så skal den som har gjort feilen dekke dine advokatutgifter. 

Anonymkode: 3ea53...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skrev du/dere/megleren på skjøtet dere signerte da? Altså hvilken eierbrøk sto der? Man må opplyse hvilken eierbrøk man skal ha dersom man ønsker noe annet enn 50/50, dette skjer ikke automatisk ut i fra egenkapital.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men man kan vel fortsatt endre den? Selv om man på papiret står med 50% eierskap, så kan man ha ulik brøk på hvor mye man har nedbetalt lånet, og dermed hva man skal få i skattefradrag. 

Anonymkode: 3c12a...8b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men er det ikke dere som signerer skjøtet som sendes inn..? Da burde jo dere sett det?

Lettere å skylde på alle andre...

Anonymkode: 948b5...bf9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er det vi har erfart at vi ikke kan, og det koster for å si det sånn. Og det er høyst urettferdig når man allerede lever mer eller mindre på en inntekt…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kommer delt ja, men det er jo bare å endre det slik man er blitt enig om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Eiendomsmegler kan ikke tinglyse noe annet enn det dere har signert på, så hvis det er tinglyst 50/50, så har dere signert et skjøte med 50/50. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi gjorde en lignende feil for noen år siden. Fikk rettet det i etterkant uten problem.

Et googlesøk ga følgende info: Retting av feil ved tinglysingHvis du oppdager at et dokument har blitt tinglyst på feil måte, kan du kontakte Kartverket og forklare hva som er feil. Vi vil da vurdere om feilen kan rettes etter tinglysingsloven § 18.11. juni 2024

Anonymkode: 7142d...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jo, man signerer på dette i papirene man får fra megler etter kjøp. Vi har akkurat kjøpt bolig, og der var det ferdig utfylt med 50/50 og vi måtte endret om vi skulle hatt annen brøk. Dette så jeg helt tydelig, selv om jeg innrømmer å ha bare skumlest papirene vi fikk. Her virker det som om du ikke har sett gjennom hva du har signert på TS. 

Det har forresten noe å si ved dødsfall også. Om det står 50/50 vil dine etterlatte bare arve den delen som er tinglyst på deg. 

Anonymkode: fb828...204

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi gjorde en lignende feil for noen år siden. Fikk rettet det i etterkant uten problem.

Et googlesøk ga følgende info: Retting av feil ved tinglysingHvis du oppdager at et dokument har blitt tinglyst på feil måte, kan du kontakte Kartverket og forklare hva som er feil. Vi vil da vurdere om feilen kan rettes etter tinglysingsloven § 18.11. juni 2024

Anonymkode: 7142d...d2d

De må ha papirer på at eierbrøken er forskjellig, ellers endrer de ikke. Dvs, en avtale skrevet under av begge parter og to vitner. 

Vi måtte det. 

Anonymkode: ef42d...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...