AnonymBruker Skrevet 19. mars #21 Del Skrevet 19. mars Når man får kreftdiagnosen så får man enten kurativ eller palliativ behandling. Kurativ behandling er når kreften ikke har spredt seg eller bare har spredt seg itt, og utsikten til å bli frisk og kreftfri er til stede. Palliativ behandling/ livsforlengende er for de som allerede har kommet i stadie 4 når kreften blir oppdaget og da er det veldig liten sjanse/ umulig å bli kreftfri. Anonymkode: 094cb...b56 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #22 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Nja, det er jo ikke helt sant. Kreft i bukspyttkjertel, for eksempel, har få symptomer så har ofte utviklet seg litt for lenge før oppstart av behandling. Fra Kreftforeningen.no: Anonymkode: b6de4...bdc Også der er det jo de som faktisk blir helt friske. Min mor er en av de. Hun ble friskmeldt for nå 11 år siden og har ikke hatt noen utfordringer etterpå ut over at hun må gå på medisiner og sliter litt med fatigue. Hun har passert 75 så den fatiguen er nok litt aldersrelatert også selv om hun flyr på fjellet og mener det ikke er forskjell på 3-åringer og de som nærmer seg 80. Anonymkode: 91f30...0c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #23 Del Skrevet 19. mars Husk at algoritmen på tik tok viser at du er interessert i dette temaet og gir deg mer av det samme. Jeg får nada av dette. Verken kreft eller tilbakefall. Anonymkode: 0b07f...f7e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #24 Del Skrevet 19. mars Kommer nok ann på type kreft. Kjenner flere som har hatt brystkreft. Samtlige har fått tilbakefall. Noen av de var kreftfrie i mange år. Anonymkode: 0f198...bac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #25 Del Skrevet 19. mars Hadde selv kreft i 1990. Skal jo ikke si at det ikke kommer igjen, men i alle fall ikke frem til nå. Hadde metastaser og spredning til en rekke lymfeknuter. Anonymkode: 669e0...8d1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #26 Del Skrevet 19. mars Helt frisk blir du aldri, men du kan være midlertidig kreftfri. Anonymkode: dd32d...128 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #27 Del Skrevet 19. mars Min erfaring er den samme. Det kommer alltid tilbake i ny og aggressiv drakt. Kjenner ingen som har hatt kreft som har overlevd på sikt. Eneste unntaket er aldersrelaterte kreftformer, som prostatakreft og livmorhalskreft hos 60+. Så lenge det blir oppdaget tidlig og operert bort helt. Men så er de også såpass gamle når de først får det, at det er fult mulig at de dør av alderdom før de rekker å få tilbakefall. Anonymkode: 2cc3a...b40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #28 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Også der er det jo de som faktisk blir helt friske. Min mor er en av de. Hun ble friskmeldt for nå 11 år siden og har ikke hatt noen utfordringer etterpå ut over at hun må gå på medisiner og sliter litt med fatigue. Hun har passert 75 så den fatiguen er nok litt aldersrelatert også selv om hun flyr på fjellet og mener det ikke er forskjell på 3-åringer og de som nærmer seg 80. Anonymkode: 91f30...0c4 Akkurat som tanta mi det. Helt til hun fikk lungekreft og døde året etter. Det var 16 år etter at hun ble erklært kreftfri etter brystkreft. Anonymkode: 2cc3a...b40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #29 Del Skrevet 19. mars Ja, man kan absolutt bli helt frisk fra kreft. Anonymkode: 0ed0d...359 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #30 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, man kan absolutt bli helt frisk fra kreft. Anonymkode: 0ed0d...359 Den kan alltid komme tilbake. Anonymkode: dd32d...128 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #31 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Min erfaring er den samme. Det kommer alltid tilbake i ny og aggressiv drakt. Kjenner ingen som har hatt kreft som har overlevd på sikt. Eneste unntaket er aldersrelaterte kreftformer, som prostatakreft og livmorhalskreft hos 60+. Så lenge det blir oppdaget tidlig og operert bort helt. Men så er de også såpass gamle når de først får det, at det er fult mulig at de dør av alderdom før de rekker å få tilbakefall. Anonymkode: 2cc3a...b40 Hva med alle barn som får akutt lymfatisk leukemi for eksempel med over 90% overlevelse etter 5 år? De fleste av disse får ikke tilbakefall. Anonymkode: 0ed0d...359 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #32 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den kan alltid komme tilbake. Anonymkode: dd32d...128 Den KAN komme tilbake, men absolutt ikke "alltid", langt derifra. Anonymkode: 0ed0d...359 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #33 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Også der er det jo de som faktisk blir helt friske. Min mor er en av de. Hun ble friskmeldt for nå 11 år siden og har ikke hatt noen utfordringer etterpå ut over at hun må gå på medisiner og sliter litt med fatigue. Hun har passert 75 så den fatiguen er nok litt aldersrelatert også selv om hun flyr på fjellet og mener det ikke er forskjell på 3-åringer og de som nærmer seg 80. Anonymkode: 91f30...0c4 Eh ja, nå sa ikke jeg at 5 års overlevelse er 0%. Min kommentar var til hun som sa at de aller fleste blir frisk av alvorlig kreft. Det stemmer ikke for alle kreftformer, som bukspyttkjertel hvor oddsene er betydelig dårligere enn mange andre. Men altså ikke 0. Anonymkode: b6de4...bdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #34 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Helt frisk blir du aldri, men du kan være midlertidig kreftfri. Anonymkode: dd32d...128 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Den kan alltid komme tilbake. Anonymkode: dd32d...128 Dette er for ordens skyld helt feil. Man kan fint bli helt frisk fra kreft. Det er selvfølgelig ikke synonymt med å være immun mot kreft, men det er åpenbart ikke det noen legger i "helt frisk" heller. Du kan absolutt få andre kreftformer senere, og du kan også få den samme igjen, særlig hvis du er litt ekstra disponert for den aktuelle kreftformen (f.eks. ved visse genvariasjoner). Det er likevel fullt mulig å bli kreftfri, som i helt frisk fra kreft, på en slik måte at du ikke har høyere risiko for å få samme kreftformen igjen enn det en annen med tilsvarende genetiske forutsetninger og livsførsel (og som foreløpig aldri har hatt kreft) vil ha. Og det er jo den eneste målestokken for "helt frisk" som gir noen mening. Anonymkode: 5560e...8c4 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #35 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Min erfaring er den samme. Det kommer alltid tilbake i ny og aggressiv drakt. Kjenner ingen som har hatt kreft som har overlevd på sikt. Eneste unntaket er aldersrelaterte kreftformer, som prostatakreft og livmorhalskreft hos 60+. Så lenge det blir oppdaget tidlig og operert bort helt. Men så er de også såpass gamle når de først får det, at det er fult mulig at de dør av alderdom før de rekker å få tilbakefall. Anonymkode: 2cc3a...b40 Hva mener du på sikt? På sikt er det vel ingen som overlever? Selv hadde jeg kreft for over 30 år siden og er bikket 60 nå. Ingen antydning til kreft igjen. Anonymkode: 669e0...8d1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #36 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva mener du på sikt? På sikt er det vel ingen som overlever? Selv hadde jeg kreft for over 30 år siden og er bikket 60 nå. Ingen antydning til kreft igjen. Anonymkode: 669e0...8d1 Jeg reagerte også på den. På sikt er det ingen som overlever, kreft eller ei 🤭 Anonymkode: b6de4...bdc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
veronica<3 Skrevet 19. mars #37 Del Skrevet 19. mars Tråden er ryddet for helseskadelige råd og anbefalinger. veronica<3, mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #38 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (21 timer siden): Dumt spørsmål men jeg lurer faktisk på dette. Jeg ser veldig mye på tik tok og temaet som fanget min interesse der er kreft. Ser veldig mange unge folk får det nå om dagen. Jeg følger veldig mange av disse folka som legger ut sin reise på godt og vondt. Men én ting jeg har lagt merke til er at uansett hvor «friske» de blir etter behandling og har kjempefine målinger og CT scan så dukker det ALLTID opp igjen på et eller annet tidspunkt. Spesielt for de med langtkommen kreft. De legger ut at nå er de helt kvitt kreften og er så lykkelig så året etter BAM! Kreften er tilbake. Noen har noen år pause men det kommer alltid tilbake. Så mitt spørsmål er, går det an å bli frisk av det? Og da mener jeg helt frisk og ikke bare «midlertidig» frisk? Noen som kjenner noen som har hatt kreft og blitt frisk og har vært det i mange år? Jeg føler det er nesten umulig å bli frisk. Når du først har fått det så er den der og lurer inne i kroppen. Tanker? Anonymkode: 23801...406 Tik tok har ikke eksistert lenge nok til at du kan ha fulgt mange gjennom hele løpet inkludert tiden som regnes for å bli friskmeldt. Anonymkode: 9352c...0df 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #39 Del Skrevet 20. mars Ja, selvsagt vil jeg si, kan man bli helt frisk fra kreft. I den forstand at man ikke finner kreft igjen i kroppen. Det samme gjelder for de som ikke har fått påvist kreft, man antas å være kreftfri. Kreft i dag behandles ofte vellykket, flere og flere overlever. Det er langt fra den dødelige sykdommen det en gang var. Du må lese deg opp på f.eks. Kreftlex for sikre kilder, ikke tik-tok 🙄 Vil man fordummes? Skummelt at vranglære også spres på denne måten! At noen kjenner noen hvor alle fikk tilbakefall er uheldig, men ikke statistisk riktig, man MÅ se til større forskning. Men for å oppveie vektskålen så kjenner jeg veldig mange som har hatt kreft, og det store flertallet, er blitt friske (både 5 og 10 år+ siden). Anonymkode: 1b11d...c8e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå