Gå til innhold

"Fordi jeg sa det"-sjef. Greit å si i 2025?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 0.32):

Men spørsmålet er vel hvorfor han ikke kunne hintet til dette. Det var allerede noen som gjorde oppgave B. Han fikk oss til å bytte uten noen begrunnelse. Dette gjorde at jeg tvilte på min egen kompetanse i oppgave A og jeg synes han burde ha hjulpet meg å forstå at det ikke var min innsats det gikk på, hvis det faktisk var en annen årsak. Å svare krass "Fordi jeg sier det"... ber jo litt om dårlig stemning?

Anonymkode: 28668...80f

En leder skal ikke "hinte", det er mye bedre med en klar tale og beskjed.

Sa noen snøfnugg, hvor alt skal pakkes inn og på ingen måte kunne oppleves negativt?

Anonymkode: 3f91b...571

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 19.55):

Var nok en frase på moten for et par tiår siden, men har fått inntrykk at de aller fleste ville reagert på å bli fortalt dette av sjefen?

Jeg spurte sjefen min hvorfor han byttet meg fra oppgave A til oppgave B, fikk som svar, "Fordi jeg sa det". Oppleves litt uvant, men kanskje dette er like populært i dag som før? Jeg synes i alle fall ikke noe om det.

Jeg har aldri blitt snakket sånn til av en leder, og jeg ville ikke akseptert det svaret. I første rekke ville jeg nok bare latt være å gjøre oppgaven. Hvis sjefen ikke gidder å forklare hvorfor noe må gjøres så kan det ikke være særlig viktig heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 19.55):

Var nok en frase på moten for et par tiår siden, men har fått inntrykk at de aller fleste ville reagert på å bli fortalt dette av sjefen?

Jeg spurte sjefen min hvorfor han byttet meg fra oppgave A til oppgave B, fikk som svar, "Fordi jeg sa det". Oppleves litt uvant, men kanskje dette er like populært i dag som før? Jeg synes i alle fall ikke noe om det.

AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 19.59):

Jeg kan godt skjønne at ledere blir rimelig trøtte av at ansatte skal stille spørsmålstegn ved alt. Så lenge oppgavene er innafor stillingsbetegnelse og arbeidsavtale må leder få utøve styringsretten sin og disponere personalet sitt på den måten vedkommende finner mest hensiktsmessig. 

Anonymkode: 8854e...c02

Forutsatt at leder er i dialog med den ansatte om endringene ja, hvis ikke nei. ARbeidsgiver er pr loven pålagt en slik dialog og "fordi jeg sa det" er ikke dialog. 

Anonymkode: d5e42...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 23.43):

Hvis vi lar være å leite etter ting å bli krenka for, og heller tenker oss litt om, så kan grunnen for eksempel være 

a) sjefen synes du er stor og sterk og kjempeflink til å gjøre jobben

b) noen har bedt om lette i arbeidsoppgavene, og samtidig bedt sjefen ikke fortelle det

c) noen tok kgs råd om å sykemelde seg fordi de har det litt hektisk med faktisk hele TO småbarn hjemme. Da må jo de som er på jobb gjøre jobben

d) sånn er’e bare.

Anonymkode: e47a8...261

Kansje en kolega er blit sykemelt fordi sjefen er inkompetent? 

Uanset er det mange bedre måter å svare på en det svare TS fik....

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 23.26):

Men er det ikke unødvendig å være så spiss? Det var et legitimt spørsmål da jeg hadde blitt fortalt jeg skulle gjøre oppgave A, så uten forvarsel blir plassert i oppgave B som er kjent som tyngre og krevende (dette er en manuell/fysisk jobb).

Du er kanskje av dem som mener at alle sjefer er dritt kun fordi de er sjefer? Sjefer har både rett til å bestemme og gjøre det uten innblanding dra de hun er sjef for. Selvfølgelig innen rimelighetens grenser. Finnes dårlige sjefer, men finnes jaggu mange dårlige ansatte også, som bl a er dårlige på å innordne seg.

Anonymkode: e2be0...651

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Budskapet kunne nok vært formidlet på en mer smidig måte. Men mange ansatte virker å tro at arbeidslivet er et demokrati hvor alle får bestemme like mye. Så jeg skjønner lederen også 

Anonymkode: 9fe4c...8fd

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette kommer kanskje som en overraskelse, men ledere er også bare mennesker. Av og til kommer ting ut på en mindre optimal måte, og kanskje spesielt hvis det er snakk om ansatte som alltid må diskutere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sunnfjording skrev (27 minutter siden):

Dette kommer kanskje som en overraskelse, men ledere er også bare mennesker. Av og til kommer ting ut på en mindre optimal måte, og kanskje spesielt hvis det er snakk om ansatte som alltid må diskutere.

Husker en gang jeg sa "nå er det ikke slik at de andre ikke gjør noe her". Uproft, og jeg tenkte over det etterpå.

Men når den som er minst effektiv av alle, igjen klager over å ha for mye på seg, og har fått veiledning og støtte for å løse oppgaver bedre, da er jeg tross alt bare et menneske.. 

Anonymkode: 4b5b9...0db

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...