Gå til innhold

"Fordi jeg sa det"-sjef. Greit å si i 2025?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Var nok en frase på moten for et par tiår siden, men har fått inntrykk at de aller fleste ville reagert på å bli fortalt dette av sjefen?

Jeg spurte sjefen min hvorfor han byttet meg fra oppgave A til oppgave B, fikk som svar, "Fordi jeg sa det". Oppleves litt uvant, men kanskje dette er like populært i dag som før? Jeg synes i alle fall ikke noe om det.

Anonymkode: 28668...80f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker at det er en nedlatende drittsjef. Det er en frekk måte å si ting på.

Endret av Nowayback
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan godt skjønne at ledere blir rimelig trøtte av at ansatte skal stille spørsmålstegn ved alt. Så lenge oppgavene er innafor stillingsbetegnelse og arbeidsavtale må leder få utøve styringsretten sin og disponere personalet sitt på den måten vedkommende finner mest hensiktsmessig. 

Anonymkode: 8854e...c02

• Liker 19
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 18.59):

Jeg kan godt skjønne at ledere blir rimelig trøtte av at ansatte skal stille spørsmålstegn ved alt. Så lenge oppgavene er innafor stillingsbetegnelse og arbeidsavtale må leder få utøve styringsretten sin og disponere personalet sitt på den måten vedkommende finner mest hensiktsmessig. 

Anonymkode: 8854e...c02

Ekspander  

Men er det ikke unødvendig å være så spiss? Det var et legitimt spørsmål da jeg hadde blitt fortalt jeg skulle gjøre oppgave A, så uten forvarsel blir plassert i oppgave B som er kjent som tyngre og krevende (dette er en manuell/fysisk jobb).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 22.26):

Men er det ikke unødvendig å være så spiss? Det var et legitimt spørsmål da jeg hadde blitt fortalt jeg skulle gjøre oppgave A, så uten forvarsel blir plassert i oppgave B som er kjent som tyngre og krevende (dette er en manuell/fysisk jobb).

Ekspander  

Hvis vi lar være å leite etter ting å bli krenka for, og heller tenker oss litt om, så kan grunnen for eksempel være 

a) sjefen synes du er stor og sterk og kjempeflink til å gjøre jobben

b) noen har bedt om lette i arbeidsoppgavene, og samtidig bedt sjefen ikke fortelle det

c) noen tok kgs råd om å sykemelde seg fordi de har det litt hektisk med faktisk hele TO småbarn hjemme. Da må jo de som er på jobb gjøre jobben

d) sånn er’e bare.

Anonymkode: e47a8...261

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 18.55):

Var nok en frase på moten for et par tiår siden, men har fått inntrykk at de aller fleste ville reagert på å bli fortalt dette av sjefen?

Jeg spurte sjefen min hvorfor han byttet meg fra oppgave A til oppgave B, fikk som svar, "Fordi jeg sa det". Oppleves litt uvant, men kanskje dette er like populært i dag som før? Jeg synes i alle fall ikke noe om det.

Ekspander  

Det er jo dårlig ledelse, og det virker jo ikke, for du stimulerer ikke den ansatte, men jeg blir ikke overasket over hvor inkompetent ledere er lenger.

Det er, og har alltid vært, å skyte seg selv i foten som leder, og avdekker at man har nådd Peter prinsippet…

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ekspander  

Litt barnslig å si det sånn, men innholdet er jo greit nok:

Jeg trenger en ny person til oppgave B, det blir deg, og akkurat dette bestemmer jeg uten diskusjon. 

Anonymkode: 9b5eb...a8e

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det finnes dessverre mange sjefer som sjefer for å sjefe. 

Anonymkode: 9da58...e05

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er frekt, meeeen det finnes også ansatte som gjør ting som etter hvert gjør ledere veldig lei. Jeg har en god leder, men jeg kan se for meg at hun kan svare slik til noen en veldig sjelden gang. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  katties skrev (På 18.3.2025 den 23.07):

Det er frekt, meeeen det finnes også ansatte som gjør ting som etter hvert gjør ledere veldig lei. Jeg har en god leder, men jeg kan se for meg at hun kan svare slik til noen en veldig sjelden gang. 

Ekspander  

Ja jeg ser den! Ville spesifisere at jeg spurte på en høflig måte akkurat i dét øyeblikket sjefen sa det. Passet på å være hyggelig. Så synes vel bare han ikke trengte å "snappe" tilbake, og lurte bare på om dette er vanlig praksis i dag da jeg ikke har vært på arbeidsmarkedet så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 22.43):

Hvis vi lar være å leite etter ting å bli krenka for, og heller tenker oss litt om, så kan grunnen for eksempel være 

a) sjefen synes du er stor og sterk og kjempeflink til å gjøre jobben

b) noen har bedt om lette i arbeidsoppgavene, og samtidig bedt sjefen ikke fortelle det

c) noen tok kgs råd om å sykemelde seg fordi de har det litt hektisk med faktisk hele TO småbarn hjemme. Da må jo de som er på jobb gjøre jobben

d) sånn er’e bare.

Anonymkode: e47a8...261

Ekspander  

Men spørsmålet er vel hvorfor han ikke kunne hintet til dette. Det var allerede noen som gjorde oppgave B. Han fikk oss til å bytte uten noen begrunnelse. Dette gjorde at jeg tvilte på min egen kompetanse i oppgave A og jeg synes han burde ha hjulpet meg å forstå at det ikke var min innsats det gikk på, hvis det faktisk var en annen årsak. Å svare krass "Fordi jeg sier det"... ber jo litt om dårlig stemning?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 23.32):

Men spørsmålet er vel hvorfor han ikke kunne hintet til dette. Det var allerede noen som gjorde oppgave B. Han fikk oss til å bytte uten noen begrunnelse. Dette gjorde at jeg tvilte på min egen kompetanse i oppgave A og jeg synes han burde ha hjulpet meg å forstå at det ikke var min innsats det gikk på, hvis det faktisk var en annen årsak. Å svare krass "Fordi jeg sier det"... ber jo litt om dårlig stemning?

Ekspander  

Joda, kommunikasjon er alltid bra. Og endringer skjer ofte i arbeidslivet, det er da bedre for egoet ditt å tenke noe positivt om det «det er fordi sjefen synes jeg gjør det bra» enn noe negativt «sjefen syns jeg er inkompetent». For så vidt en grei regel til det meste her i livet ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi kan også snu det på hodet, det er uansett noen som må gjøre denne oppgaven, så når du stiller spørsmålstegn ved det så sier du implisitt at du har fått en dårligere oppgave og er ikke fornøyd.

Sjefen sin oppgave er å lede, men også på en måte som skaper mest mulig produktivitet, så her har vel sjefen funnet ut at du var best egnet til den oppgaven, og har derfor lagt om litt på kabalen. Sjefen statuerer vel et eksempel for deg, at du ikke skal stille spørsmål med små omrokkeringer av arbeidsoppgaver i fremtiden, hadde vært slitsomt om sjefen måtte begrunne hvert lille valg han tok ovenfor hver enkelt ansatt.

Han kunne kanskje sagt, "fordi jeg synes det er beste løsningen", men da hadde han kanskje lagt opp til debatt med deg, hvorpå du begynner med, "hvorfor er det beste løsningen, når du har gitt meg.................... Så han valgte derfor, "fordi jeg sa det" og da fikk han satt et punktum for diskusjonen, som unasett ville fått samme utfall for din del.

Anonymkode: 33059...692

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 23.52):

Vi kan også snu det på hodet, det er uansett noen som må gjøre denne oppgaven, så når du stiller spørsmålstegn ved det så sier du implisitt at du har fått en dårligere oppgave og er ikke fornøyd.

Sjefen sin oppgave er å lede, men også på en måte som skaper mest mulig produktivitet, så her har vel sjefen funnet ut at du var best egnet til den oppgaven, og har derfor lagt om litt på kabalen. Sjefen statuerer vel et eksempel for deg, at du ikke skal stille spørsmål med små omrokkeringer av arbeidsoppgaver i fremtiden, hadde vært slitsomt om sjefen måtte begrunne hvert lille valg han tok ovenfor hver enkelt ansatt.

Han kunne kanskje sagt, "fordi jeg synes det er beste løsningen", men da hadde han kanskje lagt opp til debatt med deg, hvorpå du begynner med, "hvorfor er det beste løsningen, når du har gitt meg.................... Så han valgte derfor, "fordi jeg sa det" og da fikk han satt et punktum for diskusjonen, som unasett ville fått samme utfall for din del.

Anonymkode: 33059...692

Ekspander  

Det å spørre om hvorfor er ikke å implisere at man ikke er fornøyd. På skiftene vi har på jobb vet man på forhånd om man skal gjøre oppgave A eller B. Så man kommer på jobb med en forventning om hvilken oppgave man skal drive med de neste timene.

Så kommer sjefen (/mellomleder) og sier at du skal ikke gjøre opg A men opg B. Smilte og sa selvsagt, noen grunn? "Fordi jeg sa det". Denne sjefen har ved flere anledninger vært skarp mot meg, og jeg opplever han som litt usikker. Synes i alle fall at en slik setning tilhører fortiden.

Lederens jobb er jo å motivere og engasjere. Få hele laget i havn. Det virker som starten på en dårlig kultur å ha en ovenfra-ned holdning til de ansatte på jobb, og aktivt bruke "makten" sin foran nesa dems fordi de kan. I mitt hode skulle vel alle behandles som likeverdige kollegaer selv om man har ulike arbeidsoppgaver.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 23.05):

Litt barnslig å si det sånn, men innholdet er jo greit nok:

Jeg trenger en ny person til oppgave B, det blir deg, og akkurat dette bestemmer jeg uten diskusjon. 

Anonymkode: 9b5eb...a8e

Ekspander  

Men er dette en leder som skaper et fint arbeidsmiljø, eller en sjef med en ovenfra-og-ned holdning? Det har aldri vært sagt noe om noen diskusjon eller kverulering på avgjørelsen, simpelthen en begrunnelse. Begrunnelsen hjelper meg som arbeidstaker å forstå hva jeg gjør bra, og hva jeg potensielt må forbedre. Dette er noe en leder har ansvar for å formidle for å kunne utvikle hele laget. Jeg har også i utgangspunktet krav på varierte arbeidsoppgaver, men endte opp med å gjøre oppgave B hele arbeidsdagen. Selv om dette er en fysisk tung oppgave (ref arbeidstilsynet) og man egentlig burde få pause hver 2 time (?). Så mitt "Hvorfor" var vel egentlig et utrykk for overraskelse og nysgjerrighet, ikke en utfordring av hans autoritet som leder.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 23.30):

Ja jeg ser den! Ville spesifisere at jeg spurte på en høflig måte akkurat i dét øyeblikket sjefen sa det. Passet på å være hyggelig. Så synes vel bare han ikke trengte å "snappe" tilbake, og lurte bare på om dette er vanlig praksis i dag da jeg ikke har vært på arbeidsmarkedet så lenge.

Ekspander  

Nei,man kommuniserer vanligvis ikke slik - det er uhøflig, samme om det er lederen din, helsepersonell, eller en hvilken som helst tilfeldig person. Spørsmålet er om det f.eks. var pga tidspress, for mange lignende spørsmål, eller om personen bare mener det er en grei måte å svare på.

Endret av katties
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har aldri blitt snakket til på den måten av egen leder, i hvert fall. Det er selvfølgelig ikke noe du hverken kan eller bør lage en større sak av, og det finnes langt større tragedier, men det er en uheldig måte å kommunisere på. Og det er, etter det jeg kan vurdere både ut fra egne erfaringer og div. tillitsvalgtroller opp gjennom, ikke en vanlig måte å bli tiltalt på av egen leder.

Det er klart lederen din ikke trenger å gi deg en utførlig begrunnelse, altså. Men i det lange løp lønner det seg sjelden for sjefer å infantilisere egne medarbeidere som ledd i styringen av dem.

Anonymkode: 25861...197

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ekspander  

En leder trenger ikke alltid forklare sine årsaker til ulike valg. Når man spør om det, og særlig om det er til stadighet, så må man tåle at man noen ganger ikke får svar.

Det har nok aldri vært "på moten", men er en måte å komme i mål på, i stedet for å måtte begrunne og tidvis kverrulere med noen som oftest er av den yngre generasjonen.

Anonymkode: 3f91b...571

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 23.32):

Ekspander  

Ikke om det skyldes usynlig sykdom hos kollegaen din, og byttet var nødvendig for å tilpasse. 

Spontanabort, gravidititet, angst, strilisering... 

Og du kunne også stilt spørsmålet annerledes. Det er forskjell på å si "byttet får meg til å tvile på egen kompetanse". Da ville du fått svar "det har ikke noe med det å gjøre, tvert i mot så er du her den beste til å løse oppgave B". Selv gode sjefer kan ha en dårlig dag når "hvorfor....???" spørsmålene kommer. 

Anonymkode: 4b5b9...0db

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har aldri vært borte i det. Samtidig har jeg aldri stilt spørsmålstegn til hvorfor jeg må gjøre noe. 

Anonymkode: c5c79...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...