Gå til innhold

Litt sjokkert da jeg leste at bhglærere i Trondheim (og kanskje landet forøvrig?) er ufør…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Eller har grad av ufør før de fyller 47 år. Er det likt i noen andre yrker?

Finner ikke linken, tror det var i Adressa.

Anonymkode: 5863c...59a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Denne her du tenker på? 

https://www.adressa.no/debatt/i/zAekm4/maa-barnehagelaerere-bytte-jobb-foer-50

Det er ikke lett å forme perfekte, kapitalistiske Terminator-profitt maskiner, nei. 

Før var det bare: Get The Fuck Out og lek med en ball alene 😂 Og ikke klatre for høyt i treet, kan brekke nakken.

Men nå er alt planlagt til minste detalj og det krever enormt mye. Lønna er også ganske tragisk.

Anonymkode: bc59b...b26

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 18.40):

Denne her du tenker på? 

https://www.adressa.no/debatt/i/zAekm4/maa-barnehagelaerere-bytte-jobb-foer-50

Det er ikke lett å forme perfekte, kapitalistiske Terminator-profitt maskiner, nei. 

Før var det bare: Get The Fuck Out og lek med en ball alene 😂 Og ikke klatre for høyt i treet, kan brekke nakken.

Men nå er alt planlagt til minste detalj og det krever enormt mye. Lønna er også ganske tragisk.

Anonymkode: bc59b...b26

Ekspander  

Ja der er den, takk for deling! Tragisk at det skal være sånn ja😟

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Barnehagelærerutdanningen er et av de enkleste studiene man kan ta. Som da også rekrutterer folk som anses som «ressurssvake» i utgangspunktet. Samtidig som at det å jobbe i barnehage er krevende rent fysisk og mentalt. Det er mye støy, lyder, lav bemanning, mye løfting osv. Jeg snakker ikke ned bhglærere, men jeg vil påstå at det er en signifikant sammenheng. Er man i utgangspunktet mindre tolerant, og begynner i et krevende yrke så er ikke døra til å bli uføretrygdet langt unna.

Vet ikke hvorfor Trondheim som by stikker seg ut.

Anonymkode: 708ec...416

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jrg jobbet 8 år i barnehage. 1 runde med utbrenthet, og 1 runde med nesten utbrenthet. Det emosjonelle presset var alt for høyt, og man sliter seg ut mellom alle kravene. Å ha kontroll/oversikt på 20-25 barn er uoverkommelig. Ved sykdom og fravær må man brette ermene opp og gjøre det beste man kan. 

Byttet så jobb til miljøterapeut i bolig med utagering. Mer krevende hverdag fysisk med forsøk på slag og spark daglig. MEN jeg får forholde meg til 1 bruker av gangen, ingen bemanningskrise da det MÅ settes inn folk ved fravær, kjempegod støtte fra ledelse og kolleger, samt utbetalt mellom 6 og 8000 mer per mnd. 

Hva får meg tilbake til barnehage? 

Ingenting. Hadde jeg fortsatt, ville jeg helt sikkert blitt en del av delvis ufør-statestikken. Selv om min arbeidsmoral er godt over snittet høyt.

Anonymkode: 41385...74b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 18.32):

Ekspander  

Dessverre mange ungdomsskolelærere også. Jeg har bikket 40, og ca halvparten av damene på min alder er delvis ufør.

Anonymkode: 5e8b4...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har ei venninne som jobber som ped.-leder, og det hun forteller meg overbeviser meg om at å jobbe i barnehage er verre enn å være sykepleier, som jeg er. Hvis jeg tenker for nøye på det blir jeg urolig over det samfunnet vi har fått.  

Anonymkode: bfb71...1f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 10.24):

Jeg har ei venninne som jobber som ped.-leder, og det hun forteller meg overbeviser meg om at å jobbe i barnehage er verre enn å være sykepleier, som jeg er. Hvis jeg tenker for nøye på det blir jeg urolig over det samfunnet vi har fått.  

Anonymkode: bfb71...1f8

Ekspander  

Som en i helse, ville jeg aldri byttet frivillig til å jobbe med barn og pedagogikk. Føkk dem kids. Støy, skit, spytt og ingen dannelse å snakke om enda. Barn bør være foreldrenes ansvar, ikke noen sin andre.

Anonymkode: 7227e...97d

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 18.46):

Barnehagelærerutdanningen er et av de enkleste studiene man kan ta. Som da også rekrutterer folk som anses som «ressurssvake» i utgangspunktet. Samtidig som at det å jobbe i barnehage er krevende rent fysisk og mentalt. Det er mye støy, lyder, lav bemanning, mye løfting osv. Jeg snakker ikke ned bhglærere, men jeg vil påstå at det er en signifikant sammenheng. Er man i utgangspunktet mindre tolerant, og begynner i et krevende yrke så er ikke døra til å bli uføretrygdet langt unna.

Vet ikke hvorfor Trondheim som by stikker seg ut.

Anonymkode: 708ec...416

Ekspander  

Trondheim kommune har notorisk underfinansiert oppvekstsektoren i årtier. Jeg er medlem av noen barnehagegrupper og der kommer det stadig opp at Trondheim kommune kutter i sektoren, de utsatte å følge bemanningsnormen lengst (uten konsekvenser såklart) fordi de var så langt unna å oppfylle den 😂 at det ble for dyrt å finansiere fort nok.

Anonymkode: 32f05...edc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tipper det henger nært sammen med at barnehagene er kronisk underbemannet.

Vi har en bemanningsnorm, på hvor mange ansatte det skal være per barn i ulike aldersgrupper. Men var nylig en undersøkelse på hvor ofte det faktisk var til stede nok antall voksne i barnehagen etter bemanningsnormen. Det var stort sett bare en halvtime helt på begynnelsen og slutten av dagen.

Planleggingstid, møter, sykefravær osv gjør at det alltid er for lite voksne tilstede for barna.

Anonymkode: f09da...53e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 18.32):

Ekspander  

Det er meningen at alle arbeidstagere skal planlegge for to karrierer. Satser du på et fysisk aktivt yrke, om det er innen buggy og anlegg eller innen helse og omsorg så anbefales du på det sterkeste å sørge for at du har restkapasitet til å også trene aktivt utenom arbeidstid, fordi du helt naturlig og selvsagt behøver veltrente muskler for å unngå skade. Selvsagt bør du også trene om du arbeider stillesittende, men da fordi du er inaktiv, ikke fordi løft etc kan føre til skader.

I tillegg synker evnen til restitusjon og tildeling med alder, slitasjeskader bygger seg opp over tid, så om du har valgt deg et aktivt yrke er anbefalingen altså å planlegge omskolering tidlig. Gjerne samtidig med det første yrkesvalget. Og i alle fall rundt 40 års alder.

De som ikke evner følge anbefalingene (og det finnes det mange reelle grunner til) vil påregnelig bli permanent satt ut av arbeidslivet et sted mellom 45 og 60, ja.

Men som sagt: alt over er allmennkunnskap.

Anonymkode: 81653...4d8

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 11.25):

Det er meningen at alle arbeidstagere skal planlegge for to karrierer. Satser du på et fysisk aktivt yrke, om det er innen buggy og anlegg eller innen helse og omsorg så anbefales du på det sterkeste å sørge for at du har restkapasitet til å også trene aktivt utenom arbeidstid, fordi du helt naturlig og selvsagt behøver veltrente muskler for å unngå skade. Selvsagt bør du også trene om du arbeider stillesittende, men da fordi du er inaktiv, ikke fordi løft etc kan føre til skader.

I tillegg synker evnen til restitusjon og tildeling med alder, slitasjeskader bygger seg opp over tid, så om du har valgt deg et aktivt yrke er anbefalingen altså å planlegge omskolering tidlig. Gjerne samtidig med det første yrkesvalget. Og i alle fall rundt 40 års alder.

De som ikke evner følge anbefalingene (og det finnes det mange reelle grunner til) vil påregnelig bli permanent satt ut av arbeidslivet et sted mellom 45 og 60, ja.

Ekspander  

Hvem er det som gir dissse anbefalingene?

Anonymkode: ca0a5...d9d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 11.24):

Tipper det henger nært sammen med at barnehagene er kronisk underbemannet.

Vi har en bemanningsnorm, på hvor mange ansatte det skal være per barn i ulike aldersgrupper. Men var nylig en undersøkelse på hvor ofte det faktisk var til stede nok antall voksne i barnehagen etter bemanningsnormen. Det var stort sett bare en halvtime helt på begynnelsen og slutten av dagen.

Planleggingstid, møter, sykefravær osv gjør at det alltid er for lite voksne tilstede for barna.

Anonymkode: f09da...53e

Ekspander  

Heia NPM!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har jobbet i småskolen og klarte henge med i ti år. Ville ikke klart meg så lenge i en barnehage.

Anonymkode: 3c496...a77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 18.43):

Ja der er den, takk for deling! Tragisk at det skal være sånn ja😟

Ekspander  

Ikke bruk ordet tragisk om alt mulig. Dette er ikke tragisk. 

Anonymkode: 42429...c27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 11.25):

Ekspander  

Buggy og anlegg høres gøy ut!😊

Anonymkode: 42429...c27

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...