AnonymBruker Skrevet 18. mars #1 Skrevet 18. mars Skulle gjerne ordnet uteområder med gjerde og nye heller/stein/asfalt fra vei til inngangsdør (ca 25 meter) og generelt rette opp og legge ny plen på ca 200 m2 stort område. Skulle gjerne laget p-plass samtidig og da må man vel tegne opp og søke hos kommunen først. Er usikker på hva sånt arbeid vil koste og hvor jeg skal starte for eventuelt å komme i gang. Noen som har fått gjort litt større prosjekter i hagen og vil fortelle hva som ble gjort og ca kostnad? Er dere fornøyde med arbeidet ønsker jeg gjerne anbefalinger i.f.t firma i området Asker/Bærum/Oslo. Anonymkode: e258d...0d3
newman01 Skrevet 19. mars #2 Skrevet 19. mars Så lenge du ikke endrer terrenghøyden i særlig grad er det ikke søknadspliktig. Jeg fikk et firma til å planere, fjernet masser, la duk, nye masser og asfalterte rundt 180m2 med granittkantstein rundt og en liten støttemur i granittblokker. En del masser ble kjørt vekk i prosessen. Mener å huske at det kostet rundt 200k. 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars #3 Skrevet 24. mars Dytter på denne. Vil gjerne høre fra flere 😊 Anonymkode: e258d...0d3
newman01 Skrevet 25. mars #4 Skrevet 25. mars (endret) AnonymBruker skrev (15 timer siden): Dytter på denne. Vil gjerne høre fra flere 😊 Anonymkode: e258d...0d3 Siden vi ikke veit hva du skal gjøre må du nesten lete litt selv. Her er et godt sted å starte: Dette kan du bygge uten å søke - Direktoratet for byggkvalitet Da kanskje du finner ut om det er søknadspliktig tiltak. Det kompliserer ting. Skal du f.eks legge rullegress er det i de fleste tilfeller ikke noe problem. Problemet kommer om du bor i Oslo, for der måler de høyden på tiltaket fra laveste til høyeste punkt, så om du skal legge rullegress i et skrående terreng må du søke dispensasjon for inngrep. Hvor kan en ferdigplen rulles ut? I Oslo er det uklart. Endret 25. mars av newman01 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #5 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 19.20): Er dere fornøyde med arbeidet ønsker jeg gjerne anbefalinger i.f.t firma i området Asker/Bærum/Oslo. Anonymkode: e258d...0d3 https://abbyggogmalertjeneste.no Vi brukte dem til å bygge en liten støttemur mot parkeringsplass, bygge ny trapp til inngangsparti og planere en veldig liten del av hagen. Veldig fornøyd med dem. De ga gode, gjennomtenkte råd. God kvalitet på arbeidet. De møtte til avtalt tid, og det var ikke noe tull. Vil definitivt bruke dem igjen. Anonymkode: 5b702...9a5 1 2
AnonymBruker Skrevet 27. mars #6 Skrevet 27. mars Kontakt ulike anleggsgartnere. Feks via mitt anbud. Få noen på befaring, gjerne flere for å få pris. Anonymkode: 6cb72...35d 1
Amossa Skrevet 27. mars #7 Skrevet 27. mars Vi brukte en hagedesigner. Fordi vi ikke hadde økonomi til å gjøre alt på en gang, ble planen utarbeidet slik at den inneholdt delprosjekter. Vi tok ett om gangen og lukket øynene for resten mens vi konsentrerte oss om det ene. Hagedesigner var flink til å se tomt og bolig i en helhet. Vi fikk også råd om materialvalg og plantevalg. 4
AnonymBruker Skrevet 27. mars #8 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): https://abbyggogmalertjeneste.no Vi brukte dem til å bygge en liten støttemur mot parkeringsplass, bygge ny trapp til inngangsparti og planere en veldig liten del av hagen. Veldig fornøyd med dem. De ga gode, gjennomtenkte råd. God kvalitet på arbeidet. De møtte til avtalt tid, og det var ikke noe tull. Vil definitivt bruke dem igjen. Anonymkode: 5b702...9a5 Vet du om disse er rimelige, dyre eller mer midt på treet? Sjekket dere priser hos flere før dere bestemte dere? Anonymkode: e258d...0d3
AnonymBruker Skrevet 27. mars #9 Skrevet 27. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vet du om disse er rimelige, dyre eller mer midt på treet? Sjekket dere priser hos flere før dere bestemte dere? Anonymkode: e258d...0d3 Ja, men jeg husker ikke i detalj, men husker at hvert fall ett av de andre firmaene var billigere. Mener også å huske at pristilbudet vi fikk fra et annet firma virket ufullstendig, selv om pristilbudet var lavere. Hovedgrunnen til at vi valgte dette firmaet var at han som kom på befaring (som er sjefen der) var veldig grei å samarbeide med, han ga gode råd og var veldig tydelig på hvor stor prisøkning det ville bli for diverse små ekstra ting. Han anbefalte oss faktisk å droppe noe ekstraarbeid, og eventuelt heller gjøre det på et senere tidspunkt, mtp. pris og vårt budsjett. Følte at han var veldig ærlig, og ikke sånn som bare vil tjene mest mulig penger og ikke bryr seg om fornøyde kunder. Anonymkode: 5b702...9a5 3 1
AnonymBruker Skrevet 27. mars #10 Skrevet 27. mars Bare en liten påminnelse om at selv om ting ikke er søknadspliktig så må man fortsatt melde det inn. Det fant vi ut av to år etter vi forstørret plattingen🫢 Anonymkode: 64059...548 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars #11 Skrevet 28. mars Vi brukte hagearkitekt, og er veldig fornøyd. De var også prosjektledere, og koordinerte underleverandører. Alle løsninger ble en kombinasjon av det vi ønsket, og det de anbefalte. Jeg tror også det lønner seg. De har de riktige leverandørene, kan foreslå ulike materialer da de har få incentiver for å dytte på deg noe dyrere, underleverandørene har interesse av at de er fornøyd med dem, og plantene er ikke av typen som dør bare du ser på dem - så penger spart også der. Jeg har venninner som har vært misfornøyd, men jeg tror det er fordi de ikke selv hadde klare meninger om hva de ønsket, og hvordan plassen skulle brukes. Anonymkode: 0caf8...c90 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars #12 Skrevet 28. mars newman01 skrev (På 19.3.2025 den 10.10): Så lenge du ikke endrer terrenghøyden i særlig grad er det ikke søknadspliktig. Men hvis det skal etableres avkjørsel fra kommunal eller fylkeskommunal vei er det søknadsplikt. Mtp parkeringen. Anonymkode: e89dd...0f8 1
AnonymBruker Skrevet 28. mars #13 Skrevet 28. mars AnonymBruker skrev (14 timer siden): Bare en liten påminnelse om at selv om ting ikke er søknadspliktig så må man fortsatt melde det inn. Det fant vi ut av to år etter vi forstørret plattingen🫢 Anonymkode: 64059...548 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men hvis det skal etableres avkjørsel fra kommunal eller fylkeskommunal vei er det søknadsplikt. Mtp parkeringen. Anonymkode: e89dd...0f8 Hvis dere svarer på HI så vil TS finne en leverandør som vil veilede henne i alt dette. Og som også kjenner tegninger og reguleringer for området Anonymkode: 0caf8...c90 2
AnonymBruker Skrevet 28. mars #15 Skrevet 28. mars Etter min erfaring er det dyrt, men så verdt det. Vi valgte også granitt, så det fordyret jo en del, men jeg ville gjort det samme igjen. Synes det er så mye finere enn belegningsstein. Her måtte plassen graves opp og alt av grunnarbeid gjøres først, og vi måtte ut med 250000 kr for parkering på 8x8 meter, pluss litt muring. Da hadde vi også en ramme vi relativt enkelt kunne gjøre resten selv innen, for flat tomt. Vi har ikke så stor plen, så for oss gikk det greit å plante plen. Annet område ble lagt skifer på, og annet støpt før vi fikk opp helårs hagestue. Sikkert brukt 100000 mer på slikt, men det var kun summen på 250000 som vi måtte ut med som en stor sum. Anonymkode: 2b53e...28d
AnonymBruker Skrevet 28. mars #16 Skrevet 28. mars Jeg brukte mitt anbud for å få tilbud fra flere. Anonymkode: 2b53e...28d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå