Gå til innhold

Dårlig utført grunnarbeid ved bygging av hus

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når vi bygde hus for 10 år siden hadde vi et firma som tok seg av graving , drenering og grunnarbeidet på tomta. Nå har vi fått fukt i kjeller og takstmann tror det skyldes dårlig drenering, men ser ikke noe konkret som er feil. Hvilke rettigheter har vi til å klage på dette når det har gått 10 år? Drenering skal jo holde i 30-50 år..

Anonymkode: d45b8...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dersom dere skal ha mulighet til å få noe etter 10 år må bedriften ha handlet uaktsomt. Dere må vise til ha som er feil, og at det skyldes entreprenør. Det holder dessverre ikke at takstmann tror det skyldes dårlig drenering.

Hvor mye var gjort på tomta når entreprenør var ferdig? Hadde de også utomhus-/gartnerarbeidene, eller har dere hatt andre til å gjøre det/gjort det selv?

Anonymkode: fc1e9...c0c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Entreprenør gjorde alt. Kan jo være vanskelig å bevise, men når man får levert en tjeneste som er tenkt å vare i 30-40 år, tenker jeg det er betimelig å stille spm om hvorfor det bare har holdt i 10 år. 
ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

loven gir deg fem års reklamasjonsrett. 
hva står i avtalen dere hadde med firmaet? 

Anonymkode: 69138...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Står ikke noe spesifikt..

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Entreprenør gjorde alt. Kan jo være vanskelig å bevise, men når man får levert en tjeneste som er tenkt å vare i 30-40 år, tenker jeg det er betimelig å stille spm om hvorfor det bare har holdt i 10 år. 
ts

Har entreprenør også tilført jord og anlagt plen?

Skjønner helt klart spørsmålet rundt ansvaret, men ettersom reklamasjonstiden på 5 år er utløpt vil det være mye vanskelige å få noe fra entreprenør. Dere bør allikevel rette reklamasjon mot entreprenør snarest mulig.

Dersom entreprenør har handlet grovt uaktsomt kan de bli ansvarlig selv reklamasjonstiden er utløpt. Det skal svært mye til før en feil anses som grovt uaktsom, så jeg ville tenkt meg godt om før jeg la for mye penger i en eventuell rettsak.

Etter å ha meldt saken som reklamasjon til entreprenør, ville jeg jobbet videre for å finne årsak. Enten fått inn annen takstmann, eller funnet noen andre med kompetanse på feltet.

Har dere forsikring som kan støtte dere i denne saken?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har entreprenør også tilført jord og anlagt plen?

Skjønner helt klart spørsmålet rundt ansvaret, men ettersom reklamasjonstiden på 5 år er utløpt vil det være mye vanskelige å få noe fra entreprenør. Dere bør allikevel rette reklamasjon mot entreprenør snarest mulig.

Dersom entreprenør har handlet grovt uaktsomt kan de bli ansvarlig selv reklamasjonstiden er utløpt. Det skal svært mye til før en feil anses som grovt uaktsom, så jeg ville tenkt meg godt om før jeg la for mye penger i en eventuell rettsak.

Etter å ha meldt saken som reklamasjon til entreprenør, ville jeg jobbet videre for å finne årsak. Enten fått inn annen takstmann, eller funnet noen andre med kompetanse på feltet.

Har dere forsikring som kan støtte dere i denne saken?

Forsikringen dekker vannskaden inne, men ikke årsaken. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er dette som er ulempen med kjeller. Garanti mot noe slikt vil være vanskelig å få.

Anonymkode: c4219...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Ja, det er dette som er ulempen med kjeller. Garanti mot noe slikt vil være vanskelig å få.

Anonymkode: c4219...f47

Jada, det kan skje.. men vil ikke gå glipp av at noen stilles til ansvar hvis det er mulig.. ønsker å sjekke ut alt. 

Spoiler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Dersom dere skal ha mulighet til å få noe etter 10 år må bedriften ha handlet uaktsomt. Dere må vise til ha som er feil, og at det skyldes entreprenør. Det holder dessverre ikke at takstmann tror det skyldes dårlig drenering.

Hvor mye var gjort på tomta når entreprenør var ferdig? Hadde de også utomhus-/gartnerarbeidene, eller har dere hatt andre til å gjøre det/gjort det selv?

"Grovt aktlaust eller i strid med heider og god tru elles", jf. bustadoppføringslova § 30, 4. ledd. 

Kort sagt; det skal svært mye til å nå frem med noe krav mot entreprenøren her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
hilarious2016 skrev (6 minutter siden):

"Grovt aktlaust eller i strid med heider og god tru elles", jf. bustadoppføringslova § 30, 4. ledd. 

Kort sagt; det skal svært mye til å nå frem med noe krav mot entreprenøren her. 

Ja redd for det, med mindre det oppdages feil når vi graver frem dreneringen igjen..

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler dere å fremme en nøytral reklamasjon overfor entreprenør snarest mulig, så må dere eventuelt se hva som kan dokumenteres av feil når dere skal drenere på nytt ja. Det er mange forhold som påvirker en drenerings funksjon, så trenger ikke nødvendigvis å være store feil før det gir disse store utslagene i fukt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør først kamera i drens.  Det er en grei plass å starte. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...