AnonymBruker Skrevet 18. mars #21 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts er nok furten for at han ikke deler arven sin med henne. Men ts, en dag vil barna deres få glede av samboers arv, å det er jo noe da - selv om du ikke får kloa i de pengene. Anonymkode: 51f59...45a Som samboer med felles barn har hun rett på noen kronasjer hun også, så helt uten arv står hun ikke igjen hvis han skulle falle om i morgen 😉 Anonymkode: b4c6f...0e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #22 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men hvordan ville du sagt det da? Eller hvordan skulle han sagt det for at du ikke hadde blitt furten/såret over det? Anonymkode: 79ca1...b9d Jeg tenker som samboere med felles barn så burde de ha fått satt opp/endret samboeravtale da de kjøpte nytt hus hvor arven hans bidro til at de kunne kjøpe det. Samtidig så burde de hatt en felles forståelse for fordeling av utgifter til hus og familie som begge følte var grei. Da er det ikke nødvendig å si noe om det i det daglige om ikke noe endrer seg. Å kjøpe et hus sammen med såpass skjev egenkapital uten å bli enige om det økonomiske i forhold til både det daglige og langtidsplaner - synes jeg er litt ufornuftig. Med felles barn og hus bør avtaler og testamente være på plass. Anonymkode: 0e5c6...2b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #23 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg forstår ikke hvorfor du tar sånn på vei. Det han sier er jo sant: Han har bidratt mer enn deg til huset, dere er ikke økonomisk likestilte på dette punktet. Går dere hvert til sitt, så deles selvfølgelig eiendommen etter den brøken også. Sånn sett står han i en økonomisk særstilling eller «maktposisjon» overfor deg, men det skulle jo bare mangle? Forventet du at du skulle eie halvparten når du kun har bidratt med 1/3 av kjøpssummen? Anonymkode: b4c6f...0e5 Nå vet vi vel ikke hvor mye ts har bidratt med. For alt vi vet så har samboeren brukt sitt egenkapital, også har de tatt opp lån sammen på resterende. Eller så har de gjort som du skriver. Hadde uansett vært interessant å høre hvordan de har gjort det. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Som samboer med felles barn har hun rett på noen kronasjer hun også, så helt uten arv står hun ikke igjen hvis han skulle falle om i morgen 😉 Anonymkode: b4c6f...0e5 Om han skulle dø imorra, så er det vel barna som arver og ikke hun. Anonymkode: 51f59...45a 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #24 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg forstår ikke hvorfor du tar sånn på vei. Det han sier er jo sant: Han har bidratt mer enn deg til huset, dere er ikke økonomisk likestilte på dette punktet. Går dere hvert til sitt, så deles selvfølgelig eiendommen etter den brøken også. Sånn sett står han i en økonomisk særstilling eller «maktposisjon» overfor deg, men det skulle jo bare mangle? Forventet du at du skulle eie halvparten når du kun har bidratt med 1/3 av kjøpssummen? Anonymkode: b4c6f...0e5 Jeg forstår det. Det var måten deg ble sagt på "Gjør du det og det(tar meg av forskjellige greier) så får du 20 000" osv.. som at han plutselig eier meg 🤷♀️ Anonymkode: 80354...bd6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #25 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå vet vi vel ikke hvor mye ts har bidratt med. For alt vi vet så har samboeren brukt sitt egenkapital, også har de tatt opp lån sammen på resterende. Eller så har de gjort som du skriver. Hadde uansett vært interessant å høre hvordan de har gjort det. Om han skulle dø imorra, så er det vel barna som arver og ikke hun. Anonymkode: 51f59...45a Samboere med felles barn har arverett Sitat Arverett for samboer som har felles barn med avdøde Hvis du har barn med den avdøde, har du en lovfestet rett på arv på inntil 4G, en verdi på litt i overkant av 425 000 kroner. Samboerens rett til arv vil prioriteres fremfor barnas rett til pliktdelsarv. I praksis betyr dette at samboeren vil bli enearving hvis den totale verdien av arven er på mindre enn 425 000 kroner. Du kan få mer eller mindre arv hvis dette er bestemt i et testament. Anonymkode: 0e5c6...2b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #26 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om han skulle dø imorra, så er det vel barna som arver og ikke hun. Anonymkode: 51f59...45a Tullprat. Samboer med felles barn har rett på arv, og har de har dessuten fortrinn fremfor barna. Arveloven sier: «§ 12.Arverett for samboere med felles barn Den som var samboer med arvelateren ved dødsfallet og har, har hatt eller venter barn med arvelateren, har rett til en arv på fire ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet. Dette gjelder også om det er livsarvinger etter arvelateren. § 8 annet ledd gjelder tilsvarende. Samboerens rett til arv etter første ledd kan begrenses ved testament bare hvis han eller hun har fått kunnskap om testamentet før arvelaterens død. Vilkåret om at samboeren må ha fått kunnskap om testamentet, gjelder ikke hvis det var umulig eller urimelig vanskelig å varsle samboeren om testamentet.» Anonymkode: b4c6f...0e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #27 Del Skrevet 18. mars Om han har betalt feks 4 av de 6 mill, så må det jo tinglyses at han har tilsvarende eiendel av huset. Men han må også huske på at at han da også skal betale tilsvarende andel på vedlikehold og evt oppgraderinger på huset. Anonymkode: 81f46...f0e 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #28 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg forstår det. Det var måten deg ble sagt på "Gjør du det og det(tar meg av forskjellige greier) så får du 20 000" osv.. som at han plutselig eier meg 🤷♀️ Anonymkode: 80354...bd6 Typisk at dette kommer nå, langt ute i tråden. Du fikk ikke nok medhold til å begynne med, og så tar historien en annen vending. Hadde du skrevet den uthevede setningen i HI, hadde svarene vært annerledes. Anonymkode: 544cc...e3b 7 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #29 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Samboer har arvet 4 millioner, og vi har kjøpt hus til 6 millioner I sted så sa han at kontrakten om at pengene er hans er jo viktig i tilfelle jeg hadde funnet meg ny, for det er viktig at pengene går i familien. Sånn at jeg ikke hadde stukket av med pengene, det var viktig for den han arvet av Det er forståelig, men var litt måten det ble sagt på. Som om han har en slags makt over meg 🤷♀️ Det var bare humor sa han Dårlig humor 😝 Anonymkode: 80354...bd6 Arven er jo hans, så det er bare rett og rimelig at han sikrer den. Ingen vet hva fremtiden bringer. Anonymkode: 9bbde...3d9 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #30 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Som samboer med felles barn har hun rett på noen kronasjer hun også, så helt uten arv står hun ikke igjen hvis han skulle falle om i morgen 😉 Anonymkode: b4c6f...0e5 Men om han arver og de kjøper hus når ungene er 11 år er jo forskjell om de kjøpte for lenge siden, tidspunktet når samboer gikk inn med arv er jo avgjørende. Har de akkurat kjøpt hus og 0 egenkapital utenom hans arv så tilfaller alt barna om han dør i morgen, hun har jo ikke bidratt. Anonymkode: 8c24a...2e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #31 Del Skrevet 18. mars Må man ikke ha testamente for å arve som samboere? Anonymkode: 9bbde...3d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #32 Del Skrevet 18. mars Helt naturlig at arv er særeie. Hos oss har mannen arvet familiehytta som har vært i slekta deres veldig lenge. Den har han særeie på. Om vi skilles, har ikke jeg rett på noe ifbm hytta. Samtidig har jeg arvet mye penger fra min familie. Det er jo lettere å tenke seg at de er felles for meg og mannen, men disse pengene er jo mine. Anonymkode: b3ef3...1c5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #33 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har han tinglyst dette som særeie, da? Du må passe deg så du ikke havner i kvinnefella. Anonymkode: e6ba8...f53 Du kan ikke tinglyse som særeie når de ikke er gift. Men han bør jo ha det som sin eierdel i huset f.eks, samboerkontrakt eller noe som sikrer han ved eventuelt brudd Anonymkode: c43b2...883 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hulderen Skrevet 18. mars #34 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Samboer har arvet 4 millioner, og vi har kjøpt hus til 6 millioner I sted så sa han at kontrakten om at pengene er hans er jo viktig i tilfelle jeg hadde funnet meg ny, for det er viktig at pengene går i familien. Sånn at jeg ikke hadde stukket av med pengene, det var viktig for den han arvet av Det er forståelig, men var litt måten det ble sagt på. Som om han har en slags makt over meg 🤷♀️ Det var bare humor sa han Dårlig humor 😝 Anonymkode: 80354...bd6 Han har ikke noe mer makt over deg nå enn før. Du er verdt akkurat like mye som før og er like selvstendig som før. Det må du vise ham, så han kommer seg ned på jorden igjen. Nyrike kan være veldig usmakelige, du får be ham skjerpe seg og ikke være en idiot. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #35 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tullprat. Samboer med felles barn har rett på arv, og har de har dessuten fortrinn fremfor barna. Arveloven sier: «§ 12.Arverett for samboere med felles barn Den som var samboer med arvelateren ved dødsfallet og har, har hatt eller venter barn med arvelateren, har rett til en arv på fire ganger folketrygdens grunnbeløp ved arvefallet. Dette gjelder også om det er livsarvinger etter arvelateren. § 8 annet ledd gjelder tilsvarende. Samboerens rett til arv etter første ledd kan begrenses ved testament bare hvis han eller hun har fått kunnskap om testamentet før arvelaterens død. Vilkåret om at samboeren må ha fått kunnskap om testamentet, gjelder ikke hvis det var umulig eller urimelig vanskelig å varsle samboeren om testamentet.» Anonymkode: b4c6f...0e5 Har han arv som sitt særeie, får ikke hun en krone,uansett hva dere kommer trekkende med at lovparagrafer. Fakta må ligge i bunn før man vet hvilket lovverk som gjelder. Forøvrig tror jeg dette er en god trolletråd. Anonymkode: e6ba8...f53 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #36 Del Skrevet 18. mars Hva er tidslinjen her egentlig? Er det slik at han arvet 4 mill og deretter kjøpte dere hus til 6 mill hvor han spyttet inn disse 4 mill, også har dere 2 mill i lån? Hvis ja, så må du passe deg litt så du ikke havner rett i kvinnefella! Er det et alternativ at du eier 1/3 av huset og dermed alene betjener de 2 mill i lån? Dette må dere i så fall kontraktsfeste og passe på at riktig hjemmelsandel er både overført og tinglyst. Et alternativ er at du kjøper en annen bolig som du leier ut, men dette må du jo da skatte av. Anonymkode: c5f18...0e0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #37 Del Skrevet 18. mars Han har da ikke makt over deg fordi han EK og arv er hans ved brudd og salg? Det er fakta. Håper verdier er nedskrevet i samboer kontrakt. Jeg eier hus. Forloveden min eier bolig. Han vil selge og flytte inn i mitt hus. Vi vil skrive ektepakt om særeie da vi har særkullsbarn. Så han bolig og verdier og mitt hus og mine verdier er vårt ved brudd. Alt vi opparbeider i ekteskapet derimot deles 50/50. Anonymkode: 07f86...ae4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #38 Del Skrevet 18. mars En ting til: hvis dere kjøpte huset sammen før han arvet og dere bidro like mye til kjøp av huset, så vil ikke hans arv forskyve eierandelen uten at du selger til ham. Slik er det i alle fall for gifte. Vil tro det samme gjelder for samboere. Ta eventuelt kontakt med advokat. Anonymkode: c5f18...0e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #39 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva er tidslinjen her egentlig? Er det slik at han arvet 4 mill og deretter kjøpte dere hus til 6 mill hvor han spyttet inn disse 4 mill, også har dere 2 mill i lån? Hvis ja, så må du passe deg litt så du ikke havner rett i kvinnefella! Er det et alternativ at du eier 1/3 av huset og dermed alene betjener de 2 mill i lån? Dette må dere i så fall kontraktsfeste og passe på at riktig hjemmelsandel er både overført og tinglyst. Et alternativ er at du kjøper en annen bolig som du leier ut, men dette må du jo da skatte av. Anonymkode: c5f18...0e0 Ja. Han har de 4 millionene, også har vi lån på 2 millioner. Jeg hadde 200 000 i egenkapital Dvs 1 million hver. Hva er kvinnefella her? Hva burde jeg gjøre? Anonymkode: 80354...bd6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #40 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja. Han har de 4 millionene, også har vi lån på 2 millioner. Jeg hadde 200 000 i egenkapital Dvs 1 million hver. Hva er kvinnefella her? Hva burde jeg gjøre? Anonymkode: 80354...bd6 Dette er arv, det har ingenting med kvinnefella å gjøre. Anonymkode: 9bbde...3d9 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå