Gå til innhold

Avvike ferie og oppsigelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 

Jeg vil gjerne ha litt innspill på hva som kan være lurest. 
Oppstart i ny jobb er 01/08, jeg rekker ikke å avvikle ferien min hos gammel arbeidsgiver, før jeg da går over i ny jobb. 

Ville du sagt opp så du var «arbeidsledig» i Juli, eller ville du sagt opp så du var i arbeid frem til 01/08? 
Finnes det alternativt andre løsninger? 

Anonymkode: f93ae...054

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan du ikke bare avtale med nåværende arbeidsgiver at du tar ut ferien din i juli før du slutter? Ikke uvanlig å ta ut ferie de siste ukene man er ansatt.

Anonymkode: 30d2a...b10

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husk at du mister rettigheter hvis du sier opp selv, er arbeidsledig, og noe skulle skje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Husk at du mister rettigheter hvis du sier opp selv, er arbeidsledig, og noe skulle skje!

Har jo en signert kontrakt med ny arbeidsgiver, hvilke rettigheter har jeg behov for, tenker du? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan du ikke bare avtale med nåværende arbeidsgiver at du tar ut ferien din i juli før du slutter? Ikke uvanlig å ta ut ferie de siste ukene man er ansatt.

Det er allerede to andre som har sagt opp sine stillinger, i samme tidsrom, så jeg tviler på at sjefen vil la meg avvikle ferie i oppsigelsestiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men du kan vel kreve at ferien blir lagt i oppsigelsestiden? Kanskje arbeidsgiver ikke vil gi deg siste måneden før oppstart i ny jobb, men så vidt jeg skjønner kan du få den. Hvis du vil ha den. Eller hva med bare å jobbe til 31.7. og ta ferie i august? 

Anonymkode: d112e...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men du kan vel kreve at ferien blir lagt i oppsigelsestiden? Kanskje arbeidsgiver ikke vil gi deg siste måneden før oppstart i ny jobb, men så vidt jeg skjønner kan du få den. Hvis du vil ha den. Eller hva med bare å jobbe til 31.7. og ta ferie i august? 

Oppstart i ny jobb er 01/08, så det kan bli vanskelig 😅 men jeg skal lese meg opp på lenken du la ut, tusen takk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis ikke jeg hadde forpliktelser i sommer (som barn som har ferie), så ville jeg bare latt være å ta ut ferie og fått mer penger 🤑

Men jeg er veldig glad i penger da, må innrømme det. 

Anonymkode: 205cd...fd2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oppstart i ny jobb er 01/08, så det kan bli vanskelig 😅 men jeg skal lese meg opp på lenken du la ut, tusen takk. 

He, he, litt kortslutning fra meg der, ja. 

Uansett, a) du kan ta ut ferien din i ferieperioden, juni eller juli samme hva leder sier (så vidt jeg skjønner av ferieloven), eller b) hvis du sier opp i mars og har tre måneders oppsigelse kan du ta ferien din etter eget ønske i juli. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har jo en signert kontrakt med ny arbeidsgiver, hvilke rettigheter har jeg behov for, tenker du? 

Rettigheter du måtte ha i nåværende arbeidsgivers forsikringsordninger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Sykepenger, hvis du blir sykmeldt i juli.

Anonymkode: 9d347...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tar alltid litt fro mellom to jobber. F.eks jobben jeg er i nå startet jeg i 1februar. Da sa jeg opp så jeg jobbet første uka i januar og tok tre uker fri. 

Jeg trenger det for å nullstille meg. Å gå fra en jobben til den ny dagen etter har jeg aldri klart.

Anonymkode: de49d...c51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan jo avvikle ferie hos ny arbeidsgiver også? 

Anonymkode: 6f38d...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har ikke rett til å ta ut ferie hos nåværende arbeidsgiver i juli, så lenge det er tid hos ny arbeidsiver til å avvikle innenfor hovedferieperioden (ut september). Det vil det jo være tid til når du starter i august. Allerede innvilget ferie kan dog ikke trekkes inn med begrunnelse at du sier opp. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitnir skrev (10 minutter siden):

Du har ikke rett til å ta ut ferie hos nåværende arbeidsgiver i juli, så lenge det er tid hos ny arbeidsiver til å avvikle innenfor hovedferieperioden (ut september). Det vil det jo være tid til når du starter i august. Allerede innvilget ferie kan dog ikke trekkes inn med begrunnelse at du sier opp. 

Nei, derfor tenkte jeg at det kanskje var best å levere oppsigelsen min så jeg får fire uker "ferie" i Juli. Er selvsagt mulig å be om ferie hos ny arbeidsgiver, føler bare at det er litt dårlig "stil". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...