Gå til innhold

Flytting etter skolestart?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri skrevet i et forum før, men en gang må være den første. Samboer og jeg er bosatt med tre barn under skolealder i en type "Oslo Vest"-bydel. Vi bor i rekkehus, og trives godt her i vår lille, jordnære boble. Eldstedatter begynner på skolen til høsten, og jeg kvier meg voldsomt. Skolen har høyeste mobbetall i hele Oslo, og har i tillegg minst mangfold. Jeg merker allerede nå at det er fokus på ting i barnehagen. Som pedagog i bydelen vet jeg at ungdomsmiljøet er beinhardt, med A-, B- og C-gjenger med fokus på foreldrenes inntekter. Per nå er det ingen problem. Barna har venner og trives i barnehagen. Flotte naboer, og barnevennlig. Så dilemmaet er om vi skal flytte eller ikke. Vi ønsker på sikt større plass, og det vil vi ikke få til her med mindre vi maxer alt av lån. Vi har jo også et ønske om hage og boltreplass. Men det er nok framtidig problemer, dvs. da ungene blir tenåringer, som bekymrer meg skikkelig. 

Jeg er klar over at vi skal jobbe for å få robuste barn med selvtillit, men jeg har jo et ønske om at dette skal skje i et miljø hvor det er litt "enklere". For meg er det ikke viktig å bo i Oslo med tanke på jobb, og siden vi bor i et villasted, så lever vi jo ikke akkurat det meste urbane livet. Ungene er sosiale og trygge, men kanskje ikke så "tøffe"? 

Skal vi flytte etter eldstedatter har gått et år på skolen, i stedet for å "panikkflytte" om vi merker at det butter? Se det an? 

Anonymkode: 8a39a...05e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som du er en god mor som er villig til å flytte fra alt for at barna kanskje får det bedre. Tenker at du bor i en av de beste delene av Norge. Mener du virkelig at det er dårlig at det er "lite mangfold"? Sikkert lav barnefattigdom og. Det er alltid problemer og goder uansett hvor du flytter. Barna har sikkert mulighet til et hav av fritidsaktiviteter, og kan begynne med både tuba, polo og orientering, sjakk osv. Og de har mange muligheter å få venner de passer med. Kanskje kan de bo hjemme mens de studerer? 

Å bo på bygda med tre mobbere på trinnet uten mulighet til å flykte til andre grupper og med fotball og hest som eneste hobby kan bli et mareritt. 

Det er bedre å sikte etter høy, lovlig inntekt, enn å se opp til kriminelle eller folk som egentlig er fiender av Norge. Bli.

Anonymkode: 0dae9...bc5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at dette kan gå helt fint. Uansett hvor du bor vil barn treffe på andre som dømmer dem etter utseende, klær, foreldres inntekt og kulhet og popularitet er en del av oppveksten. På bygda er det litt andre parameter og i Oslo er det store forskjeller innad i byen.  Jeg er sikker på at det bor mase flotte folk der dere er nå også som har helt andre verdier enn hvem som er av typen A, B og C som du sier. 

Det å bo i en resurssterk bydel er og noe som innebærer engasjerte foreldre, godt oppmøte på dugnader, foreldremøter og mange mennesker med mye ressurser rundt deres barn. Dette blir anderledes om dere bor i en bydel med mer mangfold, der vil du få utfordringer av en annen type.

Anonymkode: e1f48...9cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...