Gå til innhold

ME/CFS

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner fortsatt ike

du snakker om det som om det er det samme? Eller er dwt flere brukeere som kommenterer om hverandre her?

Anonymkode: 6600d...4f6

Jeg snakker som at det IKKE er det samme. Ref. symptomtrykk, alvorlighetsgrad, inngang til sykdom, hvor god utredningen har vært osv, der CFS gjerne er utmattelse i seg selv, mens ME er utmattelse med nevroimmunologiske symptomer. 

Anonymkode: f4c13...60d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Psykolog trenger ikke nødvendigvis være til nytte når utmattelsen først har skjedd. 

Det som er interessant er hvordan ME egentlig dreier seg om betennelse i hjerne og ryggmarg, men jeg kjenner ingen med ME diagnose (alvorlig rammet) som har fått påvist dette. 

Anonymkode: 7f055...8b5

Stemmer, det presiserte jeg i et senere innlegg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men hvordan kan man få sykdom i hjerne ryggmarg m.m hvis utmattelsen er psykologisk utløst (cfs)? 
Da mener jeg det er to ulike sykdommer og dermed burde også symptombilde være forskjellig?

Det får man ikke, det er det som er poenget. 

Igjen, symptomene er de samme. Har du langvarig stress/påkjenninger, traumer, sterk angst, dette kan også manifistere seg i alvorlig utmattelse med de samme symptomene. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg snakker som at det IKKE er det samme. Ref. symptomtrykk, alvorlighetsgrad, inngang til sykdom, hvor god utredningen har vært osv, der CFS gjerne er utmattelse i seg selv, mens ME er utmattelse med nevroimmunologiske symptomer. 

Ja da er vi enig. Men du skrev at symltomene er like- deffor jeg ble forviret..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det får man ikke, det er det som er poenget. 

Igjen, symptomene er de samme. Har du langvarig stress/påkjenninger, traumer, sterk angst, dette kan også manifistere seg i alvorlig utmattelse med de samme symptomene. 

Hvordan kan det gi samme symmtomer? Det MÅ være noen symmtomer som skiller ME fra slik annen utnattelse - hvis det er to ulike sykdommer 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan kan det gi samme symmtomer? Det MÅ være noen symmtomer som skiller ME fra slik annen utnattelse - hvis det er to ulike sykdommer 

Det er en grunn til at ME er en vanskelig diagnose å stille. Noen vil hevde at f.eks påvisning av f.eks POTS (som kan være tilleggsutfordring til ME, men ikke et kriterie for diagnosen) vil styrke diagnosen. Men POTS er jo også sett i sammenheng med psykologiske faktorer. 

Så symptombildet kan være likt. 

Jeg tror personlig at langvarig psykosomatiske utfordringer og stress i større grad gjør en mer sårbar for å utvikle utmattelse/ME etter f.eks vaksine eller virus senere. Men det er selvsagt flere ting som spiller inn. 

Men som svar til spørsmålet ditt: ja, du kan få de samme symptomene. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er en grunn til at ME er en vanskelig diagnose å stille. Noen vil hevde at f.eks påvisning av f.eks POTS (som kan være tilleggsutfordring til ME, men ikke et kriterie for diagnosen) vil styrke diagnosen. Men POTS er jo også sett i sammenheng med psykologiske faktorer. 

Jeg tror personlig at langvarig psykosomatiske utfordringer og stress i større grad gjør en mer sårbar for å utvikle utmattelse/ME etter f.eks vaksine eller virus senere. Men det er selvsagt flere ting som spiller inn. 

POTS er som du sier en tilleggsutfordring hos noen ME-pasienter. Men i grunn har POTS ingenting med diagnosen i seg selv å gjøre. Dessuten finnes det flere subgrupper POTS, og man må skille psykologisk introdusert POTS og nevrologisk introdusert POTS. Det er to forskjellige symptomsbilder, og nevrologisk introdusert POTS er ikke psykosomatisk.

Forskjellene mellom ME og CFS er ganske markante om man vet forskjellen. Problemet er at helsevesen sliter med å skjønne forskjellen, fordi kunnskapen er mangelfull og fordomsfull. Noen i helsevesenet forholder seg ikke engang til ME. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det svekker jo teorien om at ME er en biologisk sykdom på en måte? Skjonner ikke at symltomene kan være helt like. Hva er da poenget med Canada kriteriene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

POTS er som du sier en tilleggsutfordring hos noen ME-pasienter. Men i grunn har POTS ingenting med diagnosen i seg selv å gjøre. Dessuten finnes det flere subgrupper POTS, og man må skille psykologisk introdusert POTS og nevrologisk introdusert POTS. Det er to forskjellige symptomsbilder, og nevrologisk introdusert POTS er ikke psykosomatisk.

Forskjellene mellom ME og CFS er ganske markante om man vet forskjellen. Problemet er at helsevesen sliter med å skjønne forskjellen, fordi kunnskapen er mangelfull og fordomsfull. Noen i helsevesenet forholder seg ikke engang til ME. 

Kan du klare beskrive forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan du klare beskrive forskjellen?

Jeg har jo nettopp beskrevet forskjellen flere ganger...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har jo nettopp beskrevet forskjellen flere ganger...

Nei du sier jo symmtomen er de samme! Hva er da forskjellen. Hvordan i alle dager skal man kunne skille det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det svekker jo teorien om at ME er en biologisk sykdom på en måte? Skjonner ikke at symltomene kan være helt like. Hva er da poenget med Canada kriteriene ?

Nei det svekker ikke teorien. Majoriteten av ME syke har blitt akutt og vedvarende syke i forbindelse med enten virus, vaksine, eller miljøgifter. Poenget er at langvarige psykologiske påkjenninger svekker kroppen, slik at man blir mer sårbar. Dette gjelder jo for kreft også, det er lite som er så farlig for kroppen som stress. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei du sier jo symmtomen er de samme! Hva er da forskjellen. Hvordan i alle dager skal man kunne skille det

Du må lære deg å skille ab-koder. 

Man skal skille det i utredningen, psykiatrisk evaluering. Denne delen er for dårlig og bør ha mer målrettet utredning. 

Hvorfor er du så opptatt av dette temaet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg sier at forskjellene er tydelige. 

Her, kan du se hva jeg mener. 

https://www.omfcanada.ngo/history-of-me-cfs/

Der ser du tydelig at CFS-pasienter har fokus på kun utmattelse med noen tilleggskombinasjoner, mens ME krever utmattelse, PEM, smerter og søvnforstyrrelser og har mange tilleggskombinasjoner knyttet til immunologiske og nevrologiske symptomer. 

Med tiden har dette bildet blitt utvannet, men i grunn skal ME-diagnose settes om pasienten tilfredsstiller canadakriteriene etter at all ekskludering har skjedd. 

Dessuten finnes ikke CFS som egen diagnosekode, og de med CFS ender ofte med A04 slitenhet, mens ME-pasienter ender på G93.3 Post-viral utmattelsessyndrom.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sier som noen over her. I helsevesenet, forskning og internasjonalt brukes i dag begrepet CFS/ME. Kardinalsymptomet som skiller CFS/ME fra annen utmattelse er PEM - post exertional malaise, økt symptomtrykk etter utmattelse. Det betyr at det ikke hjelper å hvile for å føle seg bedre. Kroppen restituerer ikke som vanlig. Det kompliserer jo tilfriskningen vesentlig.

Jeg insisterte på å bruke CFS eller kronisk utmattelsessyndrom fordi begrepet ME er så stigmatisert, så for å slippe mas om det. Jeg kjenner også andre som har valgt det samme.

Anonymkode: 33368...5dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei, det gjør jeg ikke. Jeg sier at forskjellene er tydelige. 

Her, kan du se hva jeg mener. 

https://www.omfcanada.ngo/history-of-me-cfs/

Der ser du tydelig at CFS-pasienter har fokus på kun utmattelse med noen tilleggskombinasjoner, mens ME krever utmattelse, PEM, smerter og søvnforstyrrelser og har mange tilleggskombinasjoner knyttet til immunologiske og nevrologiske symptomer. 

Med tiden har dette bildet blitt utvannet, men i grunn skal ME-diagnose settes om pasienten tilfredsstiller canadakriteriene etter at all ekskludering har skjedd. 

Dessuten finnes ikke CFS som egen diagnosekode, og de med CFS ender ofte med A04 slitenhet, mens ME-pasienter ender på G93.3 Post-viral utmattelsessyndrom.

Ja nettopp da er jo symltomene ulike…. Er det flere som skriver her da? Og noen mener symptomene er de samme ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg insisterte på å bruke CFS eller kronisk utmattelsessyndrom fordi begrepet ME er så stigmatisert, så for å slippe mas om det. Jeg kjenner også andre som har valgt det samme.

Tror det er lurt. Får du G93.3 ME så mister du nærmest retten til helsehjelp, fordi ME kan være alt og ingenting - og du blir ikke lenger tatt på alvor. Med CFS har du fortsatt håp om å bli sett og hørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sier som noen over her. I helsevesenet, forskning og internasjonalt brukes i dag begrepet CFS/ME. Kardinalsymptomet som skiller CFS/ME fra annen utmattelse er PEM - post exertional malaise, økt symptomtrykk etter utmattelse. Det betyr at det ikke hjelper å hvile for å føle seg bedre. Kroppen restituerer ikke som vanlig. Det kompliserer jo tilfriskningen vesentlig.

Ja det er slik jeg oppfatter det ig

men så er det jo flere her som sier at cfs eller utnattelse oga psyken også gir pem søvnforstyrrelser og nevrologiske symmtomer 

Det syns jeg er rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja nettopp da er jo symltomene ulike…. Er det flere som skriver her da? Og noen mener symptomene er de samme ?

Nei! Jeg sier det er to forskjellige sykdomsbilder. Men virker jo som DU har bestemt deg for at det skal være det samme.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei! Jeg sier det er to forskjellige sykdomsbilder. Men virker jo som DU har bestemt deg for at det skal være det samme.

Sorry, der bommet jeg. Jeg leste feil. Ja, det er to ulike sykdomsbilder. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...