AnonymBruker Skrevet 18. mars #1 Skrevet 18. mars Hei, Jeg er 2. gangs og har ekstrem fødselsangst. Så voldsomt at det er veldig hemmende i hverdagen, får ikke sove, gråter hele tiden etc fordi jeg er livredd. Får oppfølgning på sykehuset pga komplikasjoner som oppstod sist. Har også vært til sånne angstsamtaler med jordmor og laget en ganske god fødeplan jeg kjenner jeg syns er ok - MEN. Første fødsel gikk ekstremt raskt. Fire timer fra første rie til ungen var ute, og det var på tross av masse komplikasjoner. Presset i nesten to timer. Jeg har flyttet siden sist, og bor nå tre timer unna sykehus. Jeg kjenner meg veldig engstelig og stresset med tanke på at hele planen min jo går i vasken om jeg føder hjemme/under transport. Jeg er livredd for å føde hjemme (igjen, pga komplikasjoner sist). Om det skjer får jeg jo heller ingen av de smertelindrende tiltakene vi har "avtale" om. Jeg kjenner denne angsten overskygger hele gleden rundt svangerskapet. Klarer ikke å forholde meg til babyen i magen, for det eneste jeg tenker på er fødselen Noen som har fått igangsettelse før termin på sånn type grunnlag? Jeg kjenner at veldig mye av angsten min hadde lettet om jeg visste at jeg var på plass på sykehuset når fødselen starter... Jeg har time hos gynekolog på sykehuset om noen uker og lurer på om dette er noe det i hele tatt er vits å "be om"/ta opp til drøfting? Anonymkode: 08571...082
AnonymBruker Skrevet 18. mars #2 Skrevet 18. mars Du burde absolutt løfte det i samtalen! Det er jo verdt å merke seg at igangsetting faktisk kan føre til flere komplikasjoner. Men om det gir deg større følelse av kontroll så er det kanskje verdt det? Anonymkode: 6b326...083
AnonymBruker Skrevet 18. mars #3 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Du burde absolutt løfte det i samtalen! Det er jo verdt å merke seg at igangsetting faktisk kan føre til flere komplikasjoner. Men om det gir deg større følelse av kontroll så er det kanskje verdt det? Anonymkode: 6b326...083 Det er jeg klar over, og det er jo en overveielse... Likevel kan jo komplikasjoner skje uansett, og jeg er ekstra utsatt for både vanskelig forløsning og stor blødning pga det som skjedde sist, og da vil jeg jo heller være på sykehus 😩 Jeg synes heller ikke igangsettelse er "svaret på alt", men jeg tror det ville være ganske betryggende å vite at jeg alle fall får føde på sykehuset liksom 🥹 takk for svar Anonymkode: 08571...082 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #4 Skrevet 18. mars Tror absolutt det er gode mulighet for at de vil innvilge det. Jeg har fødselsangst selv etter tidligere fødsler, og skal ha planlagt keisersnitt. Det er selvfølgelig ikke noen enkel vei ut, men er det noe du kunne vurdert? Anonymkode: 3bb42...975 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #5 Skrevet 18. mars Jeg har fått det innvilget av samme grunn. Bor en time unna sykehus men første fødsel tok 1,5 time. Jeg også hadde ekstrem fødselsangst, både ved første og andre. Kan fortsatt ha mareritt om å være gravid. Gikk til rådgivning, følte ikke det hjalp noe som helst. De jatter med, sier at det ikke blir likt som forrige gang osv. Ba om igangsetting i uke 38, her stilte de seg kjempe vanskelig og mente jeg tidligst kunne få det i uke 39. Jeg ville ha i uke 38 pga ekstrem fødselsangst sammen med at det gikk så fort. Første fødsel ble jeg satt i gang i uke 38+1, og de fortalte meg gang på gang at jeg bare hadde født fort pga igangsetting. Ble ikke hørt og de mente at styrtfødsel var ingenting å bekymre seg for. Tilslutt kjørte jeg hardt mot hardt og sa at dersom jeg ikke får igangsetting i uke 38 så ønsker jeg å snakke med lege angående keisersnitt. Fikk snakke med lege og innvilget igangsetting i uke 38 på 5 minutter. Så min erfaring er at jordmødre er svært vanskelige og dersom du får et nei så be om å snakke med lege. i uke 37+4 fikk jeg dessverre vannavgang og fødte uten å bli igangsatt, fødsel tok 45 minutter fra første rie (som heldigvis ikke kom med engang) Fødselangst er helt forbanna grusomt å gå med, og du har min fulle sympati. Vil legge til at fødsel nr 2 var 100000 ganger bedre enn den første men grusomt var det uansett, og jeg er ufattelig glad jeg aldri skal føde noe som helst igjen. Anonymkode: 36efd...183
AnonymBruker Skrevet 18. mars #6 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er jeg klar over, og det er jo en overveielse... Likevel kan jo komplikasjoner skje uansett, og jeg er ekstra utsatt for både vanskelig forløsning og stor blødning pga det som skjedde sist, og da vil jeg jo heller være på sykehus 😩 Jeg synes heller ikke igangsettelse er "svaret på alt", men jeg tror det ville være ganske betryggende å vite at jeg alle fall får føde på sykehuset liksom 🥹 takk for svar Anonymkode: 08571...082 Meg som skrev over. Jeg hadde også stor blødning og brukte dette som argument i tillegg, men her og begynte de med at «det er svært sjeldent at det skjer andre gang». Likevel var de forberedt med det ene og det andre under fødsel tilfelle det skulle skje, så det kan ikke være så uvanlig som jordmødrene skal ha det til. Bruk alt du kan som argument, det du har opplevd er traumatisk og jeg tenker akkurat likt som deg angående å faktisk vite at man rekker frem til sykehus og ikke «blør ihjel hjemme» som mine dramatiske tanker begynte å tenke 🙈🙈 Anonymkode: 36efd...183
AnonymBruker Skrevet 18. mars #7 Skrevet 18. mars Tidligere styrtfødsel kan absolutt være grunnlag for igangsetting, særlig når du bor tre timer unna sykehus! Et alternativ kan være å bo på sykehushotell fra to-tre uker før termin, det er ganske vanlig hvis man bor veldig langt unna sykehus. Anonymkode: 3ccbf...134
AnonymBruker Skrevet 19. mars #8 Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Meg som skrev over. Jeg hadde også stor blødning og brukte dette som argument i tillegg, men her og begynte de med at «det er svært sjeldent at det skjer andre gang». Likevel var de forberedt med det ene og det andre under fødsel tilfelle det skulle skje, så det kan ikke være så uvanlig som jordmødrene skal ha det til. Bruk alt du kan som argument, det du har opplevd er traumatisk og jeg tenker akkurat likt som deg angående å faktisk vite at man rekker frem til sykehus og ikke «blør ihjel hjemme» som mine dramatiske tanker begynte å tenke 🙈🙈 Anonymkode: 36efd...183 Takk for svaret ditt 💕 godt å lese at det ikke bare er meg. Ja jeg er helt enig med deg i de samtalene; de føles så bortkastet... De bare sitter å sier "dette skjer ikke igjen, sannsynligheten er såå liten" etc. men det skulle jo ikke skje sist heller!! Hadde absolutt ingen indikasjoner på at det skulle skje, alt var i orden med meg og baby før alt plutselig gikk filleveien med begge to liksom.. så jeg klarer bare ikke å tro på det 😩 I tillegg har de informert meg om at jeg får to venefloner ved innkomst, sprøyte i rumpa rett etter og alt mulig rart for å forebygge denne gangen, så noe må de jo være redd for.. Det har til og med vært nevnt at jeg kanskje måtte føde på universitetssykehuset og ikke lokalsykehuset pga dette, så noe er de jo urolig for 😳😳 Håper legen jeg skal snakke med kan gi meg litt mer SVAR, det savner jeg.. Jeg savner veldig et svar og en plan, og ikke bare jordmødre som sier "naturlig er best, dette går så fint atte" 😩 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Tror absolutt det er gode mulighet for at de vil innvilge det. Jeg har fødselsangst selv etter tidligere fødsler, og skal ha planlagt keisersnitt. Det er selvfølgelig ikke noen enkel vei ut, men er det noe du kunne vurdert? Anonymkode: 3bb42...975 Det kunne jeg lett vurdert. Jeg tror heller ikke ks er noe enklere, men da går jeg allefall mot noe ukjent. Vaginal fødsel "vet" jeg blir helt grusomt.. (jeg klarer bare ikke å snu den tankegangen). Men de jordmødrene jeg har snakket med til nå sier ks ikke er et alternativ for meg 🤷🏽♀️ AnonymBruker skrev (8 timer siden): Tidligere styrtfødsel kan absolutt være grunnlag for igangsetting, særlig når du bor tre timer unna sykehus! Et alternativ kan være å bo på sykehushotell fra to-tre uker før termin, det er ganske vanlig hvis man bor veldig langt unna sykehus. Anonymkode: 3ccbf...134 Ja jeg har hørt om det, men jeg har jo et barn til hjemme som er skolestarter i de dager - så jeg ser ikke det som noe realistisk alternativ heller 😩 Anonymkode: 08571...082
AnonymBruker Skrevet 19. mars #9 Skrevet 19. mars Min første fødsel var fin, andre fødsel var igangsatt styrtfødsel og fikk ikke igangsettelse med tredje til tross for fødselsangst, lang reisevei og tidligere styrtfødsel. Ble bare fortalt at det var igangsettelsen som gjorde at det ble styrtfødsel og at hvis jeg ringte med en gang jeg kjente noe så kom det til å gå helt fint. «Heldigvis» ville ikke mini ut og jeg ble satt igang maks på overtid. 40 min fra første rie til baby var født. De beklaget veldig i utsamtalen og sa at hvis jeg fikk flere skulle jeg settes igang før termin. Anonymkode: dba44...7fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå