Gå til innhold

Neste generasjons BYD kommer med "5 minutters batteriet" - ingen grunn til å kjøpe fossil lenger

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Da kan vel masenissene her inne, som bestandig må kjøre 2t tilhengre over Finnmarksvidda, snart gi seg. :D

Anonymkode: 8535b...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Selv om teknologien kommer i bilene, vil det ikke automatisk være mulig å benytte seg av den.

Den nye BYD oppnår maks ladehastighet ved en ladekapasitet på 1 megawatt, altså 1000 KW. Det er ingen ladestasjoner i Norge i dag som er i nærheten av dette. Jeg har mine tvil om at det vil bli tilgjengelig de neste årene, både med tanke på kostnad og tilgjengelig kapasitet i eksisterende infrastruktur.

Anonymkode: bff58...d9c

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Da kan vel masenissene her inne, som bestandig må kjøre 2t tilhengre over Finnmarksvidda, snart gi seg. :D

Hvor kan jeg lade på 5 minutter på Finnmarksvidda for tiden? Eller i 2030 for den del?

Anonymkode: 158a6...d19

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som bryr seg om Finnmark egentlig? Det bor 75k sjeler der oppe, og det synker. Noen tiår til, så er det stille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tesla sine V4 ladere støtter opptil 645kw, men er ingen biler som støtter det for øyeblikket. Når jeg var på Gol mente de at 50x 500kw ladere ikke ville være noe problem flere steder der oppe om et par år. 

Anonymkode: 205a9...cf8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (2 timer siden):

Er det noen som bryr seg om Finnmark egentlig? Det bor 75k sjeler der oppe, og det synker. Noen tiår til, så er det stille

Salgsgimmicken var tilhenger på 2t over Finnmarksvidda, så det var et betimelig spørsmål. Men skjønner jo at elbil har sine begrensninger, for enkelte. Eller, sikkert en god del folk, men det er alltid unntakene når elbilen kommer til kort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
newman01 skrev (3 timer siden):

Noen av oss kjører på ferie dit.

Anonymkode: ed7b4...ce7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 16.32):

Er vel bladebatteriene som er putta i de, lader raskere enn dagens batterier. Pluss at de er vesentlig mer stabile.

Anonymkode: d0d34...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når tom. nissemor har skjønt det, 10 år etter alle andre. :D

Blade-batterier er allerede på markedet. Dette må være neste generasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Tesla sine V4 ladere støtter opptil 645kw, men er ingen biler som støtter det for øyeblikket. Når jeg var på Gol mente de at 50x 500kw ladere ikke ville være noe problem flere steder der oppe om et par år. 

Hjelper ikke at teknologien finnes så lenge det ikke er strøm nok i ledningene.

Nå kjenner jeg ikke til forholdene på Gol, men det høres usannsynlig ut at det er kapasitet til 50 stk 500 kW ladere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hjelper ikke at teknologien finnes så lenge det ikke er strøm nok i ledningene.

Nå kjenner jeg ikke til forholdene på Gol, men det høres usannsynlig ut at det er kapasitet til 50 stk 500 kW ladere.

Det er helt feil for store deler av Norge. Når jeg var i Lofoten, så sa de at et område med fabrikker der brukte like mye strøm som ca 4000 elbilladere på 400kw ved max effekt. Det at kapasitet er et problem er en STOR myte. Når du ser hvor mye strøm et hotell eller skianlegg bruker på fjellet, så ser du at lading er et veldig lite problem.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det er helt feil for store deler av Norge. Når jeg var i Lofoten, så sa de at et område med fabrikker der brukte like mye strøm som ca 4000 elbilladere på 400kw ved max effekt. Det at kapasitet er et problem er en STOR myte. Når du ser hvor mye strøm et hotell eller skianlegg bruker på fjellet, så ser du at lading er et veldig lite problem.

I 2022 var totalt forbruk for hele Lofoten på 475 gWh, dvs 475 millioner kWh.

4000 elbil ladere på 400kW vil med konstant forbruk i ett år bruke 14 016 millioner kWh. Benyttes hver av laderne 1 time om dagen vil de til sammen bruke 584 millioner kWH (584 gWh).

SNØ (innendørs skianlegg i Oslo) bruker 5700 mWh i året, dvs 5,7 millioner kWh.

Et hotell bruker ca 250 kWh pr m2. Er det 15.000 m2, bruker det da 3,75 millioner kWh. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ikke elbilenes skyld at vi har strøm-mangel og ergo dyr strøm?

Anonymkode: 6fb38...5d7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nope, strømeksport til utlandet og krig i Europa er grunnen til det.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 21.50):

Nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lading er uansett ikke noe argument for min del.

Husker ikke sist jeg ladet «langs veien». Tror det var i sommer en gang da jeg kjørte Voss-Oslo og hadde en spisepause og «lufte hunden pause» på Flå.

Ut over det så lader jeg en sjelden gang hjemme i garasjen og ellers gratis på jobb.

Anonymkode: 87d8a...833

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller bare kjøp NIO med BAAS og bytt batteri på 3 min 

Anonymkode: e90c2...a61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 16.00):

Noen av oss kjører på ferie dit.

Anonymkode: ed7b4...ce7

kondolere 😛 

Anonymkode: cc2d6...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.3.2025 den 20.03):

Ja, per nå er det manko på strøm totalt sett, og hvis alle går over til elbil i Europa i løpet av noen år vil hele strømnettet kollapse. Og prisen blir skyhøy. Dette er ren matematikk. Tallene er der, bare å regne sammen.

Hvor mange atomkraftverk er Norge villig til å bygge for at det grønne skiftet skal realiseres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 19.3.2025 den 12.54):

De som bor i Finnmark bryr seg naturligvis. Det bor riktignok ikke så mange der. Men dette med store reiseavstander er nok hovedgrunnen til at elbiler fortsatt selger relativt dårlig i USA og bilprodusentene bryr seg mye om det amerikanske bilmarkedet. 

Anonymkode: b17a6...483

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...