AnonymBruker Skrevet 18. mars #1 Del Skrevet 18. mars Jeg liker de begge to men kan dere hjelpe meg med å velge mellom de to? Hva er rasetypisk? Står nå mellom langhåret collie eller Eurasier. Vil ha en større hund neste gang. Kommer til å gå tur 2-3 timer hver dag pluss trening av lydighet i hundeklubben. Mye skogsturer da jeg liker det og har lest at begge rasene har lite jaktinstinkt. Anonymkode: b898d...219 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #2 Del Skrevet 18. mars collie er vel en gjeterhund. Men det du lurer på ligger på rasevelger NKK mm. Anonymkode: c5761...a96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #3 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): collie er vel en gjeterhund. Men det du lurer på ligger på rasevelger NKK mm. Anonymkode: c5761...a96 Ja Collie er en gjeterhund og Eurasier er en spisshund. Men jeg lurte på om dere har noe erfaringer og ikke kun det som allerede står på nettet. Anonymkode: b898d...219 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #4 Del Skrevet 18. mars Siden collie er en gjeter og er avlet for å jobbe så ligger vel forskjellen der da den vil trenge å være langt mer aktiv enn en eurasier som ble avlet for å være en selskapshund. Anonymkode: 7511d...097 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svisle Skrevet 19. mars #5 Del Skrevet 19. mars Jeg har hatt både gjetere (for det meste collier) og spisshunder i mange år. Dette er to hunderaser som er to store motsetninger og som derfor ikke lar seg sammenligne overhodet! Collien er som sagt en gjeter og avlet for å samarbeide med mennesker. Det er en veldig myk rase som speiler eier godt på både godt og vondt. En rase som krever en mild eier og trener, kan være noe miljøberørt. Eurasier er er av de stilleste spisshundene og selv om det også er myk rase, så er den mindre samarbeidsvillig og førerorientert enn en gjeterhund. Super turhund, men kanskje ikke akkurat rasen man kjøper om man har lyst på en treningsvenn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svisle Skrevet 19. mars #6 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Siden collie er en gjeter og er avlet for å jobbe så ligger vel forskjellen der da den vil trenge å være langt mer aktiv enn en eurasier som ble avlet for å være en selskapshund. Anonymkode: 7511d...097 Det stemmer nok ikke - collien trenger moderat aktivitet og tilpasser seg eiers aktivitetsnivå godt. En Eurasier vil nok krever mer fysisk aktivitet enn en collie. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå