Gå til innhold

Hvis du blir invitert til middag en lørdag kveld…..

Lili-S

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skalldyr.

...men det er veldig sjelden jeg ikke er fornøyd med det jeg får servert på middag hos noen. Ikke stor fan av verken fårikål eller rakfisk, riktignok, men det er jo en greie og jeg vet hva jeg går til. 

Anonymkode: e4675...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tapas , ost og kjeks, scampi og pasta, sushi 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taco - så kan jeg ta det jeg liker selv, eller lapskaus. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ei god og mektig gryte med godt tilbehør. Ris eller poteter med god vri.

Enten biff, kylling eller vilt.

Det tristeste jeg vet er folk som ikke tenker saus. De kan ha så fine og fancy råvarer de vil, men uten saus… skuff!

Anonymkode: 9e8d9...477

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ovnsbakt eller stekt fisk med god saus - gjerne piggvar eller uer. Det er toppen - og noe jeg ikke normalt lager til meg selv. Om de var kjøtt hadde jeg foretrukket en rosa lammestek eller lammecarre.

Anonymkode: e8dbf...0f1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hva med hvitløksmarinerte snegler? 

Anonymkode: b29cf...294

Det er nydelig, så det hadde jeg satt STOR pris på som en deilig forrett! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ei god og mektig gryte med godt tilbehør. Ris eller poteter med god vri.

Enten biff, kylling eller vilt.

Det tristeste jeg vet er folk som ikke tenker saus. De kan ha så fine og fancy råvarer de vil, men uten saus… skuff!

Ps. Blir fryktelig skuffet om det serveres reker og du var foreberedt på middagsmat. Reker er helt topp når du er innstilt på det.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lørdags kveld er det slikt som hjemmelaget pizza jeg synes passer. Spiser selvfølgelig hva som blir servert, men forventer ikke søndagsmiddag. Heller pizza, tapas, lasagne, gryterett. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser jeg kunne ikke hatt halvparten av dere i tråden som venner. 

Her ville det gått i taco, pizza eller lasagne, og det hadde vært perfekt å få det servert hos andre på en lørdagskveld også. 

Anonymkode: 8fff6...fe4

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva som helst igrunn så lenge det ikke er lam eller sau😊

Anonymkode: 1d27d...38a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eventuelt løvstek, salat og chips! Nam :D 

Anonymkode: 8fff6...fe4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det varierer etter hva slags lørdag det er. Er det ett middagsselskap hvor maten har hovedfokus? Er det en vennekveld hvor man skal ta noen drinker og spille spill etterpå? Er det 2-3 venninner som skal samles for å se film? Skal det være en tre retters laget av noen som gjerne står på kjøkkenet fra de står opp, eller er det er travel småbarnsfamilie som endelig har fått en kveld fri?

Ovnsbakt kveite, fårikål, lammegryte, taco, pizza, sushi, lasagne, rype, grillet ørret, hvitvinsdampet blåskjell eller ei god viltgryte eller finnbiff. Mye som får meg lykkelig! Har også noen vennepar hvor jeg omtrent blir skuffet om det ikke er steik av elg eller rein om det er i sesongen.

Anonymkode: 39cc0...80e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lili-S skrev (1 time siden):

…Hva blir du da overlykkelig over å få servert? 

(Er altså ute etter gode lørdags-middag-tips! Ikke sånne «man bør være fornøyd med alt man får servert»-svar😅)

Normalt så forteller man hva man tenker lage når man inviterer.

Så jeg ville forventet å ikke bli invitert på «middag» men på hvilken middag, spesifikt.

Spørsmålet om det frister mer med en pasta og salat til, en enkel hjemmelaget pizza eller blåskjell og hjemmelaget brød? Det besvares av en ting: råvarer og ferdigheter.

Biff er ikke «bedre» enn pasta med kjøttboller. Det er dyrere, men jeg har fått mer biff som er utrivelig å tygge enn jeg har fått pasta som ikke er god. Så legg opp til noe du VET at du kan lage med hell, uten å bli stressa (jeg kommer jo fordi jeg liker deg, ikke bare fordi du gir meg mat), og som du er komfortabel med å betale prisen for.

Går du for biff? Supert. Kjøp en av kvalitet og stek den riktig. Server den med årstidens grønnsaker, poteter og en dyktig hjemmelaget saus. Går du for pasta? Supert. Kok den al-dente, server den med et dryss olivenolje som har kostet en god del penger og et generøst rasp parmesan (eller pecorino). 

Oppsummert: jeg blir (oppriktig) glad for all mat som er godt laget. HVA det er spiller mindre rolle enn din evne til å få det - perfekt.

Anonymkode: 2e700...425

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du virkelig kan lage mat: en deilig entrecôte med hjemmelaget bernaisesaus og sprøstekte poteter. 

Anonymkode: 44e4f...bf5

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Pizza (gjerne hjemmelaget 80-tallspizza i langpanne, men blir ikke fornærmet om Pizzabakeren ringer på heller), lasagne (gjerne Toro), taco, skalldyr og loff, biff (ikke ha på saus for meg, jeg vil gjerne kjenne smaken av kjøttet), gryterett (igjen er Toro velkommen).

Nei, jeg frekventerer ikke i kretser som driver med middagsselskap med sølvbestikk og krystallglass, vi er halvslitne middelaldrende tenåringsforeldre som er overlykkelige over å slippe å lage mat selv og kommer med unga på slep.

Anonymkode: ec3f3...24c

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Pizza (gjerne hjemmelaget 80-tallspizza i langpanne, men blir ikke fornærmet om Pizzabakeren ringer på heller), lasagne (gjerne Toro), taco, skalldyr og loff, biff (ikke ha på saus for meg, jeg vil gjerne kjenne smaken av kjøttet), gryterett (igjen er Toro velkommen).

Nei, jeg frekventerer ikke i kretser som driver med middagsselskap med sølvbestikk og krystallglass, vi er halvslitne middelaldrende tenåringsforeldre som er overlykkelige over å slippe å lage mat selv og kommer med unga på slep.

Anonymkode: ec3f3...24c

Alt det her er fint, men dropp toro, er bare ekkelt og ikke noe å servere folk, like kjapt og mye bedre å lage det selv 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lasagne med noe digg salat og hvitløksbrød ved siden av. 
En god biffmiddag med deilig tilbehør. 
Hjemmelaget pizza! 

Jeg har vokst opp med at lasagne, taco og hjemmelaget pizza er lørdags mat, så for meg hadde det vært super koselig å få servert. 

Anonymkode: 2aa29...4a8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er vegetarianer, så først og fremst hadde jeg forventet å få noe jeg kan spise, som var laget ordentlig; ikke bare et stykke soyakjøtt med potet. 

Ellers hadde jeg forventet skikkelig hjemmelaget mat av gode råvarer; ikke toro og first price. Hvis jeg selv skulle invitert gjester på middag lørdag kveld hadde jeg kanskje laget noe indisk fra bunnen av, arrangert pizza-kveld der alle komponerer sin egen hjemmelagde italienske pizza, servert bao buns med masse tilbehør eller en god nøttestek med passende tilbehør og hjemmelaget saus. Når man inviterer gjester legger man litt ekstra i maten, med mindre annet er avtalt. Hadde selvfølgelig også passet på at drikkevarene passet til maten.

Anonymkode: 2ec3e...eea

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det meste - så lenge det ikke er indisk! 

Anonymkode: 06fcc...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...