AnonymBruker Skrevet 18. mars #21 Skrevet 18. mars Først og fremst må du finne ut om du har skjeggkre eller sølvkre. Sølvkre er tegn på fukt, og viser det viser at du har et fuktproblem i boligen som må utbedres, DA kan du gå på selger. Men hvis det er skjeggkre, så får du nok bare hoste opp 2000 kr i egenandel med å få firma til å sanere. Anonymkode: a7d5b...098 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #22 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Først og fremst må du finne ut om du har skjeggkre eller sølvkre. Sølvkre er tegn på fukt, og viser det viser at du har et fuktproblem i boligen som må utbedres, DA kan du gå på selger. Men hvis det er skjeggkre, så får du nok bare hoste opp 2000 kr i egenandel med å få firma til å sanere. Anonymkode: a7d5b...098 Gjelder det med fukt selv om selger umulig kunne visst om fukt? Huff det er håpløst med de kreene når man bor i blokk, og naboer ikke bryr seg😞Hadde jeg hatt mulighet ville jeg kjøpt enebolig, og hadde større håp om å få sove om natta, kunne ringe exterminator ved skjeggkre osv. Anonymkode: d1bfb...fad
AnonymBruker Skrevet 18. mars #23 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hvor kjøper du det?. Anonymkode: a545d...824 På Internett. Du får det ikke over disk i Norge. Anonymkode: 41be6...9f3
TomKrus Skrevet 18. mars #24 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Gjelder det med fukt selv om selger umulig kunne visst om fukt? Ja det gjør det, men på bad er det naturlig en del fuktighet i rommet. Ellers skal man ikke ha fuktighet. Så må du påvise fuktigheten ligger i konstruksjonen, og ikke som et resultat av mye dusjing og damp. Om ikke vil forsikringsselskapet avvise det. I enebolig kan du kontrollere det mer ja, men det betyr ikke at det er lett å bli kvitt det i en enebolig heller. Det tar tid, og over tid må du kanskje gjenta behandlingen. I en stor enebolig blir dette dyrt. Og det kan komme igjen med en pappeske fra en ting du kjøper.
AnonymBruker Skrevet 18. mars #25 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det finnes middel å få de bort. Anonymkode: a545d...824 Bare å bruke vanlig insektspray. Anonymkode: 91797...276
AnonymBruker Skrevet 18. mars #26 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Gjelder det med fukt selv om selger umulig kunne visst om fukt? Huff det er håpløst med de kreene når man bor i blokk, og naboer ikke bryr seg😞Hadde jeg hatt mulighet ville jeg kjøpt enebolig, og hadde større håp om å få sove om natta, kunne ringe exterminator ved skjeggkre osv. Anonymkode: d1bfb...fad Ja. Det går innunder skjulte feil og mangler. En selger kan ikke vite alt som er galt med en bolig, ikke alltid takstmann heller. Ta bilde av kreet, dette må du uansett gjøre for å dokumentere. Du må finne ut hva slags type kre. Anonymkode: a7d5b...098
AnonymBruker Skrevet 18. mars #27 Skrevet 18. mars TomKrus skrev (Akkurat nå): Ja det gjør det, men på bad er det naturlig en del fuktighet i rommet. Ellers skal man ikke ha fuktighet. Så må du påvise fuktigheten ligger i konstruksjonen, og ikke som et resultat av mye dusjing og damp. Om ikke vil forsikringsselskapet avvise det. I enebolig kan du kontrollere det mer ja, men det betyr ikke at det er lett å bli kvitt det i en enebolig heller. Det tar tid, og over tid må du kanskje gjenta behandlingen. I en stor enebolig blir dette dyrt. Og det kan komme igjen med en pappeske fra en ting du kjøper. Jeg leier i blokk, og har bodd mange plasser uten å se skjeggkre. Men vet at jeg må være forberedt på de😌Her blir det kamp, da jeg hverken vil bo med kre eller menn🤨 Anonymkode: d1bfb...fad
AnonymBruker Skrevet 18. mars #28 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Da vi kjøpte hus var det opplyst om. "Observert én, en gang". Det var bare sludder. Det FLOMMET i huset. Vi så 3-4 løpe unna hver gang vi skrudde på lyset i et rom. Vi kontaktet det ene og det andre, eiendomsmegler, forsikring, men vi ble bare satt over til noen andre hele tiden. Det var fader meg ingen hjelp å få, til tross for at vi hadde forsikringer mot alt mulig. Det endte opp med at vi bare kontaktet skadedyrbekjemper selv, jeg orket ikke er sekund til. Det der går virkelig på psyken! Jeg gledet meg ikke over vårt første huskjøp i det hele tatt, jeg drømte om krypdyr og kvidde meg for å flytte på sko og slikt som stod på gulvet, for det løp alltid noe unna. Vi måtte ut med 6000, men det var virkelig verdt hver krone. Problemet er helt borte og psyken er normal igjen. Anonymkode: e4af5...a10 Vi kjøpte en insektspray til under 100,- og sprayet med jevne mellomrom i 14 dager. Aldri sett en eneste en etterpå, og dette er vel 3-4 år siden. Vi har mer fluer og edderkopper, for å si det sånn. Anonymkode: 91797...276
TomKrus Skrevet 18. mars #29 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg leier i blokk, og har bodd mange plasser uten å se skjeggkre. Men vet at jeg må være forberedt på de😌Her blir det kamp, da jeg hverken vil bo med kre eller menn🤨 Anonymkode: d1bfb...fad Da kan det fort bli få plasser der du kan bo, dette er et stadig økende problem i alle boenheter. Menn er det vel litt lettere å bli kvitt disse sjeggkre kan lett være i en bolig i mindre antall uten at du ser de i det hele tatt. De hater lys, og er bare fremme om natten. Når du setter på lyset og de er fremme fra skjulestedet sitt piler de vekk så raskt de klarer. Din veske står på jobb og det er slike dyr der ? Et slik ned i din veske og du har fått nye leieboere.
AnonymBruker Skrevet 18. mars #30 Skrevet 18. mars Skjeggkre blir mer og mer vanlig. Og når mange går på tidligere huseiere, så husk at disse kan komme med flyttelasset eller ny møbler. ALL papp som blir tatt inn i hus kan inneholde skjeggkre og egg! Her i huset kaster vi ut all papp med en gang. Til og med mel osv blir tømt opp i egne beholdere. Flere har fått skjeggkre med flyttekasser i papp. Det finnes overalt, og blir snart umulig å ikke se til vanlig. Det beste er å forebygge, slik mange gjør med edderkopper også, og spraye innsektsmiddel med jevne mellomrom rundt i huset hvor ikke barn eller dyr går, og kaste all papp før det kommer inn i hus/så fort som mulig. At folk blir hysteriske av dette, og ønsker erstatning fra tidligere eiere osv, og som de med den sengen de kjøpte fra Skeidar, blir jeg bare flau av på deres vegne. Skjeggkre er ikke farlig, og det er ikke vits å bruke tusenvis av kroner på å få dem bort. Anonymkode: 91797...276
AnonymBruker Skrevet 18. mars #31 Skrevet 18. mars TomKrus skrev (Akkurat nå): Da kan det fort bli få plasser der du kan bo, dette er et stadig økende problem i alle boenheter. Menn er det vel litt lettere å bli kvitt disse sjeggkre kan lett være i en bolig i mindre antall uten at du ser de i det hele tatt. De hater lys, og er bare fremme om natten. Når du setter på lyset og de er fremme fra skjulestedet sitt piler de vekk så raskt de klarer. Din veske står på jobb og det er slike dyr der ? Et slik ned i din veske og du har fått nye leieboere. Ja, så lett kan du faktisk få dem i hus. Synes det er litt "vittig" at enkelte går rett på tidligere eiere og skal ha erstatning osv, og ikke evner at de faktisk kan ha fått disse i hus selv, selv om de ikke tror det fordi de ser "mange". Anonymkode: 91797...276
AnonymBruker Skrevet 18. mars #32 Skrevet 18. mars Er det noe form for større fuktskader i selve bygget er det vel borettslaget sin forsikring ? Får se hva som skjer i morgen. Jeg sprayer ofte også. Særlig rundt kjøkken Anonymkode: a545d...824
AnonymBruker Skrevet 18. mars #33 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, så lett kan du faktisk få dem i hus. Synes det er litt "vittig" at enkelte går rett på tidligere eiere og skal ha erstatning osv, og ikke evner at de faktisk kan ha fått disse i hus selv, selv om de ikke tror det fordi de ser "mange". Anonymkode: 91797...276 Vittig ?når du vet du ikke har hatt det selv. Brukte egen bil å flytte brukte plastbokser med lokk. Ikke kjøpt noe nye møbler. Da har du ikke dratt inn 20 stk i ulike str plutselig . Anonymkode: a545d...824 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #34 Skrevet 18. mars Det eneste som trengs å gjøres er skadedyrbekjempelse, koster noen tusen om ikke du tar det på forsikring. Er ikke noe verre enn det. Det er null poeng å ta det med tidligere eier så lenge det koster under 10 000kr. Sølvkre er samme type bekjempelse og ja, det kan komme av et fuktproblem, men de liker seg ellers på et bad uansett (er alltid noe fuktighet og vanndråper på et bad uansett hvor «tørt» det er) Man får ikke erstatning for dette lenger. Man får vel nesten ikke erstatning for noe sånt, egenandelen på eierskifteforsikringen er på 10 000kr og det er billigere å bare betale bekjempelse selv. Er det skader av dyrene, som mus/rotter som har gnagd osv er det lurt å ta det videre. Anonymkode: f1da8...0ea
Sunnfjording Skrevet 18. mars #35 Skrevet 18. mars Tidenes lottogevinst for de som fikk refundert hundretusener av kroner for dette. Er bare å kjøpe en del limfeller å sette ut, så blir problemet fort slått ned. Ser en del bruker gift, men hva slags gift mener man konkret da?
Muskath Skrevet 18. mars #36 Skrevet 18. mars Sunnfjording skrev (3 minutter siden): Tidenes lottogevinst for de som fikk refundert hundretusener av kroner for dette. Er bare å kjøpe en del limfeller å sette ut, så blir problemet fort slått ned. Ser en del bruker gift, men hva slags gift mener man konkret da? Først setter de ut limfeller for å konstatere hva slags kryp man har med å gjøre. Hvis det er skjeggkre, kommer det folk fra skadedyrfirma og sprøyter ut gift (aner ikke hva det heter) i kriker og kroker og gjerne bak lister o.l. Denne giften spiser skjeggkreene, så dør de, og der jeg bodde forsvant de helt. Aner ikke om de har kommet tilbake da. Han hadde en liten sprøyte og gikk rundt i leiligheten og la gift rundt omkring. Det var ikke vanlig insektsspray, og det luktet ikke.
Sunnfjording Skrevet 18. mars #37 Skrevet 18. mars Aha. Trengte ikke det engang jeg. Bare kjøpte noen feller på nettet, tok en del dyr i starten, så færre, og så har jeg ikke sett noen dyr på årevis eller fått noen i feller.
AnonymBruker Skrevet 18. mars #38 Skrevet 18. mars Sunnfjording skrev (3 minutter siden): Aha. Trengte ikke det engang jeg. Bare kjøpte noen feller på nettet, tok en del dyr i starten, så færre, og så har jeg ikke sett noen dyr på årevis eller fått noen i feller. Det er vel ikke alle typer bolig de trives i?. Anonymkode: a545d...824
AnonymBruker Skrevet 18. mars #39 Skrevet 18. mars Sunnfjording skrev (11 minutter siden): Aha. Trengte ikke det engang jeg. Bare kjøpte noen feller på nettet, tok en del dyr i starten, så færre, og så har jeg ikke sett noen dyr på årevis eller fått noen i feller. Samme her. Jeg ble også kvitt skjeggkre ved hjelp av limfeller som jeg satt ut selv. Det tok litt tid, ca ett år. Men nå er det 3-4 år siden sist vi så et skjeggkre. For sikkerhetsskyld har jeg stadig noen limfeller ute, også for å forebygge at det kommer inn nye. Anonymkode: 6c6cc...8db 1
Sunnfjording Skrevet 18. mars #40 Skrevet 18. mars Men som alle har skrevet her, så er disse dyrene utrolig vanlige nå. Så alle hus bør egentlig alltid ha noen feller stående som indikatorer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå