AnonymBruker Skrevet 18. mars #41 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Lurer på om noen vet. Jeg kjøpte leilighet å flyttet inn før jul. Når det hadde gått noen uker opplevde jeg først å se et krek på bade. Jeg regnet med det var sølvkre og kjøpte inn lim feller å satt i hver krok på bade. Tok noen uker til før det kom over stuegulv . Det har gått kun to i feller. Men tatt livet av kanskje 10 . Prøvd å pratet med vaktmester men de vil ikke gå på hele bygget. Selv om jeg har hørt det er best. Nå tar jeg min egen forsikring å bruker å får et selskap som kan hjelpe meg. 2000kr i egenandel er sure penger. Kan jeg gå på tidligere eier nå? Eller forsikring jeg tegnet når jeg kjøpte leiligheten. ? Av dyrene størrelse betyr det at de har vært her. De har vært i ulike str. Å jeg har aldri hatt det problemet der jeg bodde. Blir sprø snart. De går virkelig på syken min. Vet de ikke er farlig . Men har ikke turt å be noen hit. Føler så på dette. Kom gjerne med gode råd🙏🏼 Anonymkode: a545d...824 Har du boligkjøpsforsikring? Da skal du kontakte megler først og forhøre deg om fremgangsmåte, og før du gjør noen tiltak. Du skulle egentlig ha tatt kontakt da du oppdaget de første kreene. Det er noe dritt å bo med denne typen kryp. Mulig du får best hjelp ved å melde deg inn i huseierne og å bruke deres advokater? Anonymkode: d50b5...5fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #42 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, så lett kan du faktisk få dem i hus. Synes det er litt "vittig" at enkelte går rett på tidligere eiere og skal ha erstatning osv, og ikke evner at de faktisk kan ha fått disse i hus selv, selv om de ikke tror det fordi de ser "mange". Anonymkode: 91797...276 Når det forekommer kre i forskjellige størrelser tyder det på at det har vært ett preoblem over tid. Anonymkode: 68f5a...160 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #43 Del Skrevet 18. mars Sunnfjording skrev (44 minutter siden): Tidenes lottogevinst for de som fikk refundert hundretusener av kroner for dette. Er bare å kjøpe en del limfeller å sette ut, så blir problemet fort slått ned. Ser en del bruker gift, men hva slags gift mener man konkret da? Advion cockroach gel. Limfeller brukes ikke for å bekjempe kre. Det brukes til å observere hva man har i hus. Anonymkode: 68f5a...160 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #44 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Når det forekommer kre i forskjellige størrelser tyder det på at det har vært ett preoblem over tid. Anonymkode: 68f5a...160 Sant. I min forrige leilighet var det fullt av nymfer, og det krøyp ut store skjeggkre fra veggene så godt som daglig. Skal ikke fortelle meg at selger ikke visste om dette. Men, 2000 kr i egenandel og det ble fikset lett. Anonymkode: a7d5b...098 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #45 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Sant. I min forrige leilighet var det fullt av nymfer, og det krøyp ut store skjeggkre fra veggene så godt som daglig. Skal ikke fortelle meg at selger ikke visste om dette. Men, 2000 kr i egenandel og det ble fikset lett. Anonymkode: a7d5b...098 Så du tror at jeg blir kvitt dette?. Jeg håper inderlig det. Så jeg kan ha gjester i nye hjemmet mitt🙏🏼 Anonymkode: a545d...824 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #46 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du tror at jeg blir kvitt dette?. Jeg håper inderlig det. Så jeg kan ha gjester i nye hjemmet mitt🙏🏼 Anonymkode: a545d...824 Ja, dette blir du kvitt. Får du det dekket av egen forsikring ligger egenandelen på rundt 2000,- Mener det kommer på 8000,- fra egen lomme. Men siden du bor i leilighetskompleks, så er du ikke sikret mot at det kommer tilbake. Anonymkode: 68f5a...160 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #47 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Så du tror at jeg blir kvitt dette?. Jeg håper inderlig det. Så jeg kan ha gjester i nye hjemmet mitt🙏🏼 Anonymkode: a545d...824 Selvsagt, det er lett å bli kvitt skjeggkre i dag. Men du må finne ut om det er skjeggkre eller sølvkre. Ta bilder og send til forsikringen. Anonymkode: a7d5b...098 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #48 Del Skrevet 18. mars Sølvkre forsvant ved bruk av natron her. De holdt til under en dørterskel på et av baderommene. Drysset natron i sprekker og rundt. Anonymkode: 75e0b...ad5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #49 Del Skrevet 18. mars Jeg prøvde å få hjelp til dette (leier bolig) men utleier og forsikringen sier at det ikke går under skadedyr kategorien. Fikk tilslutt noen til å se på det og det eneste de kunne tilby var at det kan brukes limfeller (som kjøpes i diverse butikker). Og holde det så rent man kan. Anonymkode: a4e83...a32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #50 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg prøvde å få hjelp til dette (leier bolig) men utleier og forsikringen sier at det ikke går under skadedyr kategorien. Fikk tilslutt noen til å se på det og det eneste de kunne tilby var at det kan brukes limfeller (som kjøpes i diverse butikker). Og holde det så rent man kan. Anonymkode: a4e83...a32 Skjeggete er betydelig vanskeligere å bli kvitt enn sølvkre. Sølvkre er et krepsdyr. Krepsdyr må ha fukt for å overleve. Ved å betydelig redusere luftfuktigheten inne så vil sølvkre dø. Man må og være pinlig nøye med støvsuging slik at både støv og matsmuler fjernes flere ganger daglig fordi dyrene lever på hudavfall, støv og matrester. Vi fikk for mange år siden sprayet noe limprodukt langs alle lister for å ta knekken på sølvkre, det fjernet sølvkre totalt i den tiden vi bodde der. Anonymkode: d50b5...5fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #51 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg prøvde å få hjelp til dette (leier bolig) men utleier og forsikringen sier at det ikke går under skadedyr kategorien. Fikk tilslutt noen til å se på det og det eneste de kunne tilby var at det kan brukes limfeller (som kjøpes i diverse butikker). Og holde det så rent man kan. Anonymkode: a4e83...a32 Da har enten forsikringsselskapet snakket tull, eller innboforsikringen ikke hadde dekning. Man må ha utvidet forsikring. https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/kundeservice/forsikring/dekker-innboforsikring-skadedyr.html#:~:text=Innboforsikring topp dekker bekjempelse av,%2C insekter%2C sopp og råte. Anonymkode: a7d5b...098 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #52 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Lurer på om noen vet. Jeg kjøpte leilighet å flyttet inn før jul. Når det hadde gått noen uker opplevde jeg først å se et krek på bade. Jeg regnet med det var sølvkre og kjøpte inn lim feller å satt i hver krok på bade. Tok noen uker til før det kom over stuegulv . Det har gått kun to i feller. Men tatt livet av kanskje 10 . Prøvd å pratet med vaktmester men de vil ikke gå på hele bygget. Selv om jeg har hørt det er best. Nå tar jeg min egen forsikring å bruker å får et selskap som kan hjelpe meg. 2000kr i egenandel er sure penger. Kan jeg gå på tidligere eier nå? Eller forsikring jeg tegnet når jeg kjøpte leiligheten. ? Av dyrene størrelse betyr det at de har vært her. De har vært i ulike str. Å jeg har aldri hatt det problemet der jeg bodde. Blir sprø snart. De går virkelig på syken min. Vet de ikke er farlig . Men har ikke turt å be noen hit. Føler så på dette. Kom gjerne med gode råd🙏🏼 Anonymkode: a545d...824 Det finnes et middel/gift som legges forskjellige steder. Den elsker de og er ufarlig for andre. De spiser også hverandre når de dør og sånn sprer giften seg. Jeg fikk middelet for et par år siden, og siden har de vært vekk. Anonymkode: 26ef9...cde 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #53 Del Skrevet 18. mars Kan anbefale Insektnix for sprekker og kroker og steder der det er vanskelig å komme til. Det er giftfritt, men dreper kre ved å feste seg på dem og tørke de ut. Alle monner drar for å redusere bestanden... Anonymkode: ee1a8...e8d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #54 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vittig ?når du vet du ikke har hatt det selv. Brukte egen bil å flytte brukte plastbokser med lokk. Ikke kjøpt noe nye møbler. Da har du ikke dratt inn 20 stk i ulike str plutselig . Anonymkode: a545d...824 Jo, har hatt det selv, det har jeg skrevet også….. Vi fikset det med insektsspray jevnlig i ca 14 dager og støvsuget mye. De kan komme fra andre ting også. Jeg tror at våre kom fra jobben min, hvor vi var plaget med dette en periode Anonymkode: 91797...276 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #55 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvsagt, det er lett å bli kvitt skjeggkre i dag. Men du må finne ut om det er skjeggkre eller sølvkre. Ta bilder og send til forsikringen. Anonymkode: a7d5b...098 Vi hadde sølvkre en periode. Oppdaget de rundt vasken. Hadde en skikkelig vask, men husker ikke helt hvordan vi ble kvitt dem. De ble hvertfall borte uten problemer, og dette var i 2015. Anonymkode: 91797...276 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #56 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): På Internett. Du får det ikke over disk i Norge. Anonymkode: 41be6...9f3 Hva heter middelet og hvilke nettside kjøpte du det fra? Anonymkode: bbd5b...6a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #57 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva heter middelet og hvilke nettside kjøpte du det fra? Anonymkode: bbd5b...6a2 Det er svart på tidligere i tråden. Anonymkode: 68f5a...160 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #58 Del Skrevet 18. mars For å si det sånn: nesten alle jeg kjenner har opplevd å få kre, sølvkre eller skjeggkre i hus. Fra de som har sett et kre én gang, til de som har et stort problem. Og alle takler det på ulike måter. Fra "leve med det, bryr meg ikke", til de som har brukt titusener på å bli kvitt det og følger med og har limfeller og sanering og logger på observasjoner. Vi er i midten. Kjøpte bolig for 5 år siden, og så ett skjeggkre etter noen måneder. Jeg la ut limfeller og fanget kanskje 2 ila noen måneder. Kjøpte bare inn det samme midlet som Anticimex brukte på jobb da vi fikk det på kontoret. Det heter Avion og selges på Amazon og eBay. Spøytet noen klumper bak lister og ble kvitt problemet i mange år. I fjor så jeg et kre og gjentok. Det er ingen gift man sprayer ut i boligen og er farlig for innemiljøet, men en fast åte som gjør at når kre spiser døde kre (for de spiser alt) så blir de også forgiftet. Ellers bare støvsuge ofte. Går an å holde det nede og bli usynlig. Men tvilsomt at man blir kvitt det for evig og alltid. Alltid en risiko ved oppussing eller alle pappesker å få det i hus igjen. Men dette midlet funker. Anonymkode: 3972b...bb2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tekumseh79 Skrevet 20. mars #59 Del Skrevet 20. mars Husk at skjeggkre livnærer seg på brødsmuler og annet biologisk materiale. Så det bør støvsuges hver dag på kjøkkenet, samt under bord der det spises. De kommer inn i våre hus med at de ligger i krøllen i kartongen i pappeska. Er det godt og varmt kryper de ut. Derfor lurt å åpne/legge pappesker i garasjen når man får hjem varer. Store skjeggkre = har vært i huset ditt en stund. De vokser hele sitt liv, og kan bli 7 år gamle! Små skjeggkre har nettopp kommet i hus eller er nettopp klekt. Og det er ofte de små som ligger i pappeska du dro hjem. Limfeller (med litt smuler som følger med i pakken) legges ut for å ta de som passerer samt kartlegge hvor stort problemet er. Permetrinspray brukes for å drepe de du ser. Det finnes oljebasert og vannbasert spray, den vannbaserte er best å bruke inne i et hus. Spray alle gulvlister en varm dag og åpen vinduer for å få lufta godt - skal ikke være helseskadelig, men man skal ikke tro på alt man leser, det lukter vond. Det finnes nå også gulvlister å få kjøpt som er behandlet med gift - som forebyggende. Det finnes gift som fungerer bedre, såkalt åtegift. Den gifta får ikke privatpersoner kjøpt, men man kjenner kanskje en bonde med skadedyrkurs? Åtegifta funker sånn at de som spiser liket av den første blir også forgifta (for de spiser døde skjeggkre selv). Den tredje spiser igjen den andre osv. Og da har garantert en ny spist ny gift.. Men viktigst: "Nordens nye kakkerlakker" trives dårligere der det er overdrevent rent og dermed lite å spise! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hannalienaas Skrevet torsdag kl 19:32 #60 Del Skrevet torsdag kl 19:32 Har bestilt noen limfeller, men vil prøve med gift også. Er dette noe jeg kan gjøre selv, eller må skadedyrfirma ordne dette? Usikker på om det er sølvkre eller skjeggkre, er stort sett på badet jeg ser de 🤢 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå