Gå til innhold

Sliter sånn med motivasjon

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er aktiv og går mye, jobber i tung jobb med mye løft men veier mange kg for mye. 

Jeg har meldt meg inn på treningssenteret men bare gått par ganger siste måneden og jeg studerer, jobber og har barn. Føler meg ofte sliten men har så lyst å bli sprek. 

Jeg trener vekter på senteret og rooing/ går på tredemølle. Prøver telle kalorier men ofte sulten på kveldene.

Jeg trenger sårt hjelp til å finne motivasjonen. Bor like ved flott tur område og. Men jeg blir bare trøtt av å tenke på å gå ut. Når det er dårlig vær osv. Har ikke bil så bruker tid på å reise til senteret. Hjelp!!!!!

Anonymkode: bb686...501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Skal du bare bli sprekere, eller skal du slanke deg og bli sprekere?

Anonymkode: 7ca48...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Skal du bare bli sprekere, eller skal du slanke deg og bli sprekere?

Anonymkode: 7ca48...504

Begge deler, tenker prøve ut knekkebrød dietten 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en seiglivet myte at man trenger motivasjon for å få ting gjort. Du trenger ikke å ha lyst til å gjøre ting for å gjøre dem, det er bare å reise seg opp å gjøre dem likevel. På samme måte som at man tar oppvasken eller går på jobb selv om man ikke har lyst. Man bare gjør det. Motivasjon kommer etter hvert, når det har blitt en vane eller man begynner å se resultater. 

Dørstokkmila er lengst av alle, og jeg opplever selv at det er lite fristende å gå ut når det er kaldt eller blåser noe voldsomt eller regner eller snør. Men hver eneste gang jeg har kledd på meg og kommet meg ut, har jeg opplevd at det faktisk ikke er så verst, og at jeg gjorde det langt verre inni hodet mitt enn det er i virkeligheten. Mye våknere blir man også, når man først er ute. 

Alt i alt må man bare innse at man kommer med unnskyldninger for å slippe. Og så må man drite i dem og være litt streng med seg selv og gjøre det likevel.

Velg treningsformer du syns er gøy, så blir det litt enklere.

Eller kanskje du har noen i omgangskretsen som vil være med, så dere kan være drahjelp for hverandre?

Det hender, når jeg skal trene, at jeg først setter på sangen "Cruel to be kind". Jeg ser for meg at det er en del av personligheten min som synger til den andre, om hvor fæl den er som utsetter den for slik pine ved å tvinge den til å trene. Og så svarer den andre at "jammen, herregud, jeg gjør det jo for å være snill mot deg! You've got to be cruel to be kind 🎶" Og så synger jeg og danser litt til den sangen, og blir i godt humør, og så hopper jeg rett på treningen så snart sangen er ferdig 😄

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva med å bli glad i friluftsliv og ta barna med ut på tur i det flotte turområdet du har rundt deg? Dropp treningssenteret. Etter hvert kan dere øke lengden på turene, du kan bære sekk, og får masse “gratis” mosjon. Barna har sikkert også bare godt av det. Meld dere inn i Turistforeningen - de har opplegg og turer for barnefamilier over hele landet. Det kan være en hyggelig ting dere kan gjøre sammen som familie, samtidig som du får mosjon. Og når man er på tur tenker man ikke på at man “trener”, men i realiteten får man trent kroppen ganske mye på tur med sekk.

Selv får jeg masse “gratis” mosjon av å ha hund. Må ut med hunden hver dag uansett vær. Men hund passer kanskje ikke inn i ditt hverdagsliv.

Ellers bør du se på kostholdet om du ønsker å gå ned i vekt. Legg mest mulig vekt på ren mat som metter og unngå ultraprossessert så mye som mulig. Hvis du spiser ren mat med nok proteiner, så blir du mindre sulten på kveldene. Ikke hiv deg på en kur eller rar diett, det er ikke bærekraftig i lengden. Om du/dere får tur og friluftsliv som ny hobby, så kan dere lage mat ute på bål, det er kjempekoselig, og barna vil elske det. Du kan ta med råvarene ut og barna hjelper til med matlagingen. Du blir sunn, sprek og slank samtidig. Lykke til :) 

Anonymkode: a7f2c...4b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva med å bli glad i friluftsliv og ta barna med ut på tur i det flotte turområdet du har rundt deg? Dropp treningssenteret. Etter hvert kan dere øke lengden på turene, du kan bære sekk, og får masse “gratis” mosjon. Barna har sikkert også bare godt av det. Meld dere inn i Turistforeningen - de har opplegg og turer for barnefamilier over hele landet. Det kan være en hyggelig ting dere kan gjøre sammen som familie, samtidig som du får mosjon. Og når man er på tur tenker man ikke på at man “trener”, men i realiteten får man trent kroppen ganske mye på tur med sekk.

Selv får jeg masse “gratis” mosjon av å ha hund. Må ut med hunden hver dag uansett vær. Men hund passer kanskje ikke inn i ditt hverdagsliv.

Ellers bør du se på kostholdet om du ønsker å gå ned i vekt. Legg mest mulig vekt på ren mat som metter og unngå ultraprossessert så mye som mulig. Hvis du spiser ren mat med nok proteiner, så blir du mindre sulten på kveldene. Ikke hiv deg på en kur eller rar diett, det er ikke bærekraftig i lengden. Om du/dere får tur og friluftsliv som ny hobby, så kan dere lage mat ute på bål, det er kjempekoselig, og barna vil elske det. Du kan ta med råvarene ut og barna hjelper til med matlagingen. Du blir sunn, sprek og slank samtidig. Lykke til :) 

Anonymkode: a7f2c...4b5

Takk  for gode tips , vi går alt ofte på turer, tenker styrketrening gir andre resultater enn kun å gå på tur .. ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Takk  for gode tips , vi går alt ofte på turer, tenker styrketrening gir andre resultater enn kun å gå på tur .. ♥️

Det finnes masse kroppsvekt øvelser du kan gjøre hjemme stua, søk etter videoer på youtube, da har man på en måte ingen unnskyldning for å slippe unna.

Anonymkode: dbb68...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan egentlig ikke vente på motivasjon... Det sier jeg etter at jeg har gått ned 35 kilo. Man må bare gjøre.

Høres dumt ut, men hvis jeg skulle ventet på motivasjonen, så hadde jeg på ingen måte fått gjort noe som helst. Det er mye mer behagelig å velge som jeg gjorde og som forårsaket at jeg hadde BMI på 40. Behagelig som i komfortabelt da... Kroppen min er jo mye mer behagelig å leve i nå! MEN: det er en daglig greie, jeg må ta valg hundre ganger om dagen for å være i nedgang og ikke gå opp igjen. Det går ikke av seg selv. Eller, til en viss grad gjør det det nå, men det betyr ikke at jeg ikke har lyst til å stupe ned i smågodthyllene i butikken på daglig basis. Det er mer sånn "men det skal jeg ikke allikevel". Altså et valg, ikke noe jeg gjør av motivasjon, som sådan.

Jeg ville startet med maten. Jeg har gått ned disse kiloene uten å trene noe særlig. Mat må man jo ha og lage uansett, så da kan man like gjerne starte der - også ta bevegelse og trening etter hvert som man innfører nye ting.

Anonymkode: d453b...bfe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kommodevaran skrev (3 timer siden):

Det er en seiglivet myte at man trenger motivasjon for å få ting gjort. Du trenger ikke å ha lyst til å gjøre ting for å gjøre dem, det er bare å reise seg opp å gjøre dem likevel. På samme måte som at man tar oppvasken eller går på jobb selv om man ikke har lyst. Man bare gjør det. Motivasjon kommer etter hvert, når det har blitt en vane eller man begynner å se resultater. 

Dørstokkmila er lengst av alle, og jeg opplever selv at det er lite fristende å gå ut når det er kaldt eller blåser noe voldsomt eller regner eller snør. Men hver eneste gang jeg har kledd på meg og kommet meg ut, har jeg opplevd at det faktisk ikke er så verst, og at jeg gjorde det langt verre inni hodet mitt enn det er i virkeligheten. Mye våknere blir man også, når man først er ute. 

Alt i alt må man bare innse at man kommer med unnskyldninger for å slippe. Og så må man drite i dem og være litt streng med seg selv og gjøre det likevel.

Velg treningsformer du syns er gøy, så blir det litt enklere.

Eller kanskje du har noen i omgangskretsen som vil være med, så dere kan være drahjelp for hverandre?

Det hender, når jeg skal trene, at jeg først setter på sangen "Cruel to be kind". Jeg ser for meg at det er en del av personligheten min som synger til den andre, om hvor fæl den er som utsetter den for slik pine ved å tvinge den til å trene. Og så svarer den andre at "jammen, herregud, jeg gjør det jo for å være snill mot deg! You've got to be cruel to be kind 🎶" Og så synger jeg og danser litt til den sangen, og blir i godt humør, og så hopper jeg rett på treningen så snart sangen er ferdig 😄

Så enig i dette!

Skal man vente til man er motivert blir det fort lenge til. Eller aldri. 

Aner ikke hvor mange ganger ila et langt liv jeg har dratt på trening helt uten motivasjon for det. Men jeg bare gjør det allikevel. Mye mer effektivt å gjøre noe, enn å vente på å være motivert til å gjøre det.

Om man gjør det selv om motivasjonen ikke er der lærer man at det går an, og over tid etableres noe så genialt som en vane, og da savner man det plutselig hvis det mangler. For å komme dit må man drite langt i om man er motivert eller ikke, og bare gjøre det uansett. 

Anonymkode: 4e4f2...a66

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er aktiv og går mye, jobber i tung jobb med mye løft men veier mange kg for mye. 

Jeg har meldt meg inn på treningssenteret men bare gått par ganger siste måneden og jeg studerer, jobber og har barn. Føler meg ofte sliten men har så lyst å bli sprek. 

Jeg trener vekter på senteret og rooing/ går på tredemølle. Prøver telle kalorier men ofte sulten på kveldene.

Jeg trenger sårt hjelp til å finne motivasjonen. Bor like ved flott tur område og. Men jeg blir bare trøtt av å tenke på å gå ut. Når det er dårlig vær osv. Har ikke bil så bruker tid på å reise til senteret. Hjelp!!!!!

Trenger du være motivert?

I så fall: hvorfor?

Er du motivert til det andre du gjør? Jobb etc? Eller har det bare blitt slik at «det må jeg»?

Jeg tenker kanskje at du snakker om prioritering, energi, overskudd og vaner. Men ikke egentlig om motivasjon. 

Svaret er ofte å gjøre trening til en vane, som å gå på jobb. Automatiser. Spinning hver mandag, vekter hver onsdag, lang tur i motbakke hver søndag. F.eks. Om du har lyst eller ei? Like irrelevant som hvorvidt du har lyst til å stå opp og gå på jobb. 

Og om du mangler overskudd, energi etc? Da må du nedprioritere eller effektivisere noe annet. Kan du lage middag til 2-4 dager en dag i uka? Kan du få levert varene hjem på døra? Kan du fjerne en del husarbeid som unødig?

Anonymkode: 97b75...4d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt beste tips er å ikke belage seg på motivasjon for å få ting gjort. Motivasjon kommer og går i perioder, og det er faktisk umulig å være motivert til en hver tid. 

Jeg er sjeldent motivert til å pusse tenner eller tømme oppvaskmaskina, men jeg gjør det fordi det må gjøres. Den samme tankegangen har jeg om trening og mat. Jeg har som regel aldri motivasjon eller lyst til å trene, men jeg gjør det uansett. Jeg er som regel aldri motivert til å velge gulrot over sjokolade, men jeg gjør det likevel. Jo oftere du tar disse valgene, jo lettere er det å fortsette med.

Hadde jeg skulle belaget meg på motivasjon alene, hadde jeg vært en overvektig sofagris. Man må innføre disiplin og gode vaner. Du trenger ikke å ha lyst til å gjøre noe for å gjøre noe. Du må ta et valg.

Anonymkode: 4bb10...0b1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...