Gå til innhold

Når man ikke har råd til å fikse den minste ting på utseende

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvis du har dårlig selvtillit så kommer du aldri til å bli pen uansett hvor mange ganger du fikser på utseendet, du undervurderer hvor mye utstråling betyr.

Anonymkode: fbda1...423

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

"Tiltrekker meg en del menn", sier du. Hvor mange menn trenger du, da? De fleste jeg vet om har nok med en mann. 

Du beskriver at du regner med å måtte bruke store ressurser på å pynte på utseendet og motarbeide aldring i årene som kommer, men det er jo en tapt kamp før du begynner, så det kan du bare glemme. Du kommer bare til å ødelegge mer enn du fikser. Det er mye bedre å eldes naturlig, enn å stadig kappe, skjære og fikse og kjempe en kamp som du aldri kan vinne.

Jeg tror du må begynne helt i andre enden med å akseptere deg selv slik du er. Så må du finne en mann som liker deg for den personen du er og ikke for utseendet ditt, og siden du tiltrekker deg en del menn, burde det kunne ordne seg greit for deg. Du kommer aldri noen vei med et forhold som kun baserer seg på utseende, det vil aldri vare, men en bestevenn som trives sammen med deg som person, den har du livet ut uansett hvordan kroppen din modnes.

Anonymkode: 8d4fb...6de

Har fått inntrykk av at mannlig interesse ikke har noe å si på attraksjonen til en kvinne fordi «menn tar hva som helst». En del av henvendelsene jeg får har seksuell undertone og da mister jeg interessen og svarer ikke da det er useriøst i mine øyne. Er på utkikk etter den ene mannen som du skriver om, som er en bestevenn og elsker. 

Så tiden løper og jeg ser andre rundt meg bli gift og få barn. Og tenker at det ville gitt meg en selvtillitsboost til å våge meg ut der hvis jeg kunne fikset opp på utseende. Tar til meg ord som blir skrevet over at man kan klare seg uten, men må kjempe mot den overbeviste siden av meg som sier noe annet. Har dessverre vært romantisk involvert med menn som har fremsnakket influenserlooken til meg og fulgt disse på Instagram, samt hører om inngrep fra enkelte kollegaer og venninner og hvor mye bedre de føler seg. Vanskelig å ikke føle press.

Anonymkode: 8862b...ab1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men er årsaken til å fikse på utseendet for å "få deg en mann"? Hvis ja, ønsker du da en mann som faller for en svært retursjert/falsk utgave av det utseendet du egentlig har?

Det må være veldig slitsomt å starte et forhold med at man er på sitt aller vakreste, en utgave som ikke er ekte en gang. Blir det ikke mange bekymringer rundt om han kommer til å forlate deg den dagen du ikke orker å maintain?

Anonymkode: a2b44...1e4

Både ja og nei. Er veldig enig med det du sier, men det er for såvidt allerede slitsomt for føler jeg må se perfekt ut uten inngrep og behandlinger. Så tenker det hadde vært enklere om utgangspunktet var bedre så jeg kunne slappet mer av uten sminke for eksempel, fordi jeg hadde hatt pene lepper og bryn uten sminke. Hvis det gir mening. Og på gode dager tenker jeg at jeg er god og pen nok. Men så hører jeg mye prat og tenker at når såå mange kvinner fikser seg så blir konkurransen for stor og det er lettere å bare unngå menn for å slippe presset. Så er det jeg gjør store deler av tiden, og da er selvtilliten ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Leste en tråd på Reddit nå hvor en dame lurte på hvordan livet hadde forvandlet seg for andre som har flyttet fett fra magen til rumpa og hoftene og samtlige skrev de har fått et nytt liv med pretty privilege fordi menn har blitt helt på tuppa etter dem, og de opplevde at dating gikk lettere.

Det frister jo å fikse noe selv når man leser slikt, men hva da når man ikke har råd? Skulle gjerne gjort noe så lite som hair extension for jeg har tynt hår selv om jeg prøver å holde det pent med blonde striper og klippet til over skuldrene så det ikke skal se for tynt ut. Har også lyst å tatovere bryn for er typisk blond nordmann med lite hårvekst og må farge brynene stadig vekk. Eller leppeløft da jeg har litt smale lepper. Har jo ikke råd til noe som helst etter rentene steg til værs, og jobber allerede 100%. Er man liksom litt dømt om man ikke har råd til å jukse med utseende i disse dager? For jeg kjøper ikke den der at menn vil ha naturlig, det er en kognitiv dissonans der man ser de sier dette men virkeligheten er motsatt. Fordi god plastisk kirurgi og god kvalitet på løshår og slikt ikke er synlig. 

1. Få deg en bedre betalt jobb 2. Kontakt fastlegen for å få henvisning til psykolog for dårlig selvbilde 3. Jo, menn flest liker det naturlige og de ser ned på de som ikke klarer å gå ut døra uten å sminke seg. Enda verre ser vi på de som tror de blir flottere med plastikk operasjon 

Anonymkode: 9b0bc...aa1

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg blir litt trist av slike innlegg

Anonymkode: ba2e5...cd3

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

1. Få deg en bedre betalt jobb 2. Kontakt fastlegen for å få henvisning til psykolog for dårlig selvbilde 3. Jo, menn flest liker det naturlige og de ser ned på de som ikke klarer å gå ut døra uten å sminke seg. Enda verre ser vi på de som tror de blir flottere med plastikk operasjon 

Anonymkode: 9b0bc...aa1

Men det er her jeg opplever kognitiv dissonans, jeg leser og hører stadig disse ordene, men jeg ser at virkeligheten er en annen. Og at damene som fikser og opererer men gjør det subtilt får det lettere på datingfronten. Jeg tror man automatisk tenker ihjelopererte kvinner når man leser slike tråder og det syns de færreste er pent. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ikke meg du spør, men for å klare å by på noe må jeg føle meg vel med meg selv. Og det gjør jeg ikke når jeg ser et troll i speilet. 

Anonymkode: 8408b...b52

Så rart at vi andre trollkjerringer har funnet oss bra menn. Når alt kommer til alt så vil menn som ønsker fast forhold å ha en dame som de trives med på det mentale plan. Utseende betyr ikke så mye. Se deg rundt i den virkelige verden, se hvor mange overvektige, lite pene og shabby mennesker som lever i gode forhold ofte også med en partner som du ville sett på som "for kjekk for henne".

Anonymkode: 5e59f...ef3

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem har sagt at lyse øyenbryn og smale lepper ikke er vakkert? Jeg syns det kan være nydelig, og tusen ganger finere enn malte svarte øyenbryn og blubbete leppe- nebb fulle av hva det nå er man injiserer.

Du må bare omfavne den du er og det utseendet du har. Du er unik og må slutte å se deg blind på ensrettede og oppstyltede skjønnhetsidealer i sosiale medier. 

Anonymkode: a5fbb...5b0

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke meg du spør, men for å klare å by på noe må jeg føle meg vel med meg selv. Og det gjør jeg ikke når jeg ser et troll i speilet. 

Kjære deg, da må du legge verdien din i noe annet ved deg selv. Hva er du mest stolt av i livet ditt, hvilke gode egenskaper og ferdigheter har du? Det er jo nitrist hvis du har blitt påvirka til å tro utseendet ditt er det viktigste.

Anonymkode: 29d67...dbd

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvem har sagt at lyse øyenbryn og smale lepper ikke er vakkert? Jeg syns det kan være nydelig, og tusen ganger finere enn malte svarte øyenbryn og blubbete leppe- nebb fulle av hva det nå er man injiserer.

Du må bare omfavne den du er og det utseendet du har. Du er unik og må slutte å se deg blind på ensrettede og oppstyltede skjønnhetsidealer i sosiale medier. 

Anonymkode: a5fbb...5b0

:blomst: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som oppriktig får livet sitt forandret etter behandling er de som har problemer med utseendet som virkelig stikker seg ut, som har vært et problem over tid. Typ skeiv nese fordi de knakk den i barndommen, ekstremt usymmetriske bryster, ører som stikker veldig ut, dype aknearr. Og de fleste mennesker lever et lykkelig liv med det også, heldigvis! De som vil fikse på helt ordinære "feil" ender ofte opp med å se etter flere feil. Og når man først har kastet penger etter en behandling, er terskelen lavere for å pøse på med mer. Og det blir dyrt.

Jeg har sett folk på tiktok som har fått fine resultater, allikevel gråter de, fordi de savner sin gamle nese eller hake. Og da er det for sent å gå tilbake.

Å ordne bryn er ikke så ekstremt dyrt. Finn en god salong, få ordnet farge og forming, så har du en mal du kan følge hvis du blir fornøyd. Kan ikke lyve da, å få profesjonelle til å ordne brynene mine er det smarteste jeg har investert i. Men jeg er mørk og har fyldige bryn, så resultatet blir naturlig uansett hvor lenge de lar fargen sitte på. Ikke er det trendy med for tynne bryn heller, så de vet bedre enn å ribbe de. Hadde jeg vært veldig lys hadde jeg hatt høyere puls og virkelig lest meg opp. Er du lyshåret er det fort gjort at de kan tulle det til, så finn noen flinke og stalk bilder på instagram. Jeg betaler 600 for farge og forming, noen plasser kan ta 400. Er det én ting jeg virkelig kan anbefale å investere i, så er det faktisk bryn. Laminering koster mer, men kan gi fin effekt hvis du har veldig tynne bryn. Da kan du jukse deg til mer fylde og form. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Så rart at vi andre trollkjerringer har funnet oss bra menn. Når alt kommer til alt så vil menn som ønsker fast forhold å ha en dame som de trives med på det mentale plan. Utseende betyr ikke så mye. Se deg rundt i den virkelige verden, se hvor mange overvektige, lite pene og shabby mennesker som lever i gode forhold ofte også med en partner som du ville sett på som "for kjekk for henne".

Anonymkode: 5e59f...ef3

Det er det som er så rart, for jeg bryr meg virkelig ikke om hvordan mannen ser ut. Men når det gjelder meg selv går selvtilliten rett i dass så snart jeg ikke føler at jeg ser ok ut. Jeg er min egen verste kritiker, og jeg er knallhard :(

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Leste en tråd på Reddit nå hvor en dame lurte på hvordan livet hadde forvandlet seg for andre som har flyttet fett fra magen til rumpa og hoftene og samtlige skrev de har fått et nytt liv med pretty privilege fordi menn har blitt helt på tuppa etter dem, og de opplevde at dating gikk lettere.

Det frister jo å fikse noe selv når man leser slikt, men hva da når man ikke har råd? Skulle gjerne gjort noe så lite som hair extension for jeg har tynt hår selv om jeg prøver å holde det pent med blonde striper og klippet til over skuldrene så det ikke skal se for tynt ut. Har også lyst å tatovere bryn for er typisk blond nordmann med lite hårvekst og må farge brynene stadig vekk. Eller leppeløft da jeg har litt smale lepper. Har jo ikke råd til noe som helst etter rentene steg til værs, og jobber allerede 100%. Er man liksom litt dømt om man ikke har råd til å jukse med utseende i disse dager? For jeg kjøper ikke den der at menn vil ha naturlig, det er en kognitiv dissonans der man ser de sier dette men virkeligheten er motsatt. Fordi god plastisk kirurgi og god kvalitet på løshår og slikt ikke er synlig. 

Alle som bruker ordene kognitiv dissonans har knulla for lite.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Slett Instagram så skal du se du blir lykkeligere 😘

Anonymkode: 8e864...c15

Og tiktok. Den drittappen har knust selvbildet mitt.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tren på deg sprettrumpe, ta litt silikon (minste størrelse) om du er veldig flatbrysta, invester i gode kremer og ikke drikk alkohol og ta sol, så blir det lettere for deg :)

Anonymkode: b49af...616

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

At pene damer får mye oppmerksomhet fra menn er udiskutabelt, men du må huske på at dette er 100% overfladisk oppmerksomhet. Alle disse tilbudene er ikke reelle partner-tilbud, majoriteten består av menn som bare er fysisk tiltrukket, vil bruke henne som statusobjekt eller som bare er interesserte fordi de ikke kjenner personligheten hennes enda.

Kjærlighet er kun en konkurranse hvis du ser etter overfladiske, rike, statusorienterte menn. Overfladiske menn tar ei pen dame fordi det får ham til å se bra ut utenfra, og fordi han kan føle seg bra som kapret henne. Menn som bytter henne lett ut når hun blir for gammel eller ikke gidder å finne seg i utroskapen hans. 

Vanlige menn som lever et A4 liv ser etter vanlige damer som lever et A4 liv. Det er ikke sånn at siviløkonom Ole (eller Martin Elektriker) ser etter Miranda Kerr i virkeligheten, de ser etter Kine på regnskap eller Sigrid hjelpepleier som ser helt vanlig ut. Ole kan i tillegg være oppetter ørene forelsket i Sigrid, selv om hun har utstående ører og smale lepper, fordi hun ellers er ei kul og grepa dame. Det er dette som er virkeligheten. Vi forelsker oss ikke i utseendet, vi forelsker oss i hvem folk er som mennesker.

Hvis du ønsker deg en god mann og et fint forhold, må du stikke fingeren i jorda. Utseende har ingenting med å danne dype, nære relasjoner bygget på respekt, omtanke, emosjonell kontakt og ekte kjærlighet til hverandre. Personlighet, autentisitet og emosjonelle bånd er de kvalitetene som knytter oss sammen inn i alderdommen, i gode og onde dager. En fyr som er mer opptatt av utseende (om det er ditt eller andres, instababe-look eller naturlig) enn av å fokuserer på å finne ut hvem du er, hva du liker og hva du ønsker deg i livet, er en fyr som ikke bryr seg om deg. Finn en fyr som stiller opp for deg, bryr seg og liker deg for den du er, det er dette som vil gi deg et bra forhold. 

Dersom det er vanskelig å skjønne dette, tenker jeg at dere burde oppsøke psykolog. Da har dere kanskje en uheldig oppvekst eller ungdomstid som dere burde snakke om, det er ofte dette som er kilde til dårlig selvbilde og selvfølelse. Kosmetiske inngrep kan kanskje på kort sikt gi en boost, men ekte selvfølelse og selvbilde ligger i hvem du er som menneske, ikke i hvordan du ser ut, hva du har prestert eller oppnådd. 

Anonymkode: 24fbd...ad3

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

At pene damer får mye oppmerksomhet fra menn er udiskutabelt, men du må huske på at dette er 100% overfladisk oppmerksomhet. Alle disse tilbudene er ikke reelle partner-tilbud, majoriteten består av menn som bare er fysisk tiltrukket, vil bruke henne som statusobjekt eller som bare er interesserte fordi de ikke kjenner personligheten hennes enda.

Kjærlighet er kun en konkurranse hvis du ser etter overfladiske, rike, statusorienterte menn. Overfladiske menn tar ei pen dame fordi det får ham til å se bra ut utenfra, og fordi han kan føle seg bra som kapret henne. Menn som bytter henne lett ut når hun blir for gammel eller ikke gidder å finne seg i utroskapen hans. 

Vanlige menn som lever et A4 liv ser etter vanlige damer som lever et A4 liv. Det er ikke sånn at siviløkonom Ole (eller Martin Elektriker) ser etter Miranda Kerr i virkeligheten, de ser etter Kine på regnskap eller Sigrid hjelpepleier som ser helt vanlig ut. Ole kan i tillegg være oppetter ørene forelsket i Sigrid, selv om hun har utstående ører og smale lepper, fordi hun ellers er ei kul og grepa dame. Det er dette som er virkeligheten. Vi forelsker oss ikke i utseendet, vi forelsker oss i hvem folk er som mennesker.

Hvis du ønsker deg en god mann og et fint forhold, må du stikke fingeren i jorda. Utseende har ingenting med å danne dype, nære relasjoner bygget på respekt, omtanke, emosjonell kontakt og ekte kjærlighet til hverandre. Personlighet, autentisitet og emosjonelle bånd er de kvalitetene som knytter oss sammen inn i alderdommen, i gode og onde dager. En fyr som er mer opptatt av utseende (om det er ditt eller andres, instababe-look eller naturlig) enn av å fokuserer på å finne ut hvem du er, hva du liker og hva du ønsker deg i livet, er en fyr som ikke bryr seg om deg. Finn en fyr som stiller opp for deg, bryr seg og liker deg for den du er, det er dette som vil gi deg et bra forhold. 

Dersom det er vanskelig å skjønne dette, tenker jeg at dere burde oppsøke psykolog. Da har dere kanskje en uheldig oppvekst eller ungdomstid som dere burde snakke om, det er ofte dette som er kilde til dårlig selvbilde og selvfølelse. Kosmetiske inngrep kan kanskje på kort sikt gi en boost, men ekte selvfølelse og selvbilde ligger i hvem du er som menneske, ikke i hvordan du ser ut, hva du har prestert eller oppnådd. 

Takk for et reflektert og fint innlegg. Jeg er helt på bølgelengde med deg ang kvaliteter i en partner i et langvarig forhold, det er det jeg er på utkikk etter selv og jeg har _aldri_ vært opptatt eller tiltrukket av overfladiske faktorer. 
Jeg kan ikke huske å ha vært ilag med noen som ikke har vært opptatt av utseende mitt så tror det er mer vanlig enn mange tror, dessverre.
Spesielt på første date har mennene vært ivrige på å trekke frem utseende mitt og selv om det er fine ting som blir sagt er det jo tydeligvis noe menn er svært opptatt av. Det drøyeste jeg har opplevd er en som ble tilsynelatende forelsket og ønsket forhold svært kjapt, og sa jeg ville blitt en fantastisk mor. Når jeg spurte hva han baserte det på sa han øynene og puppene mine, og han tullet ikke. Jeg traff han selvsagt ikke igjen etter det. 

Men en del av meg liker å tro det finnes menn som oppriktig er glad i mennesket og ikke utseende, jeg bare vet ikke om jeg tør å håpe på det lenger og har gitt opp for en stund siden. Merker jeg er veldig ambivalent. Hadde vært fantastisk å møte en mann jeg var helt trygg på var glad i sjelen min, på samme måte som min familie og nærmeste venner er. Med dem kan jeg sitte som en «dass» en søndagsmorgen med grorudpalme, usminket, spise iskrem, ha latterkrampe og bare være, og føle meg 100% trygg og elsket. Aldri opplevd med en mann før, da må sminka være på plass og jeg må se uthvilt ut, fordi jeg ikke har råd til kunstig hjelp hvor jeg ikke trenger sminke og nok søvn. Utmattende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid vært litt mer guttejente kombinert med hestejente.. det vil si, jeg har aldri vært interessert i sminke, jeg bruker mascara i hverdagen, og lett farget hudkrem til fest. Med hest som interesse har jeg aldri hatt råd til fine klær, det er skinny jeans, hettegenser, singlet og cardigans fra cubus og hm fortsatt nå når jeg nærmer meg 40 år. Ikke er det vits kjøpe figurnære kjoler heller, de fleste er formsydd for noen med større pupper enn mine a-cups. Jeg har aldri hatt noe problem med å få oppmerksomhet fra menn. Og som en jente som har hatt mye guttehobbyer i tillegg til hest, så har jeg en god del kompiser. De liker damer i ulike former, noen foretrekker godt trente, noen liker de med litt mage, noen liker de som er sprudlende, noen liker de som er stille. 

Men jeg har enda tilgode møte en mann over 25 år som foretrekker noen som har fikset på lepper, bryn, vipper, pupper eller andre deler av kroppen. De fleste menn over 25 er ikke så opptatt av størrelse på puppene, så lenge de får ta på dem. (Har snakket mye pupp med kompiser, fordi jeg selv hadde så mye komplekser da jeg var yngre).

Anonymkode: 0c41e...42d

• Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virpi
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Veldig bra skrevet👏👏👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har alltid vært litt mer guttejente kombinert med hestejente.. det vil si, jeg har aldri vært interessert i sminke, jeg bruker mascara i hverdagen, og lett farget hudkrem til fest. Med hest som interesse har jeg aldri hatt råd til fine klær, det er skinny jeans, hettegenser, singlet og cardigans fra cubus og hm fortsatt nå når jeg nærmer meg 40 år. Ikke er det vits kjøpe figurnære kjoler heller, de fleste er formsydd for noen med større pupper enn mine a-cups. Jeg har aldri hatt noe problem med å få oppmerksomhet fra menn. Og som en jente som har hatt mye guttehobbyer i tillegg til hest, så har jeg en god del kompiser. De liker damer i ulike former, noen foretrekker godt trente, noen liker de med litt mage, noen liker de som er sprudlende, noen liker de som er stille. 

Men jeg har enda tilgode møte en mann over 25 år som foretrekker noen som har fikset på lepper, bryn, vipper, pupper eller andre deler av kroppen. De fleste menn over 25 er ikke så opptatt av størrelse på puppene, så lenge de får ta på dem. (Har snakket mye pupp med kompiser, fordi jeg selv hadde så mye komplekser da jeg var yngre).

Anonymkode: 0c41e...42d

Takk for fint svar 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...