AnonymBruker Skrevet 18. mars #1 Skrevet 18. mars Dattera mi som er 3.5 år gammel fikk plutselig noe på leppen fredagskveld. Så ut som munnsår. Men la merke til i dag at det såret har blitt bitte litt større. Hun har hatt fin form og ikke klagd at det gjør vondt frem til i går. Men i dag har hun litt feber og er snørrete så holder henne hjemme fra bhg. Hva kan der være er det munnsår eller noe annet? Fikk ikke legetime før på torsdag Anonymkode: 8b1b4...721
AnonymBruker Skrevet 18. mars #2 Skrevet 18. mars Kan også være brannkopper Anonymkode: 76c5e...b64 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #3 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan også være brannkopper Anonymkode: 76c5e...b64 Takk for svar. Har ikke hørt om det før men kan lese om det på nettet. Går det over av seg selv eller må Barnet tas med til legen? Anonymkode: 8b1b4...721
AnonymBruker Skrevet 18. mars #4 Skrevet 18. mars Ser ut som brennkopper. Husk at det er veldig smittsomt! Og at ikke barnet tar på såret. Anonymkode: 7125c...529
AnonymBruker Skrevet 18. mars #5 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar. Har ikke hørt om det før men kan lese om det på nettet. Går det over av seg selv eller må Barnet tas med til legen? Anonymkode: 8b1b4...721 Dra på apoteket og spør etter krem til behandling. Anonymkode: 7125c...529
AnonymBruker Skrevet 18. mars #6 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Dra på apoteket og spør etter krem til behandling. Anonymkode: 7125c...529 Ok Anonymkode: 8b1b4...721
AnonymBruker Skrevet 18. mars #7 Skrevet 18. mars Dette er herpes/munnsår, ja. Ca 60% av befolkning bærer på viruset. Det kommer frem ved svekket immunforsvar, f.eks. den dagen han hadde litt feber eller blir forkjølet. Går over av seg selv etter 7-9 dager hvis man ikke rører den. Anonymkode: 5a484...485 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #8 Skrevet 18. mars Den klør litt den første dagen, mens den holder på å komme og vokse. Det er da man kan buke en spesial salve for å stoppe utviklingen. Husker ikke navnet. På dag to dannes det en skorpe. Kan blø litt fra under kantene når skorpen løsner fra den friske huden rundt mens man smiler, f.eks. Etter 5-7 dager løsner skorpen helt og faller av. Da er det en mindre, ikke blødende sår så er litt synlig i noen dager til. Så går huden tilbake til normalen. Anonymkode: 5a484...485
Klokkeblomst_85 Skrevet 18. mars #9 Skrevet 18. mars (endret) Det er brennkopper og krever behandling. Er veldig smittsomt Endret 18. mars av Klokkeblomst_85
AnonymBruker Skrevet 18. mars #10 Skrevet 18. mars Om du går til legen kan de ta en test for å finne ut om det er herpes eller brennkopper iallfall (har gjort det selv på eget barn, det var brennkopper. Legen var ganske sikker når han så på barnet men jeg selv så ikke forskjell basert på bilder på nett). Ville ikke sendt i barnehage før du har snakket med lege pga. smittsomhet på begge deler. Anonymkode: 93e09...ff6
AnonymBruker Skrevet 18. mars #11 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Dattera mi som er 3.5 år gammel fikk plutselig noe på leppen fredagskveld. Så ut som munnsår. Men la merke til i dag at det såret har blitt bitte litt større. Hun har hatt fin form og ikke klagd at det gjør vondt frem til i går. Men i dag har hun litt feber og er snørrete så holder henne hjemme fra bhg. Hva kan der være er det munnsår eller noe annet? Fikk ikke legetime før på torsdag Anonymkode: 8b1b4...721 Jeg får sånne ofte når jeg har vært syk, kommer på slutten av sykdom. Alt fra 1-3, stortsett bare 1 stor. Oftest på seøve leppen eller der som din datter har. Herpes/forkjølelsesår. Tror det er det din datter har, men jeg er ikke lege, så sjekk for brennkopper,men da er det ofte mer. De små som får sånne sår kan få feber og sykdomsfølelse. Igjen, jeg ville dobbeltsjekket med lege! Anonymkode: 04807...8c9 1
AnonymBruker Skrevet 19. mars #12 Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg får sånne ofte når jeg har vært syk, kommer på slutten av sykdom. Alt fra 1-3, stortsett bare 1 stor. Oftest på seøve leppen eller der som din datter har. Herpes/forkjølelsesår. Tror det er det din datter har, men jeg er ikke lege, så sjekk for brennkopper,men da er det ofte mer. De små som får sånne sår kan få feber og sykdomsfølelse. Igjen, jeg ville dobbeltsjekket med lege! Anonymkode: 04807...8c9 Hun har ikk vært syk. Fikk det bare plutselig. Men er det farlig å ha brennkopper? Anonymkode: 8b1b4...721
AnonymBruker Skrevet 19. mars #13 Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Hun har ikk vært syk. Fikk det bare plutselig. Men er det farlig å ha brennkopper? Anonymkode: 8b1b4...721 Noen ganger er jeg ikke syk, dvs jeg er det men merker lite til det. Men kjenner det har ulmet i kroppen siste tiden og følt meg litt syk men fungert ca normalt. Og evt syksmak i munnen. Kanskje en dag eller to med høyere temp(mot feber). Så kommer munnsåret så vet at jeg da har vært syk. https://www.helsenorge.no/sykdom/hud-og-har/brennkopper/ Anonymkode: 04807...8c9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå