AnonymBruker Skrevet 18. mars #21 Del Skrevet 18. mars Sonit skrev (7 timer siden): De ringer avdeling på morgen, og så leder på ettermiddag for å avklare hvor langt fraværet blir. Er det så uvanlig da, i en jobb hvor det MÅ være et visst antall på vakt og rom for planlegging? Og dette er ved egenmeldt fravær og sykt barn. Som det står i artikkelen, om far/mor er hjemme fra jobb kl 13, så kan arbeidstaker komme og jobbe noen timer da. Man ringer jo ikke to ganger om man blir sykemeldt. Her er det andre tiltak. Dersom du som leder har så få ansatte at du kan ta imot de telefonene OG få gjort jobben din som leder så foreslår jeg faktisk denne innsparingen: si opp lederen. Slå sammen 2-10 avdelinger av denne størrelsen med kraftig underarbeidede ledere, og ansett mennesker som faktisk har så mye å gjøre på en dag at de ikke har tid til slikt vås. Dette er funnet opp fordi ledere har hatt for mye tid og for lite å finne på. Anonymkode: 08742...fda 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #22 Del Skrevet 18. mars Høres ut som arbeidsgiver spiller et spill på samvittigheten med å pålegge kontakt 2 ganger ved 1 egenmeldingsdag. Slike tiltak kan fort føre til utbrenthet på èn eller flere arbeidstakere tilslutt... Men det er av en annen statistikk, herav sykemeldingsstatistikk, så det teller de ikke med på egenmeldingsdagene som ser såååå fin ut for anledningen... 🥱 Anonymkode: 1c3cd...9b4 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #23 Del Skrevet 18. mars Mange føler nok på en slags overvåkning og derfor press på å komme raskt tilbake. For min del ville jeg kjent på stress og stresset hele dagen over neste telefonsamtale. Det er jo ikke alltid slik at man føler seg bedre etter noen timer, og det er jo enda flere timer til neste dag. Selv pleier jeg ofte å føle meg vesentlig bedre etter en natt søvn. Det bør holde å ringe før jobb og selvsagt informere om forventet lengde på fravær. Har man omgangssyke vet man at man er borte minst 48t. Har det vært helg, man ble syk i helgen, og er enda syk mandag, så vet man jo at fraværet kanskje er kortere enn hvis man brått får influensa en tirsdag. Jeg mener det bør holde å ringe en gang, men at man gir beskjed på slutten av dagen dersom man er sikker på man kan/ikke kan komme dagen etter. Men det burde holde med en melding. Føles veldig kjipt å si at man tror man er tilbake dagen etter, men så er man ikke bra likevel og føler man må svikte en avtale. Anonymkode: c7460...d73 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smurfebuss Skrevet 18. mars #24 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Dersom du som leder har så få ansatte at du kan ta imot de telefonene OG få gjort jobben din som leder så foreslår jeg faktisk denne innsparingen: si opp lederen. Slå sammen 2-10 avdelinger av denne størrelsen med kraftig underarbeidede ledere, og ansett mennesker som faktisk har så mye å gjøre på en dag at de ikke har tid til slikt vås. Dette er funnet opp fordi ledere har hatt for mye tid og for lite å finne på. Anonymkode: 08742...fda Du har ikke vært i en barnehage før eller? Dette er funnet opp fordi vi som jobber i barnehage er avhengige av å planlegge dagene våre - gjerne i går. Hos oss ringer vi kl 7 hvis vi er syke samme dag. I tillegg ringer vi inn før 13.30 for å avklare morgendagen. Dette sånn at de som er på jobb får tid til å ringe bemanningsbyrået før de stenger for dagen, og evt rokkere om på vakter. Dag 2 ringer man kun èn gang: kl 13.30 for å avklare videre fravær. Ved sykemeldinger er det selvfølgelig ikke nødvendig å varsle hver dag. Når man jobber med mennesker kan man ikke ha et system der man bare får vente og se om det kommer noen på den første vakta og låser opp døra, eller om folk som skal benytte seg av tjenestene bare får stå ute og vente til neste vakt kanskje dukker opp om et kvarter. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 18. mars #25 Del Skrevet 18. mars (endret) En annen ting som ikke blir nevnt her, som jeg velger å ta med en stor klype salt, er det at tilfredsheten på arbeidsplassen har gått opp. Jeg har selv vært hovedvernombud og hovedtillitsvalgt der jeg jobbet tidligere. Og erfaringen med medarbeiderundersøkelser er at "alle" var SÅ fornøyde med jobben, mens de i virkeligheten ikke var det. For greia er at hvis denne lederen, som tydeligvis ikke kan ha veldig mange ansatte (når man har tid til å holde på med to telefonsamtaler daglig fra hver syke ansatt), blir man raskt eksponert om man svarer ærlig. F.eks opplevde jeg på en medarbeiderundersøkelse at man fikk undersøkelse per avdeling. I tillegg så måtte jeg krysse av for utdanning og stilling. Og det er ikke SÅ veldig mange med masterutdanning, som er lektor med opprykk på småskoletrinnet. Jeg var da faktisk den eneste. Og dermed blir det ekstremt tydelig hvem som er ærlig og ikke. Jeg er ikke så sikker på om denne lederen er en god leder. Hun får ned tallene, men den sier lite om den faktiske virkeligheten. Hun sier jo også at hun har ledet andre vekk fra denne arbeidsplassen. Det trenger ikke å være et godt tegn hvis hun har presset ut sine ansatte. smurfebuss skrev (7 minutter siden): Du har ikke vært i en barnehage før eller? Dette er funnet opp fordi vi som jobber i barnehage er avhengige av å planlegge dagene våre - gjerne i går. Hos oss ringer vi kl 7 hvis vi er syke samme dag. I tillegg ringer vi inn før 13.30 for å avklare morgendagen. Dette sånn at de som er på jobb får tid til å ringe bemanningsbyrået før de stenger for dagen, og evt rokkere om på vakter. Dag 2 ringer man kun èn gang: kl 13.30 for å avklare videre fravær. Ved sykemeldinger er det selvfølgelig ikke nødvendig å varsle hver dag. Når man jobber med mennesker kan man ikke ha et system der man bare får vente og se om det kommer noen på den første vakta og låser opp døra, eller om folk som skal benytte seg av tjenestene bare får stå ute og vente til neste vakt kanskje dukker opp om et kvarter. Vel, jeg jobber på småskoletrinnet, ikke veldig ulikt som i en barnehage. Vi må, som dere, også si i fra før klokken 7 samme dag, eller dagen i forveien. Og allikevel klarer man da å ikke måtte overvåke sine ansatte som på denne måten som vist til i HI. Vi sender melding til egen fraværstelefon, med leder på kopi. Hvis man allerede vet fravær i morgen, sier man i fra før, helst før kontoret stenger 15:30 (så gjerne før kl. 15:00). Det er ikke nødvendig å skulle snakke med ansatte 2 ganger daglig, det holder eventuelt med sms. Mange finner sms mye mindre invaderende. Og med en leder man har god dialog med på daglig basis, så slipper leder å bedrive micromanaging. Ved sykemelding melder man fra om perioden man er sykemeldt, og så tar leder av seg eventuell oppfølging. Som i barnehage er vi som er lærere også nødt til å ha vikarer. Endret 18. mars av SPOCA 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smurfebuss Skrevet 18. mars #26 Del Skrevet 18. mars Må presisere: vi ringer ikke inn to ganger om dagen for at noen skal kontrollere hvor syke vi er - eller om vi er syke i det hele tatt. Det er kun for å kunne planlegge bedre for de som er på jobb. Det er heller ingen straff som deles ut om vi glemmer å ringe - eller om vi har sagt vi kommer men formen likevel ikke tillater det neste morgen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #27 Del Skrevet 18. mars Hadde ikke vært noe problem å ringe 2 ganger om dagen, om folk tok telefonen med en gang. Men hos oss så må man ofte ringe flere avdelinger før man får tak i noen, ofte flere ganger. Kan fint ringe 07.30 når vi åpner, og ingen svarer før nærmere 09. Etter en stund så ringer da de som ikke har tatt telefonen opp igjen, og man må snakke med de også. Så skulle man tatt samme runden på ettermiddagen 🥴 Har startet med å ringe en gang til egen avdeling, om de ikke svarer så sender jeg en sms, så får de ringe meg når de har tid. Vi trenger ikke å ringe flere ganger om man har f.eks oppkastsyke. Da vet man at man ikke kommer på noen dager uansett. Anonymkode: dc8e3...9e5 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strilamann Skrevet 18. mars #28 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Samme her. Blir jeg ringt etter lunsj så skriver jeg ingenting. Vi gjør det samme hvis vi går fra jobb pga sykdom etter å ha jobbet over halve dagen. Anonymkode: 9b73b...cda Det er jo en kjempefin ordning som både arbeidsgiver og arbeidstaker tjener på, men det er mange som ikke har det slik. Jeg hadde det som dere før, men nå må jeg enten føre hele dagen på sykt barn, eller jobbe inn igjen minustid for de timene jeg går tidligere. (Og tilsvarende blir det jo lite fristende å jobbe noen timer på ettermiddag hjemmefra, som jeg stirt sett alltid gjorde hos forrige arbeidsgiver) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #29 Del Skrevet 18. mars Har jobbet i barnehage i 100 år. Er vant til at vi ringer kl. 07 om vi er blitt syke, og så ringer vi kl. 14 igjen, for å si om vi kommer neste dag eller ikke. Jeg har tro på at det "koster" mer å ringe inn, i stedet for å sende en sms. Og at terskelen for å bli hjemme er høyere når man må ringe. Anonymkode: d73d7...219 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #30 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (19 timer siden): Dersom du som leder har så få ansatte at du kan ta imot de telefonene OG få gjort jobben din som leder så foreslår jeg faktisk denne innsparingen: si opp lederen. Slå sammen 2-10 avdelinger av denne størrelsen med kraftig underarbeidede ledere, og ansett mennesker som faktisk har så mye å gjøre på en dag at de ikke har tid til slikt vås. Dette er funnet opp fordi ledere har hatt for mye tid og for lite å finne på. Anonymkode: 08742...fda Du mener det tar mindre tid for lederen å heller vente til dagen etter før h*n får beskjed og så måtte begynne ringe etter vikarer ? Hos oss er det i alle fall mye lettere og raskere hvis vi kan begynne ringe etter vikarer i 14-tiden, for å finne noen som kan jobbe dagen etter, enn å vente til kl 07 og prøve finne noen som kan komme øyeblikkelig... De fleste vikarene vi har setter pris på å få beskjed dagen før om de kan jobbe, så de kan planlegge. Anonymkode: 3d50e...b9c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #31 Del Skrevet 19. mars enkefru skrev (20 timer siden): Sånn gjøres det hos oss også... Høres slitsomt ut å måtte ringe 2 ganger daglig 😵💫 Enig. Jeg skjønner at i en barnehage har ledelsen behov for å vite om arbeidstaker er i form til å komme dagen etter, men dette kunne vel vært løst med å sende en SMS innen et visst klokkeslett? Eller kanskje det er meningen at det i telefonsamtale nummer 2 skal graves dypere i om den syke er helt, heeelt sikker på at h*n ikke blir frisk til morgendagen? Ser for meg at det kan føles ubehagelig å bli stilt spørsmål for en som eventuelt har skulket (for det skjer jo, enkelte har lav arbeidsmoral, det vet alle), men for en som er virkelig syk må det jo bare føles irriterende og slitsomt. Anonymkode: f154b...11d 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #32 Del Skrevet 19. mars Jobber i helsevesenet, ringer bare ansvarstelefonen på avdelingen om at jeg er syk. Helst så tidlig som mulig utover det ingen større retningslinjer. Får litt dårlig samvittighet selvsagt pga bemanningen alltid er under pari, men altså det vil den jo være om man kommer på jobb syk også. Hjelper liksom ingen det heller. Anonymkode: 7a4c2...290 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #33 Del Skrevet 19. mars Fatter ikke at det finnes "slitsomt og stressende" å måtte ta to samtaler i løpet av en dag.. Det er jo ingenting. Anonymkode: e9896...eee 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 19. mars #34 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 13.35): Vi må også kontakte jobben to ganger. Først sms om at det blir fravær, så ringe og si fra om vi kommer dagen etter. Anonymkode: cd173...430 Hvordan vet du om du kommer dagen etter…? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #35 Del Skrevet 19. mars Makavelli skrev (1 minutt siden): Hvordan vet du om du kommer dagen etter…? Hvis man fortsatt er veldig dårlig etter å ha vært hjemme en arbeidsdag, kommer man nok ikke neste dag heller. Anonymkode: 2c5aa...fd7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #36 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis man fortsatt er veldig dårlig etter å ha vært hjemme en arbeidsdag, kommer man nok ikke neste dag heller. Anonymkode: 2c5aa...fd7 Og da må de ha inn vikar. Anonymkode: 2c5aa...fd7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 19. mars #37 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis man fortsatt er veldig dårlig etter å ha vært hjemme en arbeidsdag, kommer man nok ikke neste dag heller. Anonymkode: 2c5aa...fd7 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og da må de ha inn vikar. Anonymkode: 2c5aa...fd7 Men det kan du jo ikke nødvendigvis vite. Skal du ringe for å si «jeg vet ikke om jeg kommer i morgen eller ikke»? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #38 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (20 timer siden): Dersom du som leder har så få ansatte at du kan ta imot de telefonene OG få gjort jobben din som leder så foreslår jeg faktisk denne innsparingen: si opp lederen. Slå sammen 2-10 avdelinger av denne størrelsen med kraftig underarbeidede ledere, og ansett mennesker som faktisk har så mye å gjøre på en dag at de ikke har tid til slikt vås. Dette er funnet opp fordi ledere har hatt for mye tid og for lite å finne på. Anonymkode: 08742...fda Hør hør, sånn er det mange steder selv om det ikke nødvendigvis gjelder for den du siterer. Hos oss feks, innførte de nylig at vi skal ha en "statussamtale" en gang i uken, en halvtime på hver. Ikke så mye for hver enkelt ansatt, men for sjefen går jo nesten halve arbeidsuken bort på dette plutselig, så da må det ha vært mye ledig tid. AnonymBruker skrev (20 timer siden): Mange føler nok på en slags overvåkning og derfor press på å komme raskt tilbake. For min del ville jeg kjent på stress og stresset hele dagen over neste telefonsamtale. Det er jo ikke alltid slik at man føler seg bedre etter noen timer, og det er jo enda flere timer til neste dag. Selv pleier jeg ofte å føle meg vesentlig bedre etter en natt søvn. Anonymkode: c7460...d73 Klart det blir press, neppe fordi folk brått følte seg friskere at sykefraværet gikk ned på den arbeidsplassen i nyhetssaken. Når det gjelder våre statussamtaler skaper også de stress og de må forberedes, så mister i praksis mer enn den halve timen i uken. Anonymkode: 86e21...8ca 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 19. mars #39 Del Skrevet 19. mars Regelen om å melde sykefravær på telefon både morgen og ettermiddag er ikke der for å kontrollere de ansatte, står det. Akkurat... sikkert. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #40 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 13.39): Det høres stressende ut. Hvis jeg er syk må jeg ringe leder mellom 7:30 og 7:45 om morgenen og gi beskjed, men utover det må jeg ikke gjøre noe. Det hender jeg sender en sms om ettermiddagen hvis jeg skjønner at jeg må være hjemme en dag til, men det er ikke noe krav. Anonymkode: 04e3b...437 Sånn er det der jeg jobber også. Jeg synes det er helt ok. Hvis vi er så syke at vi vet at vi ikke kommer dagen etter, kan vi si fra om det på ettermiddagen. Anonymkode: 0ae5c...e11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå