AnonymBruker Skrevet 18. mars #1 Del Skrevet 18. mars Så ble sykefraværet halvert. Rart det der. Anonymkode: 72404...e96 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sonit Skrevet 18. mars #2 Del Skrevet 18. mars De ringer avdeling på morgen, og så leder på ettermiddag for å avklare hvor langt fraværet blir. Er det så uvanlig da, i en jobb hvor det MÅ være et visst antall på vakt og rom for planlegging? Og dette er ved egenmeldt fravær og sykt barn. Som det står i artikkelen, om far/mor er hjemme fra jobb kl 13, så kan arbeidstaker komme og jobbe noen timer da. Man ringer jo ikke to ganger om man blir sykemeldt. Her er det andre tiltak. 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #3 Del Skrevet 18. mars Vår arbeidsgiver tillater ikke å dele opp sykt-barn dager, så om en av oss hadde dratt hjem kl 13 slik det skisseres her, hadde vi brukt en sykt-barn-dag i tillegg til de timene den andre forelderen hadde brukt. Anonymkode: f2ec3...202 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #4 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vår arbeidsgiver tillater ikke å dele opp sykt-barn dager, så om en av oss hadde dratt hjem kl 13 slik det skisseres her, hadde vi brukt en sykt-barn-dag i tillegg til de timene den andre forelderen hadde brukt. Anonymkode: f2ec3...202 Utgangpunktet er at man ved fravær i forbindelse med barns sykdom regner hele fraværsdager. Fra 1. januar 2023 har arbeidsgiver plikt til å drøfte med de tillitsvalgte om det skal gis rett til å ta ut omsorgspenger for deler av en dag. Forutsetningen er at den samlede permisjonstiden ikke overstiger det antall dager man har krav på etter loven. Anonymkode: a237a...fe4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #5 Del Skrevet 18. mars Vi må også kontakte jobben to ganger. Først sms om at det blir fravær, så ringe og si fra om vi kommer dagen etter. Anonymkode: cd173...430 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #6 Del Skrevet 18. mars Det høres stressende ut. Hvis jeg er syk må jeg ringe leder mellom 7:30 og 7:45 om morgenen og gi beskjed, men utover det må jeg ikke gjøre noe. Det hender jeg sender en sms om ettermiddagen hvis jeg skjønner at jeg må være hjemme en dag til, men det er ikke noe krav. Anonymkode: 04e3b...437 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #7 Del Skrevet 18. mars Jeg ringer ikke. Sender en melding til sjefen og kollegaer om at jeg er syk, også sender jeg inn en egenmelding i systemet. Er jeg helt slått ut, og forstår at det ikke er sjans for å bli bedre på et døgn, så skriver jeg også at jeg sannsynligvis blir borte dagen etter også. Kunne fint sendt en melding til ila arbeidsdagen om forventet varighet, men gjør det gjerne på kvelden/neste morgen i tilfelle det er håp om å bli bedre. Anonymkode: 9b73b...cda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #8 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Det høres stressende ut. Hvis jeg er syk må jeg ringe leder mellom 7:30 og 7:45 om morgenen og gi beskjed, men utover det må jeg ikke gjøre noe. Det hender jeg sender en sms om ettermiddagen hvis jeg skjønner at jeg må være hjemme en dag til, men det er ikke noe krav. Anonymkode: 04e3b...437 Men har du en jobb hvor det MÅ være noen som stepper inn for deg om du er borte? Barnehagene har krav til hvor mange folk som skal være på jobb for at de skal kunne ha åpent. Her jeg bor er det såpass krise at barnehagen til ungene flere ganger har måttet stenge minst én avdeling, og vi har måttet ha ungene hjemme pga høyt sykefravær hos de ansatte. Anonymkode: 358d4...41d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #9 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vår arbeidsgiver tillater ikke å dele opp sykt-barn dager, så om en av oss hadde dratt hjem kl 13 slik det skisseres her, hadde vi brukt en sykt-barn-dag i tillegg til de timene den andre forelderen hadde brukt. Anonymkode: f2ec3...202 ..mens min arbeidsgiver tillater oss å bare føre full arbeidstid hele dagen, dersom vi blir syke eller må ta oss av syke barn bare deler av arbeidsdagen. Helt sikkert mange forskjellige regler for dette. Dersom jeg og mannen min tar 4 "sykt barn"-timer hver på en dag, så trenger faktisk ingen av oss å skrive en eneste time fravær. Anonymkode: 647cb...07e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #10 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (48 minutter siden): ..mens min arbeidsgiver tillater oss å bare føre full arbeidstid hele dagen, dersom vi blir syke eller må ta oss av syke barn bare deler av arbeidsdagen. Helt sikkert mange forskjellige regler for dette. Dersom jeg og mannen min tar 4 "sykt barn"-timer hver på en dag, så trenger faktisk ingen av oss å skrive en eneste time fravær. Anonymkode: 647cb...07e Samme her. Blir jeg ringt etter lunsj så skriver jeg ingenting. Vi gjør det samme hvis vi går fra jobb pga sykdom etter å ha jobbet over halve dagen. Anonymkode: 9b73b...cda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #11 Del Skrevet 18. mars Her ringer man avdelingen dersom leder ikke er på jobb også tar vi kontakt med leder når hun er på jobb. Vi MÅ ringe, det er ikke lov å sende sms. Anonymkode: 5d800...630 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 18. mars #12 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det høres stressende ut. Hvis jeg er syk må jeg ringe leder mellom 7:30 og 7:45 om morgenen og gi beskjed, men utover det må jeg ikke gjøre noe. Det hender jeg sender en sms om ettermiddagen hvis jeg skjønner at jeg må være hjemme en dag til, men det er ikke noe krav. Anonymkode: 04e3b...437 Sånn gjøres det hos oss også... Høres slitsomt ut å måtte ringe 2 ganger daglig 😵💫 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #13 Del Skrevet 18. mars Jeg er sykemeldt i 14 dager framover. Jeg har gitt beskjed om det og snakker nok med leder mandag neste uke, men noe mer enn det blir det ikke. Anonymkode: bff4e...8a2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #14 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er sykemeldt i 14 dager framover. Jeg har gitt beskjed om det og snakker nok med leder mandag neste uke, men noe mer enn det blir det ikke. Anonymkode: bff4e...8a2 Hvorfor tror du dette handler om sykemeldinger? Anonymkode: bcb24...c8b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #15 Del Skrevet 18. mars Å måtte ringe to ganger om dagen når man er syk, høres såpass stressende og masete ut at det nok er mye av grunnen til at sykefraværet går ned. Folk sleper seg heller på jobb, uten at det nødvendigvis er et gode. Tillit fungerer som regel bedre enn overvåkning og kontroll. Anonymkode: 86e21...8ca 8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 18. mars #16 Del Skrevet 18. mars (endret) Høres ekstremt stressende ut. Jeg får i utgangspunktet ekstremt dårlig samvittighet når jeg er borte, det ville ikke blitt bedre av et slikt regime. De har fått ned sykefraværet, men hvordan er det med gjennomtrekk på arbeidsplassen? For jeg vet i hvert fall med meg selv at jeg hadde funnet meg ny jobb med et slikt regime. Det handler ikke om at jeg bare melder meg syk for å være det, men for meg vitner dette om å ikke stole på sine ansatte, og en leder som mistror meg og som driver med micromanaging orker jeg ikke. Har opplevd det før, og det er bare kjipt. Heldigvis har jeg en fantastisk leder i dag, som er utrolig flink til både å høre, se og tilrettelegge for meg. Jeg har to kroniske sykdommer, og nå går jeg gjennom behandlingsprogram (er derfor sykemeldt i denne stund). Og jeg får bare støtte og veldig hyggelige meldinger fra sjefen. Det er det som får meg til å ville gå på jobben igjen så raskt jeg overhodet klarer, forhåpentligvis til uken. Endret 18. mars av SPOCA 2 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet 18. mars #17 Del Skrevet 18. mars Det høres stressende ut... det kommer an på styre/ sjef Om.msn ringer og sier jeg kommer ikke imorgen...får svar ok god bedring...da kan det gå Men det mange sjefer som får deg til å føle at du er i et forhør. Det er mange ganger jeg satt å grua med i flere timer for jeg ringte inn syk...for jeg viste at sjefen "ikke trodde på meg" 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #18 Del Skrevet 18. mars Som gradert sykemeldt med et komplekst sykdomsbilde er det for meg ikke mulig å kontakte arbeidsplassen på den måten, alle dager jeg er borte. Jeg hadde også følt det som et tillitsbrudd for min del, da jeg yter det jeg klarer og en del ganger mer til når det virkelig er behov/hendelser, på godt og vondt. Dette vet jobben, takk og pris. Jeg har heldigvis tilrettelegging og en fornuftig sjef. For øvrig generelt lavt sykefravær i min seksjon. Jeg kan likevel se behovet for enkelte, men det er ingen universal "fix". Anonymkode: 3ad71...478 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #19 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): ..mens min arbeidsgiver tillater oss å bare føre full arbeidstid hele dagen, dersom vi blir syke eller må ta oss av syke barn bare deler av arbeidsdagen. Helt sikkert mange forskjellige regler for dette. Dersom jeg og mannen min tar 4 "sykt barn"-timer hver på en dag, så trenger faktisk ingen av oss å skrive en eneste time fravær. Anonymkode: 647cb...07e Ja, det er jo det smidigste. Tidligere fikk vi dele opp, men nå er det slutt på det. Tidligere var det heller ikke regnet som sykt-barn-dag om man måtte dra fra jobb for å hente barn som var blitt syke i arbeidstiden. En kollega er litt frustrert over dette, hun har for eksempel måttet ta ut to hele dager i stedet for at hun hadde jobbet fra 8-12 og dro hjem til at mannen måtte reise på sin jobb som startet kl. 13 akkurat den uken barnet var syk. Anonymkode: f2ec3...202 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #20 Del Skrevet 18. mars Er ganske vanlig hos oss også, selv om det ikke står skrevet noe sted. Man må ringe på morgenen og hvis man allerede vet at man også blir borte dagen etter, så sier man fra. Ellers holder det med sms på ettermiddagen hvis man blir borte en dag til. Dette er en skole og vi MÅ ha folk på jobb. Derfor må man jo snakke sammen i løpet av dagen. Hjelper ikke å sende en melding på kvelden eller vente til dagen etter når man må skaffe en lærervikar. Tror at hvor stresset man blir kommer an på arbeidsgiver. Har du en dårlig sjef vil det føles ræva å ringe to ganger, mens møter du forståelse og dialog så er det helt greit. Anonymkode: dca8a...9b8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå