Gå til innhold

Mener dere at de som bruker "N-ordet" i Norge er rasister ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg bruker ordet. Kommer an på hvem jeg prater med så klart. Slenger det ikke ut til gud og hvermann ukritisk. Bruker aldri ordet som en slengbemerkning eller for å se ned på noen. Det er et ord brukt for å beskrive en persons utsende, verken mer eller mindre. Alt kommer an på kontekst og hvordan ordet brukes. 

Er ikke rasist. Er rasebevist. 

Jeg er litt ødelagt av oppveksten, da ordet ble brukt mye i både positiv og negativ forstand. Vokste opp med en mørkhudet som kalte seg selv for neger, hele familien sin og kompiser for det. Han hadde ingenting imot å bruke det om seg selv eller andre. Vi hadde to i klassen med samme navn, en mørk og en hvit og han var da "Neger'n" som han foretrakk å bli kalt for i stede for "Han andre Markus". På ungdomskolen så hadde lærerne en stor tirade om bruk av ordet, for for oss så var det et helt vanlig ord. Jeg gikk på en ungdomskole med et tungt miljø hvor utlendinger var et gedigent problem. I dag er ikke dette unikt og er spredd rundt alle skoler, den gang så var min skole kjent for å være en av svært få skoler i byen med dette problemet. Det er mine opplevelser på den skolen som har gjort meg rasebevist, ikke nøytral bruk av et ord. 

Anonymkode: 71fe3...466

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vinterjenta skrev (27 minutter siden):

Ja og det er ansett som svært nedsettende på engelsk. 

Kun ifølge hvite kvinner på SM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NakenPanda skrev (1 minutt siden):

Kun ifølge hvite kvinner på SM.

Neste gang du ser en mørk afrikaner får du kalle ham negro da.

Anonymkode: 5bb91...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vinterjenta skrev (35 minutter siden):

Haha hææ? Negerbolle fra diplom is?

Ja. Det er vel bare kokosboller de produserer som ikke er is nå kanskje? Men på 80- tallet var det også negerbolle og sjokoladebolle. 

Anonymkode: fda5b...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Svarte mennesker kan jo si det om de vil. Hvite kan ikke. Fordi det har så mye negativ historikk hvor hvite undertrykket svarte. Svarte er sidestilt. 

Det er bare sånn det er, like greit å lære seg først som sist.

Anonymkode: ef80b...5ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som kommer fra Afrika kalles ‘negroide’. Det har aldri vært ment som rasistisk, en forklaring på samme måte som kaukasisk og annet. At ‘slang’ neger har blitt rasistisk er synd, for det var det ikke ‘før i tiden’. Sier man jævla neger derimot. Men det har dessverre blitt sånn at man ikke kan si det lenger. Da Astrid Lindgren skrevv Pippis pappa som ‘negerkonge’ så var det ment som noe veldig fint. Jeg skulle ønske jeg kunne si neger, det er egentlig kort og konsist. Melaninrik, person som opprinnelig kommer fra Afrika, ja, hva kan man egentlig si? Handler gjerne litt om kontekst og hvordan det blir sagt, skulle jeg ønske det var. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Memorangen skrev (20 minutter siden):

Litt rart å bli så trigget da kanskje. Men helt i orden du. Bra du ikke er rasist 😊

Jeg ble forbanna, ok? Sorry da, Deres Høyhet. Men jeg vil ikke ha på meg å være rasist bare fordi jeg var så dum å svare på forskjellen på to ulike bakverk. Hadde jeg vært rasist eller kalt det negerboller ville jeg jo bare gitt faen og bare ristet på hodet av deg 😂 med det sagt trenger man ikke være rasist for å kalle det negerboller. Stor forskjell på bakverk og mennesker.  

Anonymkode: 772ca...a89

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg ble forbanna, ok? Sorry da, Deres Høyhet. Men jeg vil ikke ha på meg å være rasist bare fordi jeg var så dum å svare på forskjellen på to ulike bakverk. Hadde jeg vært rasist eller kalt det negerboller ville jeg jo bare gitt faen og bare ristet på hodet av deg 😂 med det sagt trenger man ikke være rasist for å kalle det negerboller. Stor forskjell på bakverk og mennesker.  

😅😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Memorangen skrev (9 minutter siden):

😅😉

Mulig du er politisk korrekt og ikke rasist, men særlig hyggelig er du ikke. Ha en fin dag. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Humas skrev (1 time siden):

De som kommer fra Afrika kalles ‘negroide’.

Nei, det gjør de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Humas skrev (1 time siden):

Jeg skulle ønske jeg kunne si neger, det er egentlig kort og konsist. Melaninrik, person som opprinnelig kommer fra Afrika, ja, hva kan man egentlig si? Handler gjerne litt om kontekst og hvordan det blir sagt, skulle jeg ønske det var. 

Hvor ofte har du egentlig dette problemet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvor ofte har du egentlig dette problemet?

Vil ikke kalle det et problem. Men jeg er så gammel at jeg brukte det for når det var lov å si. Gammel vane vond å venne, så da blir det ‘neger, nei mener melaninrik eller hva skal jeg si, en fra Afrika eller noe sånn) f eks hvis jeg skal beskrive en. Som en som har rødt hår, ikke har hår, har kraftig benbygning, er asiatisk, sør amerikaner, aboriginal osv. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Nei, det gjør de ikke.

Jo, det kommer fra den negoroide rase, er bare å ta et enkelt google-søk.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Humas skrev (2 minutter siden):

Vil ikke kalle det et problem. Men jeg er så gammel at jeg brukte det for når det var lov å si. Gammel vane vond å venne, så da blir det ‘neger, nei mener melaninrik eller hva skal jeg si, en fra Afrika eller noe sånn) f eks hvis jeg skal beskrive en. Som en som har rødt hår, ikke har hår, har kraftig benbygning, er asiatisk, sør amerikaner, aboriginal osv. 

Og hvor ofte er det egentlig gamle deg hadde hatt behov for å bruke «neger» om noen? Går du rundt og beskriver utseendet til folk dagen lang…?

Humas skrev (1 minutt siden):

Jo, det kommer fra den negoroide rase, er bare å ta et enkelt google-søk.

Nei, de kommer ikke fra noe «negroid rase». Mennesker er ikke forskjellige «raser».

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mulig du er politisk korrekt og ikke rasist, men særlig hyggelig er du ikke. Ha en fin dag. 

Politisk korrekt er jeg nok ikke, men kan nok bli revet med noen ganger, spesielt når det gjelder sånne tema. Synes jeg ser mer og mer av rasisme og hat/diskriminering, spesielt på nett, og da kan man jo fort tenne på alle plugger. Du svarte ikke akkurat så veldig hyggelig du heller, så da var vi to. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvor ofte er det egentlig gamle deg hadde hatt behov for å bruke «neger» om noen? Går du rundt og beskriver utseendet til folk dagen lang…?

Nei, de kommer ikke fra noe «negroid rase». Mennesker er ikke forskjellige «raser».

Anbefaler deg å google, det kalles kaukasisk, mongoloid og negroid. Det eksisterer fortsatt, som beskrivelse på opphav, selv om få snakker om det i dagligtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sikkert ikke dagen lang, men i noen situasjoner. Har du aldri beskrevet utseende til folk? Synes det ofte er situasjoner hvor en ikke husker navn, eller ikke vet navn, eller den man snakker med ikke vet navn.  Jeg beskriver utseende til folk sikkert daglig.  Uten og bruke ordet « neger» forøvrig, men før gjorde jeg jo det. 

Anonymkode: fda5b...9cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

🤦‍♀️

Anonymkode: a35eb...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humas skrev (2 timer siden):

De som kommer fra Afrika kalles ‘negroide’. Det har aldri vært ment som rasistisk, en forklaring på samme måte som kaukasisk og annet. At ‘slang’ neger har blitt rasistisk er synd, for det var det ikke ‘før i tiden’. Sier man jævla neger derimot. Men det har dessverre blitt sånn at man ikke kan si det lenger. Da Astrid Lindgren skrevv Pippis pappa som ‘negerkonge’ så var det ment som noe veldig fint. Jeg skulle ønske jeg kunne si neger, det er egentlig kort og konsist. Melaninrik, person som opprinnelig kommer fra Afrika, ja, hva kan man egentlig si? Handler gjerne litt om kontekst og hvordan det blir sagt, skulle jeg ønske det var. 

Kan du ikke bare si mørkhudet da? Eller i mørk i huden. Det kan vel umulig være et sterkt behov for å bruke et ord som er så negativt ladet som neger. Neger ble vel uansett bare brukt om folk som var veldig mørke i huden (svart). Kan virkelig ikke være ofte du har bruk for å si det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...