Vinterjenta Skrevet 19. mars #141 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo noe helt annet? ja, folk kaller det jo alt mulig nå som det ikke er lov og kalle de negerbolle, bakeriet her selger det som « kall det hva du vil bolle «. Siden neger var sensurert der du vokste opp på 80- tallet hadde dere vel ikke negerbolle fra diplom is på kiosken og butikken der du vokste opp, så der er vel derfor du ikke vet hva det er. Anonymkode: fda5b...9cd Haha hææ? Negerbolle fra diplom is? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #142 Del Skrevet 19. mars Memorangen skrev (56 minutter siden): Ja men det er vel null problem å ikke bruke det😊 I rett kontekst kan jeg bruke det. Anonymkode: 1b868...680 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #143 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 10.42): neger derimot er ganske vanlig å bruke og det er ikke rasistisk. Jo. Anonymkode: 5bb91...b74 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 19. mars #144 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Enig i at det ikke er greit å si, men at du «angrep» meg og bare gikk ut i fra at jeg brukte det ordet pga at jeg forklarte forskjellen på «n-boller» og kokosboller likte jeg ikke. Man er ikke rasist fordi man forklarer forskjellen mellom to boller. Men jeg burde skrevet det i gåseøyne, den ser jeg. Jeg kaller som sagt det som tidligere bli kalt negerboller for havregrynsboller. Alltid gjort. Anonymkode: 772ca...a89 Helt greit. Jeg har bare nulltoleranse for rasisme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 19. mars #145 Del Skrevet 19. mars NakenPanda skrev (22 timer siden): Neger er Negro på engelsk, prøv igjen Ja og det er ansett som svært nedsettende på engelsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 19. mars #146 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 10.40): Sier alle rasister -,- Anonymkode: daa1d...361 Ja tro det du, og så kan du forvente deg plass i himmelen med den perfekte finpussede moral. Rasisme stikker så ekstremt mye dypere en om noen kommer med et ord, jeg har kuttet dette ordet helt ut. Så hører jeg noen som bruker ordet noen ganger bare for å trasse, latterliggjøre ordforbien til mange. Jeg sier da at bare kutte det ut, i disse woke tider vil det alltid være en sart sjel som ikke vil like det, og blåser deg opp til å være Adolf Hitler og kanskje verre. Da forstår mange at det kanskje er lurt å moderere seg, i alle fall offentlig. Men igjen spar meg for massehysteriet ! Jeg har levd lenge, og har til gode å se eller oppleve noen som virkelig er rasister ! Ja mange har fordommer mot det ukjente, og ordlegger seg klønete ! Ta de med ut i ørkenen, legg hånden på de og steine de til døde ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #147 Del Skrevet 19. mars Memorangen skrev (4 minutter siden): Helt greit. Jeg har bare nulltoleranse for rasisme. Jeg har også det. Og jeg er IKKE rasist. Ikke en celle i kroppen min er rasistisk. Derfor jeg ble så irritert også. Anonymkode: 772ca...a89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 19. mars #148 Del Skrevet 19. mars Vinterjenta skrev (3 minutter siden): Ja og det er ansett som svært nedsettende på engelsk. Nei det er den andre varianten som er det, og den bruker fargede selv når de skal skjelle ut hverandre. For noen rasister ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 19. mars #149 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi må også huske på at generasjonen som vokste opp med produktene under er i femtiårene i dag. Du sattet og stirret inn i en Black Boy krydderflaske ved matbordet, og du fikk beskjed om å tenke på barna i Afrika om du ikke spiste opp maten din. Men det var ingen som så på det som rasistisk iden tiden, men vi så på det som noe eksotisk, et sted langt vekke som vi visste veldig lite om, og kanskje vi aldri ville få besøke. Dagens generasjon har et litt annet forhold til det, og jeg har fått med meg hvor provosert de kan bli av ordet, så jeg har valgt å ikke bruke det lenger, mest av hensyn til vår nye generasjon. Og barna ville jo blitt kjempeflaue om pappa skulle sagt noe sånt, selv om han ikke mener det rasistisk. Anonymkode: c4646...dd8 Dette viser jo ordets rasistiske bakgrunn veldig tydelig, med karikaturer og det hele. Og ja det var nok normalt den gangen, men ikke nå. Nå har vi kommet lengre, og da må vi være bevisst på ordets historiske bakgrunn og hvilken effekt bruken av det har i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 19. mars #150 Del Skrevet 19. mars TomKrus skrev (1 minutt siden): Nei det er den andre varianten som er det, og den bruker fargede selv når de skal skjelle ut hverandre. For noen rasister ! https://dictionary.cambridge.org/dictionary/english/negro a word for a Black person, which was used frequently in the past and is now extremely offensive Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 19. mars #151 Del Skrevet 19. mars Memorangen skrev (18 timer siden): herregud, det er vel ingen som sier negerboller.. Jo det finnes de som fremdeles sier det, blir jo som feks jødekaker. Ikke rasisme 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomKrus Skrevet 19. mars #152 Del Skrevet 19. mars Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden): Jo det finnes de som fremdeles sier det, blir jo som feks jødekaker. Ikke rasisme Jøder er fritt vilt, det kan ikke sammenlignes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 19. mars #153 Del Skrevet 19. mars Vinterjenta skrev (15 timer siden): Det du og dine ikke synes å forstå er at det er revnende likegyldig hva bakverket "tradisjonelt" har hett før. Historien er full av grums. Det betyr ikke at vi viderefører grumset kun fordi ‘det var det de sa før i tida’. I dag vet vi bedre. Negerboller, negerkyss, negerpupper, negerarbeid. Syns du det høres ut som positivt ladde ord? Heller det motsatte. Aldri hørt ord 2 og 3 før du nevner de nå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #154 Del Skrevet 19. mars Ikke rasistisk hvis den som sier det er svart. Helt klart rasistisk hvis den som sier det er hvit. Anonymkode: c3211...990 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #155 Del Skrevet 19. mars TomKrus skrev (17 minutter siden): Nei det er den andre varianten som er det, og den bruker fargede selv når de skal skjelle ut hverandre. For noen rasister ! Vel, nå kan man jo ikke være rasistisk mot egen «rase», så at de bruker det internt er irrelevant. Anonymkode: 5bb91...b74 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 19. mars #156 Del Skrevet 19. mars Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå): Aldri hørt ord 2 og 3 før du nevner de nå Ramla borti en eldre tråd om negerboller på dette forumet, og der nevnes det litt forskjellige typer bakverk med bruk av n-ordet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #157 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, du er en idiot. Alle vet hva slags tyngde N-ordet bærer.... Det ble brukt som skjellsord for nedgradere, kontrollere og for å markere dominans og eierskap for er annet MENNESKE. Anonymkode: daa1d...361 Ikke over hele verden, er noen har adoptert fra USA hvor de med afrikansk opprinnelse har blitt systematisk undertrykt Anonymkode: 46954...0a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 19. mars #158 Del Skrevet 19. mars TomKrus skrev (9 minutter siden): Jøder er fritt vilt, det kan ikke sammenlignes. Å ja da så 🙄 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 19. mars #159 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har også det. Og jeg er IKKE rasist. Ikke en celle i kroppen min er rasistisk. Derfor jeg ble så irritert også. Anonymkode: 772ca...a89 Litt rart å bli så trigget da kanskje. Men helt i orden du. Bra du ikke er rasist 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #160 Del Skrevet 19. mars Vinterjenta skrev (37 minutter siden): Herregud det var da svært. Hva var svært? Anonymkode: fda5b...9cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå