Memorangen Skrevet 19. mars #121 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 9.58): Rusboller og negerboller er ikke det samme. Risboller er risboller, men negerboller er basert på havregryn. Havregryn, kakao, sukker, vaniljesukker, smør og kaffe. Rulles i kokos om man vil. Vet ikke om jeg har glemt noe nå. Veldig gode ihvertfall uansett hva man kaller dem. Lett å lage også om man er søtsugen. Anonymkode: 772ca...a89 Ekspander Negerboller er ikke normalt å si uansett. Seriøst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #122 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 10.33): Jeg bruker ordet noen ganger, men bare når jeg er med folk som har samme holdning til ordet som jeg har. Jeg oppvokst i en annen tid, og ordet ble kun brukt for å beskrive mennesker med veldig mørk hudfarge. Så vidt jeg husker, ble det aldri brukt som skjellsord eller i annen negativ betydning. Synes faktisk det er vanskelig å finne et ord som erstatter. "Svart" for meg høres verre ut. "Afrikaner" blir også helt feil. "Afro-amerikaner" likeså. "Svært melaninrik" blir bare for dumt. Anonymkode: 67bc4...5e0 Ekspander Jeg er enig i dette. Ville ikke sett på en person som rasistisk om man sier «N»ordet feil en gang. I min oppvekst var det vanlig at folk beskrev de som det. Synes også generelt det er en uting å måtte beskrive mennesker da alt kan bli sett på som støtende eller krenkende. Liker best å henvise til navn hvis jeg vet hvem det er snakk om. Anonymkode: cc33c...54a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #123 Del Skrevet 19. mars Memorangen skrev (På 19.3.2025 den 10.15): Negerboller er ikke normalt å si uansett. Seriøst. Ekspander Har jeg sagt at jeg sier det? Jeg bare forklarte forskjellen. Seriøst!!!! Men burde kanskje skrevet det i anførselstegn så du forsto. Jeg sier havregrynsboller jeg. Seriøst! Anonymkode: 772ca...a89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 19. mars #124 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 10.19): Har jeg sagt at jeg sier det? Jeg bare forklarte forskjellen. Seriøst!!!! Men burde kanskje skrevet det i anførselstegn så du forsto. Jeg sier havregrynsboller jeg. Seriøst! Anonymkode: 772ca...a89 Ekspander Oi. Det var voldsomt. Trodde du var en av de som sa negerboller jeg. Beklager det😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 19. mars #125 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 10.06): Ja, du er en idiot. Alle vet hva slags tyngde N-ordet bærer.... Det ble brukt som skjellsord for nedgradere, kontrollere og for å markere dominans og eierskap for er annet MENNESKE. Anonymkode: daa1d...361 Ekspander Hvis man med n-ordet sikter til ordet «nigger» er det helt riktig som du skriver. Sikter man til ordet «neger» er bildet mer nyansert enn som så. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #126 Del Skrevet 19. mars Memorangen skrev (På 19.3.2025 den 9.39): Jo men du er jo ikke så veldig glup om du ikke skjønner konteksten rundt ordet neger. Ekspander Du ville ikke svare på det jeg spurte om? Anonymkode: 1b868...680 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 19. mars #127 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 10.31): Du ville ikke svare på det jeg spurte om? Anonymkode: 1b868...680 Ekspander om folk plutselig var blitt tilbakestående? var det det du lurte på? Nei men tidene forandrer seg. Før hadde ikke damer stemmerett, funksjonshemmede ble kalt sinnsyke eller evneveike og det var delte soner for hvite og svarte. Konteksten har forandret seg. Rasisme er ikke greit lenger. Så om du i dagens samfunn bruker ordet neger er det noe som ikke er helt som det skal i topplokket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #128 Del Skrevet 19. mars Memorangen skrev (På 19.3.2025 den 10.22): Oi. Det var voldsomt. Trodde du var en av de som sa negerboller jeg. Beklager det😅 Ekspander Helt i orden. Jeg syns du overreagerte også 😂 Anonymkode: 772ca...a89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #129 Del Skrevet 19. mars Memorangen skrev (På 19.3.2025 den 10.39): om folk plutselig var blitt tilbakestående? var det det du lurte på? Nei men tidene forandrer seg. Før hadde ikke damer stemmerett, funksjonshemmede ble kalt sinnsyke eller evneveike og det var delte soner for hvite og svarte. Konteksten har forandret seg. Rasisme er ikke greit lenger. Så om du i dagens samfunn bruker ordet neger er det noe som ikke er helt som det skal i topplokket. Ekspander Det er, uansett hva du sier,hvilke holdninger man har som teller. Ikke hvilke ord man bruker,hva slags klær man bruker, hvilket språk man sna eller hvilken tro man har. Ferdig snakka! Anonymkode: 1b868...680 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 19. mars #130 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 10.40): Helt i orden. Jeg syns du overreagerte også 😂 Anonymkode: 772ca...a89 Ekspander Hvorfor det? Det er jo ikke greit å si. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 19. mars #131 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 10.44): Det er, uansett hva du sier,hvilke holdninger man har som teller. Ikke hvilke ord man bruker,hva slags klær man bruker, hvilket språk man sna eller hvilken tro man har. Ferdig snakka! Anonymkode: 1b868...680 Ekspander Jo men da er vi jo enige da, konteksten er alt. En med gode holdninger vil jo ikke bruke det ordet på den måten som oppfattes rasistisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #132 Del Skrevet 19. mars Vinterjenta skrev (På 18.3.2025 den 14.32): Jeg er også født på midten av 80-tallet og vi sang ikke barnesanger med order neger i. Ekspander Var det en spesiell grunn til det? Altså en avgjørelse fra barnehagen? Sangen om vesle hoa sto jo i barnesangbøkene barnehagene hadde, men dere senurerte dem. Og Pippi langstrømpe? Var Torbjørn egner og Astrid Lindgren regnet som rasister der du vokste opp på 80- tallet siden det ble sensur? Var ingen som tenkte på det her i Oslo på den tiden. Anonymkode: fda5b...9cd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #133 Del Skrevet 19. mars tussi84 skrev (På 18.3.2025 den 17.57): Er du sikker? Vi sang Torbjørn egner-Haba haba Tekst under: Lillebjørn Nilsen - Haba haba! Det var en gang et troll - Det var en gang et troll Som likte rock 'n roll - Som likte rock 'n roll Det var et rocketroll - Det var et rocketrollSom kunne telle til tolv - Som kunne telle til tolv Og synge; haba haba ha ba Haba haba haba, å å å je e e En liten negergutt - En liten negergutt Pakka sammen krutt - Pakka sammen kruttTil en kjempe kinaputt - Til en kjempekinaputt Men så sa det bare futt - Men så sa det bare futt Og han sa; ha ba haba haba Haba haba haba, å å å je e e Mikke mikke mus - Mikke mikke mus Bodde i et hus - Bodde i et hus. Han hadde boller og brus - Han hadde boller og brus Men så kom det en pus - Men så kom det en pus Og han sa; haba haba haba Haba haba haba å å å je e e En liten kineser - En liten kineser Sitter og leser - Sitter og leser Puster og peser - Puster og peser Leser så det freser - Leser så det freser Sier; haba haba haba Haba haba haba å å å je e e Aha ha ha, aha ha ha Ahi hi hi, ahi hi hi Aho ho ho Aho ho ho Og hutte tutte tu Og hutte tutte tu Og haba haba haba Haba haba haba å å åje e e e ... I tillegg både sang og hørte vi på: visen om vesle hoa av Torbjørn Egner og teksten starter slik: Det var en liten negergutt som hette Vesle Hoa Han hadde fjær på hodet sitt og ring på tommeltoa Han hadde bare bukse på og buksa den var gjort av strå Men Hoa likte buksa godt for han var en ekte hottentott Han bodde i en negerkrål for det gjør hottentotter Begge to sangene ble sunget veldig ofte eller spilt ofte på min skole. Ekspander Begge sangene ble sunget ofte hos oss også, og vi leste og så Pippi langstrømpe. Vi hadde 2 negre i barnehagen og. Var ingen som reagerte da. Anonymkode: fda5b...9cd 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #134 Del Skrevet 19. mars Memorangen skrev (På 19.3.2025 den 10.59): Jo men da er vi jo enige da, konteksten er alt. En med gode holdninger vil jo ikke bruke det ordet på den måten som oppfattes rasistisk. Ekspander Folk reagerer jo bare man sier ordet . Anonymkode: 1b868...680 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #135 Del Skrevet 19. mars Vinterjenta skrev (På 18.3.2025 den 18.19): Det heter sjokoladeboller. Ekspander Det er jo noe helt annet? ja, folk kaller det jo alt mulig nå som det ikke er lov og kalle de negerbolle, bakeriet her selger det som « kall det hva du vil bolle «. Siden neger var sensurert der du vokste opp på 80- tallet hadde dere vel ikke negerbolle fra diplom is på kiosken og butikken der du vokste opp, så der er vel derfor du ikke vet hva det er. Anonymkode: fda5b...9cd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #136 Del Skrevet 19. mars Memorangen skrev (På 19.3.2025 den 10.15): Negerboller er ikke normalt å si uansett. Seriøst. Ekspander Nei, men det VAR det. Så er Olga på 80 som baker negerboller etter kokeboken fra 70- tallet rasist? Det er ikke normalt og si for yngre, men og påstå at det aldri har blitt brukt helt uskyldig i dagligtale er historieforfalskning . Jeg sluttet og bruke ordet for sånn25-30 år siden da jeg ble oppmerksom på at noen opplevde det som rasistisk , det ble vannet ut av språket mitt. om jeg aldri har sagt det? Jo, jeg spiste negerboller, negersjokolade sang om negerkonge og negerbarn. Sånn var det! Anonymkode: fda5b...9cd 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 19. mars #137 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 11.17): Folk reagerer jo bare man sier ordet . Anonymkode: 1b868...680 Ekspander Ja men det er vel null problem å ikke bruke det😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Memorangen Skrevet 19. mars #138 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 11.32): Nei, men det VAR det. Så er Olga på 80 som baker negerboller etter kokeboken fra 70- tallet rasist? Det er ikke normalt og si for yngre, men og påstå at det aldri har blitt brukt helt uskyldig i dagligtale er historieforfalskning . Jeg sluttet og bruke ordet for sånn25-30 år siden da jeg ble oppmerksom på at noen opplevde det som rasistisk , det ble vannet ut av språket mitt. om jeg aldri har sagt det? Jo, jeg spiste negerboller, negersjokolade sang om negerkonge og negerbarn. Sånn var det! Anonymkode: fda5b...9cd Ekspander Ja men det er jo hele poenget; kontekst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #139 Del Skrevet 19. mars Memorangen skrev (På 19.3.2025 den 10.57): Hvorfor det? Det er jo ikke greit å si. Ekspander Enig i at det ikke er greit å si, men at du «angrep» meg og bare gikk ut i fra at jeg brukte det ordet pga at jeg forklarte forskjellen på «n-boller» og kokosboller likte jeg ikke. Man er ikke rasist fordi man forklarer forskjellen mellom to boller. Men jeg burde skrevet det i gåseøyne, den ser jeg. Jeg kaller som sagt det som tidligere bli kalt negerboller for havregrynsboller. Alltid gjort. Anonymkode: 772ca...a89 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterjenta Skrevet 19. mars #140 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 19.3.2025 den 11.11): Var det en spesiell grunn til det? Altså en avgjørelse fra barnehagen? Sangen om vesle hoa sto jo i barnesangbøkene barnehagene hadde, men dere senurerte dem. Og Pippi langstrømpe? Var Torbjørn egner og Astrid Lindgren regnet som rasister der du vokste opp på 80- tallet siden det ble sensur? Var ingen som tenkte på det her i Oslo på den tiden. Anonymkode: fda5b...9cd Ekspander Herregud det var da svært. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå