Gå til innhold

Mener dere at de som bruker "N-ordet" i Norge er rasister ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For det første klargjør ikke trådstarter hvilket ord det refereres til med eufemismen «n-ordet».

For det andre er det å bruke et betent ord i en kontekst der det er en referanse til ordet selv, noe helt annet enn å bruke ordet som en betegnelse for, eller omtale av, personer. Der er det en vesensforskjell. Når folk bruker et betent eller problematisk ord i en diskusjon eller i en sammenheng der de ikke bruker det for å nedvurdere eller sverte en person, men snarere som en referanse til ordet i seg selv, er det en annen bruk enn å bruke det som et direkte skjellsord eller nedsettende begrep. Man skal for eksempel i akademiske, litterære eller historiske sammenhenger kunne diskutere bruken av et hvilket som helst ord som en del av en større diskusjon om språk, rasisme og historie uten at man rettmessig kan anklages for rasisme for bruken av ordet. I slike tilfeller er ordet et objekt for diskusjon snarere enn et aktivt redskap for diskriminering eller nedsettelse.

Så konteksten må være avgjørende. Det å bare uttale et bestemt ord er i seg selv ikke nok til å rettmessig fordømme. Uansett hvor betent det ordet måtte være.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Vinterjenta skrev (2 timer siden):

Ganske sikker på at "Jødekaker" er bytta ut også. Sku tatt seg ut om de solgte bakverk med det navnet i det lokale bakeriet. Skriker antisemittisme. 

Byttet ut?

Jødekaker er en tradisjonell norsk julekake, også kjent som "jødekaker" eller "jødisk kaker" i noen dialekter. De er små, runde småkaker som vanligvis lages med en enkel deig av ingredienser som mel, smør, sukker og egg, og ofte toppes med en blanding av sukker og kanel før steking. Noen oppskrifter inkluderer også hakkede mandler eller andre nøtter.

Mavnet  "jødekaker" har sannsynligvis  sammenheng med jødiske bakverk eller handelshistorie, muligens knyttet til jødiske handelsmenn i Europa,  I Norge er det uansett en del av den tradisjonelle julebaksten.

Et ord er ikke rasistisk uten kontekst. Hverken jødekaker eller Negerboller er rasistisk. Det er navn på bakeverk. Det er faktisk hysterisk absurd at noen blander dette med rasisme.IMG_9378.thumb.jpeg.bb25b634d20914371f8b318a7e108f27.jpegIMG_9377.thumb.jpeg.787f5e2cd7be8ce928a050584599e44d.jpeg

Anonymkode: 7e066...eb4

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Byttet ut?

Jødekaker er en tradisjonell norsk julekake, også kjent som "jødekaker" eller "jødisk kaker" i noen dialekter. De er små, runde småkaker som vanligvis lages med en enkel deig av ingredienser som mel, smør, sukker og egg, og ofte toppes med en blanding av sukker og kanel før steking. Noen oppskrifter inkluderer også hakkede mandler eller andre nøtter.

Mavnet  "jødekaker" har sannsynligvis  sammenheng med jødiske bakverk eller handelshistorie, muligens knyttet til jødiske handelsmenn i Europa,  I Norge er det uansett en del av den tradisjonelle julebaksten.

Et ord er ikke rasistisk uten kontekst. Hverken jødekaker eller Negerboller er rasistisk. Det er navn på bakeverk. Det er faktisk hysterisk absurd at noen blander dette med rasisme.IMG_9378.thumb.jpeg.bb25b634d20914371f8b318a7e108f27.jpegIMG_9377.thumb.jpeg.787f5e2cd7be8ce928a050584599e44d.jpeg

Det du og dine ikke synes å forstå er at det er revnende likegyldig hva bakverket "tradisjonelt" har hett før. Historien er full av grums. Det betyr ikke at vi viderefører grumset kun fordi ‘det var det de sa før i tida’. I dag vet vi bedre. 

Negerboller, negerkyss, negerpupper, negerarbeid. Syns du det høres ut som positivt ladde ord? Heller det motsatte. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vinterjenta skrev (4 timer siden):

Det heter sjokoladeboller.

Sjokoladeboller er noe helt annet.

Anonymkode: a35eb...fb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er rasistisk. Hvis jeg hadde vært sammen med en som brukte ordet og prøvde å forsvare det, da hadde jeg bare sagt «Vi passer ikke sammen.» Jeg er lei av å høre folk si «I mi bygd er seier alle det.» 😣 Det er holdningen til ignorante idioter som sier de har lært alt fra livets harde skole. Generalisering? Kanskje. Men de fleste oppegående mennesker sier ikke slikt. 

Anonymkode: f50b0...377

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterjenta skrev (3 timer siden):

Ganske sikker på at "Jødekaker" er bytta ut også. Sku tatt seg ut om de solgte bakverk med det navnet i det lokale bakeriet. Skriker antisemittisme. 

Fint lite tyder på at navneopphavet til jødekaker kan knyttes til antisemittisme. Vil ikke det å opprettholde navnet, som Tonstad bakeri velger å gjøre, dermed kunne fungere som bekjempelse av fordomsfullhet?

https://www.nrk.no/rogaland/bakeriet-bakehuset-endra-namnet-pa-jodekake_-_-debatten-rundt-namnet-er-viktig-1.16621837

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ungdommene nå til sags sier neger over en lav sko. Virker som om det har blitt like vanlig som da vi vokste opp på 80-tallet. Mente ikke noe vondt med det i det hele tatt, det var kun for å beskrive hudfargen. Har flere venner som selv omtaler seg som neger og synes det er helt greit at andre gjør det for det er jo det de er. 

Anonymkode: 5baa3...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ungdommene nå til sags sier neger over en lav sko. Virker som om det har blitt like vanlig som da vi vokste opp på 80-tallet. Mente ikke noe vondt med det i det hele tatt, det var kun for å beskrive hudfargen. Har flere venner som selv omtaler seg som neger og synes det er helt greit at andre gjør det for det er jo det de er. 

Oslo forresten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en kollega som er svart som natta. Han har flere ganger brukt ordene jævla neger, niggerfuck. Første gang jeg hørte det trudde jeg knapt mine egne ører, nå er jeg mer vant med det. Vi andre på jobb bare humrer når han får sine utbrudd 😂

Jeg kan fint bruke ordet neger selv hvis jeg skal beskrive en person.

Anonymkode: ac2db...e30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker moren til venninna mi kalte musikken vi hørte på (tekno/dance med mørk rapper og hvit sanger) for negermusikk. Dette var på 90-tallet. Jeg bruker ikke ordet neger. Kun om negerboller når vi lager det innenfor husets 4 vegger. Men ville aldri spurt etter det på et konditori eller bakeri. Da hadde jeg kalt det sjokoladeboller eller havregrynsboller med sjokolade. 

Anonymkode: 772ca...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er man rasister når man sier eskimo, indianer, mulatt også? 

Og hva er man når man bruker ordene autist, multihandikapet, invalid, idiot, sinnsyk, tilbakestående, tunghørt osv osv? Jeg bare lurer jeg, altså.. Mulig jeg er idiot, men da bør jeg jo bli krenka av meg selv, siden det ikke er lov til å si lenger..

Anonymkode: f0f4a...1d6

Hva er greia med at dere begynner å oppføre dere som barn fordi det ikke lenger er fritt frem å kalle folk for ting de ikke vil bli kalt og omtalt som? 

Åhhhh jeg får ikke lov til å si det ordet lenger!!! Krenka krenka krenka! Er vel ikke lov å si noe mer, får vel ikke si idiot heller buhu jeg blir så krenka av at jeg må respektere andre. Det er umulig for meg!

Du lurte på om du er idiot, svaret er ja.

Anonymkode: 1762d...17d

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja

Anonymkode: 97894...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi må også huske på at generasjonen som vokste opp med produktene under er i femtiårene i dag.

Du sattet og stirret inn i en Black Boy krydderflaske ved matbordet, og du fikk beskjed om å tenke på barna i Afrika om du ikke spiste opp maten din.

Men det var ingen som så på det som rasistisk iden tiden, men vi så på det som noe eksotisk, et sted langt vekke som vi visste veldig lite om, og kanskje vi aldri ville få besøke.

Dagens generasjon har et litt annet forhold til det, og jeg har fått med meg hvor provosert de kan bli av ordet, så jeg har valgt å ikke bruke det lenger, mest av hensyn til vår nye generasjon. Og barna ville jo blitt kjempeflaue om pappa skulle sagt noe sånt, selv om han ikke mener det rasistisk.

image.png.9d9649a1c64b1d1d305bc5edc075bff0.png

Anonymkode: c4646...dd8

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jo. Svært mange sier Negerboller, fordi det heter Negerboller.

Heter det ikke risboller? Jeg har aldri hørt noen bruke ordet negerboller. Tenker at folk som bruker ordet negerboller er lett kognitiv/sosialt tilbakestående. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja. Sjokoladeboller uten kokos utenpå er sjokoladeboller. Med kokos utenpå er det kokosboller.

Negerboller er noe helt annet.

Oppskriften på "Negerboller" finnes i flere norske kokebøker, deriblant Gyldendals store kokebok.  Dette er en klassisk oppskrift som ofte har vært inkludert i kokebøker. Det er et eget bakeverk. Folk må roe ned litt på krenkehysteriet.

Hadde jeg brukt order «Neger», absolutt ikke. Jeg ville aldri funnet på å omtalt noen som «neger». Men navn på retter og bakeverk er det de er.IMG_9376.thumb.jpeg.1e47c389ead44bb5c7b4208279a87128.jpeg

Rekner med denne kokeboken er fra sånn ca 1970? 😅 Ingen kokebøker bruker ordet negerboller nå. Det heter jo risboller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Memorangen skrev (4 timer siden):

Heter det ikke risboller? Jeg har aldri hørt noen bruke ordet negerboller. Tenker at folk som bruker ordet negerboller er lett kognitiv/sosialt tilbakestående. 

Ble de tilbakestående slik plutselig når krenkeverden bestemte seg for at nordet ikke var "lov"?Slik over natta? 

Jeg mener det er tilbakestående å tro at et ord gjør en til en rasist. Jeg er den jeg alltid har vært,mine holdninger som teller. Ikke et enkelt ord! 

Anonymkode: 1b868...680

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ble de tilbakestående slik plutselig når krenkeverden bestemte seg for at nordet ikke var "lov"?Slik over natta? 

Jeg mener det er tilbakestående å tro at et ord gjør en til en rasist. Jeg er den jeg alltid har vært,mine holdninger som teller. Ikke et enkelt ord! 

Anonymkode: 1b868...680

Jo men du er jo ikke så veldig glup om du ikke skjønner konteksten rundt ordet neger. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Slik jeg har forstått det så betyr ordet «svart» Det er bare et helt vanlig adjektiv som beskriver at huden er mørk. 
Det er et ord som har fungert utmerket i mange år uten at noen har ment noe rasistisk med det. Til og med Hellbillies sang om N… på Ål stasjon. Ikke noe rasisme det heller. 
Jeg mener ordet bør legaliseres igjen. Jeg er sterkt i mot rasisme, men mener at ordet ikke har noen ting med rasisme å gjøre. Samme d ordet på I som ble brukt om amerikanske urinnvånere. Og ordet på D som ble brukt om kortvokste. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Memorangen skrev (6 timer siden):

Rusboller og negerboller er ikke det samme. Risboller er risboller, men negerboller er basert på havregryn. Havregryn, kakao, sukker, vaniljesukker, smør og kaffe. Rulles i kokos om man vil. Vet ikke om jeg har glemt noe nå. Veldig gode ihvertfall uansett hva man kaller dem. Lett å lage også om man er søtsugen.  

Anonymkode: 772ca...a89

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 11.02):

Er man rasister når man sier eskimo, indianer, mulatt også? 

Og hva er man når man bruker ordene autist, multihandikapet, invalid, idiot, sinnsyk, tilbakestående, tunghørt osv osv? Jeg bare lurer jeg, altså.. Mulig jeg er idiot, men da bør jeg jo bli krenka av meg selv, siden det ikke er lov til å si lenger..

Anonymkode: f0f4a...1d6

Ja, du er en idiot.

Alle vet hva slags tyngde N-ordet bærer....

Det ble brukt som skjellsord for nedgradere, kontrollere og for å markere dominans og eierskap for er annet MENNESKE. 

Anonymkode: daa1d...361

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...