Gå til innhold

Mener dere at de som bruker "N-ordet" i Norge er rasister ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er faktisk folk som på alvor blir krenket når man snakker om Negerboller. Prøver å fortelle at det er navnet på et konfekt/bakeverk, på samme måte som «jødekaker» og tyske skiver. 

Alltid noen som blir krenket for noe.

Anonymkode: 7e066...eb4

Det heter sjokoladeboller.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hører så ofte at de som bruker N -ordet påstår å ikke være rasister. 

Har til og med møtt noen etnisk afrikanske i Norge som sier det samme at de mener ikke det er rasistisk. Samtidig møtt mange som mener absolutt det er rasistisk. 

Jeg datet en fyr i forrige uke, som virket veldig ålreit, men jeg kan ikke fordra rasister og han sa n- ordet når vi så på en musikkvideo. Jeg ble veldig skuffet, og han begynte å forklare det bort, at han ikke er rasist og bla bla bla, det er bare noe folk sier. Etter dette har jeg ikke klart å legge vekk tanken om at vedkommende er rasist. 

Er det slik at mange virkelig ikke er rasister, men bruker "n-ordet" likevel? 

Anonymkode: 4f4fb...274

Kommer an på settingen

I en sang =ok

Folk på mine foreldres dager = ok 

Som skjellsord= rasist

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er faktisk folk som på alvor blir krenket når man snakker om Negerboller. Prøver å fortelle at det er navnet på et konfekt/bakeverk, på samme måte som «jødekaker» og tyske skiver. 

herregud, det er vel ingen som sier negerboller..

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vinterjenta skrev (Akkurat nå):

Nei. «Sjokoladeboller» er noe annet.

Negerboller er Negerboller.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. «Sjokoladeboller» er noe annet.

Negerboller er Negerboller.

Snodig da. Jeg har nemlig nettopp kjøpt meg sjokoboller, og de er jommen meg kalt sjokoboller. Altså kokosboller uten kokos. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker det innenfor husets fire vegger. Utenfor så sier man noe annet, men hører jeg ordet "mørkhudet" blir det automatisk oversatt til ordet neger inni hodet mitt. 

#mentankeneminefårdualdri

Hilsen "potet" 

Anonymkode: 2c312...5c2

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bruk av dette ordet er jo først og fremst for å erte såkalte antirasister. Sånne  som skriker om rasisme bare dem ser et sjakkparti, fordi hvit alltid begynner. 

Anonymkode: 61b2a...807

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vinterjenta skrev (7 minutter siden):

Nei,det er noe annet. N***rboller er med puffa ris. Så da er det risboller da om man skal være så korrekt. 

Anonymkode: 1b868...680

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vinterjenta skrev (Akkurat nå):

Snodig da. Jeg har nemlig nettopp kjøpt meg sjokoboller, og de er jommen meg kalt sjokoboller. Altså kokosboller uten kokos. 

Ja. Sjokoladeboller uten kokos utenpå er sjokoladeboller. Med kokos utenpå er det kokosboller.

Negerboller er noe helt annet.

Oppskriften på "Negerboller" finnes i flere norske kokebøker, deriblant Gyldendals store kokebok.  Dette er en klassisk oppskrift som ofte har vært inkludert i kokebøker. Det er et eget bakeverk. Folk må roe ned litt på krenkehysteriet.

Hadde jeg brukt order «Neger», absolutt ikke. Jeg ville aldri funnet på å omtalt noen som «neger». Men navn på retter og bakeverk er det de er.IMG_9376.thumb.jpeg.1e47c389ead44bb5c7b4208279a87128.jpeg

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Memorangen skrev (10 minutter siden):

herregud, det er vel ingen som sier negerboller..

Jo. Svært mange sier Negerboller, fordi det heter Negerboller.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo. Svært mange sier Negerboller, fordi det heter Negerboller.

Det er ingen som sier negerboller. Bortsett  fra trassige kranglefanter her inne som skal klage på krenkehysteriet. Vi strekker oss langt i dagens moderne samfunn for å bli kvitt n-ordet.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja. Sjokoladeboller uten kokos utenpå er sjokoladeboller. Med kokos utenpå er det kokosboller.

Negerboller er noe helt annet.

Oppskriften på "Negerboller" finnes i flere norske kokebøker, deriblant Gyldendals store kokebok.  Dette er en klassisk oppskrift som ofte har vært inkludert i kokebøker. Det er et eget bakeverk. Folk må roe ned litt på krenkehysteriet.

Hadde jeg brukt order «Neger», absolutt ikke. Jeg ville aldri funnet på å omtalt noen som «neger». Men navn på retter og bakeverk er det de er.IMG_9376.thumb.jpeg.1e47c389ead44bb5c7b4208279a87128.jpeg

https://spar.no/oppskrifter/sjokoladeboller-med-kokos

Denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Vinterjenta skrev (2 minutter siden):

Det er ingen som sier negerboller. Bortsett  fra trassige kranglefanter her inne som skal klage på krenkehysteriet. Vi strekker oss langt i dagens moderne samfunn for å bli kvitt n-ordet.

Oppskriften på "Negerboller" finnes i flere norske kokebøker, deriblant Gyldendals store kokebok.  Dette er en klassisk oppskrift som ofte har vært inkludert i kokebøker. Det er et eget bakeverk. Folk må roe ned litt på krenkehysteriet.

Hadde jeg brukt order «Neger», absolutt ikke. Jeg ville aldri funnet på å omtalt noen som «neger». Men navn på retter og bakeverk er det de er.
Du trenger ikke la deg krenke på vegne av andre, over navnet på et bakeverk. Det blir for dumt.IMG_9376.thumb.jpeg.ee5de5610645ab9e35ef65df24af1e57.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er man rasister når man sier eskimo, indianer, mulatt også? 

Og hva er man når man bruker ordene autist, multihandikapet, invalid, idiot, sinnsyk, tilbakestående, tunghørt osv osv? Jeg bare lurer jeg, altså.. Mulig jeg er idiot, men da bør jeg jo bli krenka av meg selv, siden det ikke er lov til å si lenger..

Anonymkode: f0f4a...1d6

Helt umulig å forstå skillene. Virker litt vilkårlige også, som du er inne på.

Det er jo litt rasistisk å mene at akkurat ordet neger ikke kan brukes også, fordi det beskriver fargede mennesker, men at alle ordene du nevner er ok. For da behandler man jo faktisk fargede forskjellig, noe som per definisjon er rasistisk.

Anonymkode: 4214d...71c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ganske sikker på at "Jødekaker" er bytta ut også. Sku tatt seg ut om de solgte bakverk med det navnet i det lokale bakeriet. Skriker antisemittisme. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hverdagsrasister som ikke skjønner det selv.

Anonymkode: 21057...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det hender jeg bruker ordet fremdeles, siden jeg vokste opp på 70 og 80-tallet. Da var det helt vanlig å si det, og det var ikke ment rasistisk. Plutselig kan det plumpe ut, og da beklager jeg så klart, men det handler om kontekst her. Sier jeg neger i betydningen at naboen min er fra Afrika, blir det noe annet enn om jeg sier "Jævla neger" om noen jeg ikke synes noe om. 

Anonymkode: e36f4...df1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oppskriften på "Negerboller" finnes i flere norske kokebøker, deriblant Gyldendals store kokebok.  Dette er en klassisk oppskrift som ofte har vært inkludert i kokebøker. Det er et eget bakeverk. Folk må roe ned litt på krenkehysteriet.

Hadde jeg brukt order «Neger», absolutt ikke. Jeg ville aldri funnet på å omtalt noen som «neger». Men navn på retter og bakeverk er det de er.
Du trenger ikke la deg krenke på vegne av andre, over navnet på et bakeverk. Det blir for dumt.IMG_9376.thumb.jpeg.ee5de5610645ab9e35ef65df24af1e57.jpeg

Leste du linken jeg ga deg? 

Det hjelper ikke hva det sto i en bok utgitt for mange år siden. Det er situasjonen NÅ som gjelder. Det er kleint å servere "negerboller", nettopp pga hva vi diskuterer nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er flere eldre folk som bruker ordet uten å mene noe vondt med det. Det er en forskjell på de som vokste opp da ordet var vanlig å bruke og det i tillegg ikke var så mange innvandrere i Norge, og yngre folk som er vant til at man ikke kan si ordet uten å risikere å støte noen. 

Det blir tåpelig at man kalte Kjersti Grini rasist da hun sa n-ku. Det vanner ut begrepet.

Anonymkode: 3d58e...9d9

Enig i det siste. Jeg synes egentlig ikke t hvilke ord man bruker er så viktige, handlinger teller. 
Men anser meg som oppegående, så bruker ikke ordet (lenger). Men det var et nøytralt ord da jeg vokste opp for lenge siden. 

Hadde en misforståelse på jobb forleden. Gikk inn på en avdeling og skulle spørre etter en ansatt jeg ikke kom på navnet på (stor arbeidsplass). Kollegaen var etnisk hvit med sort hår, så jeg spurte etter «hun mørke». 
Viste seg etterpå at mine unge kolleger trodde jeg spurte etter en mørkhudet person, noe som ikke var tilfelle. 
I min oppvekst på 70-80-tall betydde en «mørk» person er person med sort eller brunt hår, ikke hud. Dette har nå endret seg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...