Gå til innhold

Mener dere at de som bruker "N-ordet" i Norge er rasister ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nigger er neger på norsk. Jævlig rasistisk. Respekter at folk ønsker at du slutter å bruke ordet.

Anonymkode: 0a31d...c68

Neger er Negro på engelsk, prøv igjen

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

To typer mennesker bruker dette ordet: 

1. Gamle, gamle mennesker. Type 75 pluss. Det var vanlig når de var yngre, og alderen gjør det vanskeligere for de å tilpasse seg nåtidens krav. 

2. De som er under 70 og bruker det på trass, for å provosere.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er vel uansett ikke et ord man trenger å bruke for å beskrive noen? 
Jeg tror de aller fleste i dag er ganske flinke til å beskrive folk uten å bruke etnisitet eller hudfarge for å beskrive dem. 

Anonymkode: bd47c...d2a

Det er enklere å si «han svarte/negeren» enn å si «han i grønn genser med krøller»

Akkurat som det er lettere for dem å si «hun hvite» om jeg sitter på en benk omringet av andre som er etnisk brunere i huden enn meg, eller EMO’en om de som har sminket seg kritthvit og har klær og hår som en emo, eller punkeren om vedkommende med blå hanekam.  
Det er liksom greit å beskrive folk som blondiner og brunetter og ginger, men å bruke n-ordet som en beskrivelse, nei gud forby! 

Anonymkode: fd82a...e3b

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man rasister når man sier eskimo, indianer, mulatt også? 

Og hva er man når man bruker ordene autist, multihandikapet, invalid, idiot, sinnsyk, tilbakestående, tunghørt osv osv? Jeg bare lurer jeg, altså.. Mulig jeg er idiot, men da bør jeg jo bli krenka av meg selv, siden det ikke er lov til å si lenger..

Anonymkode: f0f4a...1d6

På generell basis, ja? 

Hvem sier mulatt i disse dager? Tilbakestående bør man iallefall ikke si. Greit å ta hensyn, syns du ikke?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Disse ordene er faktisk ord man ikke skal si lenger? Mener du at du ikke har fått det med deg?

Anonymkode: f0f4a...1d6

Hæ? Er "tunghørt" et rasistisk ord?? Jeg er nesten døv på ett øre, men sier da selv at jeg er tunghørt. Fy søren - krenker jeg meg selv uten å vite det? 

kommodevaran skrev (1 time siden):

Jo, visst blir de det. Autisme er på mange måter negativt ladet, det er utrolig mange fordommer rundt det, og blir ofte brukt for å latterliggjøre folk. Barn blir kalt "jævla dumme autist" i skolegården. Har flere ganger opplevd at familie og venner snakker om folk som er litt rare, "han er sikkert autist", og så ler alle rundt bordet og glemmer at det faktisk sitter en der med autisme. Man kan jo lure, er det bare dette de tror jeg er? Dum og rar? Folk er livredde for å få diagnosen, for de tror det betyr at de er idioter. Hadde en godt voksen venn som klikket i vinkel fordi jeg foreslo at han kunne ha autisme, hvordan kunne jeg tro noe sånt om ham?!? Han hadde ikke fått med seg at jeg har det selv, og at det overhodet ikke var vondt ment. Eksen min brukte det stadig vekk som et skjellsord, og også til å avfeie alle mine følelser og meninger, for han hadde lest et sted at autister ikke har empati eller forståelse for andre mennesker, så selvfølgelig følte jeg ditten og datten fordi jeg ikke hadde evnen til å forstå ham eller situasjonen. Det kommer hånlige bemerkninger om autister hele tiden.

Men, det er klart, man legger bedre merke til all dritt som blir sagt når det angår en selv. 

Jeg skal ikke argumentere for å bruke ordet neger, men jeg vokste opp med at det kun ble brukt for å beskrive en mørk person, og det har aldri vært negativt ladet eller brukt som skjellsord i min omgangskrets. Vi bruker det ikke lenger, men mest fordi det ikke lenger er akseptert, og det er ikke vits i å prøve å provosere folk. Men alt i alt er det bare et ord, som for meg er nøytralt, og jeg har aldri vært rasist. På samme måte som at det å nøytralt beskrive at noen har autisme, blir noe helt annet enn de kommentarene og holdningene nevnt over her.

HVis vi skal tenke sånn som deg, så blir det umulig å bruke adjektiv eller humor. Det vil ALLTID finnes noen som føler seg krenket! 

Anonymkode: ecd11...fd7

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle om bruker det, er ikke rasister. Jeg har en svart venninne som bruker det om seg selv (er det lov å si svart, forresten 😂).

Og så har du haugamle folk som er vokst opp med at det var en nøytral betegnelse, og klarer ikke å riste det av seg. Eller VIL ikke riste det av seg, fordi de mener det ikke rasistisk, da kan de få si det basta bom og woke har gått for langt. De er ikke nødvendigvis rasistske. Og de sier nesten aldri neger heller, de bare er sykt opptatt av å forsvare at de kan få bruke ordet.

Og det tredje, som jeg er litt i.. jeg og mine aller nærmeste venner, kan ha veldig upolitisk korrekt humor oss imellom, det er nesten om å gjøre å provosere og være mest mulig drøy. Det er ikke som om akkurat n-ordet ordet kommer opp så ofte, nesten aldri tror jeg, men i mitt trygge rom med mine venner så kunne vi sagt det i en eller annen sammenheng.

Men når alt det er sagt... envher idiot skjønner jo at man ikke bruker det ordet i hverdagen. Enten har han bodd under en stein ellre så er han rasist. Ingen av delene er helt sjarmerende. Mulig han tester deg også.

Anonymkode: 7c3db...fcd

Er det noen som faktisk har lov til å si det, er det jo de med mørk hudfarge. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hæ? Er "tunghørt" et rasistisk ord?? Jeg er nesten døv på ett øre, men sier da selv at jeg er tunghørt. Fy søren - krenker jeg meg selv uten å vite det? 

HVis vi skal tenke sånn som deg, så blir det umulig å bruke adjektiv eller humor. Det vil ALLTID finnes noen som føler seg krenket! 

Du velger jo selv hvilket ord du bruker på deg selv, herregud. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange eldre bruker ordet, uten at jeg tror dette er rasistisk. 
Jeg kjenner også endel med afrikansk opprinnelse som mener det ikke er rasistisk, men kjenner også folk med afrikansk opprinnelse som mener det er rasistisk. Dette er ofte de som har ene forelderen fra Norge. 

De jeg kjenner som er mest opptatt av dette er folk som ikke har tilknytning til Afrika.

Jeg bruker ikke ordet.

Anonymkode: 121f1...4a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (2 timer siden):

Nei de fleste som bruker ordet er ikke rasister. En del av befolkningen er vokst opp med at det het Neger, og det er kun en beskrivelse av en person. Jeg er født på midten av 80 tallet, og vi sang barnesanger på skolen som inneholdt ordet neger. Vi leste bøkene om Pippi og i bøkene stod det At hennes far var var en negerkonge, som kun er en beskrivelse. Syns det er synd at det har blitt forandret til sydhavskonge, fordi det blir jo helt en annen beskrivelse.

Jeg bruker ikke ordet selv idag, men sier heller svart selv om det er galt og. For meg betyr hvit, svart, gul en beskrivelse, men ovenfor folk som ikke kjenner meg sier jeg mørkhudet. MIn mor, og besteforeldre sier derimot neger. De er født på 30 og 60 tallet. De mener ikke noe vondt med det, de har bare vokst opp med det ordet, og at det kun er en beskrivelse. 

Når det er sagt så er det heller ikke alle mørkhudede eller afrikanere som ser negativt på at ordet blir brukt, så lenge det gjelder beskrivelse. 

Jeg er også født på midten av 80-tallet og vi sang ikke barnesanger med order neger i. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, jeg tenker ikke automatisk det, men ser det i kontekst. Hvem som ytrer det og på hvilken måte og situasjon har betydning.

Det er mange, meg selv inkludert, som er vokst opp med dette som j en del av det naturlige vokabularet. Betyr ikke at det er vondt ment.  

Jeg er iallefall ingen rasist og anser meg  som en åpen og tolerant person. 

Anonymkode: 3724d...cf3

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror ikke. Jeg kjenner ei "barnehagen*ger" som jeg er helt sikker på ville ha reagert mye mindre på å bli kalt barnehagetante :)

Anonymkode: f27a7...1df

Nå snakket jeg hva JEG syns. 

Anonymkode: 1b868...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk under 70. Ja

Anonymkode: deb18...f4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg jobber med flere negere og er helt normalt å bruke det ordet. 

Anonymkode: cd3d9...69d

Dette er hva definsjonen på å være blodharry er. 

Anonymkode: deb18...f4f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hvilke adjektiver var det jeg nevnte at ikke kunne brukes? 

Det eneste jeg ville ha fram, er at autisme absolutt brukes som et skjellsord.

Bare så det er sagt, vi tuller mye om diagnosen min i min nærmeste omgangskrets, og det er bare gøy for alle involverte. Men det er stor forskjell på vennlig humor, og det å snakke ondsinnet og nedsettende om noen.

Selvfølgelig vil det alltid være noen som blir krenket av absolutt alt, men jeg skjønner ikke helt hvordan kommentaren min fikk deg til å tro at jeg mener vi skal ta hensyn til alle som lager drama av hver minste ting. Man har på verdensbasis blitt enige om at "neger" er utdatert og har hatt så mye negativt knyttet til seg at man generelt ikke bruker det i dagligtale lenger, selv om mange ikke tenker på det som et negativt ord. Det er på ingen måte det samme som at alle skal føye seg etter 45 år gamle Kenneth som blir krenket av at folk bruker cowboyhatt hvis de ikke er cowboyer.

Man trenger ikke å bruke nedsettende humor, og man kan være snille mot hverandre. Det er da ikke så vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterjenta skrev (3 timer siden):

Jeg er også født på midten av 80-tallet og vi sang ikke barnesanger med order neger i. 

Er du sikker?

Vi sang Torbjørn egner-Haba haba 

Tekst under:

Lillebjørn Nilsen - Haba haba!

Det var en gang et troll - Det var en gang et troll Som likte rock 'n roll - Som likte rock 'n roll Det var et rocketroll - Det var et rocketrollSom kunne telle til tolv - Som kunne telle til tolv Og synge; haba haba ha ba

Haba haba haba, å å å je e e

En liten negergutt - En liten negergutt Pakka sammen krutt - Pakka sammen kruttTil en kjempe kinaputt - Til en kjempekinaputt Men så sa det bare futt - Men så sa det bare futt Og han sa; ha ba haba haba

Mikke mikke mus - Mikke mikke mus Bodde i et hus - Bodde i et hus. Han hadde boller og brus - Han hadde boller og brus Men så kom det en pus - Men så kom det en pus

Og han sa; haba haba haba

Haba haba haba å å å je e e

En liten kineser - En liten kineser Sitter og leser - Sitter og leser

Puster og peser - Puster og peser Leser så det freser - Leser så det freser Sier; haba haba haba

Aha ha ha, aha ha ha Ahi hi hi, ahi hi hi Aho ho ho

Aho ho ho

Og hutte tutte tu Og hutte tutte tu Og haba haba haba

Haba haba haba å å åje e e e

...

I tillegg både sang og hørte vi på: visen om vesle hoa av Torbjørn Egner og teksten starter slik:

Det var en liten negergutt som hette Vesle Hoa
Han hadde fjær på hodet sitt og ring på tommeltoa
Han hadde bare bukse på og buksa den var gjort av strå
Men Hoa likte buksa godt for han var en ekte hottentott
Han bodde i en negerkrål for det gjør hottentotter

Begge to sangene ble sunget veldig ofte eller spilt ofte på min skole.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (5 minutter siden):

Er du sikker?

Vi sang Torbjørn egner-Haba haba 

Tekst under:

Lillebjørn Nilsen - Haba haba!

Det var en gang et troll - Det var en gang et troll Som likte rock 'n roll - Som likte rock 'n roll Det var et rocketroll - Det var et rocketrollSom kunne telle til tolv - Som kunne telle til tolv Og synge; haba haba ha ba

En liten negergutt - En liten negergutt Pakka sammen krutt - Pakka sammen kruttTil en kjempe kinaputt - Til en kjempekinaputt Men så sa det bare futt - Men så sa det bare futt Og han sa; ha ba haba haba

Mikke mikke mus - Mikke mikke mus Bodde i et hus - Bodde i et hus. Han hadde boller og brus - Han hadde boller og brus Men så kom det en pus - Men så kom det en pus

Og han sa; haba haba haba

En liten kineser - En liten kineser Sitter og leser - Sitter og leser

Puster og peser - Puster og peser Leser så det freser - Leser så det freser Sier; haba haba haba

Aha ha ha, aha ha ha Ahi hi hi, ahi hi hi Aho ho ho

Aho ho ho

Og hutte tutte tu Og hutte tutte tu Og haba haba haba

Haba haba haba å å åje e e e

...

I tillegg både sang og hørte vi på: visen om vesle hoa av Torbjørn Egner og teksten starter slik:

Det var en liten negergutt som hette Vesle Hoa
Han hadde fjær på hodet sitt og ring på tommeltoa
Han hadde bare bukse på og buksa den var gjort av strå
Men Hoa likte buksa godt for han var en ekte hottentott
Han bodde i en negerkrål for det gjør hottentotter

Begge to sangene ble sunget veldig ofte eller spilt ofte på min skole.

Jeg er sikker. Vi sang ingen av de sangene. Jeg har hørt om Hoa i ettertid, altså i voksen alder. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Ja, det er man.

Jeg ville ikke sett to ganger på noen som bruker det ordet. 

Anonymkode: 681bb...6bd

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
monican94 skrev (6 timer siden):

nei, negere selv bruker ordet, men her har krenke-hysteriet tatt overhånd, her skal vi krenkes på vegne av noen som selv sier det ikke er krenkende..  det er kun et ord for en mørk mørkhudet..    sier man nigger eller jævla neger e.l. er det selvsagt noe annet.. Men neger alene alene som betegnelse på en mørk mørkhudet, nei det er ikkkkkkke rasisme

Jo Monica, det er det.

Hilsen brun nordmann.

Bare slutt, du driter deg fullstendig ut🤮

Anonymkode: 681bb...6bd

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ungene mine fikk bakoversveis da de hørte meg fortelle om Negerboller. 

Anonymkode: cb54e...f71

Det er faktisk folk som på alvor blir krenket når man snakker om Negerboller. Prøver å fortelle at det er navnet på et konfekt/bakeverk, på samme måte som «jødekaker» og tyske skiver. 

Alltid noen som blir krenket for noe.

Anonymkode: 7e066...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg jobber med flere negere og er helt normalt å bruke det ordet. 

Anonymkode: cd3d9...69d

Det er ikke normalt å bruke ordet neger. Høres ut som en spesiell arbeidsplass😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...