SPOCA Skrevet 18. mars #41 Del Skrevet 18. mars (endret) I utgangspunktet, ja. Jeg ville aldri finne på å si det selv, fordi jeg for det første ikke har et behov eller ønske om å beskrive folk på denne måten, jeg er ingen rasist, og ikke har jeg et ønske om å ytre meg i negative ordelag slik det gjerne blir brukt. Jeg har venner fra mange ulike steder, som naturlig nok har ulikt utseende, og det er selvfølgelig ikke noe jeg tenker over (eller kommenterer). Så kommer den delen som kanskje er kontroversiell å mene, men jeg mener det også handler om kontekst. Jeg synes det blir veldig kategorisk å mene at hvis du bruker n-ordet er du rasist. Før i tiden var det en mer nøytral bruk av ordet (det betyr ikke at den ikke ble brukt rasistisk), men det var en måte å beskrive folk på. Det er forskjell på min farmor på 95 år, som vokste opp i en ganske verden enn meg, og f.eks meg selv - eller min mor eller far. Mine foreldre og jeg er vokst opp i en helt annen tid, enn min farmor. Skal sies at selv mine foreldre har andre erfaringer enn meg, men de både vet og kan bedre. Og venner fra andre kulturer har de også. Farmor er en helt egen generasjon, og har bodd hele sitt liv lagt ute på bygda. Hun er ikke eksponert for de samme tingene som mine foreldre og jeg. Min farmor kan buse ut og si "åh, der er han fine "n-ordet"" (det er hjemmehjelpen hun referer til). Hun elsker sin fantastiske hjemmehjelp som er SÅ ryddig og flink. Og så stryker han dukene akkurat slik hun selv har likt å gjøre det. Farmor mener det vennlig, hun synes han er verdens fineste. Heldigvis for henne tar han det med et smil (min familie har snakket med han om det, og som den nordmannen han er, så tar han det med stoisk ro). Som han sier "for henne er jeg veldig spennende, og hvis man er så heldig å bli så gammel som henne, så må man få lov til å ha noe spenning i hverdagen". Hun mener det godt, selv om det høres HELT feil ut (vi har prøvd å forklare henne det, men hun ser bare en veldig hyggelig og fryktelig eksotisk mann, som hun liker veldig godt og forstår ikke helt hva vi mener). Men, dama er 95 år, for henne er det generelt en beskrivelse av et fenomen hun nesten ikke har sett i sitt liv. Hadde farmor derimot brukt ordet i en negativ kontekst hadde vi selvfølgelig reagert sterkere, men det er jo åpenbart at hun ikke ser på han negativt. Endret 18. mars av SPOCA 1 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 18. mars #42 Del Skrevet 18. mars jeg tenke at ordet i seg selv ikke gjør deg til rasist men heller måten du bruker det på. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #43 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ja. Autisme er jo en diagnose. Multihandikappet forteller litt om her kan det være snakk om flere diagnoser. Invalid = medisinskn invalid. Tunghørt betyr jo bare at man hører dårlig. Disse er heldigvis ikke brukt som skjellsord og har ikke en historisk kontekst. De andre ordene har en negativ kontekst, og hvorfor skal man bruke negative ord? Heller ikke om seg selv! Syns det er trist når folk snakker negativt om seg selv, og sier at man er idiot osv… Anonymkode: 59063...eef Disse ordene er faktisk ord man ikke skal si lenger? Mener du at du ikke har fått det med deg? Anonymkode: f0f4a...1d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #44 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Disse ordene er faktisk ord man ikke skal si lenger? Mener du at du ikke har fått det med deg? Anonymkode: f0f4a...1d6 Det jeg altså lurer på med innlegget, er; om 30-40 år, har du sluttet si disse tingene? Anonymkode: f0f4a...1d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 18. mars #45 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (57 minutter siden): De jeg vet bruker det er damer på 60+ som tviholder på sin rett å bruke ordet. Tenker ikke at de er rasister, men uvitende og rigide på egne rettigheter, ergo egoistiske og uematiske. Anonymkode: 42c79...162 Jeg er en dame på 60+, som sluttet å bruke både det ordet og flere andre ord for minst 30-40 år siden. Jeg vokste også opp med at folk fra andre verdensdeler og annerledes utseende enn oss, het forskjellige ting. Det var ikke noen negativ mening i det, men senere lærte vi jo at det kunne oppleves negativt og ble bedt om å slutte med disse betegnelsene. Det koster lite å følge normal skikk og bruk, og tilpasse seg slike endringer. De som holder på disse ordene, og bruker dem i negativ mening, er etter min personlige oppfatning flest yngre menn. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monican94 Skrevet 18. mars #46 Del Skrevet 18. mars nei, negere selv bruker ordet, men her har krenke-hysteriet tatt overhånd, her skal vi krenkes på vegne av noen som selv sier det ikke er krenkende.. det er kun et ord for en mørk mørkhudet.. sier man nigger eller jævla neger e.l. er det selvsagt noe annet.. Men neger alene alene som betegnelse på en mørk mørkhudet, nei det er ikkkkkkke rasisme 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #47 Del Skrevet 18. mars Tenker dere forresten at det er greit at en sjef sier det om ansatte? Anonymkode: 4f4fb...274 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #48 Del Skrevet 18. mars Jeg tenker at rasist er blitt et utvannet ord helt uten betydning lenger. Alle legger så mye forskjellig i hva rasist betyr at det ikke lenger er mulig å diskutere dette på noen som helst fornuftig måte. Jeg har akseptert at jeg er rasist siden jeg er hvit, og bryr meg ikke så mye mer enn det lenger. Anonymkode: e7fdb...d13 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 18. mars #49 Del Skrevet 18. mars Nei de fleste som bruker ordet er ikke rasister. En del av befolkningen er vokst opp med at det het Neger, og det er kun en beskrivelse av en person. Jeg er født på midten av 80 tallet, og vi sang barnesanger på skolen som inneholdt ordet neger. Vi leste bøkene om Pippi og i bøkene stod det At hennes far var var en negerkonge, som kun er en beskrivelse. Syns det er synd at det har blitt forandret til sydhavskonge, fordi det blir jo helt en annen beskrivelse. Jeg bruker ikke ordet selv idag, men sier heller svart selv om det er galt og. For meg betyr hvit, svart, gul en beskrivelse, men ovenfor folk som ikke kjenner meg sier jeg mørkhudet. MIn mor, og besteforeldre sier derimot neger. De er født på 30 og 60 tallet. De mener ikke noe vondt med det, de har bare vokst opp med det ordet, og at det kun er en beskrivelse. Når det er sagt så er det heller ikke alle mørkhudede eller afrikanere som ser negativt på at ordet blir brukt, så lenge det gjelder beskrivelse. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #50 Del Skrevet 18. mars Perine skrev (15 minutter siden): Jeg er en dame på 60+, som sluttet å bruke både det ordet og flere andre ord for minst 30-40 år siden. Jeg vokste også opp med at folk fra andre verdensdeler og annerledes utseende enn oss, het forskjellige ting. Det var ikke noen negativ mening i det, men senere lærte vi jo at det kunne oppleves negativt og ble bedt om å slutte med disse betegnelsene. Det koster lite å følge normal skikk og bruk, og tilpasse seg slike endringer. De som holder på disse ordene, og bruker dem i negativ mening, er etter min personlige oppfatning flest yngre menn. Javel, men selv om de få jeg vet om som bruker det er damer på 60+ så betyr ikke det at det gjelder alle damer over 60. Det er færre enn 10 stk som jeg har registert bruke det ordet. Enda styggere ord enn n-ordet for mørkhudede, som ikke var temaet her, er det en annen gruppe som bruker. Anonymkode: 42c79...162 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #51 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Er man rasister når man sier eskimo, indianer, mulatt også? Og hva er man når man bruker ordene autist, multihandikapet, invalid, idiot, sinnsyk, tilbakestående, tunghørt osv osv? Jeg bare lurer jeg, altså.. Mulig jeg er idiot, men da bør jeg jo bli krenka av meg selv, siden det ikke er lov til å si lenger.. Anonymkode: f0f4a...1d6 Eskimo og indianer er jo ikke lov å si lenger da 🤦♀️ Vi leika cowboy og indianer mye, men nå er det vel cowboy og native americans. Morsom lek... 😐 Neger er et ord som henger litt igjen hos meg også, fra vi var små da det ikke var noen regler for sånt. Nå er jeg 42 og innimellom sier jeg ordet. Det betyr ingenting for meg - og heller ikke for de fleste andre - men jeg tar meg likevel i det og velger stort sett andre ord. Men nei, det har ingenting med rasisme og gjøre. Det har mest sannsynlig med en noget enkel og korttenkt beskrivelse og gjøre. Isteden for "han med den blå genseren der borte. Nei, ikke han, men han som også har briller og brune sko" osv... Anonymkode: f7749...71c 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #52 Del Skrevet 18. mars Kommer an på. Hvis Olga på 96 år spør på sykehuset om hun nydelig dama som var her i går kommer i dag også, ja hun negressen med de vakre øynene, så er det neppe rasistisk ment, hun kunne like gjerne spurt etter hun rødtoppen med de vakre øynene. Hvis Lavrans 32 insisterer på å kalle venninnen min "hu negerdama" er det derimot et stort rødt flagg for meg. Anonymkode: ad8d3...a70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kommodevaran Skrevet 18. mars #53 Del Skrevet 18. mars (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja. Autisme er jo en diagnose. Multihandikappet forteller litt om her kan det være snakk om flere diagnoser. Invalid = medisinskn invalid. Tunghørt betyr jo bare at man hører dårlig. Disse er heldigvis ikke brukt som skjellsord og har ikke en historisk kontekst. Anonymkode: 59063...eef Jo, visst blir de det. Autisme er på mange måter negativt ladet, det er utrolig mange fordommer rundt det, og blir ofte brukt for å latterliggjøre folk. Barn blir kalt "jævla dumme autist" i skolegården. Har flere ganger opplevd at familie og venner snakker om folk som er litt rare, "han er sikkert autist", og så ler alle rundt bordet og glemmer at det faktisk sitter en der med autisme. Man kan jo lure, er det bare dette de tror jeg er? Dum og rar? Folk er livredde for å få diagnosen, for de tror det betyr at de er idioter. Hadde en godt voksen venn som klikket i vinkel fordi jeg foreslo at han kunne ha autisme, hvordan kunne jeg tro noe sånt om ham?!? Han hadde ikke fått med seg at jeg har det selv, og at det overhodet ikke var vondt ment. Eksen min brukte det stadig vekk som et skjellsord, og også til å avfeie alle mine følelser og meninger, for han hadde lest et sted at autister ikke har empati eller forståelse for andre mennesker, så selvfølgelig følte jeg ditten og datten fordi jeg ikke hadde evnen til å forstå ham eller situasjonen. Det kommer hånlige bemerkninger om autister hele tiden. Men, det er klart, man legger bedre merke til all dritt som blir sagt når det angår en selv. Jeg skal ikke argumentere for å bruke ordet neger, men jeg vokste opp med at det kun ble brukt for å beskrive en mørk person, og det har aldri vært negativt ladet eller brukt som skjellsord i min omgangskrets. Vi bruker det ikke lenger, men mest fordi det ikke lenger er akseptert, og det er ikke vits i å prøve å provosere folk. Men alt i alt er det bare et ord, som for meg er nøytralt, og jeg har aldri vært rasist. På samme måte som at det å nøytralt beskrive at noen har autisme, blir noe helt annet enn de kommentarene og holdningene nevnt over her. Endret 18. mars av kommodevaran 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 18. mars #54 Del Skrevet 18. mars Ikke nødvendigvis rasistiske. De kan være eldre mennesker. Eller så tenker jeg at de er litt enkle. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #55 Del Skrevet 18. mars Nei. Neger er ikke et banneord, men jeg har blitt redd for å bruke det ovenfor andre enn nærmeste familie. Anonymkode: 127cf...542 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #56 Del Skrevet 18. mars 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er vokst opp med at det ordet var helt nøytralt, jeg gikk på en aktivitet hvor det var ei som var adoptert og brukte det ordet om seg selv. Anonymkode: 3e7ea...801 Ordet var jo nøytralt før. Selveste Nobels fredsprisvinner dr Martin Luther King jr i USA og hans tilhengere brukte selv ordet ofte. Organisasjoner i USA hadde ordet i navnet sitt. Osv. Det burde være bevis godt nok om noen tror at ordet alltid har vært "tabu". Nå foretrekker de fleste der borte ordet afroamerikaner og jeg respekterer det. Akkurat når ordet sluttet å være nøytralt i Norge tror jeg var rundt 1990, meg jeg synes alle senile over 70 år burde få fripass og ikke bli belært av jyplinger under 70 hvilke ord som er "feil". En morsomhet er da noen studenter og hyper-P.K.-ere i USA skrev til regjeringen i Niger i Afrika og ba landet vurdere å bytte navn uten at de forstod hvor fornærmende de da var i all sin svulmende ignorante velmenthet. Anonymkode: f27a7...1df 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #57 Del Skrevet 18. mars monican94 skrev (1 time siden): nei, negere selv bruker ordet, men her har krenke-hysteriet tatt overhånd, her skal vi krenkes på vegne av noen som selv sier det ikke er krenkende.. det er kun et ord for en mørk mørkhudet.. sier man nigger eller jævla neger e.l. er det selvsagt noe annet.. Men neger alene alene som betegnelse på en mørk mørkhudet, nei det er ikkkkkkke rasisme Jeg har jobbet på en arbeidsplass med mange nasjonaliteter, og språkbruken mellom en del av disse var utrolig ufin. Hadde jeg som nordisk sagt de tingene til disse menneskene som de sa til hverandre, så hadde jeg blitt oppsagt på dagen for krenkende oppførsel. De mente selv at det kun var humoristisk, og ikke noe problem. Samtidig som de scoret veldig dårlig på undersøkelser som sjekket om de opplevde mobbing på jobb. Altså var det mange der som opplevde dette som problematisk og krenkende, men som ikke opplevde at det var greit å gi uttrykk for dette til de som brukte ordene. Jeg tenker at så lenge det ikke er meg som kan omtales med ordet, så respekterer jeg at noen kan oppleve det som krenkende at jeg bruker det. Så da bruker jeg andre beskrivende ord istedenfor. Og i motsetning til når mine besteforeldre var unge, så er det ikke helt uvanlig å se folk med andre hudfarger i Norge i dag. Verden har blitt mindre og mer multikulturell. Og de fleste av oss har møtt folk med mange forskjellige hudfarger, og har vel også opplevd at hudfargen deres ikke definerer hvem de er som person. Anonymkode: bd47c...d2a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #58 Del Skrevet 18. mars Ikke noe er så kjipt som krenkehysteriet og janteloven,det begrenser oss for mye. Jeg bruker n*ger når jeg er i trygge omgivelser sammen med de som vet at jeg ikke er rasist. Når folk slutter å si vaskedame og barnehagetante skal jeg vurdere å forandre meg. For det er ord som er verre . Anonymkode: 1b868...680 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #59 Del Skrevet 18. mars 8 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke noe er så kjipt som krenkehysteriet og janteloven,det begrenser oss for mye. Jeg bruker n*ger når jeg er i trygge omgivelser sammen med de som vet at jeg ikke er rasist. Når folk slutter å si vaskedame og barnehagetante skal jeg vurdere å forandre meg. For det er ord som er verre . Anonymkode: 1b868...680 Tror ikke. Jeg kjenner ei "barnehagen*ger" som jeg er helt sikker på ville ha reagert mye mindre på å bli kalt barnehagetante Anonymkode: f27a7...1df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #60 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvilket n-ord?. Jeg har aldri hørt noen bruke det rasistiske ordet "nigger" i Norge, neger derimot er ganske vanlig å bruke og det er ikke rasistisk. Dette med rasistisk n-ord er noe som er importert fra USA, når amerikanere snakker n-ordet så er det "nigger" de mener og det kan ikke sammenlignes med neger på norsk. Anonymkode: 9d4e9...a81 Nigger er neger på norsk. Jævlig rasistisk. Respekter at folk ønsker at du slutter å bruke ordet. Anonymkode: 0a31d...c68 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå