Gå til innhold

Mener dere at de som bruker "N-ordet" i Norge er rasister ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Alle om bruker det, er ikke rasister. Jeg har en svart venninne som bruker det om seg selv (er det lov å si svart, forresten 😂).

Og så har du haugamle folk som er vokst opp med at det var en nøytral betegnelse, og klarer ikke å riste det av seg. Eller VIL ikke riste det av seg, fordi de mener det ikke rasistisk, da kan de få si det basta bom og woke har gått for langt. De er ikke nødvendigvis rasistske. Og de sier nesten aldri neger heller, de bare er sykt opptatt av å forsvare at de kan få bruke ordet.

Og det tredje, som jeg er litt i.. jeg og mine aller nærmeste venner, kan ha veldig upolitisk korrekt humor oss imellom, det er nesten om å gjøre å provosere og være mest mulig drøy. Det er ikke som om akkurat n-ordet ordet kommer opp så ofte, nesten aldri tror jeg, men i mitt trygge rom med mine venner så kunne vi sagt det i en eller annen sammenheng.

Men når alt det er sagt... envher idiot skjønner jo at man ikke bruker det ordet i hverdagen. Enten har han bodd under en stein ellre så er han rasist. Ingen av delene er helt sjarmerende. Mulig han tester deg også.

Anonymkode: 7c3db...fcd

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kjenner et par som spyr ut seg det ordet en sjelden gang. De er definitivt ikke rasister, men litt sosialt tilbakestående vil jeg si som ikke forstår at det ikke er greit. De er vel litt av den typen som tenker at det er greit, siden det var normalt når de var unge og det ikke var noe rasistisk bak, men i mine øyne litt sosialt tilbakestående å insistere på å fortsette med det

Anonymkode: d8763...7da

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De jeg vet bruker det er damer på 60+ som tviholder på sin rett å bruke ordet. Tenker ikke at de er rasister, men uvitende og rigide på egne rettigheter, ergo egoistiske og uematiske.

Anonymkode: 42c79...162

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

De jeg vet bruker det er damer på 60+ som tviholder på sin rett å bruke ordet. Tenker ikke at de er rasister, men uvitende og rigide på egne rettigheter, ergo egoistiske og uematiske.

Anonymkode: 42c79...162

Trenger ikke være så gammel engang. Jeg er 40 år, og når jeg var ung så var det ikke unormalt å bruke det som et nøytralt beskrivende ord, men å tviholde på sin rett til å si det den dag i dag tyder vel på man ikke er helt oppegående, men ikke nødvendigvis rasister 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man er ikke nødvendigvis rassist. 

Men jeg vil si man er særdeles lite oppegående og  lite opplyst. 

Anonymkode: b8a49...ab2

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For meg er neger kun en svart person. Det er helt nøytralt.

Jeg bruker fremdeles ordet, men ikke hvor som helst. Skjønner at det ikke er sosialt akseptert å bruke det ordet.

Ungene mine fikk bakoversveis da de hørte meg fortelle om Negerboller. Om det ikke var så tabu å bruke ordet neger, så hadde det neppe vært et skjellsord for de som vokser opp i dag heller. Alt som er forbudt er spennende.

Anonymkode: cb54e...f71

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For oss som er litt voksen, så kan vi godt glemme oss og si ord som vi er vant til å si... Hvis folk tar det som rasisme, så er det jo noe som er hakkende gale i samfunnet! Å si et ord, sier jo ingenting om hva vi synes om et folkeslag osv. 

Anonymkode: ecd11...fd7

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Sier alle rasister -,-

Anonymkode: daa1d...361

Herregud.... Enkelte her har jo svart/hvitt-tenkning, og det er egentlig de som er farlige i samfunnet - ikke de som bruker et ord feil :) . Svart/hvitt-tenkning kan føre til feilaktig opphausing og feilaktig hatkampanjer i samtfunnet mot folk som ikke er rasister. Det er farlig! 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For oss som er litt voksen, så kan vi godt glemme oss og si ord som vi er vant til å si... Hvis folk tar det som rasisme, så er det jo noe som er hakkende gale i samfunnet! Å si et ord, sier jo ingenting om hva vi synes om et folkeslag osv. 

Nettopp, det er ett ord. Ett ord alene sier ikke noe man må lytte til helheten. Når noen nevner ett navn og andre sier "hvem, det er mange som heter det" og personen sier "han som er neger" så er det kun en forklaring på hvem. Feks han negeren i kassa på coop er alltid så hyggelig.

Anonymkode: 3e7ea...801

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er man rasister når man sier eskimo, indianer, mulatt også? 

Og hva er man når man bruker ordene autist, multihandikapet, invalid, idiot, sinnsyk, tilbakestående, tunghørt osv osv? Jeg bare lurer jeg, altså.. Mulig jeg er idiot, men da bør jeg jo bli krenka av meg selv, siden det ikke er lov til å si lenger..

Anonymkode: f0f4a...1d6

det samme tenker jeg. er ord bare forbudt bare fordi at det er veldig mange som skriker opp rundt det? hva med alle ordene hvor "innehaverne" av ordet de blir kalt ikke er ressurssterke nok til å ordlegge seg på en måte hvor de blir tatt på alvor? man må jo også huske på at majoriteten trenger veldig "fantastiske" forklaringer og formidlingsevner, i det hele tatt, for å i det hele tatt ta noe seriøst. majoriteten er en kravstor gruppe som krever å bli overbevist på deres premisser. 

Anonymkode: 10b0b...01d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trenger sikkert ikke være rasister som går inn for å diskriminere folk, men det er jo noe galt med dem... Enten de er for gamle til å ta til seg språkendringer, ønsker å være "opprørske" eller noe annet. Jeg hadde ikke ønsket å date en "sånn" uanset hva det skyltes. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp, det er ett ord. Ett ord alene sier ikke noe man må lytte til helheten. Når noen nevner ett navn og andre sier "hvem, det er mange som heter det" og personen sier "han som er neger" så er det kun en forklaring på hvem. Feks han negeren i kassa på coop er alltid så hyggelig.

Anonymkode: 3e7ea...801

Om man oppriktig ikke greier å finne et annet ord, så tror jeg man har så store språkvansker at det må være vanskelig å fungere i et voksent forhold. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bruker ordet noen ganger, men bare når jeg er med folk som har samme holdning til ordet som jeg har. 

Jeg oppvokst i en annen tid, og ordet ble kun brukt for å beskrive mennesker med veldig mørk hudfarge. Så vidt jeg husker, ble det aldri brukt som skjellsord eller i annen negativ betydning. 

Synes faktisk det er vanskelig å finne et ord som erstatter. "Svart" for meg høres verre ut. "Afrikaner" blir også helt feil. "Afro-amerikaner" likeså. "Svært melaninrik" blir bare for dumt. 

Anonymkode: 67bc4...5e0

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hører så ofte at de som bruker N -ordet påstår å ikke være rasister. 

Har til og med møtt noen etnisk afrikanske i Norge som sier det samme at de mener ikke det er rasistisk. Samtidig møtt mange som mener absolutt det er rasistisk. 

Jeg datet en fyr i forrige uke, som virket veldig ålreit, men jeg kan ikke fordra rasister og han sa n- ordet når vi så på en musikkvideo. Jeg ble veldig skuffet, og han begynte å forklare det bort, at han ikke er rasist og bla bla bla, det er bare noe folk sier. Etter dette har jeg ikke klart å legge vekk tanken om at vedkommende er rasist. 

Er det slik at mange virkelig ikke er rasister, men bruker "n-ordet" likevel? 

Anonymkode: 4f4fb...274

Alle jeg kjenner sier neger, bare de hvite som fyrer seg opp.

Anonymkode: ef8d1...3bb

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Er man rasister når man sier eskimo, indianer, mulatt også? 

Og hva er man når man bruker ordene autist, multihandikapet, invalid, idiot, sinnsyk, tilbakestående, tunghørt osv osv? Jeg bare lurer jeg, altså.. Mulig jeg er idiot, men da bør jeg jo bli krenka av meg selv, siden det ikke er lov til å si lenger..

Anonymkode: f0f4a...1d6

Ja.

Autisme er jo en diagnose. Multihandikappet forteller litt om her kan det være snakk om flere diagnoser. Invalid = medisinskn invalid. Tunghørt betyr jo bare at man hører dårlig. Disse er heldigvis ikke brukt som skjellsord og har ikke en historisk kontekst.

De andre ordene har en negativ kontekst, og hvorfor skal man bruke negative ord? Heller ikke om seg selv! Syns det er trist når folk snakker negativt om seg selv, og sier at man er idiot osv…

Anonymkode: 59063...eef

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nei, men kontrære absolutt, så jeg mener det sier mye om holdning, med mindre de ikke har fått med seg noe de siste årene. Det er gode beskrivelser her: https://antirasistisk.no/hva-er-greia-med-n-ordet/

Å bruke masse energi på å kverulere inn et ord om andre man vet oppfattes problematisk av mange, synes jeg vitner om selvsentrerthet og mangel på evne til å svelge kameler. Alle synes ikke det er ille, men mange gjør det. Da er det rart å vise til noen man har hørt bruke det for å argumentere for at det er greit.

Det er enkelt. Hvis man selv ikke vil bli kalt noe, og folk insisterer på å fortsette med det, så oppfattes det selvfølgelig respektløst. Hvis vedkommende kverulerer og snakker om at "men deres intensjon" så diskuterer de bare på sine egne premisser. Det er ikke noe annerledes enn med dette ordet.

Anonymkode: 4f853...36a

Hvor er disse pk menneskene i det virkelig liv? De er bare på nettversjonen.

Anonymkode: ef8d1...3bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Nei. Husk at neger var et helt vanlig ord før, og det var ikke rasistisk på norsk. Det ligner litt på det amerikanske ordet « nigger «som er rasistisk og har en helt annen historie. Derfor oppfattet noen afrikanere i Norge det som rasistisk og ønsket ikke det ordet . Jeg respekterer det, og har ikke sagt ordet på 20- 30 år. Det var en tilvenningssak. Foreldrene mine på 80 har aldri helt klart og venne seg til at ordet de har sagt i alle år plutselig har blitt ulovlig. Sist pappa brukte det som jeg hørte var i fjor sommer « husker du han negeren som drev iskiosken på stranda her når du var barn? Møtte han på butikken her med barnebarna , dem har kjøpt seg hytte her. Jævla trivelig fyr «. 
mine unger skvatt jo til da bestefar sa « neger» men det det var selvsagt ikke rasistisk. Han er ikke rasist. 
det som irriterer meg i denne debatten er han man legger så stor vekt på ord, det er betydningen bak som er viktig. 

Anonymkode: fda5b...9cd

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg bruker ordet noen ganger, men bare når jeg er med folk som har samme holdning til ordet som jeg har. 

Jeg oppvokst i en annen tid, og ordet ble kun brukt for å beskrive mennesker med veldig mørk hudfarge. Så vidt jeg husker, ble det aldri brukt som skjellsord eller i annen negativ betydning. 

Synes faktisk det er vanskelig å finne et ord som erstatter. "Svart" for meg høres verre ut. "Afrikaner" blir også helt feil. "Afro-amerikaner" likeså. "Svært melaninrik" blir bare for dumt. 

Anonymkode: 67bc4...5e0

Mørkhudet, han som er mørk i huden, han med afro, osv..

Problemet som så sykt mange her ikke forstår er jo at neger ennå brukes som skjellsord. Senest to uker siden hørte jeg «jævla neger» i en sfo…

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Trenger ikke være så gammel engang. Jeg er 40 år, og når jeg var ung så var det ikke unormalt å bruke det som et nøytralt beskrivende ord, men å tviholde på sin rett til å si det den dag i dag tyder vel på man ikke er helt oppegående, men ikke nødvendigvis rasister 

Jeg er 37, og det var ikke normalt da jeg var ung. Foreldrene mine har levd på denne jord i 60 år uten å bruke ordet.

Men kommer kanskje an på oppvekst og miljø. Har vokst opp i et inkluderende miljø der man ikke trenger å ty til ord som kan oppleves negativt.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men når mørkhudete bruker ordet til hverandre er dem rasister da?

For her jeg bor er det flere som titulerer hverandre med n-ordet. 

Anonymkode: 0b02d...cf2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mørkhudet, han som er mørk i huden, han med afro, osv..

Problemet som så sykt mange her ikke forstår er jo at neger ennå brukes som skjellsord. Senest to uker siden hørte jeg «jævla neger» i en sfo…

Jeg er 37, og det var ikke normalt da jeg var ung. Foreldrene mine har levd på denne jord i 60 år uten å bruke ordet.

Men kommer kanskje an på oppvekst og miljø. Har vokst opp i et inkluderende miljø der man ikke trenger å ty til ord som kan oppleves negativt.

Så vanlige barnebøker og barnesanger var ikke en del av ditt inkluderende miljø? Dere senurerte bøker og sanger og sjokolade og boller før andre miljøer, grunnet inkludering? 
jeg fatter ikke det med foreldrene dine, skrudde deres foreldre av barne - tv da? Og de fikk ikke kjøpe negerbolle og negersjokade på kiosken når de var barn? Hvor fikk dine besteforeldre dette fra? 

du har helt rett i at neger brukes som skjellsord i dag. Det er jo ikke rart, nå som det er « forbudt «. Det ble ikke brukt som skjellsord når foreldrene dine vokste opp, det var et helt vanlig ord. At de valgte og se på det som negativt er det rare her, og kanskje litt rasistisk? 

Anonymkode: fda5b...9cd

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...