Gå til innhold

Mener dere at de som bruker "N-ordet" i Norge er rasister ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg bruker ordet. Kommer an på hvem jeg prater med så klart. Slenger det ikke ut til gud og hvermann ukritisk. Bruker aldri ordet som en slengbemerkning eller for å se ned på noen. Det er et ord brukt for å beskrive en persons utsende, verken mer eller mindre. Alt kommer an på kontekst og hvordan ordet brukes. 

Er ikke rasist. Er rasebevist. 

Jeg er litt ødelagt av oppveksten, da ordet ble brukt mye i både positiv og negativ forstand. Vokste opp med en mørkhudet som kalte seg selv for neger, hele familien sin og kompiser for det. Han hadde ingenting imot å bruke det om seg selv eller andre. Vi hadde to i klassen med samme navn, en mørk og en hvit og han var da "Neger'n" som han foretrakk å bli kalt for i stede for "Han andre Markus". På ungdomskolen så hadde lærerne en stor tirade om bruk av ordet, for for oss så var det et helt vanlig ord. Jeg gikk på en ungdomskole med et tungt miljø hvor utlendinger var et gedigent problem. I dag er ikke dette unikt og er spredd rundt alle skoler, den gang så var min skole kjent for å være en av svært få skoler i byen med dette problemet. Det er mine opplevelser på den skolen som har gjort meg rasebevist, ikke nøytral bruk av et ord. 

Anonymkode: 71fe3...466

Hva betyr det egenlig å være rasebevist? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 10.38):

Ikke nødvendigvis. Som hovedregel tenker jeg at man lar vær å bruke n-ordet fordi det representerer noe fælt og kan være veldig støtende, men det er jo «bare» et ord. 

Å være rasist betyr jo at man ser annerledes på personer med annen hudfarge. Man kan jo bruke n-ordet uten å tenke annerledes om folk, tenker jeg.

Anonymkode: da2c3...f34

Jeg føler du slår ihjel din egen argumentasjon..

Anonymkode: 4b8fa...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser overhodet ikke noe galt med å bruke ordet neger! 

Anonymkode: 776e3...64f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å bli kalt for n**b er det verste jeg vet, da blir jeg forbannet.

Anonymkode: 6d6e1...e1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ikke nødvendigvis rasister i ideologi eller verdisett, men de sier noe rasistisk og gjør en rasistisk handling. Det bestemmer man selv om man vil gjøre. Selvfølgelig, hvis man gjør mange av disse handlingene ofte og som en vane så vil man ende opp som rasist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humas skrev (4 timer siden):

Jeg skulle ønske jeg kunne si neger, det er egentlig kort og konsist. Melaninrik, person som opprinnelig kommer fra Afrika, ja, hva kan man egentlig si? Handler gjerne litt om kontekst og hvordan det blir sagt, skulle jeg ønske det var. 

Du kan jo bare si det hvis du ønsker da, hvis du tenker at enkelheten ved å beskrive noen ved hudfarge og spesifikt det over fremfor feks "svart" eller "mørk" veier mer enn konsekvensene det evt får, så er det bare å kjøre på. 

Noen velger å ikke beskrive en person ved hudfarge i det hele tatt. Å beskrive andre karakteristikker holder lenge. Stor, liten, høy, briller og skjegg og sånn der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Å bli kalt for n**b er det verste jeg vet, da blir jeg forbannet.

Anonymkode: 6d6e1...e1b

Ikke bekymre deg bro, jeg er sikker på at du er en l33t pro gamer🙏

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Humas skrev (7 timer siden):

Anbefaler deg å google, det kalles kaukasisk, mongoloid og negroid. Det eksisterer fortsatt, som beskrivelse på opphav, selv om få snakker om det i dagligtale. 

Hallo 1885! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ikke rasistisk hvis den som sier det er svart. 
Helt klart rasistisk hvis den som sier det er hvit. 

Anonymkode: c3211...990

Tar du ikke da til orde for forskjellsbehandling basert på rasebakgrunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...