Gå til innhold

Mener dere at de som bruker "N-ordet" i Norge er rasister ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hører så ofte at de som bruker N -ordet påstår å ikke være rasister. 

Har til og med møtt noen etnisk afrikanske i Norge som sier det samme at de mener ikke det er rasistisk. Samtidig møtt mange som mener absolutt det er rasistisk. 

Jeg datet en fyr i forrige uke, som virket veldig ålreit, men jeg kan ikke fordra rasister og han sa n- ordet når vi så på en musikkvideo. Jeg ble veldig skuffet, og han begynte å forklare det bort, at han ikke er rasist og bla bla bla, det er bare noe folk sier. Etter dette har jeg ikke klart å legge vekk tanken om at vedkommende er rasist. 

Er det slik at mange virkelig ikke er rasister, men bruker "n-ordet" likevel? 

Anonymkode: 4f4fb...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som sier N ordet i dag vet godt hva det står for og betydningen av det. Så selv om de pakker det inn i aldri så vennlige ord,eller forklaring,så fremstår de for meg som svært så rasistiske. Nesten mer irriterende en de som er mer åpen om det.

• Liker 21
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan være korttenkte, trassige, uvitende, likegyldige, ute etter å provosere - et enkelt ord trenger ikke si så mye om hva en person mener. Men jeg forventer jo at folk under 60 skal vite bedre...

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke nødvendigvis. Som hovedregel tenker jeg at man lar vær å bruke n-ordet fordi det representerer noe fælt og kan være veldig støtende, men det er jo «bare» et ord. 

Å være rasist betyr jo at man ser annerledes på personer med annen hudfarge. Man kan jo bruke n-ordet uten å tenke annerledes om folk, tenker jeg.

Anonymkode: da2c3...f34

• Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ikke nødvendigvis. Som hovedregel tenker jeg at man lar vær å bruke n-ordet fordi det representerer noe fælt og kan være veldig støtende, men det er jo «bare» et ord. 

Å være rasist betyr jo at man ser annerledes på personer med annen hudfarge. Man kan jo bruke n-ordet uten å tenke annerledes om folk, tenker jeg.

Anonymkode: da2c3...f34

Sier alle rasister -,-

Anonymkode: daa1d...361

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Neger?

Anonymkode: cd3d9...69d

• Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvilket n-ord?.

Jeg har aldri hørt noen bruke det rasistiske ordet "nigger" i Norge, neger derimot er ganske vanlig å bruke og det er ikke rasistisk.

Dette med rasistisk n-ord er noe som er importert fra USA, når amerikanere snakker n-ordet så er det "nigger" de mener og det kan ikke sammenlignes med neger på norsk.

Anonymkode: 9d4e9...a81

• Liker 10
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Fant80 skrev (12 minutter siden):

De som sier N ordet i dag vet godt hva det står for og betydningen av det. Så selv om de pakker det inn i aldri så vennlige ord,eller forklaring,så fremstår de for meg som svært så rasistiske. Nesten mer irriterende en de som er mer åpen om det.

Dette.

Anonymkode: 0b0aa...386

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg jobber med flere negere og er helt normalt å bruke det ordet. 

Anonymkode: cd3d9...69d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruker det bare om Negerboller.

Anonymkode: 7e066...eb4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilket n-ord?.

Jeg har aldri hørt noen bruke det rasistiske ordet "nigger" i Norge, neger derimot er ganske vanlig å bruke og det er ikke rasistisk.

Dette med rasistisk n-ord er noe som er importert fra USA, når amerikanere snakker n-ordet så er det "nigger" de mener og det kan ikke sammenlignes med neger på norsk.

Anonymkode: 9d4e9...a81

Det er vel uansett ikke et ord man trenger å bruke for å beskrive noen? 
Jeg tror de aller fleste i dag er ganske flinke til å beskrive folk uten å bruke etnisitet eller hudfarge for å beskrive dem. 

For min del, så tenker jeg at de eneste gangene jeg opplever at det er greit å bruke slike begreper, uavhengig av hvilket begrep man bruker, i sammenhenger der man snakker om den historiske bruken av ordene, og hvorfor dette ikke lenger oppleves som greit. 

Jeg opplever at det å insistere på at "det er ikke et negativt ladet ord", viser at man har lite respekt for andre mennesker. (Med mindre det ordet man insisterer på å bruke, kan brukes om en selv.) 
Også om det ikke menes direkte rasistisk, så er det noe "Jeg er bedre enn andre" holdning over det å insistere på å bruke slike ord.

Anonymkode: bd47c...d2a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker ikke at vedkommende nødvendigvis er rasist, men jeg tenker i hvert fall at det ikke finnes noen som sier neger i Norge uten å være klare over at det er kontroversielt. Enhver som i dagens Norge bruker ordet neger som om det var en helt nøytral betegnelse er fullt klar over at ordet er kontroversielt og upopulært, og at man i den grad man ikke selv er rasist i det minste fort kan forveksles med rasister. 

Alle som sier neger i Norge i 2025 vet at det er langt mer kontroversielt enn for 40 år siden, og at man derfor også ved å bruke ordet kringkaster at man aktivt har tatt det valg at man skal si neger på tross av kontroversene. Det er greit nok, men å tviholde på at det faktisk er helt nøytralt og at man er forundret over oppstanden er ikke troverdig lenger. Nei, nigger er stygt, men neger er nøytralt, skjønner du. Det betyr bare svart på spansk assa, som om det er greit å kalle sjefen sin tøs fordi det er mer nøytralt på dansk enn på norsk.

Det finnes også en rekke gode alternativer, ut fra situasjonen, og de som sier "hva skal jeg ellers si da?", gjør seg åpenbart bare til. De er ikke nødvendigvis rasister, selv om jeg tenker at en god del av dem også rent faktisk er rasister. Men når de velger å legge engasjementet sitt i å si ord mange synes er nedlatende, støtende og kjipe på grunn av at tankene (med rette eller ikke) ledes til historiske og rasistisk motiverte grusomheter av rent prinsipp, da har vi neppe så mye til felles.

Anonymkode: d7e1c...d5c

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror det er flere eldre folk som bruker ordet uten å mene noe vondt med det. Det er en forskjell på de som vokste opp da ordet var vanlig å bruke og det i tillegg ikke var så mange innvandrere i Norge, og yngre folk som er vant til at man ikke kan si ordet uten å risikere å støte noen. 

Det blir tåpelig at man kalte Kjersti Grini rasist da hun sa n-ku. Det vanner ut begrepet.

Anonymkode: 3d58e...9d9

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Om de ikke er rasister, så har de svært begrenset ordforråd. 

Anonymkode: 4030e...d34

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, men kontrære absolutt, så jeg mener det sier mye om holdning, med mindre de ikke har fått med seg noe de siste årene. Det er gode beskrivelser her: https://antirasistisk.no/hva-er-greia-med-n-ordet/

Å bruke masse energi på å kverulere inn et ord om andre man vet oppfattes problematisk av mange, synes jeg vitner om selvsentrerthet og mangel på evne til å svelge kameler. Alle synes ikke det er ille, men mange gjør det. Da er det rart å vise til noen man har hørt bruke det for å argumentere for at det er greit.

Det er enkelt. Hvis man selv ikke vil bli kalt noe, og folk insisterer på å fortsette med det, så oppfattes det selvfølgelig respektløst. Hvis vedkommende kverulerer og snakker om at "men deres intensjon" så diskuterer de bare på sine egne premisser. Det er ikke noe annerledes enn med dette ordet.

Anonymkode: 4f853...36a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De er dumme, lite opplyst, trassig, vrange, trangsynte og sikkert enda fler i samme gate. 

Anonymkode: ac5c3...1d8

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg er vokst opp med at det ordet var helt nøytralt, jeg gikk på en aktivitet hvor det var ei som var adoptert og brukte det ordet om seg selv.

Anonymkode: 3e7ea...801

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enten rasister eller svært, svæææært enkle mennesker..

Anonymkode: 59063...eef

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg opplever det ja. For de overprøver ønsket til personene de omtaler, som om de vet bedre enn dem. Da ser de jo ned på dem, altså rasisme.

Anonymkode: f4236...4ff

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er man rasister når man sier eskimo, indianer, mulatt også? 

Og hva er man når man bruker ordene autist, multihandikapet, invalid, idiot, sinnsyk, tilbakestående, tunghørt osv osv? Jeg bare lurer jeg, altså.. Mulig jeg er idiot, men da bør jeg jo bli krenka av meg selv, siden det ikke er lov til å si lenger..

Anonymkode: f0f4a...1d6

• Liker 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...