Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er altså så sliten og utmattet! 
Det er lite bemanning hos oss, og leder er «fraværende». Kommuniserer med oss via teams. Jeg jobber som sykepleier. Jeg har brukt 2 egenmeldingsdager så langt i år, fordi jeg ikke kom meg opp av sengen disse dagene. 

D-vitaminverdien min er nå på 10  (ref. 50-150)  og hemoglobinnivået mitt er på 8. I tillegg har jeg slitt med depresjon i flere år. Likevel har jeg stått i jobben – jobbet og jobbet. Jeg trives i jobben min, men kombinasjon av disse lave verdiene og situasjonen på min arbeidsplass passer så dårlig nå. Fastlegen er på permisjon. Møter ny lege hver gang og han siste avsluttet det hele med «Sånn e no livet, du må stå han av» med sitt nordnorsk dialekt😬. Jeg hadde ikke spurt om sykemelding en gang. Jeg bare fortalte om livet med alvorlig D-vitaminmangel, lav Hb, depresjon og jobb. 

Jeg har ferie fra uke 14, men jeg føler meg så dårlig at jeg er redd for å kollapse på jobb. Det ville vært flaut. Samtidig vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Ikke lett med tilrettelegging ettersom vi alle nesten gjør det samme, men jeg har faktisk spurt om det en gang og da fikk jeg til svar fra leder «Enten er du på jobb ellerså er du ikke det». Hjelp😐

Jeg vet ikke hvordan jeg skal holde ut til uke 14???  Hvorfor har jeg sååå dårlig samvittighet for å bruke egenmeldingsdager? Hvorfor er jeg så «redd» for det? Hvorfor synes jeg det er sykt kjipt å ringe og si at jeg er syk?
NB: jeg får behandling for de plagene, men det går sakte. 

Anonymkode: 47a73...02a

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Med hb på 8 bør du sykemeldes. Får du jern intravenøst eller kun i tablettform?

Jeg har slitt med lave jernverdier (men ikke så lav hb som deg) etter svangerskap og har måttet ha stoler lett tilgjengelig rundt om i huset slik at jeg kunne sette meg ned før jeg svimte av når jeg skulle gå fra ett sted til et annet. Hadde aldri kunnet stå i en fysisk jobb som sykepleier i den tilstanden, kanskje en helt stillesittende kontorjobb.

Anonymkode: 27b2c...92f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Med hb på 8 bør du sykemeldes. Får du jern intravenøst eller kun i tablettform?

Jeg har slitt med lave jernverdier (men ikke så lav hb som deg) etter svangerskap og har måttet ha stoler lett tilgjengelig rundt om i huset slik at jeg kunne sette meg ned før jeg svimte av når jeg skulle gå fra ett sted til et annet. Hadde aldri kunnet stå i en fysisk jobb som sykepleier i den tilstanden, kanskje en helt stillesittende kontorjobb.

Tar tabletter, men pga manglende tilstrekkelig effekt så skal jeg få jern I.V neste uke. Jeg er ikke svimmel, utrolig nok. Bare ekstremt lav energi. 

AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Ikke lett med tilrettelegging ettersom vi alle nesten gjør det samme, men jeg har faktisk spurt om det en gang og da fikk jeg til svar fra leder «Enten er du på jobb ellerså er du ikke det». 

Jeg gjentar meg selv i det uendelige, men *sukk*, det er så mye dårlig ledelse i helsesektoren, også det private, at dét alene er grunn til å finne på noe annet. Ja, det er ikke alltid mulig å tilrettelegge, men man møter ansatte med respekt likevel.

For øvrig, gjorde som deg, kollapset, og det er som du sa, veldig pinlig, men nå er jeg på vei inn i en annen jobb. Mitt råd til deg, meld deg syk og få en ny samtale med fastlegen din. 

Anonymkode: d24b4...266

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tar tabletter, men pga manglende tilstrekkelig effekt så skal jeg få jern I.V neste uke. Jeg er ikke svimmel, utrolig nok. Bare ekstremt lav energi. 

Jeg synes du skal bestille ny legetime.

Du er heldig som ikke er svimmel. 

Regner med du får sjekket bakenforliggende grunner til manglende opptak? Der har min fastlege vært veldig nøye, får ikke starte på jern før det er avklart om det ligger andre årsaker (enn kraftig menstruasjon) bak. Jeg har kommet meg fort opp i ok nivåer igjen ved en måneds hestekur med 200mg pr dag, etterfulgt av tre måneder med 100 mg pr dag.

Jeg synes det er rart at legen din ikke tilbyr sykemelding, jeg følte meg som en nittiåring som prøvde å løpe maraton når jeg gikk fra kontoret til bilen i forrige runde med jernmangel, og her var legen veldig klar på at jeg fikk sykemelding om jeg ønsket.

AnonymBruker
Skrevet

Du bør spørre fastlegen din direkte om sykemelding. Etter min erfaring er det ikke noe de plutselig bare tilbyr uten at du selv nevner det.

Hvis fastlegen din ikke sykemelder deg, benytter du deg av egenmelding. Mener du kan ta 3 dager sammenhengende, og ta disse i forbindelse med frihelg eller turnusfri slik at du får deg noen dager å hente deg inn på. 

Jeg sliter selv med å ringe meg inn syk på jobb, men husk at det lønner ingen at du sliter deg ut og blir utbrent. Dessverre er «tilrettelegging» lite realistisk i helsevesenet, og jeg har ikke møtt en leder som har klart å gjennomføre dette i praksis. 

Anonymkode: 9d085...f88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...