AnonymBruker Skrevet 18. mars #1 Del Skrevet 18. mars Hei. Jeg hadde ulønnet permisjon skoleåret 23-24. jobbet dermed 4 måneder i 2024. Nå nærmer sommeren seg og jeg innser at jeg har en feriepengeopptjening som tilsvarer 3 uker, ikke 5. oppsummert vil jeg gå ca 20-30 000 kr i minus. er det sånn at arbeidsgiver da vil gi meg 0 i juni og trekke resten av lønn i juli? ser på Arbeidstilsynet sine sider at man kan nekte å avvikle ferie dersom man ikke har stor nok feriepengeavvikling forrige år. Tips til hvordan man går fram her? Hva er mest gunstig for meg? Anonymkode: fbb7b...a9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #2 Del Skrevet 18. mars På tide med sommerjobb. Anonymkode: 9dbbb...ea9 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #3 Del Skrevet 18. mars Dette har du jo lagt opp til selv, og ikke samtidig spart ekstra til ferie som du nok burde gjort. Du har nok ikke så mye å stille opp med, men kan jo tilby deg å være sommervikar på SFO? Anonymkode: 80a14...078 10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #4 Del Skrevet 18. mars Du vil normalt kunne jobbe mer, forutsatt at bedriften er åpen. I mitt yrke er ikke det et problem. Anonymkode: cbe01...3a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #5 Del Skrevet 18. mars Hvordan er dette for nyansatte lærere? Du må nok følge samme reglene som dem. Evt får du spare så du klarer en måned på halv lønn. Anonymkode: dc469...ba6 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #6 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vil normalt kunne jobbe mer, forutsatt at bedriften er åpen. I mitt yrke er ikke det et problem. Anonymkode: cbe01...3a3 Slik er det ikke i skoleverket. Det er en grunn til at alle nyutdannede i første jobbår får utbetalt full lønn istedenfor feriepenger, siden de ikke har mulighet til å jobbe ekstra for å kompensere for tapet. Anonymkode: 80a14...078 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #7 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvordan er dette for nyansatte lærere? Du må nok følge samme reglene som dem. Evt får du spare så du klarer en måned på halv lønn. Anonymkode: dc469...ba6 Nyansatte får feriepenger fra gammel arbeidsgiver Nyutdannede førstegangstilsatte får full lønn istedenfor feriepenger. For at det skal gjelde ts kan hun ikke ha mottatt denne ordningen tidligere. Anonymkode: 80a14...078 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #8 Del Skrevet 18. mars Jeg mener man har krav på at dette kompenseres for, siden du har tvunget ferie og avspasering i skoleferien. Undersøk med kontoret på skolen din. Anonymkode: 90a1b...52c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #9 Del Skrevet 18. mars Ferien er en del av lærernes avtalefestede arbeidsår på en annen måte enn andre arbeidstakere, dermed gjelder ikke nødvendigvis dette i arbeidsmiljøloven. Med mindre man er nyutdannet. Anonymkode: 80a14...078 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #10 Del Skrevet 18. mars Jeg er leder (ikke på skole da) og nyansatte som ikke har full opptjening må i god tid før ferielønna skal utbetales fylle ut et skjema for om de ønsker trekk eller om de ikke tar ut alle fem ukene og heller jobbe. Men har foreløpig aldri opplevd at noen ikke tar ut all ferie. De har (om de ikke kommer rett fra utdanningen) satt av penger til ferie eller ordner seg på annen måte, heldigvis ønsker folk ferie. Jeg som leder er grei og minner de på at de har mulighet til å jobbe fremfor å ta ut ferie, men dette bør jo arbeidstagere følge med på sjøl. Et annet alternativ kan jo være avspasering de ukene man ikke har opptjent, har du vurdert det? Anonymkode: 98050...268 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #11 Del Skrevet 18. mars Ts, ikke hør på de svarene her som ikke gjelder skolen. De gjelder heller ikke deg. Gå i dialog med arbeidsgiver. Blir du trukket, spør om du kan få trekket fordelt utover flere måneder istedenfor. Eller om du kan jobbe på SFO i sommer eller et eller annet. Anonymkode: 80a14...078 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dame1993 Skrevet 18. mars #12 Del Skrevet 18. mars (endret) Uff, høres ut som en vanskelig situasjon. Det er jo ikke akkurat så lett å skulle jobbe i stedet for ferie som lærer, da det ikke er skole store deler av sommeren. Arrangeres det noen sommerskoler i nærområdet hvor du kunne søkt jobb? Ser at det skrives at man kan finne en ordning med arbeidsgiver, det hadde jo vært det aller beste😊 Endret 18. mars av Dame1993 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #13 Del Skrevet 18. mars Men hvorfor tar du ulønnet permisjon når du ikke har råd til det? Alle lærere argumenterer for at den lange ferien ikke er ferie, men "avspasering". Hvis man jobber på en fabrikk som stenger tre uker i ferien og alle tar fellesferie, tror du da du skal kunne gå og sulle rundt i fabrikklokalene og få lønn for det fordi du ikke har opptjent nok feriepenger? Når det ikke er noen elever på skolen du kan undervise, skal du sitte bak kateteret med Netflix til full betaling? Sier som en annen her, på tide med sommerjobb. Anonymkode: 5f1f6...7bc 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #14 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hei. Jeg hadde ulønnet permisjon skoleåret 23-24. jobbet dermed 4 måneder i 2024. Nå nærmer sommeren seg og jeg innser at jeg har en feriepengeopptjening som tilsvarer 3 uker, ikke 5. oppsummert vil jeg gå ca 20-30 000 kr i minus. er det sånn at arbeidsgiver da vil gi meg 0 i juni og trekke resten av lønn i juli? ser på Arbeidstilsynet sine sider at man kan nekte å avvikle ferie dersom man ikke har stor nok feriepengeavvikling forrige år. Tips til hvordan man går fram her? Hva er mest gunstig for meg? Anonymkode: fbb7b...a9a Jeg skjønner ikke helt, du har jo selv valgt denne situasjonen og så maser du her om arbeidsgiver og arbeidstilsyn, er du seriøs?? Du får ta deg en sommerjobb og ikke la ditt rot gå utover andre. Anonymkode: 5c54c...7cd 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #15 Del Skrevet 18. mars Har ikke lærere fastlønn? Da får man samme lønna hver mnd? Skjønner ikke helt hvordan det blir når du tar ulønnet permisjon? Enten må du klare deg med det som kommer, eller må du skaffe deg en ekstrajobb. Du kan kanskje jobbe inn litt via SFO og/eller melde deg ledig som tilkallingsvikar både på din skole og andre skoler i nærheten? Det er enda en stund til før sommeren... Anonymkode: ce090...07c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #16 Del Skrevet 18. mars Helsevesenet trenger folk i sommer. Anonymkode: 9dbbb...ea9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dame1993 Skrevet 18. mars #17 Del Skrevet 18. mars Jeg har heller ikke opparbeidet meg full feriegrunnlag, men jeg er heldig siden barnehagen kun er stengt i 2 uker. Veldig glad for at barnehagen ikke er stengt hele juli for hadde jeg også hatt samme utfordring som deg. Jeg håper virkelig det løser seg for deg! ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #18 Del Skrevet 18. mars Til dere som foreslår sommerjobb så tar jeg gjerne det. Utfordringen er at min arbeidsgiver trekker i juni. Lønn for sommerjobb kommer først i august. Hadde jeg ikke hatt sparepenger ville jo det blitt krise. ang å ta vikartimer på min egen skole/andre i nærheten. Jeg er jo alt på jobb. Klarer ikke være to steder på en gang. Og det blir regnet som overtid. Samme med sykehjem osv. så lærere blir ikke ansatt til helgejobbing osv i egen kommune for det har de ikke råd til. Stor kommune så langt å pendle til nabokommunen. har forøvrig alt en ekstrajobb, men blir ikke rik på den. ts Anonymkode: fbb7b...a9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #19 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Til dere som foreslår sommerjobb så tar jeg gjerne det. Utfordringen er at min arbeidsgiver trekker i juni. Lønn for sommerjobb kommer først i august. Hadde jeg ikke hatt sparepenger ville jo det blitt krise. ang å ta vikartimer på min egen skole/andre i nærheten. Jeg er jo alt på jobb. Klarer ikke være to steder på en gang. Og det blir regnet som overtid. Samme med sykehjem osv. så lærere blir ikke ansatt til helgejobbing osv i egen kommune for det har de ikke råd til. Stor kommune så langt å pendle til nabokommunen. har forøvrig alt en ekstrajobb, men blir ikke rik på den. ts Anonymkode: fbb7b...a9a Men dette har du vel planlagt siden du har hatt ulønnet permisjon? Anonymkode: dc469...ba6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #20 Del Skrevet 18. mars Hei 😊 Det er et skjema du fyller ut hos arbeidsgiver, som blir sendt inn til lønn. Dette gjør at du slipper å bli trekt i feriepenger, når du ikke har opptjent deg nok feriepenger. Prat med arbeidsgiver i morgen, dette har du rett på og det går garantert i orden. Hilsen lærer som gjorde det samme i fjor. Anonymkode: b058f...8f9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå