Gå til innhold

Hundespråk og lek

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har tidligere hatt flere hunder som legger forlabbene litt ned og rumpa opp når de skal invitere til lek. Jeg har en valp unghund som går rett opp på nakken til den andre hunden og biter seg fast og knurrer. Den biter rett ved der halsbåndet er. Er det vanlig hundespråk at noen gjør sånn? Når den voksne hunden da sier ifra så gir ikke valpen unghunden seg men fortsetter å bite seg fast og knurrer i nakkeskinnet. Hva bør jeg gjøre?

Anonymkode: 9f000...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du sier ikke alder, men det kan ta litt tid for valper og unghunder å utvikle språk. Ikke alle er like språksterke heller, det er derfor god sosialisering fra de er små er viktig.

Hvis den voksne sier fra og den andre ikke respekterer det, så skill dem og la den voksne få en pause.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Tabris skrev (32 minutter siden):

Du sier ikke alder, men det kan ta litt tid for valper og unghunder å utvikle språk. Ikke alle er like språksterke heller, det er derfor god sosialisering fra de er små er viktig.

Hvis den voksne sier fra og den andre ikke respekterer det, så skill dem og la den voksne få en pause.

Den er 1 år men har gjort sånn siden den var valp. Den er godt sosialisert og miljøtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en rase som forvandles til ivrige nakkebitere når de blir alt for opphisset. Min yngste er ganske rask til å gire seg opp, og hun biter på nakken til den eldste og lager lyder når hun er supergira. Det er noe som tar plass etter tur når hun er overtrøtt/overstimulert, eller om det har vært noen kjedelige dager pga dårlig regn eller fordi jeg har vært syk. Det kan også skje om de leker, og den yngste når et punkt hvor hun blir alt for varm i hodet.

Den eldste bare stopper opp og venter når nakkebitingen begynner, og det tar piffen ut av den yngste innen veldig kort tid, så de har utviklet en god taktikk for å håndtere det selv på en effektiv måte. Men, jeg foretrekker at den yngste ikke blir såpass opphisset på jevnlig basis, så vi har en rutine for å roe ned/slå seg av når vi kommer inn fra tur. Er de begge veldig ivrige når de leker, legger jeg inn et par mini-pauser ved å kalle de til meg så den yngste ikke blir for varm i hodet.

Det blir mindre av dette jo eldre den yngste blir.

Fra det jeg har sett, er nakkebitingen et resultat av for mye kaotisk energi, ikke lek. Nakkebiteren er kanskje svært opphisset og ønsker en outlet, også blir det da også en del frustrasjon om den andre hunden ikke gir den det (sier nei til lek). Du kan sikkert bli flinkere til å se- og avlede unghunden med noe annet når den er i det 'humøret'. Skill hundene når du ser at den yngste er en plageånd. 

Anonymkode: 5e411...60a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har en rase som forvandles til ivrige nakkebitere når de blir alt for opphisset. Min yngste er ganske rask til å gire seg opp, og hun biter på nakken til den eldste og lager lyder når hun er supergira. Det er noe som tar plass etter tur når hun er overtrøtt/overstimulert, eller om det har vært noen kjedelige dager pga dårlig regn eller fordi jeg har vært syk. Det kan også skje om de leker, og den yngste når et punkt hvor hun blir alt for varm i hodet.

Den eldste bare stopper opp og venter når nakkebitingen begynner, og det tar piffen ut av den yngste innen veldig kort tid, så de har utviklet en god taktikk for å håndtere det selv på en effektiv måte. Men, jeg foretrekker at den yngste ikke blir såpass opphisset på jevnlig basis, så vi har en rutine for å roe ned/slå seg av når vi kommer inn fra tur. Er de begge veldig ivrige når de leker, legger jeg inn et par mini-pauser ved å kalle de til meg så den yngste ikke blir for varm i hodet.

Det blir mindre av dette jo eldre den yngste blir.

Fra det jeg har sett, er nakkebitingen et resultat av for mye kaotisk energi, ikke lek. Nakkebiteren er kanskje svært opphisset og ønsker en outlet, også blir det da også en del frustrasjon om den andre hunden ikke gir den det (sier nei til lek). Du kan sikkert bli flinkere til å se- og avlede unghunden med noe annet når den er i det 'humøret'. Skill hundene når du ser at den yngste er en plageånd. 

Anonymkode: 5e411...60a

Det skjer mange ganger om dagen uavhengig av hva vi gjør. Både før tur, mens vi går tur, på slutten av tur eller når det er ferdig på tur. Når vi er inne så er det nakkebiting flere ganger i timen. Blir så sliten og skiller dem. Men med en gang de er sammen igjen så er det nakkebiting igjen. Prøver å trene mye ro. Men kan ikke trene ro hele dagen heller. Må gå mye tur med de hver for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

min kan nakkebite ved lek. men er ikke opphisset el. aggressiv. Det er kun lek og biter ikke hardt. Det kan se brutalt ut men det er bare lek. Valper derimot blir irettesatt av eldre. Og hvis de ikke gir seg må de irettesettes el skilles.

Anonymkode: 7e1eb...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...