Gå til innhold

Tilskudd Husbanklån ved giftemål

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Spørsmål.

Jeg har fått innvilget startlån og tilskudd. Jeg er alenemor og har kjøpt hus som er tinglyst til meg.

Om jeg skulle få gifte meg, kan Husbanken kreve tilbake tilskuddet? 

Jeg er jo fremdeles eier av huset og det er mitt lån og jeg fikk det før giftemål og det er mitt ved evt brudd.

"Tilskuddet kan kreves tilbakebetalt i sin helhet med en frist pa tre måneder dersom boligen disponeres av annen person (husstand) eller tas i bruk til annet formål enn forutsatt."

Anonymkode: 071ac...2f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det sitatet du har tatt med, det virker for meg å være ment hvis lånetager (deg) f.eks flytter ut og bor et annet sted, og så leier du ut husbank-boligen din til en annen person. F.eks om du møtte en mann, flyttet inn til han men ville ikke selge Husbanken-boligen din, og begynte å leie den ut til noen andre i stedet. Det er altså ikke lov iflg Husbankens sitat, etter hva jeg tolker det som.

Husbanken krever at den som har fått Husbanklånet og kjøpt boligen for det, er den som skal bo i denne boligen også, ingen andre familier som ikke har noe med lånet å gjøre. 

Men du har rett til å ta inn en person som bor der sammen med deg som din partner, om jeg forstår det rett. Da bor jo du der slik det var ment da lånet ble innvilget.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (14 minutter siden):

Det sitatet du har tatt med, det virker for meg å være ment hvis lånetager (deg) f.eks flytter ut og bor et annet sted, og så leier du ut husbank-boligen din til en annen person. F.eks om du møtte en mann, flyttet inn til han men ville ikke selge Husbanken-boligen din, og begynte å leie den ut til noen andre i stedet. Det er altså ikke lov iflg Husbankens sitat, etter hva jeg tolker det som.

Husbanken krever at den som har fått Husbanklånet og kjøpt boligen for det, er den som skal bo i denne boligen også, ingen andre familier som ikke har noe med lånet å gjøre. 

Men du har rett til å ta inn en person som bor der sammen med deg som din partner, om jeg forstår det rett. Da bor jo du der slik det var ment da lånet ble innvilget.

Ja, ikke sant?

Jeg skal jo bo i huset under de samme forutsetningene jeg fikk ved innvilgelse av tilskudd og lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, ikke sant?

Jeg skal jo bo i huset under de samme forutsetningene jeg fikk ved innvilgelse av tilskudd og lån.

Ja. altså noe annet er jo egentlig hårreisende? Husbanken kan da ikke innvilge lån og tilskudd til en person, og så kreve at denne personen ALDRI i løpet av de 25-50 årene (resten av livet...) lånet har løpetid, IKKE skal få lov å bo sammen med en kjæreste/partner? Det er jo umenneskelige krav, og høres ikke rimelig og riktig ut i det hele tatt 😄 Det er jo ikke sånn at "Få Husbanklån - og du er dømt til et liv i ensomhet".

Endret av Million
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, ikke sant?

Ville jo være rart at ved inngåelse av samboerskap eller giftemål kommer de og krever tilbake betaling 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Million skrev (Akkurat nå):

Ja. altså noe annet er jo egentlig hårreisende? Husbanken kan da ikke innvilge lån og tilskudd til en person, og så kreve at denne personen ALDRI i løpet av de 25-50 årene (resten av livet...) lånet har løpetid, IKKE skal få lov å bo sammen med en kjæreste/partner? Det er jo umenneskelige krav, og høres ikke rimelig og riktig ut i det hele tatt 😄

Ja, den biten jeg og tenkte på 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Spør Husbanken.

Anonymkode: 7f7ea...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spør Husbanken.

Anonymkode: 7f7ea...3ea

Fikk svar om at de ikke ville det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Spørsmål.

Jeg har fått innvilget startlån og tilskudd. Jeg er alenemor og har kjøpt hus som er tinglyst til meg.

Om jeg skulle få gifte meg, kan Husbanken kreve tilbake tilskuddet? 

Jeg er jo fremdeles eier av huset og det er mitt lån og jeg fikk det før giftemål og det er mitt ved evt brudd.

"Tilskuddet kan kreves tilbakebetalt i sin helhet med en frist pa tre måneder dersom boligen disponeres av annen person (husstand) eller tas i bruk til annet formål enn forutsatt."

Du siterer her fra gjeldsbrevets til tilskuddet. 
Du skal ha fått et egen gjeldsbrev for startlånet fra kommunen, det må sees i sammenheng med tilskuddets gjeldsbrev, og sist men ikke minst vedtaket som følger med begge  gjeldsdokumentene. 

Gjelder dette Bergen kommune? 

Anonymkode: db19d...fc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fikk svar om at de ikke ville det 😊

Det svaret hadde jeg tatt med en klype salt. Fordi det har vært mye kluss med tilskudd og tilbakebetaling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 15.56):

Det svaret hadde jeg tatt med en klype salt. Fordi det har vært mye kluss med tilskudd og tilbakebetaling. 

Dette bør du kanskje dokumentere. Har det stått om det i aviser? Legg ved linker. "Mye kluss" høres overdrevet ut. 

Anonymkode: 8f053...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...