AnonymBruker Skrevet 18. mars #1 Skrevet 18. mars Og når dere kommer hjem så virker det som om barnet er i bra form. Ingen feber, bra med energi. Sender du barnet på skolen neste dag da? Har hatt to episoder nå hvor skolen har ringt og sagt at barnet er i dårlig form og kjennes varm ut. Men vi synes ikke barnet fremstår som veldig dårlig. Ingen feber, energien er på topp, god matlyst men vondt i halsen.. Får meg ikke til å sende barnet på skolen dagen etter når skolen har ringt oss. Føler jeg må holde barnet hjemme for å være sikker. Men det føles også litt bortkastet ut å bruke SB-dag når barnet ikke virker syk. Hva gjør dere andre i slike tilfeller? Anonymkode: 5aac3...af3
AnonymBruker Skrevet 18. mars #2 Skrevet 18. mars Hadde sendt på skolen. Er jo ingen grunn til at barnet skal være hjemme uten feber og med bra allmenntilstand. Anonymkode: a3c38...8dc 20 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #3 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hadde sendt på skolen. Er jo ingen grunn til at barnet skal være hjemme uten feber og med bra allmenntilstand. Anonymkode: a3c38...8dc Dette er litt nytt for oss. Barnet vårt er svært sjeldent syk med feber. Tror vi har blitt oppringt en gang iløpet av tiden i barnehagen og nå har vi blitt oppringt to ganger på en mnd fra skolen. Føler jeg holder barnet hjemme mest fordi jeg redd de skal ringe på nytt for de har tydeligvis en veldig lav terskel for å ringe. Kommer til å føle meg så dum da. Anonymkode: 5aac3...af3 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #5 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Og når dere kommer hjem så virker det som om barnet er i bra form. Ingen feber, bra med energi. Sender du barnet på skolen neste dag da? Har hatt to episoder nå hvor skolen har ringt og sagt at barnet er i dårlig form og kjennes varm ut. Men vi synes ikke barnet fremstår som veldig dårlig. Ingen feber, energien er på topp, god matlyst men vondt i halsen.. Får meg ikke til å sende barnet på skolen dagen etter når skolen har ringt oss. Føler jeg må holde barnet hjemme for å være sikker. Men det føles også litt bortkastet ut å bruke SB-dag når barnet ikke virker syk. Hva gjør dere andre i slike tilfeller? Anonymkode: 5aac3...af3 Har vært I samme situasjon flere ganger det siste året. Vi måtte sende nummer tre i en annen bhg enn de to første gikk I pga omorganisering og det skulle vise seg at den nye bhg hadde en mye lavere terskel. Vi har gjort som dere og holdt henne hjemme dagen etter, det hjelper litt at vi har hjemmekontormuligheter. Anonymkode: 3795a...aee 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #6 Skrevet 18. mars Hadde ikke sendt, det er jo en lettelse for et sykt barn å komme hjem. Klart det virker bedre da. Hverdagen på skolen er helt annerledes og krevende på en annen måte Anonymkode: e9302...b94 4 1
MorTil2 Skrevet 18. mars #7 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hadde ikke sendt, det er jo en lettelse for et sykt barn å komme hjem. Klart det virker bedre da. Hverdagen på skolen er helt annerledes og krevende på en annen måte Anonymkode: e9302...b94 Det blir helt feil signal å sende. Barnet kommer til å møte mange utfordringer i livet. Å lære det til at "synes du annerledes og krevende blir for vanskelig, så trekk deg unna situasjonen", blir helt feil. Synes ts skal sette seg ned med barnet og prøve å finne ut om det er slik at noe er krevende og utfordrende, og heller hjelpe barnet å takle det på annen måte enn å være "syk". Hvis det "bare" er fordi skole ikke er like gøy som barnehage, så må barnet læres til å forstå at slik er livet. 6 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars #8 Skrevet 18. mars Ja selvfølgelig. Man kan jo være der at man er for syk til skolen men for frisk til å være hjemme, menmerker som regel på dem om det går eller ikke. Evt får de med seg skolen og går hjem rett etterpå (og dropper AKS). Man må lære de gode vaner på sånt fra de er små - du ville vel ikke vært hjemme fra jobb fordi du var litt varm i går morges? Anonymkode: a9be9...266 3
Fighter83 Skrevet 18. mars #9 Skrevet 18. mars Vi har hatt flere episoder i Bærums skolen der halve klasser har blitt sendt hjem pga sykdom visse perioder der det er mye sykdom. Tror covid har skylden av mye av dette. Som skole skal man ikke stille villedende spørsmål til barn ang formen dems. Når barn som er litt slappe, trøtte og har litt vondt i hodet innimellom pga lenge siden måltider og dårlig innemiljø pga mye støy og altfor høyt aktivitetsnivå så burde skolen gå litt i seg selv! Hva driver man egentlig å utsetter barna for? Forventer de virkelig at alle barn skal være totalt skjerpet og i god form 24/7 på skolen? I såfall forstår jeg hvorfor man ikke fungerer i jobb når forventningene er såpass høye. 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #10 Skrevet 18. mars MorTil2 skrev (2 timer siden): Det blir helt feil signal å sende. Barnet kommer til å møte mange utfordringer i livet. Å lære det til at "synes du annerledes og krevende blir for vanskelig, så trekk deg unna situasjonen", blir helt feil. Synes ts skal sette seg ned med barnet og prøve å finne ut om det er slik at noe er krevende og utfordrende, og heller hjelpe barnet å takle det på annen måte enn å være "syk". Hvis det "bare" er fordi skole ikke er like gøy som barnehage, så må barnet læres til å forstå at slik er livet. Tror du misforstår hva den du siterer mener. For om Man ikke er helt i form så er det mer krevende å være på skolen med mange folk og mas, kontra det å få slappe av hjemme. Så derfor kan barn virke piggere hjemme, enn når de er på skolen om de er småsyke. Når mine har vært slike, så har jeg holdt de hjemme en ekstra dag, rett og slett for at de skal komme seg ovenpå. Dette har gjort at vi har sluppet unna med mye langvarig sykdom. Har blitt med de to dagene for eksempel.. Anonymkode: 3c351...b31 3 4
AnonymBruker Skrevet 18. mars #11 Skrevet 18. mars Ja, det gjør jeg da helt soleklart? At barnet var litt pjusk på skolen i dag, betyr da overhodet ikke at ungen ikke er frisk nok til å gå på skolen i morgen? Anonymkode: 6b338...7dd 1
LillaGorilla<3 Skrevet 18. mars #12 Skrevet 18. mars Allmenntilstanden styrer hos skolebarn. Er de i grei form, går de på skolen. 2
AnonymBruker Skrevet 18. mars #13 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Tror du misforstår hva den du siterer mener. For om Man ikke er helt i form så er det mer krevende å være på skolen med mange folk og mas, kontra det å få slappe av hjemme. Så derfor kan barn virke piggere hjemme, enn når de er på skolen om de er småsyke. Når mine har vært slike, så har jeg holdt de hjemme en ekstra dag, rett og slett for at de skal komme seg ovenpå. Dette har gjort at vi har sluppet unna med mye langvarig sykdom. Har blitt med de to dagene for eksempel.. Anonymkode: 3c351...b31 Og hvordan vet du hva dere har sluppet unna? Hvordan vet du om det hadde blitt langvarig sykdom? Mine har også veldig lite langvarig sykefravær, men jeg har ikke holdt dem hjemme når de ikke er syke. Anonymkode: a9be9...266 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #14 Skrevet 18. mars Jeg hadde sendt på skolen dagen etter, ja. Tror også jeg hadde sendt en beskjed til kontaktlærer om at barnet ikke hadde vist noe tegn på dårlig form etter at det ble hentet. Og at det ikke hadde hatt feber eller på annen måte vært unormalt varm. Og neste gang de ringte, ville jeg stilt spørsmål ved om det hadde tatt tempen på barnet, eller om "føltes varmt" var en subjektiv opplevelse hos en lærer. Og bedt om bedre beskrivelse av hvilke symptomer det hadde på at barnet ikke var helt i form. Skolen må også forstå at om de roper "Ulv, Ulv" hver gang et barn kanskje, muligens, KAN være litt pjusk, så vil etter hvert foreldrene tenke at det sikkert ikke er noe når de blir bedt om å komme og hente, og somler. For det er sikkert falsk alarm igjen. Noe som gjør at den dagen barnet faktisk er sykt og slapt og trenger å komme hjem og slappe av, så tar det unødvendig lang tid. Anonymkode: 61f26...215 6
AnonymBruker Skrevet 18. mars #15 Skrevet 18. mars Jeg har et varmblodig barn og har flere ganger måtte hentet i barnehagen fordi barnet har «feber». Vi har sendt i barnehagen dagen etterpå da barnet ikke har hatt feber (målt rektalt) og vært i tipp topp form. Anonymkode: d247f...cd5
AnonymBruker Skrevet 18. mars #16 Skrevet 18. mars Hvem syns barnet ikke er i form? Barnet selv eller læreren? Hvis det det barnet hadde jeg jobbet for å finne ut om det kan ha med trivselen å gjøre. At barnet rett og slett ikke trives på skolen og om det evt er pga mobbing, mye bråk, vanskelig/ kjedelige ting de lærer om eller om det er en helt annen årsak. Hvis det er læreren din syns barnet ikke virker i form ville jeg snakket med læreren om hva som har vært problemet Anonymkode: 87537...31c 1
katties Skrevet 18. mars #17 Skrevet 18. mars MorTil2 skrev (5 timer siden): Det blir helt feil signal å sende. Barnet kommer til å møte mange utfordringer i livet. Å lære det til at "synes du annerledes og krevende blir for vanskelig, så trekk deg unna situasjonen", blir helt feil. Synes ts skal sette seg ned med barnet og prøve å finne ut om det er slik at noe er krevende og utfordrende, og heller hjelpe barnet å takle det på annen måte enn å være "syk". Hvis det "bare" er fordi skole ikke er like gøy som barnehage, så må barnet læres til å forstå at slik er livet. Jeg er uenig. Barn må også lære seg at når de er syke må de slappe av og bli bedre for at ikke tilstanden skal vare lenge i stedet. Det man gjør i stedet er å si at hvis de har behov for å være hjemme og slappe av, så er det faktisk dét de skal gjøre, og ikke holde på med ting som de må BRUKE energi på. 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #18 Skrevet 18. mars Hadde sendt barnet på skolen, og bedt det gå hjem selv hvis det ble sykt igjen. Så lenge det ikke er alvorlig sykdom. Man kan jo ikke ta fri fra jobben for å hente hver gang et barn har vondt i halsen. Anonymkode: b724a...7c9 1
Maleficenta Skrevet 18. mars #19 Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Hadde sendt på skolen. Er jo ingen grunn til at barnet skal være hjemme uten feber og med bra allmenntilstand. Anonymkode: a3c38...8dc Men vondt i halsen pleier å være starten på noe... Ofte smittsomt 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars #20 Skrevet 18. mars Maleficenta skrev (3 minutter siden): Men vondt i halsen pleier å være starten på noe... Ofte smittsomt Mine er ikke hjemme fra skole kun hvis de har litt vondt i halsen, lett hoste e.l. da hadde de vært hjemme store deler av vinterhalvåret. Om de ikke har feber, ikke mye hoste og bra allmenntilstand sendes de på skolen. Ofte går halsvondt over utover dagen også. Anonymkode: a3c38...8dc 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå