Gå til innhold

Å stryke på førerprøve. Er det noen som har erfaring med klage?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Når man leser avisene høres det helt unødvendig ut å i det hele tatt levere en klage. Samme med statistikkene.
Lurer på om det i den virkelige verden er noen som har vunnet frem. 

Anonymkode: 6ba4a...880

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det går vel fortere å kjøre opp på nytt, og gjøre det helt perfekt. 

Anonymkode: c42fc...ada

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Eneste du vinner hvis du får gehør er å slippe avgiften til st.vegvesen ved neste oppkjøring.

Jeg har anbefalt dette ved et par anledninger til mine elever, Begge de gangene fikk de faktisk gehør.

Anonymkode: 9582d...675

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Når man leser avisene høres det helt unødvendig ut å i det hele tatt levere en klage. Samme med statistikkene.

Hva skal du klage på? Problemet er å bevise om du har kjørt bra nok.

Sensor gjør en subjektiv vurdering av om du er egnet som sjåfør. Det er vanskelig for andre å overprøve den vurderingen. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
petterm skrev (19 minutter siden):

Hva skal du klage på? Problemet er å bevise om du har kjørt bra nok.

Sensor gjør en subjektiv vurdering av om du er egnet som sjåfør. Det er vanskelig for andre å overprøve den vurderingen. 

Sensor kan ha utført forstyrrende faktor, eller det kan være gjort en feilbedømming i trafikal situasjon og som igjen var hovedårsaken til at kandidaten ikke besto.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Sensor kan ha utført forstyrrende faktor, eller det kan være gjort en feilbedømming i trafikal situasjon og som igjen var hovedårsaken til at kandidaten ikke besto.

Hvordan skal ts evt bevise hva som har skjedd? Hvordan skal en annen sensor kunne overprøve detaljene i hva som skjedde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
petterm skrev (4 timer siden):

Hvordan skal ts evt bevise hva som har skjedd? Hvordan skal en annen sensor kunne overprøve detaljene i hva som skjedde?

Er ikke snakk om bevis. Det er snakk om en beskrivelse. Den kan være troverdig eller ikke. Det kan også være et oppfølgende spørsmål ala "hva/hvordan skulle jeg ha løst situasjonen annerledes. Man får bedømmelse fra sensor også skriftlig, oftest med et par konkretiserte hendelser. De kan det hende det er verdt å ta tak i en sjelden gang.

Har sittet i baksetet på prøver mange ganger og må si jeg sjelden har vært uenig med sensorenes vurdering..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg klagde fordi det var en som skulle ha opplæring (med sensor i baksetet) uten at det var avtalt på forhånd. Følte meg presset til å si ja, og han var et forstyrrende element fordi han var usikker og dårlig til å kommunisere. Fikk det gjennom. 

Anonymkode: 4fc5c...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

når jeg kjørte opp på MC hadde jeg over 30 år som sjåfør på både bil og latstebil bak meg men ble strøket før vi rakk komme igang etter å ha fullført kjøregårdstestene feilfritt fordi jeg i følge sensor skulle oppført meg som om jeg aldri hadde vært i trafikken før.
Jeg tok en luke i trafikken i det vi forlot trafikkstasjonen etter at han sa "du bryr deg ikke om meg men kjører som om du var alene" og kjørte derfor inn på hovedveien som om jeg var alene. Ikke til hinder eller fare for noen andre men ikke stor nok luke til at han kunne følge på.. 
Min kjøreskolelærer, samt en annen kjørelærer som var vitne til "episoden" som førte til at jeg ble støket reagerte på at vi kom tilbake da de så oss dra og alt så greit ut, de endte med å skrive klage selv etter at de forsøkte snakke med sensor,
jeg skjønte overhode ikke hans vurdering og det sa jeg også når han skrek til meg at jeg ikke var en erfaren sjåfør selv om jeg hadde hatt førerkort i 30 år men meg lyttet han overhode ikke til, og det eneste jeg fikk var ny oppkjøring raskere uten å vente på fristen og en annen sensor. Jeg besto forøvrig runde to uten merknad og med strålende kritikk.. 

Anonymkode: de9d1...fd7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg burde klage fordi jeg fikk en helt ny bil, som jeg ikke kjørte før, på alle mine oppkjøringer. 😅 Gadd ikke å klage, Men er det litt rart å ha kjørt 6 forskjellige biler hos kjøreskoler? 

første bytte - mercedes A-klasse istedenfor mercedes C-klasse. Bilen var så mye tregere, for sensoren virket det som jeg var usikker. Ved ryggparkering var det merkbart at bilen var mye kortere, jeg tok for store svinger til å rygge inn. Byttet skole fordi jeg flyttet.

andre gang motsatt, mye kraftigere bil på oppkjøring enn bilen jeg kjørte, jeg brukte første 400 meter, som var for øvrig med 4 fartsdumpere, til å finne ut at bilen reagerte mye mer på gassing. Fikk igjen kommentar på det. 

tredje bytte var ikke mindre enn sinnsyk. Istendefor gammel og sliten traktor av diesel Volvo, fikk jeg en WV e-golf, privat bilen til eieren faktisk, fordi andre biler var opptatt! Men her kommuniserte jeg det rett ut til sensoren, at dette er en elbil, jeg kjørte Volvo til vanlig, og alt jeg synes var rart med denne bilen, kontra forrige. Sensoren var enig med meg heldigvis, og skjønte hva jeg mente. 🤓 Jeg besto denne. 😰 Men bare apropos, hva som kan være galt på oppkjøring. Bare det med ny bil kan oppleves som "usikker kjørestil" av sensoren. Men blir ikke alle litt usikre når de kjører en ny bil, ihvertfall helt med engang? 

Anonymkode: b8f0f...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vant fram! Men jeg klaget der og da i bilen med en gang sensor sa at jeg ikke bestod.

Før han sa noe mer spurte jeg om det var fordi jeg etter stans ved et kryss kjørte ut i krysset selv om det fortsatt var en bil fra høyre som jeg da skulle ha ventet på. Jeg sa at sjåføren i den bilen hadde vinket meg videre fordi hun fomlet med noe annet. Sensor hadde ikke sett vinkingen, men ombestemte seg og lot meg bestå prøven fordi jeg beviste at jeg visste hva feilen var. Dette var i 1996. Kanskje det er strengere nå.

Lærdom:

Hvis du uoppfordret i oppkjøringen sier hva du vet er feil så skjønner sensor at du er mer moden enn de som gjør feil uten en gang å vite det eller ville innrømme det. Det kan vippe positivt. Det minimal sjanse for at man gjør feil uten at sensor oppdager det derfor best å innrømme.

Anonymkode: b042a...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg burde klage fordi jeg fikk en helt ny bil, som jeg ikke kjørte før, på alle mine oppkjøringer. 😅 Gadd ikke å klage, Men er det litt rart å ha kjørt 6 forskjellige biler hos kjøreskoler? 

første bytte - mercedes A-klasse istedenfor mercedes C-klasse. Bilen var så mye tregere, for sensoren virket det som jeg var usikker. Ved ryggparkering var det merkbart at bilen var mye kortere, jeg tok for store svinger til å rygge inn. Byttet skole fordi jeg flyttet.

andre gang motsatt, mye kraftigere bil på oppkjøring enn bilen jeg kjørte, jeg brukte første 400 meter, som var for øvrig med 4 fartsdumpere, til å finne ut at bilen reagerte mye mer på gassing. Fikk igjen kommentar på det. 

tredje bytte var ikke mindre enn sinnsyk. Istendefor gammel og sliten traktor av diesel Volvo, fikk jeg en WV e-golf, privat bilen til eieren faktisk, fordi andre biler var opptatt! Men her kommuniserte jeg det rett ut til sensoren, at dette er en elbil, jeg kjørte Volvo til vanlig, og alt jeg synes var rart med denne bilen, kontra forrige. Sensoren var enig med meg heldigvis, og skjønte hva jeg mente. 🤓 Jeg besto denne. 😰 Men bare apropos, hva som kan være galt på oppkjøring. Bare det med ny bil kan oppleves som "usikker kjørestil" av sensoren. Men blir ikke alle litt usikre når de kjører en ny bil, ihvertfall helt med engang? 

Anonymkode: b8f0f...b9a

Er i alle fall i st.vegvesen og sensor sin skyld at du har måttet bytte bil i hytt og pine. Så de kan du ikke klage på. De kan heller ikke ta særlig hensyn til resultatet på prøven at du kjører en for deg litt ukjent bil. (Eller være ekstra nervøs for den saks skyld.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med den logikken ville jo du kun vært egnet til å kjøre den samme bilen resten av livet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Er i alle fall i st.vegvesen og sensor sin skyld at du har måttet bytte bil i hytt og pine.

På hvilken måte er det deres skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Traktor skrev (1 time siden):

"ikke" skulle vært ordet.😂Selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Traktor skrev (2 timer siden):

Eller dra den litt lenger;

"Jæævla møkka-sensor, han sørget for at det begynte å styrtregne midt under førerprøven.." 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vant fram! Men jeg klaget der og da i bilen med en gang sensor sa at jeg ikke bestod.

Før han sa noe mer spurte jeg om det var fordi jeg etter stans ved et kryss kjørte ut i krysset selv om det fortsatt var en bil fra høyre som jeg da skulle ha ventet på. Jeg sa at sjåføren i den bilen hadde vinket meg videre fordi hun fomlet med noe annet. Sensor hadde ikke sett vinkingen, men ombestemte seg og lot meg bestå prøven fordi jeg beviste at jeg visste hva feilen var. Dette var i 1996. Kanskje det er strengere nå.

Lærdom:

Hvis du uoppfordret i oppkjøringen sier hva du vet er feil så skjønner sensor at du er mer moden enn de som gjør feil uten en gang å vite det eller ville innrømme det. Det kan vippe positivt. Det minimal sjanse for at man gjør feil uten at sensor oppdager det derfor best å innrømme.

Anonymkode: b042a...b64

Det hadde ikke holdt i dag, nei. Du kan kommentere feilen i det samme du gjør den, men der har ingenting å si. Brudd på vikeplikt er automatisk stryk. 

Anonymkode: 0a3bb...9c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg spurte ei venninne av meg som er sjåførlærer om dette. Hun sa det er så å si umulig å vinne fram på klage på oppkjøringen. Dem har prøvd flere ganger å klage. Men det hjelper ikke. 

Anonymkode: d1904...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det står greit beskrevet på sidene til vegvesen.no hva du kan klage på. 

Anonymkode: 95ecc...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her sendte kjørelærer in  klagge da jeh strøk i 96. Sensor hadde skrevet jeg hadde kjørt 80 km/t et sted der var 50km/t. Jeg sa med en gang der var lik 0 å klare,  kjørte opp midt i rush tiden og der jeg kjørte blir det full stopp hver gang ikke fysisk mulig å komme opp i den hastigheten, hvis en ikke kjørte natt. Fikk faktisk medhold for trafikkstasjon bekrefter at det ikke var mulig og  evner fra tunnelen viste at det hadde gått i 30 km/t i det tidspunktet jeg kjørte.

Kort tid etter jobbet personen ikke som sensor mer

Anonymkode: 93962...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...