AnonymBruker Skrevet 19. mars #41 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 8.51): Du er ikke verdens vakreste dame kanskje, men du er garantert milevis unna STYGG, dersom du opprinnelig tror at det finnes mennesker som blir så sveiseblinde av kjærlighet at de synes en direkte stygg person plutselig blir "verdens flotteste". Verden er ikke sånn. Vi stygge får oss partnere som setter pris på andre sider ved oss enn utseendet, og de fleste klarer å leve greit med det. Men ikke kom og påstå at et forhold ikke er verdt å være i fordi partneren din har to øyne som fungerer. Anonymkode: 25f68...0db Kjærlighet gjør sveiseblind. Sånn når jeg ser tilbake, kan jeg se at min første kjæreste ikke var vakker. Men var det da, i mine øyne. Og minnene er også om en vakker, flott kjæreste. Det er sånn jeg vet at jeg var oppriktig i det forholdet. Anonymkode: 80fd1...c5b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #42 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 9.00): Det er slike lignende kommentarer han kommer med samtidig som han påpeker andre damer er pene, flotte og vakre. Jeg vet jeg er stygg, men trenger ikke påminnelser om det. Ts Anonymkode: 712f9...fa7 Så hvorfor velger du la han fortsette "gi deg påminnelser" om det da? Anonymkode: c8ea0...c82 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #43 Del Skrevet 19. mars Ikke bli ved ham TS, dette høres ikke bra ut. Jeg stiller meg bak de som sier at dette ikke kommer til å utvikle seg bra for deg. Jeg vokste opp i den tro at jeg var stygg. Foreldrene mine var svært opptatt av utseende, og jeg hadde tykke briller og var litt rund. Jeg fikk kommentarer hjemme, og bar med meg dette bildet da jeg flyttet hjemmefra. Når jeg ser på bilder av meg selv fra den tiden blir jeg veldig lei meg. Jeg er jo superfin som de aller aller fleste faktisk er. Men jeg lot den troen påvirke meg og mine valg i mange år. Men det endret seg da jeg fikk meg kjærest som gjorde at jeg følte meg fin. Det er en av de beste følelsene man kan ha. Det å være pen er så mangt. Den 5-10 prosenten som er sånn spektakulært pene er jeg null interessert i som partner. De får være med hverandre. Den resterende 90 prosent av oss blir helt nydelige når vi smiler og er med folk som får oss til å føle oss vel Dump ham og se deg selv i speilet mens du tenker på noen som betyr mye for deg, og smil! Da får du se hvor vakker vi andre synes du er Finn en som får deg til å føle deg som det du gjør da! Anonymkode: 57613...c6d 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 19. mars #44 Del Skrevet 19. mars SPOCA skrev (På 18.3.2025 den 9.22): Jeg tenker at han bør du ikke være sammen med. En kjæreste skal løfte deg opp, ikke bryte deg ned. Jeg er verken pen eller vakker. Aldri fått høre det av andre, verken menn eller kvinner. Inntil jeg traff min mann. Han synes jeg er begge deler. Som jeg sier til ham; "jeg skulle ønske jeg klarte å se hva du ser". For det klarer jeg ikke. Jeg ble mye mobbet for mitt utseende. Og tok det for gitt at jeg måtte nøye meg med å ta til takke med det jeg kunne få. Så fant jeg altså mannen i mitt liv, som virkelig elsker hele meg - inkludert mitt utseende. Han viser med hele seg at han synes jeg er vakker - både på innsiden og utsiden. Etter denne opplevelsen er jeg nok blitt overbevist at det finnes der ute som vil finne en fin og attraktiv, selv om man selv mener man er stygg. Det finnes ingen fasit på hva som er vakkert og pent for absolutt alle. Vi har ulike preferanser. Det noen synes er vakkert eller pent, er ikke det nødvendigvis for andre. Du fortjener bedre ts. Jeg blir så glad hver gang jeg leser om forholdet mellom deg og din mann ❤️ Dere virker til å ha det så utrolig fint sammen 😊 Det er jo sånn et godt forhold skal være, man bygger hverandre opp ❤️ 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeveMannen Skrevet 19. mars #45 Del Skrevet 19. mars (endret) AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 0.02): Da er mitt spm: hvorfor dater han noen han ikke synes er pen? Du bør finne deg en som synes du er vakker! Jeg lover, uansett hva du selv tenker, han finnes! Anonymkode: c822a...911 Kanskje han ikke har noe sjangse på noen andre? Endret 19. mars av LeveMannen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #46 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 8.05): Hva nøyaktig sier han til deg, og hvorfor har du datet ham en stund selv om du oppdaget hvordan han er? Jeg dumpet til og med en venninne en gang som sa "du er ikke akkurat noen skjønnhet". Ikke fordi utseende skal ha noe å si i vennskap, og ikke fordi hun ikke hadde rett, men trenger man slemme folk i livet sitt? Hun var absolutt ingen skjønnhet selv, men jeg gikk da ikke rundt og minnet henne på det. Anonymkode: 24391...1b8 I grunnskolen var både jeg og beste kompisen min nærder. Jeg så jo objektivt sett at det var tilfellet, og sa det. Mens han ikke ville innse det. Skulle jeg da heller ha jugd og sagt at vi ikke var nærder, og at det var bare noe andre sa? Anonymkode: a2d30...178 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #47 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 8.00): Hvorfor dater du en som synes du er mindre pen? Hvorfor er det godt nok for deg? Anonymkode: 624b2...280 Hvorfor kan ikke heller folk bare innse at de selv ikke er på toppen hverken når det gjelder utseendet, eller andre kvaliteter og skills? Selv er jeg vel kanskje en 5 eller 6 av 10 utseendemessig relativt til min alder, og forventer ikke å finne meg noen supermodell, akkurat som at jeg heller ikke forventer at en partner vil se på meg som en supermodell. Anonymkode: a2d30...178 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #48 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 9.20): Alle har noe positivt! Pent hår? Vakre øyner? Fin rumpe? Fantastisk humor? Nei det er ikke sannt. Min erfaring er at mange som er mindre heldige utseendemessig også har negative holdninger og en dårlig personlighet. Og det kan godt hende at dette er formet av andres holdninger ovenfor dem på grunn av deres utssende, men det er likevel et faktum. Og i andre enden av skalaen har man slik som "short man syndrome" hvor man overkompanserer til de grader for å prøve å veie opp for en utseendemessig skavank. Anonymkode: a2d30...178 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nådeløs Skrevet 19. mars #49 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 23.59): Hva ville dere gjort? Har datet en fyr en stund. Han er stort sett en flott fyr med gode egenskaper som viser omsorg og glede over meg. Innimellom minner han meg likevel om hvordan han tenker om mitt utseende. Jeg vet selv jeg ikke er pen. Det får jeg ikke endret. Tenker han kunne spart seg for å kommentere andres utseende så jeg ser det. Han gjør det veldig tydelig hva han tenker. Han synes jeg er mindre pen og skjuler det ikke. Anonymkode: 712f9...fa7 Han slutter du å date. Nå. Jeg er mindre pen, objektivt langt ifra vakker. Men jeg har vært med menn som ikke har klart å slutte å se på meg, og som har likt utseende mitt veldig godt, og aldri sagt noe negativt om det. Det er garantert noen der ute som vil synes du er pen, men det er ikke han her. Lukter litt dårlig selvtillit her, og det er ikke noe galt i å ha dårlig selvtillit, men ikke la det gå utover selvrespekten din. Vær ikke sammen med slike rasshøl. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #50 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvorfor kan ikke heller folk bare innse at de selv ikke er på toppen hverken når det gjelder utseendet, eller andre kvaliteter og skills? Selv er jeg vel kanskje en 5 eller 6 av 10 utseendemessig relativt til min alder, og forventer ikke å finne meg noen supermodell, akkurat som at jeg heller ikke forventer at en partner vil se på meg som en supermodell. Anonymkode: a2d30...178 Nå er jeg voksen så jeg bruker ikke skala om folk, men for å bruke ditt språk, om man så er en 2 så skal man ikke finne seg i å date en som rakker ned på utseendet ditt. Anonymkode: 624b2...280 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #51 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå er jeg voksen så jeg bruker ikke skala om folk, men for å bruke ditt språk, om man så er en 2 så skal man ikke finne seg i å date en som rakker ned på utseendet ditt. Anonymkode: 624b2...280 *Måtte finne seg i Anonymkode: 624b2...280 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #52 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nå er jeg voksen så jeg bruker ikke skala om folk, men for å bruke ditt språk, om man så er en 2 så skal man ikke finne seg i å date en som rakker ned på utseendet ditt. Anonymkode: 624b2...280 Er det å "rakke ned på utseendet ditt" å si noe som er objektivt sett korrekt? Anonymkode: a2d30...178 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #53 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Er det å "rakke ned på utseendet ditt" å si noe som er objektivt sett korrekt? Anonymkode: a2d30...178 Ja, om du føler for å si det til kjæresten din som du ellers elsker, ærer og er fylt av respektive for, så er det å rakke ned. Med mindre dere har en debatt om utseende på generelt plan, er det ingen grunn til å begynne å rangere utseendet. Blir like dumt som ei dame som skal gå etter kjæresten sin og rope, "du har under gjennomsnittet innen kuk! Jeg har målt med målebånd! Hvorfor blir du lei deg, det er jo objektivt sant'. Anonymkode: 80fd1...c5b 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nådeløs Skrevet 19. mars #54 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er det å "rakke ned på utseendet ditt" å si noe som er objektivt sett korrekt? Anonymkode: a2d30...178 Skjønnhet er i stor grad lite relativt. For eksempel vil kanskje de fleste i det norske samfunn synes at for mange kilo ekstra er lite attraktivt, mens i enkelte samfunn og kulturer er det svært attraktivt å være tjukk. Du kan google hvilke trekk som blir sett på som mest attraktivt og hva folk flest liker best, men likevel så vil sammensetningen av en rekke kvaliteter gjøre en person pen og attraktiv for enkelte. For eksempel syns kanskje de fleste at svære neser ikke er særlig pent, mens andre kan syns at det er søtt og attraktivt. Så å påstå at det er objektivt korrekt at en person ikke er pen, det blir litt for dumt. Da må det være snakk om store misdannelser. Når det kommer til hva som er pent så finnes det ikke fakta. Blir det samme som å si at det finnes ett maleri i hele verden som alle syns er like pent. Det finnes ikke. Der vil alltid være noen som ikke syns det er pent. Der vil være folk som trekker på skuldrene av nordlys og flotte solnedganger også, mens andre får tårer i øynene fordi de syns det er så vakkert. Om det ikke hadde vært slik, så hadde alle mindre attraktive mennesker dødd ut for lenge siden og alle på jorden ville vært potensielle modeller. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #55 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 8.25): Alle mennesker er ikke vakre…🙄 Anonymkode: 5afb4...9e0 Men du går jo likevel ikke rundt og minner folk på hvor stygge de er? Anonymkode: 0e0a7...6e4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #56 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 0.36): Realiteten er at ikke alle er pene og ikke alle blir noensinne ansett som pen selv av de som elsker en. Der mener jeg du tar veldig feil. Skjønnhet ER ofte en subjektiv ting. Jeg vet det er forskning som sier at det finnes noen som liksom er penere enn andre, men hallo.. kom igjen.. Jeg tar meg selv som ekspempel . Føler meg ikke spesielt pen, men har godt humør og sjarm. Det er ganske mange opp gjennom tiden som har sett på meg og hatt stjerner i øya. Jeg syns ikke min eksmann var så pen i starten, men etterhvert som følelsene kom og jeg falt for hele han, så syns jeg han var pen og nydelig på alle vis. (endret seg litt da vi ble skilt, men dog..) Jeg tror at dette med skjønnhet, det å være pen og sånn - det er en rar greie. OG det har noe med HELE mennesket å gjøre. Den som faktisk liker deg, elsker deg og VIL være med deg - syns du er pen. Er du med noen som sier noe negativt om ditt utseende, så mener jeg helt ærlig - DUMP! Anonymkode: 451cd...06a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #57 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er det å "rakke ned på utseendet ditt" å si noe som er objektivt sett korrekt? Anonymkode: a2d30...178 Jeg vet ikke om du spiller dum med vilje eller om du rett og slett ikke er i stand til å forstå enkle, sosiale konsepter som foreldre og lærere er rimelig raske til å lære barn så de ikke forblir venneløse hele skolegangen, men jeg skal gjøre et forsøk på å forklare det for deg. Veldig enkelt: har man ikke noe fint å si, kan man holde kjeft. Ikke alt man observer trenger å bli sagt høyt for et publikum. Går barnet ditt bort til en medelev og erklærer høyt at hun er den styggeste i klassen, så er det irrelevant om det er 'objektivt korrekt' eller ikke. Resultatet er en trist jente og en telefon til deg om at din datter har mobbet en medelev, og dette kan føre til at din datter mister venner. Litt mer avansert: Hvordan man ordlegger seg er viktig. Konstruktiv kritikk, ikke destruktiv kritikk. Jeg kan selvfølgelig fortelle min hypotetiske søster at hun ser feit ut i a-linje kjolen og at blå gjør at huden hennes blir skikkelig stygg. Det er 'objektivt' korrekt, men det resulterer i en søster som vil ta mindre og mindre kontakt med meg fordi jeg rakker ned istedenfor å bygge opp. Istedenfor kan jeg si "Jeg tror ikke a-linje kjoler viser timeglassfiguren din på den beste måten. Hva med omslagskjolen i skapet? Du ser ut som en skikkelig bombshell babe i den, og fargen får huden din til å gløde og øynene dine til å poppe skikkelig!" Her gir jeg konstruktiv kritikk, og fokuset mitt er på hva som funker og hva som er bra, ikke hva som er dårlig. Resultatet er en søster som verdsetter mine tilbakemeldinger, og stoler på at jeg ønsker det beste for henne og bygger henne opp. Vi kan gi konstruktiv kritikk når det kommer til ting ved utseendet som kan endres- så lenge konstruktiv kritikk er ønsket og det passer seg. Men det er mye ved utseendet som ikke kan endres, eller ikke kan endres uten store økonomiske og mentale konsekvenser. Og det er ikke alt man ønsker å endre, heller. Da blir konstruktiv kritikk fort destruktiv kritikk. Et eksempel: "En mindre nese hadde virkelig fått frem de fantastisk flotte kinnbeina dine!" Har man nogenlunde med emosjonell intelligens, vil man fint se at dette ikke er konstruktivt kritikk, men ren negging ment å bryte ned selvbildet til en person. Så, du forstår kanskje at 'objektivt korrekt' absolutt kan rakke ned på en person, og at ikke alt som er 'objektivt korrekt' trenger å bli sagt høyt? La oss ta for oss problemet med objektivitet når det kommer til romantisk og fysisk attraksjon: Min mann er 173cm høy, har en skjeiv fortann og har blitt tynn nok i håret til det punktet hvor man ser en begynnende måne. I følge dagens skjønnhetstandard for menn, har han flere mangler. Han burde vært 180+, hatt rette tenner og et fullt hode med hår. Jeg er selv 157, så jeg er OVERLYKKELIG over at jeg ikke må knekke nakken for å se på/kysse han når vi står inntil hverandre. Den skjeve fortannen hans gjør smilet hans ekstra fin fordi det er så tydelig hans smil, og det gjør at magen min kribler hver gang han smiler og ler høyt, som han gjør ofte. At håret hans har blitt tynnere, minner meg på at vi to deler et liv hvor vi skal bli gamle sammen. Hver ny rynke, hvert gram av ekstra magefett, knirkende knær- alt er et tegn på at årene går og vi har valgt å bruke de årene sammen. Det er nydelig og gir meg en god, varm følelse. Det er kanskje 'objektivt korrekt' å si at han ikke måler opp til samfunnets skjønnhetsideal for menn, men hva ville målet med å si det høyt vært? Hvilke intensjoner ligger bak en slik ytring? Han vet selv at han 'objektivt sett' ikke er verdens kjekkeste, så hvorfor er det nødvendig for meg å fortelle ham det med mindre jeg ønsker å bryte ned selvfølelsen hans ved å sammenligne han med andre? Eller enda verre: la oss ta for oss en situasjon som ts beskrev tidligere i tråden. Om vi var på fest, hva ville intensjonen min vært med å fortelle han at de andre mennene på festen 'objektivt sett' er kjekkere (i forhold til samfunnets skjønnhetsideal), med mindre jeg ønsket å rakke ned på han? I mine øyne er min mann verdens skjønneste. Hva som er 'objektivt korrekt' i forhold til samfunnets skjønnhetsideal, er totalt irrelevant, og derfor er det også totalt unødvendig å fortelle ham hvor han står i forhold til dette skjønnhetsidealet som ikke har noe i forholdet vårt å gjøre. De tingene skjønnhetsidealet mener er galt med utseendet hans, er nettopp de tingene jeg synes er utrolig attraktivt. Han kan stille seg ved siden av Chris Hemsworth som mange, inkludert meg, synes er 'objektivt' kjekk. Men det er likevel mannen min som gjør meg mo i knærne og får kjærlighet og attraksjon til å bruse i kroppen når han smiler til meg med den skjeve fortannen hans. Det ville derfor aldri falt meg inn å fortelle han at Chris Hemsworth er mer attraktiv enn han, fordi det ville vært en stor, feit løgn. Objektivitet er irrelevant når det kommer til attraksjon. Attraksjon er subjektivt og hver enkelt av oss har rett til å bestemme hva det betyr for oss. Spørsmålet ditt var: "Er det å "rakke ned på utseendet ditt" å si noe som er objektivt sett korrekt?" Svaret på dette er derfor et rungende JA, for objektivitet er irrelevant i et forhold mellom to personer som har bestemt seg for å være romantisk og fysisk involvert fordi de kjenner på subjektiv attraksjon for hverandre. Om én av partene begynner å jevnlig kommentere hvordan partneren måler opp til samfunnets skjønnhetsidealer og til personer i samme omgangskrets, så er det fordi de med vilje og viten forsøker å bryte ned partneren sin. Det er totalt irrelevant om det objektivt sett er korrekt. Håper du har lært noe som foreldrene dine burde ha lært deg da du var ung. Til Ts: kjæresten din valgte å bli sammen med deg, og det betyr at han synes du er attraktiv. Det du må spørre deg selv om, er hvorfor han velger å jevnlig måle deg opp mot dagens skjønnhetsidealer. Hvorvidt det var 'objektivt korrekt' at de andre jentene på denne festen var penere ifølge skjønnhetsidealet, er irrelevant. Det som virkelig gjelder, er A: hvorfor han velger å fokusere på feil og mangler ut i fra en målestokk som ikke har noe med individuell attraksjon å gjøre, og B: hvorfor han velger å peke dette ut til deg. Det er bare ett svar til dette: han ønsker å bryte deg ned. Han liker å se at du krymper deg sammen. Prøv å forestille deg hvordan det ville følt om du sa lignende til ham. Du ville sannsynligvis følt deg jævlig av å se ham bli lei seg. Han derimot, kjenner på glede og får et ego-boost av det. Er det virkelig en slik fyr du vil dele livet med? Potensielt få barn med? Slå opp. Blokker. Og går du ut på leting etter kjærlighet igjen, finn en mann som får glede av å gjøre deg glad. Finn en mann som gjør de små tingene for deg fordi det gleder ham å glede deg. Anonymkode: a4a76...60b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #58 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 23.59): Hva ville dere gjort? Har datet en fyr en stund. Han er stort sett en flott fyr med gode egenskaper som viser omsorg og glede over meg. Innimellom minner han meg likevel om hvordan han tenker om mitt utseende. Jeg vet selv jeg ikke er pen. Det får jeg ikke endret. Tenker han kunne spart seg for å kommentere andres utseende så jeg ser det. Han gjør det veldig tydelig hva han tenker. Han synes jeg er mindre pen og skjuler det ikke. Anonymkode: 712f9...fa7 hehe, denne fyren føler seg litt for trygg på deg. Virker som at han ikke klarer å styre seg på selvstendig vis, han er vel en sånn en som bare hermer etter andre. Anonymkode: 79443...2c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mars #59 Del Skrevet 20. mars AnonymBruker skrev (19 timer siden): Men du går jo likevel ikke rundt og minner folk på hvor stygge de er? Anonymkode: 0e0a7...6e4 Jeg har ikke inntrykk av at det er det daten til TS gjør heller. Mer bare at han er ærlig når han blir spurt om det. Det er en stor forskjell på å trykke noe negativt inn i tryne på en person til enhver tid, og det å være ærlig om ting når man blir spurt om det, eller tema er innom det. F.eks er det stor forskjell på å uoppfordret si at en person med fedme er feit hele tiden, og det å si at "du er overvektig ja" hvis denne personen spør om du syns h*n er feit. Anonymkode: a2d30...178 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå