Gå til innhold

Adolescence

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har sett serien,synes ikke den tar opp noe nytt akkurat.

Har lest fler bøker om temaet som har vært langt bedre og viktigere for å sette lys på temaet.

Serien føltes bare utrolig langdryg og kjedelig.

Virker også som fler overser at det dårlige kvinnesyner til ungdommen kommer direkte fra faren.

Moren og søsteren går på eggeskall rundt faren gjennom hele serien,men det går visst rett forbi mange..

Anonymkode: a9587...2e8

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 8.46):

Har sett serien,synes ikke den tar opp noe nytt akkurat.

Har lest fler bøker om temaet som har vært langt bedre og viktigere for å sette lys på temaet.

Serien føltes bare utrolig langdryg og kjedelig.

Virker også som fler overser at det dårlige kvinnesyner til ungdommen kommer direkte fra faren.

Moren og søsteren går på eggeskall rundt faren gjennom hele serien,men det går visst rett forbi mange..

Anonymkode: a9587...2e8

Ekspander  

Jeg kan ikke si jeg forstår argumentasjonen din. Så fordi det finnes bøker om temaet så er det ikke rom for en serie? Og av genuin nysgjerrighet, hvilke bøker har du lest?

Forresten er jeg uenig i din tolkning av faren. Så du siste episode i det hele tatt?

Det er forskjell på å ha et noe eksplosivt temperament som ikke er rettet mot personer, men omstendigheter, og det å ha et dårlig kvinnesyn. Jeg oppfattet faren som en kjærlig ektemann og far som gjorde det han kunne under vanskelige omstendigheter. Riktignok kunne han bli sint, men sinnet var aldri rettet mot kone eller barn. Han uttrykket fortvilelse og frustrasjon over situasjonen. Jeg håper du ser forskjellen her?

Dramaturgien og seansen med psykologen var lagt opp til at vi umiddelbart skulle stille spørsmålstegn ved Jamies mannlige rollemodeller som far og farfar. Det er lett og konkludere med at Jamie hadde vært under dårlig innflytelse gjennom oppveksten, men heldigvis ville serien vise at virkeligheten er mye mer nyansert enn enn slike sjablonger vi er vant til å få presentert. Hvis du har konkludert med at faren hadde dårlig kvinnesyn, tror jeg du har havnet i fella hvor du gjør en overfladisk konklusjon basert på en klisjé vi har fått servert altfor ofte.

• Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 2.57):

Ja, en helt fantastisk serie. Jeg trodde også dette skulle være en klassisk britisk krimserie, men skjønte fort at dette var noe helt annet. Hver episode er laget på én tagning. Imponerende skuespill av en 13 år gammel gutt. Og de andre. Ble noen tårer på slutten der. Faren hans var fantastisk!

Anonymkode: 0d06e...a84

Ekspander  

Jeg tror han var litt eldre da det ble spilt inn

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 21.29):

Jeg trodde det var han andre gutten i gjengen som lignet litt på han som hadde gjort det, han som stakk av ut vinduet. 

Anonymkode: 263a1...9a4

Ekspander  

Det vises jo allerede på filmkippet i avhøret at hovedpersonen er skyldig. 

Anonymkode: aa433...c90

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  ElectricScum skrev (På 24.3.2025 den 9.53):

Riktignok kunne han bli sint, men sinnet var aldri rettet mot kone eller barn.

Ekspander  

Han klarer ikke ta hensyn til folkene rundt seg. Han unnskylder og bortforklarer sønnens oppførsel og er eksplosiv nær mor/datter. Han er en typisk følelsesstyrt mann som får andre til å bli redde, men siden han ikke gjør det «mot» noen, blir det unnskyldt. 

Han snakker ikke om følelser, og hele familien går rundt og later som hele tiden. 

Anonymkode: cacbc...28e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 10.43):

Han klarer ikke ta hensyn til folkene rundt seg. Han unnskylder og bortforklarer sønnens oppførsel og er eksplosiv nær mor/datter. Han er en typisk følelsesstyrt mann som får andre til å bli redde, men siden han ikke gjør det «mot» noen, blir det unnskyldt. 

Han snakker ikke om følelser, og hele familien går rundt og later som hele tiden. 

Ekspander  

Du er jo helt på viddene.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 10.43):

Ekspander  

Jeg har ikke direkte forsvart at han er eksplosiv og sannsynligvis kunne jobbet med hvordan han utrykker frustrasjon. Men å sette likhetstegn mellom tydelig, uttrykt frustrasjon og kvinnefiendtlighet er skivebom (hvilket var min opprinnelige innvending).

Dette skal dog heller ikke være et familieportrett med perfekte karakterer. Vi har alle større eller mindre brister og det hadde vært fint om folk klarte å se nyanser i stedet for å være så voldsomt fordømmende og ivrig etter å sette folk i båser. 

Man kan fint være en trygg og god far og ektemann, og allikevel slite med et sinne som kan oppleves som ubehagelig for omgivelsene. Ting er ikke svart/hvitt. 

Og prater om følelser? Han sitter jo der på senga, griner foran kona si mens han reflekterer over hvorvidt har har vært en dårlig far og taklet det feil da han hadde sett vekk da guttungen gjorde det dårlig på fotballbanen. Er ikke det "å prate om følelser"?

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 2.57):

Ja, en helt fantastisk serie. Jeg trodde også dette skulle være en klassisk britisk krimserie, men skjønte fort at dette var noe helt annet. Hver episode er laget på én tagning. Imponerende skuespill av en 13 år gammel gutt. Og de andre. Ble noen tårer på slutten der. Faren hans var fantastisk!

Anonymkode: 0d06e...a84

Ekspander  

Faren er også en av regissørene 😀

Anonymkode: 64bfa...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten spilte veldig bra!

Men filmen var dørge kjedelig og langdryg 😴

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
  AnonymBruker skrev (På 24.3.2025 den 13.15):

Faren er også en av regissørene 😀

Anonymkode: 64bfa...43f

Ekspander  

Og Brad Pitt har vært med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.3.2025 den 18.50):

Enig. Ikke for å være fullstendig ovenfra-og-ned her, men dette er en serie som krever en viss kognitiv kapasitet og evne til refleksjon. Hvis man ikke synes den er «spennende» nok så evner man ikke denne serien. 

Anonymkode: 7b503...6bb

Ekspander  

Jeg synes du er fullstendig ovenfra-og-ned på en eksemplarisk adekvat måte!🤟😎

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk den opp i anbefaling, visste ikke noe om at det var en hype. Den første episoden fanget interessen min med en gang. Det var noe som vekket nysgjerrigheten. Stemningen, emosjonene. Du _kjenner_ hvordan karakterene har det. Det er det som fenger meg i film så jeg likte den. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes en av styrkene med serien er at de ikke faller for fristelsen til å bortforklare guttens handlinger med forhold i hjemmet. Han ville bare ha fortsatt å nekte for å ha gjort noe galt om det ikke var så klare bevis. 

Anonymkode: be333...19f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Nå har jeg også sett denne. Imponerende skuespill av gutten, han der vil vi helt sikkert se mer til.

jeg synes episode 3 var den beste, den var skikkelig intens, nesten ekkel. Men - jeg skulle gjerne hørt hva psykologen endte opp med av vurdering

Anonymkode: 46c9e...409

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...