Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har erfaring med å ha søkt på en jobb hvor det er søkere som er registrert som overtallige og har fortrinnsrett? Jeg har søkt på stilling i en kommune, men jobber i det private i dag og dette er nytt for meg. Er toget allerede gått?

Anonymkode: 0ddef...429

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Reglene for fortrinnsrett følger av arbeidsmiljøloven, og er de samme uansett om det er kommune, stat eller privat. Dersom vedkommende som har meldt inn fortrinnsrett faktisk har det etter vilkårene i AML, samt er kvalifisert til stillingen etter utlysningsteksten, har vedkommende rettskrav på stillingen.

Anonymkode: a9544...8c0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Reglene for fortrinnsrett følger av arbeidsmiljøloven, og er de samme uansett om det er kommune, stat eller privat. Dersom vedkommende som har meldt inn fortrinnsrett faktisk har det etter vilkårene i AML, samt er kvalifisert til stillingen etter utlysningsteksten, har vedkommende rettskrav på stillingen.

Hva det er, har jeg klart å lese meg til. Jeg ønsker gjerne å høre folks erfaring med dette og hvordan det gikk.

Skrevet

Hjelper ikke å bare melde fortrinnsrett. Du må være kvalifisert til stillingen for at det skal gjelde. Feks barnehagelærer har ikke fortrinnsrett på utviklerstilling, men vil ha fortrinnsrett på stilling i andre barnehager.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva det er, har jeg klart å lese meg til. Jeg ønsker gjerne å høre folks erfaring med dette og hvordan det gikk.

Reglene for fortrinnsrett er ganske tydelige, og de fungerer akkurat slik dersom kommunen forholder seg til arbeidsmiljøloven.

Den som har fortrinnsrett trenger ikke å være best kvalifisert, men den må være kvalifisert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...