Gå til innhold

Hva er din «uskrevne regel « i hjemmet?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

At vi aldri forteller noen at jeg (mor i huset) har et alvorlig snorkeproblem og derfor har sovet fast på sofaen i snart 13 år. 
Jeg skammer meg sånn over det. Har ikke kunnet være med barna mine på arrangementer som innebærer overnatting. Har også takket nei til jenteturer med venninner dersom enerom ikke har vært mulig. 

Anonymkode: 62261...c12

Trøst: Det er ikke verre enn at far har et alvorlig snorkeproblem, det er ingen skam. Plagsomt, men ikke flaut. Håper det ordner seg med snorkinga, du sover vel dårligere pga det.

Anonymkode: 5b625...e1f

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvor mye betalte du? Gikk du bare til vanlig tannlege?

Anonymkode: 7cde2...e5d

Jeg betalte ca 15 000. Fikk henvisning til spesialist av tannlegen. 

Anonymkode: 269d6...a3b

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke åpne ved uanmeldt besøk. Og hvis det er anmeldt besøk skal den andre varsles på forhånd. F.eks. «Kirsten kommer over på kaffe ved 17». 

Anonymkode: 1fa47...9c8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke åpne ved uanmeldt besøk. Og hvis det er anmeldt besøk skal den andre varsles på forhånd. F.eks. «Kirsten kommer over på kaffe ved 17». 

Anonymkode: 1fa47...9c8

Her praktiserer vi å avklare i forkant. 

Anonymkode: c3cda...6e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha en eller annen form for grønnsak til middag, stort sett bruker jeg salat eller poseblandinger men noenganger går det fort i svingene og må jeg åpne en boks med mais og erklære det for grønnsak (det er det ikke regnet som til vanlig her pga lite næringsinnhold) og det er heller ikke lov å plukke paprikaen av pizzaen om vi spiser grandis for det er "dagens grønnsak".. 

Det er lov å bytte ut noe du ikke liker med noe som har tilsvarende eller bedre næringsinnhold. Eks: minstemann liker ikke ris så han bytter ut ris med rødbeter. Eldste liker ikke poteter så hun tar ofte mer brokkoli eller blomkål istedenfor poteten. Gidder ikke tvinge dem til å spise noe de ikke liker, men er godt fornøyd når de spiser noe som er mer næringsrik istedenfor. 

Anonymkode: f8347...5c9

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

At vi aldri forteller noen at jeg (mor i huset) har et alvorlig snorkeproblem og derfor har sovet fast på sofaen i snart 13 år. 
Jeg skammer meg sånn over det. Har ikke kunnet være med barna mine på arrangementer som innebærer overnatting. Har også takket nei til jenteturer med venninner dersom enerom ikke har vært mulig. 

Ser du har fått noen tips allerede. Vet du hvorfor du snorker? Det er mye enklere å finne behandling om du vet grunnen. Jeg snorker dyrisk (jeg er også kvinne). Jeg har søvnapnè. En CPAP gjorde ikke susen for meg, da jeg sover veldig urolig og ingenting satt godt nok på. Hjalp på selve snorkinga, men jeg våkna hele tida pga maskinen. Nå lever jeg med snorkinga i stedet for. Ingenting sitter bra på meg nettopp fordi jeg er så urolig. Det er litt pinlig når jeg sover sammen med andre eller om vi har overnattingsgjester, men jeg advarer på forhånd og så får de ta et valg basert på den informasjonen. Kan det hende du snorker pga sovestilling? Da finnes det puter som kan hjelpe deg å endre sovestilling.

Det finnes CPAP behandlinger andre steder enn gjennom det offentlige. Kan det være verdt å forsøke? Da er det ikke sikkert du må ha x antall pustestopp for å få det, slik som på sykehuset.

Anonymkode: f7e4a...8a2

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen sitter på kattens yndlingsplass må de flytte seg.

Anonymkode: 7cde2...e5d

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi oppfører oss likt mot hverandre, som vi gjør mot andre. 

Det er ingen skriking og banning. Det er ingen promping eller smatting. Man rydder opp eget søl, man sørger for at kjøkken, servant, med mer, er like fint som da man kom inn i rommet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har prøvd forskjellige ting, men ikke noe som bedrer situasjonen. Ikke nok pustestopp til å få «pustemaskin».

Tar gjerne imot tips!!!❤️

Kjøp en cpap-maskin. Koster litt, men verdt det

Anonymkode: f09c8...88e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har du blitt utredet for dette? Hos meg hjalp det med en sånn maske mot søvnapne. Det gir mye bedre søvn og også mye mindre risiko for hjertesykdom. (Som snorking og dårlig søvn på sikt gir)

Anonymkode: 019f8...a32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen regler for meg selv. Feks rydder jeg alltid i noen minutter før jeg får ut døra. Da er det litt ryddigere når jeg kommer hjem. Det er koseligere. Man rekker mye på et par minutter faktisk.

Huset vaskes alltid grundig før jeg skal reise, selv om det bare er for et par dager. Mye koseligere å komme hjem og vite man ikke trenger å vaske på en stund. 

Ellers er det mange vanlige uskrevne regler om telefonbruk, rutiner rundt spising med bordet osv. Så er det mange ritualer, ting som gjøres på faste dager, knyttet til bursdager og høytider og sånn. Dette er ting man aldri prater om men som bare er slik. 

Anonymkode: c7e87...cfa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

rydd etter deg rett og slett, sett på plass ting så slipper du ta det igjen, gjelder alt egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har prøvd forskjellige ting, men ikke noe som bedrer situasjonen. Ikke nok pustestopp til å få «pustemaskin».

Tar gjerne imot tips!!!❤️

Har du fått operasjon? De kan brenne bort drøvel og bløtvev. Ta opp snorkingen og la legen høre, mange hadde med seg kassett med opptak når jeg jobbet på ønh.

Anonymkode: 78bf1...54d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaske hender når en kommer inn. 
Dolokket ned.

Dorullen med der en tar papiret skal være ut. 

Ikke sitte hvor som helst med klær en har vært ute med. (Bytter til hjemmeklær ved behov.) 

Vaske og rydde opp fortløpende av matlaging, bespisning, og lignende.
Dagen før søpla tas så gjøres det en ekstra innsats hjemme. 

Har sikkert flere, men de jeg kommer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Re opp senga hver morgen. (kun vår seng, men de tar stort sett etter da de tidligere var vant til å legge seg i oppredd seng hver kveld, og liker følelsen) 

Rydde bort alt fra overflater på baderom hver kveld, selv tannbørsten skal være i skuffa. (gjelder kun vårt baderom). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke telefon ved spisebordet, og ikke lyd på telefonen om man sitter og scroller uten mål og mening. 

Alle hjelper til med å rydde av bordet. Kjøkkenet ryddes og rengjøres før man setter seg til bordet (noen ting må stå i bløtt under middagen, det er greit). 

Begynner du på en ny aktivitet, må den gamle ryddes på plass først. 

Mor i huset (jeg) står for det meste av klesvask, men alle de andre må hjelpe til med å henge opp/brette/legge på plass tøy. Hvis man vil ha vasket noe fort, gjør man det selv.

Veldig begrenset skjermbruk på oss voksne frem til ungene (1 og 3) er lagt. Etter det kan man scrolle mer. Barna har ikke skjermtid, annet enn kanskje litt tv om de er syke. 

Middagsplanlegging forsøkes. På fredag/lørdag handles det alltid inn middag til minst helga+mandag. 

Det skal alltid pusses tenner morgen og kveld.

Anonymkode: 5c367...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vasker hendene når du kommer hjem. Spiller ingen rolle om noen «bare» har vært ute og satt i ladekabelen på bilen eller en snartur over til naboen - alle turer ut av hjemmet fører til nyvaskede hender.

Og har vi vært lengre borte (jobb, skole, trening etc) og brukt offentlige stoler etc så er det fullt klesbytte.

Fører til at husstanden typisk er syk hvert 2. år i snitt. 

Anonymkode: 400aa...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Har du fått operasjon? De kan brenne bort drøvel og bløtvev. Ta opp snorkingen og la legen høre, mange hadde med seg kassett med opptak når jeg jobbet på ønh.

Anonymkode: 78bf1...54d

Det er meg med skinnen. Jeg fikk beskjed om at de ikke opererer lenger. 

Anonymkode: 269d6...a3b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...