Gå til innhold

Dårlig "batch" med blastoer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei hei. 

Vi hadde egguttak i fjor høst og fikk 7 blastoer. Vi ble litt kastet ut i det og det var i tillegg kort ventetid ved riksen. Vi hadde akkurat hatt en sommer med mye alkohol, dårlig kosthold og jeg hadde akkurat sluttet å snuse. Rakk bare å ta kosttilskudd som Q10 i 6 uker før uttak.

Etter uttaket bestemte vi oss for å legge om livsstilen totalt og jeg har gått ned 17 kilo, kuttet ut sukker og alkohol og lever så sunt som mulig nå. Problemet er at vi har hatt 2 SA og 1 MA med embryoene fra i høst. Vi har 4 blastoer igjen. Tror dere at vi rett og slett kan ha fått en dårlig batch med embryoer fordi vi ikke levde så sunt før uttak i fjor..? Eller ville vi ikke fått gode blastoer hvis dette var tilfellet? Vi får naturligvis ikke noe nytt uttak før vi har brukt opp det vi har på frys. 

Anonymkode: 9800f...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er så vanskelig å si, for det er så mange faktorer som spiller inn. 

Kanskje. Alkohol, røyking/snusing og overvekt er jo faktorer som man vet påvirker eggkvalitet. Men da bør det gjerne ha foregått over tid, og litt lengre enn en kort sommerferie. 7 blastoer er jo egentlig kjempebra, sånn generelt sett. Har man lav eggkvalitet (f.eks som følge av livsstil), så ville man stort sett sett det allerede på fertiliseringstadiet. Eller at man har lav blasto-rate utifra antall egg ut.

Ville bedt om utredning for habituell abort. Det kan være underliggende faktorer. Hva med livmoren din? Ok slimhinne? Noen muskelknuter eller tegn til endometriose? Hva med din manns sædkvalitet? Bra/dårlig?

Så er det jo alder også. Kvinnens alder kan ha mye å si for om embryoene får kromosomfeil, som er hovedgrunnen til spontanaborter. Er du i slutten av 30-årene/starten av 40-årene så kan det være grunnen. Det er vanskelig å se forskjell på embryoer med kromosomfeil og de uten. Derfor gjør de en egen test på det i land som USA, som dessverre ikke er lovlig i Norge.

Føler med deg. Har hatt mange kjemiske selv og sitter med masse spørsmål jeg antageligvis aldri får svar på.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vet du hva slags gradering embryoene fikk? 

Screenshot_20250319-113028_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: 06566...998

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Får du støttemedisiner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vet du hva slags gradering embryoene fikk? 

Screenshot_20250319-113028_Samsung Internet.jpg

De brukte en annen gradering enn de der, vi hører til i Porsgrunn. Fikk graderingene opplest men jeg kjente de ikke igjen.. 

Får du støttemedisiner? 

Cyclogest :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De brukte en annen gradering enn de der, vi hører til i Porsgrunn. Fikk graderingene opplest men jeg kjente de ikke igjen.. 

Cyclogest :) 

Ok, men ut ifra den graderingen porsgrunn bruker, kan ikke den gi en pekepinn på hvordan embryoene er?

Jeg vet bare om denne skjønner du. 

Jeg leste et sted om en dame som fikk IVF behandling i utlandet og der er de veldig strenge med post innsett. De får en liste med detaljert info om hva skal og hva som ikke skal gjøres. Og en av tingene pasientene gikk streng beskjed om var å unngå badstue, varmeteppe, soling og varmeflaske de første ukene etter innsett.  Det er ikke meg kjent at det er samme tilfelle i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ok, men ut ifra den graderingen porsgrunn bruker, kan ikke den gi en pekepinn på hvordan embryoene er?

Jeg vet bare om denne skjønner du. 

Jeg leste et sted om en dame som fikk IVF behandling i utlandet og der er de veldig strenge med post innsett. De får en liste med detaljert info om hva skal og hva som ikke skal gjøres. Og en av tingene pasientene gikk streng beskjed om var å unngå badstue, varmeteppe, soling og varmeflaske de første ukene etter innsett.  Det er ikke meg kjent at det er samme tilfelle i Norge.

Jeg har gjort alt dette, og fulgt alle slags mulige kjerringråd 🙈 Porsgrunn ga meg igjen spesielle retningslinjer men jeg har lest masse på utenlandske forumet og prøvde å følge mye av dette. Jeg kan absolutt be om kopi av graderingene, hadde egentlig vært veldig interessant å se. Jeg glemte det litt av da jeg ikke gjenkjente graderingssystemet :) ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror absolutt det kan ha noe å si. De sier vel 3 mnd. Her var det stor forskjell på mannen sine prøver. Jeg personlig har sett mange tilfeller der det å kutte alkohol har gjort at de har fått et helt annet resultat. 

Anonymkode: 4f962...9bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg har gjort alt dette, og fulgt alle slags mulige kjerringråd 🙈 Porsgrunn ga meg igjen spesielle retningslinjer men jeg har lest masse på utenlandske forumet og prøvde å følge mye av dette. Jeg kan absolutt be om kopi av graderingene, hadde egentlig vært veldig interessant å se. Jeg glemte det litt av da jeg ikke gjenkjente graderingssystemet :) ts

Men nå skal det huskes at ingen IVF-behandling er med garanti, uansett hvor gode embryo du har. 

Jeg har aldri drukket alkohol i livet, har ikke røyket, var normalvektig og fikk 10 blasto. 9 av dem fikk 5AA og 1 av dem fikk 4 AA (begge anses som det beste man kan få)  

2 innsett, og fortsatt ikke gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...