AnonymBruker Skrevet 17. mars #1 Del Skrevet 17. mars Jeg synes spisshunder er så fine og har lyst på en mellomstor eller stor som neste hund. Vi har sett på enten Keeshond eller Eurasier og Samojed men kan noen si noe om de tre hunderasene? Er det noen som kan fortelle litt og hva forskjellen er? Anonymkode: 329f2...27b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 18. mars #2 Del Skrevet 18. mars Jeg har ikke så mye erfaring med Keeshond, men Eurasier er en ren selskapshund. Stor, søt bamse som er avlet for å være selskapshund og har dermed ikke så mye bjeffing eller jakt i seg, ei heller det største aktiviseringsbehovet (selv om de selvsagt også skal få ordentlig aktivisering). Men har forstått det kan være en del usikkerhet i rasen. Samojed er en brukshund. De er laget for å løpe og har mye jaktinstinkt. Er ikke en god selskapshund hvis man ikke er forberedt på å jogge/sykle med dem flere ganger i uka hele året. Både Keeshond og Samojed har mye pelsstell. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #3 Del Skrevet 18. mars Tabris skrev (7 timer siden): Jeg har ikke så mye erfaring med Keeshond, men Eurasier er en ren selskapshund. Stor, søt bamse som er avlet for å være selskapshund og har dermed ikke så mye bjeffing eller jakt i seg, ei heller det største aktiviseringsbehovet (selv om de selvsagt også skal få ordentlig aktivisering). Men har forstått det kan være en del usikkerhet i rasen. Samojed er en brukshund. De er laget for å løpe og har mye jaktinstinkt. Er ikke en god selskapshund hvis man ikke er forberedt på å jogge/sykle med dem flere ganger i uka hele året. Både Keeshond og Samojed har mye pelsstell. Da utgår samojed. Har ikke kapasitet til å jogge og å sykle. Er Keeshond også brukshund? Eller nærmere Eurasier? Bjeffer de mye og har de mye jakt i seg? Anonymkode: 329f2...27b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 18. mars #4 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Da utgår samojed. Har ikke kapasitet til å jogge og å sykle. Er Keeshond også brukshund? Eller nærmere Eurasier? Bjeffer de mye og har de mye jakt i seg? Anonymkode: 329f2...27b Jeg har som sagt ikke så mye erfaring med Keeshond. Men min forståelse er at de bjeffer en del, men at de nok ikke har like mye jakt i seg som en samojed. De er ikke en bruksrase. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
strilamann Skrevet 18. mars #5 Del Skrevet 18. mars (endret) Ville valgt Norsk Buhund. Finnes ikke vakrere hund, midt i blinken som familiehund. (Buhund er spisshund. Finsk spets eller Norsk elghund sort er også gode kandidater, men da må du egentlig jakte..) Endret 18. mars av strilamann 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #6 Del Skrevet 19. mars strilamann skrev (22 timer siden): Ville valgt Norsk Buhund. Finnes ikke vakrere hund, midt i blinken som familiehund. (Buhund er spisshund. Finsk spets eller Norsk elghund sort er også gode kandidater, men da må du egentlig jakte..) Har sett på Norsk Buhund også og synes de er veldig fine Anonymkode: 329f2...27b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #7 Del Skrevet 19. mars strilamann skrev (22 timer siden): Ville valgt Norsk Buhund. Finnes ikke vakrere hund, midt i blinken som familiehund. (Buhund er spisshund. Finsk spets eller Norsk elghund sort er også gode kandidater, men da må du egentlig jakte..) Hvordan er Buhunden i forhold til de rasene jeg nevner i hovedinnlegget ? Anonymkode: 329f2...27b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #8 Del Skrevet 19. mars Buhunder har nok noe mindre pelsstell, men de har røyteperioder. De krever en del stimulans, mentalt og fysisk, og blir utrolig bjeffete og masete hvis de er understimulerte. Anonymkode: bb9dd...9be 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 19. mars #9 Del Skrevet 19. mars AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Har sett på Norsk Buhund også og synes de er veldig fine Anonymkode: 329f2...27b Jeg synes det er viktig å bevare de norske hunderasene, så jeg ville absolutt sett nærmere på Norsk Buhund. Fine hunder, med passelig størrelse og ikke masse pels-stell. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #10 Del Skrevet 19. mars Jeg har en Keesehond her hjemme. Kan ikke snakke for alle keeser men han har ikke jaktinstinkt, han bjeffer en del på lyder og er i og for seg det jeg vil kalle dum og deilig. Han min er lett å trene men trenger litt stimul for å dempe bjeffing og stress for han skal være med på ALT som skjer. Anonymkode: 92aa0...401 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemymle Skrevet 19. mars #11 Del Skrevet 19. mars Vi har hatt flere buhunder oppigjennom, og det finnes virkelig ikke nydeligere hunder, både mtp. gemytt, og utseende. Men! Det er en hund som krever å få være sitt eget individ. De kan absolutt trenes, men jeg opplever at de har et helt eget driv, som kan gjøre dem veldig utfordrende om du ikke enten tilrettelegger eller bruker ekstremt mange timer på trening. Buhunden er vant til å passe på gården, og har derfor et ønske om å bevege seg over store områder. Gjerne fritt. Min buhund pleier å få gå løs på hytta (i skogen, langt unna naboer). Da kan hun gjerne være borte en time eller to, for så å bare dukke opp på trammen igjen. Hun finner alltid veien tilbake, men jeg opplever henne som litt frihetssøkende, kontra andre raser som gjerne holder seg tett til eier. Så er det dette med varsling. De har et enormt behov for å varsle, og det kan virke som om personligheten til den enkelte hund påvirker hva som skal varsles om. Buhunden til foreldrene mine bjeffer på TV-en og andre hunder. Min bjeffer på enkelte fugler og ukjente folk. Jeg har aldri hatt eller kjent en aggressiv eller farlig buhund, men de kan oppleves som skremmende når de kommer mot deg og bjeffer. Her er heldigvis hele bygda vant med min, så både voksne og barn vet at hun bare sier "hei" 😅. Men det er klart, det skjærer i ørene når hun varsler. hva pelsstell angår, har jeg erfaringen at de sorte røyter mindre, og hårene er mindre synlig på klær og tekstiler. De hvite vi har hatt har hatt røyteperioder, men jeg synes de røyter året rundt, jeg. Det er ikke halvparten så mye stell av pelsen, som det er å fjerne ulla fra alt av møbler og klær. Så om det er et problem, skaff den sorte varianten. Den er det også færrest av, så greit å få opp bestanden😊 Alt i alt en herlig, barnevennlig og god hunderase, men den krever å få være seg sjøl😅 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mars #12 Del Skrevet 19. mars Støtter de som nevner Norsk Buhund! Har hatt flere av rasen,syns de er noen av de vakreste hundene. Anonymkode: 4f98d...22e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #13 Del Skrevet 21. mars Stine Strander vant NM i rallylydighet i fjor med buhund. Og jammen tok hun ikke andreplassen også. Så jeg vil si at rasen definitivt kan trenes og brukes til ting Men de er jo spisshunder. Og jeg tror de som aksepterer det, og ikke forsøker å trene som de med border collie gjør, kommer lengst. For spisshunder er jo sære, hvis man regner border collie som "normalen". Anonymkode: 8c384...d40 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 21. mars #14 Del Skrevet 21. mars Kan også nevne japansk spisshund, rasen jeg hadde. Mellomstor (litt mindre enn rasene nevnt i tråden så langt) selskapshund med lite jakt og ikke det største aktiviseringsbehovet (men, som alltid, de skal som alle hunder selvsagt også ha sin aktivisering). Ikke en brukshund. De er letttrente så lenge man tenker triks og moro hjemme. Jeg har selv konkurrert med min, men det er ikke den beste konkurransehunden. (Hunder som har mindre aktiviseringsbehov har som regel også mindre stamina for mental trening og jobbing). De er en sunn rase med få arvelige sykdommer. Men verd å huske på at de har en del pelsstell og har lav terskel for å bjeffe. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svisle Skrevet 21. mars #15 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Stine Strander vant NM i rallylydighet i fjor med buhund. Og jammen tok hun ikke andreplassen også. Så jeg vil si at rasen definitivt kan trenes og brukes til ting Men de er jo spisshunder. Og jeg tror de som aksepterer det, og ikke forsøker å trene som de med border collie gjør, kommer lengst. For spisshunder er jo sære, hvis man regner border collie som "normalen". Anonymkode: 8c384...d40 Absolutt skummelt å anbefale en rase basert på hva en person har fått til! Buhund er definitivt IKKE rasen for de aller, aller fleste - de er egenrådige, men myke. De fleste har stooor viltinteresse som gjør at de fort tar seg en sving en times tur selv om du har lagt ned x antall timer med innkallingstrening - husk at de er en av rasene som ble brukt for å lage Norsk Elghund grå. De ER varslere og SKAL varsle - det ligger i genene dems! Ja, de KAN gjøre det bra som konkurransehund med en GOD trener, men dessverre er realiteten at de færreste tobeinte har det som skal til og ender opp med hund som lager kaos på banen... Ta en titt på siden til buhundklubben - der ligger det alltid hunder til omplassering/salg og årsaken er i 9 av 10 tilfeller varsling, viltinteresse, biljaging, utagering på tur og "får ikke det den trenger"... Og ja jeg har buhunder selv som konkurrere i hundesport! Elsker rasen med alle sine særheter, men er også frustert over at oppdrettere og andre buhundentusiaster ikke er ærlige nok om at buhund er MER hund enn de aller, aller fleste ser for seg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #16 Del Skrevet 21. mars Svisle skrev (12 timer siden): Absolutt skummelt å anbefale en rase basert på hva en person har fått til! Buhund er definitivt IKKE rasen for de aller, aller fleste - de er egenrådige, men myke. De fleste har stooor viltinteresse som gjør at de fort tar seg en sving en times tur selv om du har lagt ned x antall timer med innkallingstrening - husk at de er en av rasene som ble brukt for å lage Norsk Elghund grå. De ER varslere og SKAL varsle - det ligger i genene dems! Ja, de KAN gjøre det bra som konkurransehund med en GOD trener, men dessverre er realiteten at de færreste tobeinte har det som skal til og ender opp med hund som lager kaos på banen... Ta en titt på siden til buhundklubben - der ligger det alltid hunder til omplassering/salg og årsaken er i 9 av 10 tilfeller varsling, viltinteresse, biljaging, utagering på tur og "får ikke det den trenger"... Og ja jeg har buhunder selv som konkurrere i hundesport! Elsker rasen med alle sine særheter, men er også frustert over at oppdrettere og andre buhundentusiaster ikke er ærlige nok om at buhund er MER hund enn de aller, aller fleste ser for seg. Og nettopp derfor skrev jeg at man må møte de der de er, trene annerledes og ikke tro man får en BC. Jeg har spisshund selv, dog ikke buhund, og det er definitivt en gjeng hunder for de av oss som ikke trives med gjetere. Man må trene annerledes, tenke annerledes, og det gir meg mye mer glede enn en BC 🙂 Anonymkode: 8c384...d40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 07:58 #17 Del Skrevet mandag kl 07:58 Shetland sheepdog er og en spisshund. Ville sjekket ut rasen, jeg er inhabil til å mene noe om de🐶🐶🐶 Anonymkode: 735cc...db8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet mandag kl 08:32 #18 Del Skrevet mandag kl 08:32 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Shetland sheepdog er og en spisshund. Ville sjekket ut rasen, jeg er inhabil til å mene noe om de🐶🐶🐶 Anonymkode: 735cc...db8 Ja, sheltie har spiss nese, men de regnes likevel ikke inn i rasegruppen spisshunder. De er dessuten gjeterhunder, og skiller seg derfor vesentlig fra de fleste spisshundrasene (inkludert de som er brukt til gjeting, som lapphundene) https://no.wikipedia.org/wiki/Spisshunder Anonymkode: 8c384...d40 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #19 Del Skrevet 21 timer siden Hva er en spisshund, egentlig? Og hvorfor er lapphunden det, da den er en gjeter? Anonymkode: 463f2...b14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 20 timer siden #20 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er en spisshund, egentlig? Og hvorfor er lapphunden det, da den er en gjeter? Anonymkode: 463f2...b14 https://no.wikipedia.org/wiki/Spisshunder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå