Gå til innhold

Rådgiver i staten, hva tjener du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror det er viktig å vite at "staten" ikke betyr like jobber, likt ansvar og lik lønnspolitikk. Jeg har jobbet alle mine 10 arbeidsår i "staten", men det har vært veldig forskjellige arbeidsplasser både med tanke på ansvar og lønnspoltikk. 

Anonymkode: d44fd...d3a

Enig, dette er et viktig poeng. I min stilling har jeg stort ansvar og det forventes mye. At man har kompetanse og utdanning som er etterspurt, gir meg forhandlingskort og gjorde det nok lettere å få høyere lønn. Det er i alle fall min erfaring.

Anonymkode: c9e7a...0fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Seniorrådgiver i staten. Mastergrad. Ca 4,5 års erfaring. Tjener ca 810 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere med lang fartstid i staten: Hvordan forhandler dere lønn?Kun gjennom lokale forhandlinger eller ogsåi årlige lønnsamtaler?

Anonymkode: aecd7...5e9

Jobber ikke lenger i staten, men har gjort det i mange år. Trikset er å vise til at du du er konkurranseutsatt og ha god dialog med sjefen din. Da kan de forhandle 2. 5.3 for deg og da har de et relativt stort handlingsrom. Jeg har gått opp massevis på den måten. 

Anonymkode: f0077...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har master, er seniorrådgiver, og tjener 670K.  Jeg tjener mindre enn mange i min enhet. Hadde ikke vært fornøyd dersom jobben var kjedelig eller veldig krevende, men kan leve med lønna da hverdagen er meget behagelig og fleksibel - og jeg er interessert i fagfeltet. Jeg kan ta hjemmekontor når jeg vil, ta ferie eller avspasering når som helst. Det gjør mye for trivselen. 

Anonymkode: b96c7...b57

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er blitt jævlig bortskjemte i Norge når enkelte ser på 690 000  som en elendig lønn.. 

Anonymkode: 94dc0...b93

Det er ikke en god lønn for en jurist. 

Anonymkode: a56e9...988

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er rådgiver i staten kun fordi jeg ikke fikk til realfag og ellers ikke var spesielt skoleflink, men som trøst er det en nokså trygg jobb i gode og dårlige tider. Jeg jobber overtid, leier ut bolig og får verdiøkning og utbytter fra aksjer. Den relativt lave lønna har motivert meg ekstra til å investere aggressivt i flere år. Når det er nevnt… Det spørs hvem i privat sektor man skal sammenligne seg med. En vanlig bankrådgiver eller inkassorådgiver, f.eks., de tjener da heller ikke all verden, men det var selvfølgelig ikke slike stillinger jeg tenkte på før realfaga måtte skrinlegges til fordel for samfunnsfagveien, som alle får til… som kjent… Alle kan få en master i statsvitenskap, men ikke alle kan oppnå en MBA eller fullføre medisinutdanning, ikke sant..? Her brukte jeg bare ordet «alle» for enkelhets skyld.

Ja, lønnssamtale og lønnskrav er en vits, men jeg gjennomfører og leverer uansett hver gang det er mulig, så har jeg den gode følelsen av å være hakket i plata. Da tar jeg igjen litt med passiv hevn. Jeg vet at arbeidsgiver heller betaler mer for å rekruttere og lære opp nye enn å betale mindre for å beholde de erfarne og flinke, og noen vet de jo sikkert at de har til evigheten uansett. Hvorfor skal de få mer, liksom..? Og slik går åra, men kaffen er god. Det er den. Og jeg er glad for at jeg ikke bor i Oslo med kun den grunnlønna jeg har, med noe over 600.000 kr i året. Det hadde bare ikke blitt et verdig liv! 

Takk for at jeg fikk sutre, men jeg har det da bra, og har heldigvis gode interesser mellom jobb og familie også. Og midt på treet, der jeg antar at jeg er, det er tross alt ikke ute i grøfta.

Hilsen moden mann.

Anonymkode: 88f68...254

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Er rådgiver i staten kun fordi jeg ikke fikk til realfag og ellers ikke var spesielt skoleflink, men som trøst er det en nokså trygg jobb i gode og dårlige tider. Jeg jobber overtid, leier ut bolig og får verdiøkning og utbytter fra aksjer. Den relativt lave lønna har motivert meg ekstra til å investere aggressivt i flere år. Når det er nevnt… Det spørs hvem i privat sektor man skal sammenligne seg med. En vanlig bankrådgiver eller inkassorådgiver, f.eks., de tjener da heller ikke all verden, men det var selvfølgelig ikke slike stillinger jeg tenkte på før realfaga måtte skrinlegges til fordel for samfunnsfagveien, som alle får til… som kjent… Alle kan få en master i statsvitenskap, men ikke alle kan oppnå en MBA eller fullføre medisinutdanning, ikke sant..? Her brukte jeg bare ordet «alle» for enkelhets skyld.

Ja, lønnssamtale og lønnskrav er en vits, men jeg gjennomfører og leverer uansett hver gang det er mulig, så har jeg den gode følelsen av å være hakket i plata. Da tar jeg igjen litt med passiv hevn. Jeg vet at arbeidsgiver heller betaler mer for å rekruttere og lære opp nye enn å betale mindre for å beholde de erfarne og flinke, og noen vet de jo sikkert at de har til evigheten uansett. Hvorfor skal de få mer, liksom..? Og slik går åra, men kaffen er god. Det er den. Og jeg er glad for at jeg ikke bor i Oslo med kun den grunnlønna jeg har, med noe over 600.000 kr i året. Det hadde bare ikke blitt et verdig liv! 

Takk for at jeg fikk sutre, men jeg har det da bra, og har heldigvis gode interesser mellom jobb og familie også. Og midt på treet, der jeg antar at jeg er, det er tross alt ikke ute i grøfta.

Hilsen moden mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er 600 000 bra lønn som nyutdannet i staten med master?

Anonymkode: f5894...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi er blitt jævlig bortskjemte i Norge når enkelte ser på 690 000  som en elendig lønn.. 

Anonymkode: 94dc0...b93

Tja. Det er kanskje ikke elendig, men det er ikke dødsbra heller. Personen har trodd alt en mastergrad.

Anonymkode: c9e7a...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er 600 000 bra lønn som nyutdannet i staten med master?

Anonymkode: f5894...697

Nei. Men helt ok. 

Anonymkode: 05d96...f55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rykket nettopp opp til seniorrådgiver med fire års erfaring og tjener 680 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hilsen moden mann.

Duplikat fordi systemet ikke bekrefta klart til meg at innlegget ble posta (det bekreft faktisk ingen ting), så derfor trykte jeg i vei et par ganger, Så nå skal jeg trykke «Send inn svar» kun én gang… Igjen.., hilsen moden mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bachelor i økonomi, snart 19 års erfaring, seniorrådgiver, 640000. 

Har «gått gradene» i samme stilling fra førstekonsulent-seniorkonsulent-rådgiver-seniorrådgiver.

Anonymkode: 443d2...36e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er ikke en god lønn for en jurist. 

Anonymkode: a56e9...988

For en jurist i offentlig sektor etter tre år er det veldig godt betalt jo. Hilsen jurist i offentlig sektor 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rådgiver på sjette året, 695000 i grunnlønn. Reell lønn ca. 780000. Har mer enn 30 års erfaring i arbeidslivet, men gikk ned et par hundre tusen da jeg byttet fra det private til staten for seks år siden. Er likevel fornøyd med lønna og de andre godene jeg har i min stilling. Hjemmekontor når jeg måtte ønske, mye reisevirksomhet som genererer avspasering, reisetid og overtidsbetaling, kan ta ferie akkurat når det passer meg og veldig selvstendig jobb. 

Anonymkode: 87e97...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Nei. Men helt ok. 

Jo, i alle dager. Hva forventer dere å tjene egentlig? 

En jobb i staten gir en rekke fordeler som dere ikke får i det private. Selv om det er veldig ulikt internt i "staten" (staten består jo av en mengde ulike etater og virksomheter, og under der igjen helt ekstremt mange ulike stillinger og ansvarsområder og oppgaver), er det trossalt mye tryggere å være ansatt i det offentlige enn om du jobber i det private. Det er mange rettigheter offentlige ansatte har som man ikke har i det private. 

Stå på, ta maser ansvar, jobb mye, ja så vil du trolig få høyere lønn etter noen år, men å forvente 600 tusen som startlønn 690 etter tre år, i det offentlige, er helt villt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Mastergrad, rådgiver, 650 000 kr. Tre år i stillingen.

Anonymkode: 13b2a...968

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jo, i alle dager. Hva forventer dere å tjene egentlig? 

En jobb i staten gir en rekke fordeler som dere ikke får i det private. Selv om det er veldig ulikt internt i "staten" (staten består jo av en mengde ulike etater og virksomheter, og under der igjen helt ekstremt mange ulike stillinger og ansvarsområder og oppgaver), er det trossalt mye tryggere å være ansatt i det offentlige enn om du jobber i det private. Det er mange rettigheter offentlige ansatte har som man ikke har i det private. 

Stå på, ta maser ansvar, jobb mye, ja så vil du trolig få høyere lønn etter noen år, men å forvente 600 tusen som startlønn 690 etter tre år, i det offentlige, er helt villt. 

Det er ikke helt vilt. Dette finnes det statistikk på med svært mange respondenter, ja nesten alle akademikere i staten. Startlønnen for en nyutdannet med master er de fleste statlige arbeidsplasser litt høyere enn 600 000 for en nyutdannet med master. Derfor skrev jeg det ikke var bra, men ok. At du personlig synes det er bra og over all forventning har ingenting å si når statistikken tydelig sier noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nylig blitt seniorrådgiver og lønnen er 690.000, men gjennomsnittslønnen for seniorrågivere er 790.000, så tjener endel under det. Ganske mange seniorer hos oss som tjener mellom 750-950'. Noen har 30 års erfaring, mens andre har 5-10 års erfaring. Fagområde er både HR, økonomi, anskaffelser, sikkerhet osv. 

NB - dette er seniorrådgivere som er Akademikerne, seniorrådgivere i LO tjener mindre enn oss. 

Jeg har syv års erfaring og er siviløkonom.

Anonymkode: e7371...c4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er 34 år, jurist, har seks års erfaring og tjener 750 000. Seniorrådgiver

Så blir det i praksis 30-40-50 000 mer pga. liberal overtidsbruk og at vi kan velge fritt mellom utbetaling og avspasering av reisetid, men det jobber jeg jo for. Ganske hektisk på jobb, men spennende oppgaver og reell mulighet for avspasering. 

Anonymkode: daa9b...27a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...