Gå til innhold

Mønster med sømmonn. Hvorfor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er veldig mange år siden jeg har sydd. Mener å huske jeg fikk mønster fra Burda da, men sikkert ikke bare derfra.

Husker at jeg tegna mønsteret på stoffet og la til litt sømmonn. Altså sydde jeg på krittstreken på stoffet. Funka utmerket!😊

Til min fortvilelse har jeg nå kjøpt fire mønster hos Selfmade, alle er inkl. sømmonn. Har en bok fra Stine Skoli med mønster, inkl sømmonn det og. Skjønner ikke vitsen med at det er inkludert.

Kan noen forklare hvorfor det er en bra idé?

Evt. hvor får jeg mønster hvor jeg legger til litt sømmonn selv?

Anonymkode: 76aae...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Moren min sydde mye, og brukte mest mønster fra Burda, - var veldig fornøyd med de. Husker hun hadde et slikt hjul hun rullet over som lagde hull i smørpapiret hun brukte som mønster. Det la hun så på stoffet og tegnet på med sømmonn. 

De har nok mønster med sømmonn for at man skal kunne klippe helt inntil mønsteret, og slippe å legge det til. Da blir det helt likt rundt hele, for det kan være vanskelig å få akkurat 1 cm f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at folk skal slippe å legge det til selv. 

Man kan bare tegne mønsteret rett av, legge det på stoffet, og skjære/klippe helt inntil kanten av mønsterbiten, og så sy. 

Mange foretrekker å slippe å legge det til selv. En ting er at man da må huske på å gjøre det, en annen er at om man trenger høy nøyaktighet, må man gjerne bruke tid på å måle så det blir likt hele veien rundt. 

Jeg foretrekker når det er sømmonn på 0.7 cm inkludert. Det passer perfekt til å sy på overlocken, som er det jeg bruker til det meste. Det er lettere enn å måtte legge det til selv rundt alle kanter. Men det er irriterende når mønster er inkludert sømmonn på 1.5 cm, da må jeg huske på å ta det vekk først. 

Så det er altså smak og behag om man liker å legge til sømmonn selv, eller om man liker at det allerede er inkludert i mønsteret så man slipper å tenke på det. 

Anonymkode: ad8a6...6c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri helt skjønt hvorfor man selv må legge til søm monn, hvorfor ikke ha det med på mønsteret. Mye enklere?

Anonymkode: 232df...e70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har aldri helt skjønt hvorfor man selv må legge til søm monn, hvorfor ikke ha det med på mønsteret. Mye enklere?

Anonymkode: 232df...e70

Det kommer litt an på. 

Hvor mye sømmonn man trenger/ønsker, avhenger av hvordan man ønsker å sy det. Noen liker å sy det på overlock, og da er 0.7 cm perfekt. Noen liker å lage franske sømmer, og da trenger man adskillig større sømmonn. Ulike måter å sy på, krever ulikt sømmonn. 

Om man skal endre på mønstrene, krever det også ofte at man tar utgangspunkt i selve søm-linjen. Da må man fjerne sømmonn før man kan gjøre endringen. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misliker også mønstre med sømmonn, da må man jo huske å passe på mer, synes jeg. Når jeg tegner av mønstre uten sømmon, tegner jeg av der mønsteret av, også klipper pluss 0,5-1 cm. Da har jeg også en linje som kan brukes som guideline når man syr. Man mister den kontrollen når man har et mønster inkl sømmon. Pluss, hvis man trenger å tilpasse litt. Jeg har litt kort kropp, litt for brede skruldre, litt for lange armer, litt for lite definert midje osv. Alle disse er veldig enkle å fikse med mønstertilpassing, men hvis man har mønster med sømmon, så blir det igjen fort feil. 

fremgangsmåten for mønstre med sømmon, blir jo å tegne på nytt der man tror skulle være egentlig mønster.. 

Anonymkode: c3524...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg misliker også mønstre med sømmonn, da må man jo huske å passe på mer, synes jeg. Når jeg tegner av mønstre uten sømmon, tegner jeg av der mønsteret av, også klipper pluss 0,5-1 cm. Da har jeg også en linje som kan brukes som guideline når man syr. Man mister den kontrollen når man har et mønster inkl sømmon. Pluss, hvis man trenger å tilpasse litt. Jeg har litt kort kropp, litt for brede skruldre, litt for lange armer, litt for lite definert midje osv. Alle disse er veldig enkle å fikse med mønstertilpassing, men hvis man har mønster med sømmon, så blir det igjen fort feil. 

fremgangsmåten for mønstre med sømmon, blir jo å tegne på nytt der man tror skulle være egentlig mønster.. 

Anonymkode: c3524...cac

Du vet jo hvor det skulle vært egentlig mønster? Hvor mye sømmonn som er lagt til, skal stå på mønsteret, så du vet at om det er lagt til 0.7 cm sømmonn, så måler du 0.7 cm innenfor streken på mønsteret, og der er sømlinjen. På samme måte som man når det IKKE er sømmonn tegner opp/klipper 0.7 (eller hva man nå foretrekker som sømmonn) utenfor den opptegnede streken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes begge deler funker greit, det som kan være irriterende er at forskjellige mønstre har forskjellige løsninger. Jeg har for eksempel sydd en del fra Burda i det siste, og der må jeg legge til sømmonn. Deretter skulle jeg sy et plagg fra en uavhengig designer, og der var sømmonnet inkludert, men det tenkte jeg ikke på da jeg begynte å klippe og la til 1 cm sømmonn. Jada, vet at jeg bør lese mønsteret først osv., men dette plagget hadde jeg sydd mange ganger før så jeg hoppet over den biten. Det gikk helt fint, da, det hadde vært verre om det var omvendt... 

Men for å svare på spørsmålet ditt,  så har i hvert fall Burda sine mønstre ikke inkludert sømmonn. Det står i mønsteret hvor mye du skal legge til (men du kan jo bestemme selv), for eksempel mer sømmonn nederst på buksebein og ermer og sånn. Burda har veldig mange mønstre, og jeg synes at instruksjonene er noe mer detaljerte enn Selfmade sine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...