Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi er en familie med meg, samboer, en jente på 3 og en gutt på 1 år. 
Og jeg holder på å klikke. 

Her er et godt eksempel på vår hverdag. Gutten våkner  kl 5 . Og da er han ferdig sovet. Jenta våkner av at vi våknet så hun står opp med oss. Jenta driver med bleieslutt. Hun tar på seg truse selv, men tisser i den, mens gutten river ut alt fra skapet på badet. Jenta nekter å sitte på do i dag for det bestemmer hun. (Hennes ord).  Og ikke vil hun ha på annen truse enn enhjørningtrusa som nå er våt. Et raserianfall senere har jeg fått på gutten klær og jenta har fått på sine klær selv. Deretter bestemmer jenta at hun vil ha grøt til frokost. Jeg lager grøt og begynner samtidig  å ta ut av oppvaskmaskinen. Gutten er på vei inn i oppvaskmaskinen og jenta vil gjerne røre i grøten som jeg sier nei til fordi det er varmt og nå får ikke jeg passet på henne. Jeg tar først ned jenta fra kjøkkenbenken og så gutten ut fra oppvaskmaskinen. Jenta har raserianfall for hun skulle jo bare røre og gutten har raserianfall for han skulle inn i oppvaskmaskinen! Bestemmer meg for å ta oppvaskmaskinen når jeg kommer hjem fra jobb. 
Dekker deretter  på bordet og jenta vil gjerne sitte på fanget mitt mens hun spiser grøt. Jeg sier nei og da nekter hun å spise, mens gutten har kastet grøtskåla i gulvet. Begge vræler for full hals. 
Jenta vil ha eple i stedet og jeg sier nei og at da får hun sitte på plassen sin og spise litt grøt først. 
Samboer står opp kler på seg og tar over hyleshowet så jeg får fikset meg på badet. 
For at begge skal få i seg noe før barnehagen får jenta til slutt eple og gutten får brødskive som han spiser litt av, men hiver på gulvet. 
Når vi så kommer hjem fra barnehagen er det egentlig det samme. Ingen av dem vil spise middag, i dag spiste jenta middag på fanget mitt, mens gutten kun spiste pastaskruer og kastet resten av maten på gulvet. Deretter når vi skulle rydde klatret han opp på kjøkkenbenken, mens jenta som skulle dekke av bordet var uheldig og tømte vannglasset  over seg så samboer måtte finne rene klær til henne.

Når ungene er lagt så er gulvet full av mat, oppvaskmaskinen er halvtømt, sofaputene ligger utover gulvet , på badet er innholdet i skapet slengt utover og leker har jenta ryddet noe , men det ligger fremdeles diverse her og der. 

Vi rekker å rydde opp i kaoset halvveis før gutten våkner og nekter å sove igjen før kl 22. og da må vi legge oss også for vi skal jo opp kl 5. 

Er det slik hos flere? Jeg og samboer er fullstendig utslitte! 

Samboer er like delaktig som meg og det er fine øyeblikk også, men hverdagen er kaos. Huset er kaos. Jenta er ofte med på å lage mat, rydde, kle på seg selv og så videre. Og vi har rutiner , men likevel blir resultatet ofte slik. 

Anonymkode: f204f...495

• Liker 2
  • Hjerte 15
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om ungene dine på 1 og 3 har flere raserianfall før klokka har slått 0700, så må dere foreldre se dere i speilet, og oppsøke profesjonell hjelp…

Anonymkode: 39a36...f85

• Liker 21
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi er en familie med meg, samboer, en jente på 3 og en gutt på 1 år. 
Og jeg holder på å klikke. 

Her er et godt eksempel på vår hverdag. Gutten våkner  kl 5 . Og da er han ferdig sovet. Jenta våkner av at vi våknet så hun står opp med oss. Jenta driver med bleieslutt. Hun tar på seg truse selv, men tisser i den, mens gutten river ut alt fra skapet på badet. Jenta nekter å sitte på do i dag for det bestemmer hun. (Hennes ord).  Og ikke vil hun ha på annen truse enn enhjørningtrusa som nå er våt. Et raserianfall senere har jeg fått på gutten klær og jenta har fått på sine klær selv. Deretter bestemmer jenta at hun vil ha grøt til frokost. Jeg lager grøt og begynner samtidig  å ta ut av oppvaskmaskinen. Gutten er på vei inn i oppvaskmaskinen og jenta vil gjerne røre i grøten som jeg sier nei til fordi det er varmt og nå får ikke jeg passet på henne. Jeg tar først ned jenta fra kjøkkenbenken og så gutten ut fra oppvaskmaskinen. Jenta har raserianfall for hun skulle jo bare røre og gutten har raserianfall for han skulle inn i oppvaskmaskinen! Bestemmer meg for å ta oppvaskmaskinen når jeg kommer hjem fra jobb. 
Dekker deretter  på bordet og jenta vil gjerne sitte på fanget mitt mens hun spiser grøt. Jeg sier nei og da nekter hun å spise, mens gutten har kastet grøtskåla i gulvet. Begge vræler for full hals. 
Jenta vil ha eple i stedet og jeg sier nei og at da får hun sitte på plassen sin og spise litt grøt først. 
Samboer står opp kler på seg og tar over hyleshowet så jeg får fikset meg på badet. 
For at begge skal få i seg noe før barnehagen får jenta til slutt eple og gutten får brødskive som han spiser litt av, men hiver på gulvet. 
Når vi så kommer hjem fra barnehagen er det egentlig det samme. Ingen av dem vil spise middag, i dag spiste jenta middag på fanget mitt, mens gutten kun spiste pastaskruer og kastet resten av maten på gulvet. Deretter når vi skulle rydde klatret han opp på kjøkkenbenken, mens jenta som skulle dekke av bordet var uheldig og tømte vannglasset  over seg så samboer måtte finne rene klær til henne.

Når ungene er lagt så er gulvet full av mat, oppvaskmaskinen er halvtømt, sofaputene ligger utover gulvet , på badet er innholdet i skapet slengt utover og leker har jenta ryddet noe , men det ligger fremdeles diverse her og der. 

Vi rekker å rydde opp i kaoset halvveis før gutten våkner og nekter å sove igjen før kl 22. og da må vi legge oss også for vi skal jo opp kl 5. 

Er det slik hos flere? Jeg og samboer er fullstendig utslitte! 

Samboer er like delaktig som meg og det er fine øyeblikk også, men hverdagen er kaos. Huset er kaos. Jenta er ofte med på å lage mat, rydde, kle på seg selv og så videre. Og vi har rutiner , men likevel blir resultatet ofte slik. 

1. Gå ned i stilling?

2. Ikke få "sinneanfall" selv- da blir det ENDA verre etterpå! Barna får mere raserianfall og flere raserianfall!! Vær rolig!!!!! 

Anonymkode: df32c...195

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om ungene dine på 1 og 3 har flere raserianfall før klokka har slått 0700, så må dere foreldre se dere i speilet, og oppsøke profesjonell hjelp…

Anonymkode: 39a36...f85

Oi, takk!? 

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

1. Gå ned i stilling?

2. Ikke få "sinneanfall" selv- da blir det ENDA verre etterpå! Barna får mere raserianfall og flere raserianfall!! Vær rolig!!!!! 

Jeg er da ikke sint i situasjonene jeg snakker om? Hvor står det at jeg er sint? 

Jeg holder på å klikke er ikke bokstavelig ment som at jeg har raserianfall selv. Mer ment som at jeg er utslitt og snart ikke orker det livet her mer slik det er nå. 

• Liker 5
  • Hjerte 12
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er da ikke sint i situasjonene jeg snakker om? Hvor står det at jeg er sint? 

Jeg holder på å klikke er ikke bokstavelig ment som at jeg har raserianfall selv. Mer ment som at jeg er utslitt og snart ikke orker det livet her mer slik det er nå. 

Barna MERKER alt!! De senser den minste sinnsstemning.....om du ikke er glad...ja da blir det mer utagerende atferd...ikke tro du kan" lure" barn....

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

En 1åri g og 3åring ersåpass krevende at jeg ville sykmeldt meg!!! Hadde ikke taklet det der! 

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sykemeldte meg da jeg var I din situasjon! Husk INGEN takker deg for å " holde" ut! Få et mer stressfritt liv og lykkeligere barn! Du trenger å sykemelde deg!

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner at du blir sliten, jeg har ett barn (riktignok alene), og han har verken kastet mat i gulvet, klikket på grunn av klær, med vilje tisset i trusa, eller noe lignende, men jeg har vært utslitt og koko selv uten alt det der 🙈 

Anonymkode: 8266d...230

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn på 18 måneder og er her det også kaos. Har liksom lurt på hvordan folk klarer to barn. Vi venter et til barn til høsten. 

men, jeg prøver å gjøre huset barnevennlig sånn at hun ikke kan rive ting ut av skaper, og vi lever heller litt rotete i hverdagen og rydder og vasker minimalt og tar skippertak i helger. 

datteren vår har alltid vært veldig var på stemninger og hvor til stede jeg er. Så det jeg har funnet ut som fungerer er at hver gang det er kaos på en eller annen måte så sier jeg « oida jaja nå må vi rydde opp» også ser det fortsatt helt bomba ut men wow så mye mer hun har begynt å rydde opp etter seg og tar initiativ til rydding. Jeg sier ikke så ofte nei til henne og lar henne styre på, jeg er mer streng når det kommer til bading, slåing, kasting, og sette seg i bil. Ting vi må gjøre må vi gjøre. Men raserianfall er hennes roer seg betraktelig når jeg lar henne styre på selv og så hjelper jeg henne heller hvis ting ikke går riktig vei. Da skriker hun også spør jeg « vil du at mamma skal hjelpe?» så sier hun ofte ja. 

vet at dette kanskje ikke er så hjelpsomt i situasjonen din men for oss hjalp det å bare la alt være kaos 😅

Anonymkode: 92e7a...7a2

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to unger og her er det helt likt. Det er skikkelig slitsomt. Jeg tror ikke dere gjør noe galt. Eneste tipset jeg har er å ha frokost klar kvelden før. Og jeg ville ikke gitt minsten mer enn en liten brødbit av gangen. Så havner ikke alt på gulvet😬 hold ut 

Anonymkode: 719eb...1af

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. 
Og samboer må stå opp samtidig med deg slik at dere er to om morgenen. Dusj helst om kvelden hvis dere kan, så dere er to hele tiden. 
Ikke la ungene velge hva de skal spise om morgenen. Ikke bruk tid på å lage grøt. La dem få samme mat hver morgen. At en ettåring kaster maten i gulvet er helt normalt og det vil gå over. 

Anonymkode: 5a268...bc2

• Liker 15
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Et annet tips jeg har er rote kasser. Vi putter alt som rotes ut i kasser. Det samme med klær og klesvask. Alle våre ting er i kasser😅 mye lettere å holde det ryddig. Vi har også rote kasser med bare masse forskjellig rot. 

vi har ikke pent bretta klær i skapet, skittentøys skapet er smekk fult, de rene barneklærne ligger i en kurv under stellebordet helt rota til. Kjøper alle klærne som sett. Alle leker har en egen kurv. Kjøkken benken er bomba men ren, og gulvet er rent. 
så lenge det er rent syns jeg ikke det har noe å si om det er rotete. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man sykmelder seg når man er syk, ikke fordi man har ettåring og treåring som trasser og kaster mat på gulvet. Virkelig. 

Anonymkode: 5a268...bc2

Jo! Hun og samboer er helt utslitt står det! Og hun sa at hun er lei al livet nærmest...nei sykmelde deg du ts og få et bedre liv! Ingen tjener noe på at du sliter deg ut! 

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi har et barn på 18 måneder og er her det også kaos. Har liksom lurt på hvordan folk klarer to barn. Vi venter et til barn til høsten. 

men, jeg prøver å gjøre huset barnevennlig sånn at hun ikke kan rive ting ut av skaper, og vi lever heller litt rotete i hverdagen og rydder og vasker minimalt og tar skippertak i helger. 

datteren vår har alltid vært veldig var på stemninger og hvor til stede jeg er. Så det jeg har funnet ut som fungerer er at hver gang det er kaos på en eller annen måte så sier jeg « oida jaja nå må vi rydde opp» også ser det fortsatt helt bomba ut men wow så mye mer hun har begynt å rydde opp etter seg og tar initiativ til rydding. Jeg sier ikke så ofte nei til henne og lar henne styre på, jeg er mer streng når det kommer til bading, slåing, kasting, og sette seg i bil. Ting vi må gjøre må vi gjøre. Men raserianfall er hennes roer seg betraktelig når jeg lar henne styre på selv og så hjelper jeg henne heller hvis ting ikke går riktig vei. Da skriker hun også spør jeg « vil du at mamma skal hjelpe?» så sier hun ofte ja. 

vet at dette kanskje ikke er så hjelpsomt i situasjonen din men for oss hjalp det å bare la alt være kaos 😅

Du bør jo vaske litt etter en halvannenårig barn! Ikke rart det er sykdommer her i landet.......øsj....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har bare en toåring (nr 2 på vei ), men om morgenene her går det i barnetv når vi foreldre ordner på kjøkkenet. Eller så løper hun rundt og kjeder seg, klenger osv. Hun får frokost i barnehagen, men om hun ikke vil spise til andre måltider får hun gå uten mat. Det er ikke krise. Hun spiser alltid godt til minst ett måltid om dagen + snacks. 

Når nr 2 kommer, tenker vi å ha ansvar for hver vår unge om morgenen. Det kan ikke være sånn at den ene skal ta alt og den andre skal sove. Da får man legge seg tidligere. 

Anonymkode: ec651...f71

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg sykemeldte meg da jeg var I din situasjon! Husk INGEN takker deg for å " holde" ut! Få et mer stressfritt liv og lykkeligere barn! Du trenger å sykemelde deg!

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

En 1åri g og 3åring ersåpass krevende at jeg ville sykmeldt meg!!! Hadde ikke taklet det der! 

Hææ?? Har løsningen på alt blitt å sykmelde seg nå? Gir leger virkelig sykmelding for dette??? 

Anonymkode: 130ff...ea8

• Liker 27
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Man er jo ikke syk.

Blir litt feil at arbeidsgiver skal betale for dette?

Anonymkode: ce88d...c02

• Liker 26
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hææ?? Har løsningen på alt blitt å sykmelde seg nå? Gir leger virkelig sykmelding for dette??? 

Anonymkode: 130ff...ea8

Ja hun sier hun er utslitt. Har du noengang hørt en lege si" nei du kan ikke få sykemelding...?" Det er fordi vi mennesker kjenner OSS SELV BEST. Leger kan egentlig ikke nekte noen slik sett sykemelding. 

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...