Gå til innhold

Jeg spiser to store måltider to dager i uken.F.eks. en stor kebabpizza og en ispakke.Resten av uken er jeg "sunn".Jeg holder vekten.Trener.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er overspising usunt når man holder vekten og trener? Eventuelt hvorfor?

Anonymkode: 493cc...49f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Overspising på feil mat/junk regelmessig er alltid usunt. At du holder vekten er ikke relevant, slank er ikke enbetydende med å være sunn. 

Anonymkode: b0d84...d33

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg går ned i vekt selv om jeg innimellom har et helt horribelt kosthold. Når sønnen min er hos pappaen sin, spiser jeg nesten bare knekkebrød, potetgull, godteri og drikker alkohol. Ettersom det er så lite så har jeg likevel gått ned 5 kilo siden jul. Men beveger meg mye og har et sunt kosthold resten av tida, så satser på at kroppen har det bra likevel 😅

Anonymkode: 1cbdf...465

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man kan gå ned i vekt eller holde vekten gjennom å bare spise McDonald’s. men det er jo ikke sunt fordi. 

Anonymkode: 9846d...1d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker først og fremst du bør unngå å spise ispakker. Selv om innholdet kan gi deg oppkast og diaré anbefaler jeg det ikke til slankemiddel 😊

Anonymkode: 644a4...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er dette dårlig for kroppen din. Vekta sier jo ikke alt. Hvorfor behandler du deg selv så dårlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er totalen som teller. Du blir ikke usunn av å spise to usunne måltider i løpet av uken, på samme måte som du ikke blir sunn av å spise to sunne måltider i uken. 

Anonymkode: 9c8e7...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Faktisk så tror jeg vi mennesker opp gjennom evolusjon og historie, har hatt det sånn at vi overspiser en gang i blant når maten først er der foran oss. Vi visste ikke alltid når neste måltid meldte seg, og da spiste man til man nesten sprakk om man først klarte å nedlegge et bytte eller finne noe.

Man kunne gå sulten i dagesvis, og så plutselig lykkes i å finne mat til familien eller stammen sin. Da spiste man. Og sånn var det nok i hundretusener av år her på den nordlige halvkule, fordi vi har så strenge vintere her. Kun få måneder i året det gikk an å høste sopp, bær, frukt, viltvoksende typer urkorn og spiselige røtter. 

Vi er faktisk ikke skapt til et liv med mettende måltider hver tredje eller fjerde time. Vi er skapt for å spise stort og sjeldnere.

Det å spise fire ganger om dagen er noe folk har fått for seg i dagens moderne samfunn. Men så eser vi ut også, da...

Anonymkode: 04ac6...6c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Faktisk så tror jeg vi mennesker opp gjennom evolusjon og historie, har hatt det sånn at vi overspiser en gang i blant når maten først er der foran oss. Vi visste ikke alltid når neste måltid meldte seg, og da spiste man til man nesten sprakk om man først klarte å nedlegge et bytte eller finne noe.

Man kunne gå sulten i dagesvis, og så plutselig lykkes i å finne mat til familien eller stammen sin. Da spiste man. Og sånn var det nok i hundretusener av år her på den nordlige halvkule, fordi vi har så strenge vintere her. Kun få måneder i året det gikk an å høste sopp, bær, frukt, viltvoksende typer urkorn og spiselige røtter. 

Vi er faktisk ikke skapt til et liv med mettende måltider hver tredje eller fjerde time. Vi er skapt for å spise stort og sjeldnere.

Det å spise fire ganger om dagen er noe folk har fått for seg i dagens moderne samfunn. Men så eser vi ut også, da...

Anonymkode: 04ac6...6c3

Wow, kom du på dette helt av deg selv?

Anonymkode: 8acfa...c5a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 17.3.2025 den 19.35):

Overspising på feil mat/junk regelmessig er alltid usunt. At du holder vekten er ikke relevant, slank er ikke enbetydende med å være sunn. 

Anonymkode: b0d84...d33

Men sunnhet innbefatter ALL helse.

Det altfor mange ser bort fra når de snakker i absolutter er at psykisk helse også er helse. Og folk med god helse snakker om balanse, om livsnyting, om kvalitet over kvantitet. De snakker ikke egentlig om «dette er en absolutt regel, slik skal og må alle leve». Det er mer karakteristisk for mennesker som har en spiseforstyrrelse eller et markant usunt forhold til mat.

Og det er psykisk uhelse. Å ha dårlig psykisk helse er også uforenelig med å være sunn. Kontrollbehov er psykisk uhelse, også når det gjelder såkalt «sunn» mat, eller såkalte «sunne» vaner.

Anonymkode: 7c5d5...d87

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...