AnonymBruker Skrevet 17. mars #1 Del Skrevet 17. mars Roter rundt i fryseren for tiden, og prøver å spise opp noe av det som ligger der fordi den er smekkfull. Har et kombiskap, så kun tre skuffer i frysedelen. Kastet i går en pakke bacon i terninger som hadde holdbarhetsdato i begynnelsen av 2022. Bacon er jo fett, og fett harskner og kjøtt med mye fett er det som har dårligst holdbarhet, også i fryseren. I dag fant jeg et par ziplockposer med kyllinglårfilet. Ca 300 gram i hver pose. Denne kyllingkjøtt-typen er jo litt mer fett på her og der enn hva magre kyllingbryst har. Ser at jeg har merket posene med juli 2024, altså i fjor. Men har de ligget for lenge? De er helt grå i fargen og SER ikke så appetittelige ut lenger. Men er de spiselige, og vil de sannsynligvis smake helt greit? Det er vel bare smaken som er blitt dårligere og kanskje ernæringsverdien, men det er ikke noe farlig? Ville du spist kyllingkjøtt med fett i som har ligget i fryseren åtte måneder? Hvilke grenser setter egentlig folk på frysematen? Spiser man alt? Spiser man bare noe og kaster det som har blitt glemt og dermed liggende "for lenge", og hva er "for lenge"? Anonymkode: fedd2...2aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #2 Del Skrevet 17. mars Kaster ikke mat før jeg har lukta og smakt på det. Blir sur når jeg hører om folk som kaster pga dato. I fryser holder mat seg lenge. Anonymkode: 65793...3f4 12 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #3 Del Skrevet 17. mars Kaster ikke før jeg har luktet på det. Dato forholder jeg meg nesten ikke til, med mindre det er melk som har stått åpnet i 2 uker... Anonymkode: 178d1...378 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #4 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Kaster ikke mat før jeg har lukta og smakt på det. Blir sur når jeg hører om folk som kaster pga dato. I fryser holder mat seg lenge. Anonymkode: 65793...3f4 Er klar over at fryser brukes for at mat skal holde seg lengre enn datostemplingen sier. Men det har ikke evig holdbarhet der heller. Det har i alle fall jeg lest meg til. Og nettstedet Matprat skriver jo at kyllingkjøtt maks skal ligge i fryseren kun i fire måneder!? Derfor jeg spør. Fire måneder? Det er jo ikke noe. Mitt kyllingkjøtt har ligget dobbelt så lenge, så.... derfor jeg tar det opp til diskusjon og spør. Vil jo ikke bli syk heller og forgifte meg og samboeren. ts Anonymkode: fedd2...2aa 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lava Anne Skrevet 17. mars #5 Del Skrevet 17. mars (endret) Jeg er ganske rund i kantene her. Vet ikke med kylling, men har spist lam som har ligget i opptil halvannet år. Mørt og digg. Når fargen forandrer seg, blir jeg skeptisk, men står at maksdato på fryst kylling er på 8-9 mnd. https://iform.nu/sunn-mat/fryser-mat-holdbarhet Endret 17. mars av Lava Anne 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #6 Del Skrevet 17. mars Kylling hadde jeg kasta. Er et skummelt kjøtt. Anonymkode: 6caea...4e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #7 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kylling hadde jeg kasta. Er et skummelt kjøtt. Anonymkode: 6caea...4e5 Så du hadde kastet det pga liggetid i fryseren er 8 mnd? Ja, jeg er i tvil selv, fordi det har endret farge....det er helt grått nå, ikke sånn friskt grårosa som det er ferskt. Nå ble jeg usikker... hadde tenkt å være litt tøff og spise det, men... ts Anonymkode: fedd2...2aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
forkjølajente Skrevet 17. mars #8 Del Skrevet 17. mars Jeg ville tint det og så lukta om det luktet surt. Hvis ikke, så hadde jeg ikke nølt med å spise det. Gjerne innen gryte hvis det ser litt uapetelig ut 🤭 3 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
luxifine Skrevet 17. mars #9 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Er klar over at fryser brukes for at mat skal holde seg lengre enn datostemplingen sier. Men det har ikke evig holdbarhet der heller. Det har i alle fall jeg lest meg til. Og nettstedet Matprat skriver jo at kyllingkjøtt maks skal ligge i fryseren kun i fire måneder!? Derfor jeg spør. Fire måneder? Det er jo ikke noe. Mitt kyllingkjøtt har ligget dobbelt så lenge, så.... derfor jeg tar det opp til diskusjon og spør. Vil jo ikke bli syk heller og forgifte meg og samboeren. ts Anonymkode: fedd2...2aa Kjøtt som har sett bedre dager blir gryterett og suppe her i hus. Det skal mye til at kjøttet er helt ødelagt, men ikke alt ser like delikat ut så da blir det som regel suppe her i hus. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #10 Del Skrevet 17. mars Jeg tok opp og stekte et par svineburgere som hadde ligget i et år+ i fryseren. Høyt fettinnhold og kjente med første bit at det hadde harsknet😅Kylling har jeg spist når det har vært eldre enn 1 år, men ting med høyt fettinnhold kaster jeg når det blir så gammelt. Anonymkode: e2000...012 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #11 Del Skrevet 17. mars Fryseren er ikke ment for å lagre mat i årevis. Ta en gjennomgang 1-2 ganger i måneden og ikke kjøp mer enn dere har tenkt å spise de neste 3 månedene. Anonymkode: 31272...1dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Duff Skrevet 17. mars #12 Del Skrevet 17. mars https://www.matprat.no/artikler/oppbevaring-og-holdbarhet/oppbevaring-i-fryser/ Skrell ned siden så kommer det opp en oversikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #13 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Fryseren er ikke ment for å lagre mat i årevis. Ta en gjennomgang 1-2 ganger i måneden og ikke kjøp mer enn dere har tenkt å spise de neste 3 månedene. Anonymkode: 31272...1dd uansett hvor lenge det har ligget i fryser så lukt på den i tint tilstand. ikke kast mat som kan spises. Anonymkode: 65793...3f4 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #14 Del Skrevet 18. mars Jeg spiser så godt som alt. Jeg kaster ikke mat som kan spises. Ofte er det bare det at konsistensen blir litt dårlig, tørrere og smaken blir litt svakere. Det må være i tett beholder da, helst i glass og helst med vakuumlokk. Zwilling Fresh & Save i glass er geniale. De har også QR-kode og app så man kan ha full kontroll over hva man har i fryseren og hvor lenge det har ligget der, utløpsdato etc. Er maten eksponert for luft får det fort "frysersmak". Kjøtt med frysersmak bruker jeg i en gryterett med mye smak. Som sagt, jeg kaster ikke mat som kan spises. Anonymkode: 19a10...dfc 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #15 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Roter rundt i fryseren for tiden, og prøver å spise opp noe av det som ligger der fordi den er smekkfull. Har et kombiskap, så kun tre skuffer i frysedelen. Kastet i går en pakke bacon i terninger som hadde holdbarhetsdato i begynnelsen av 2022. Bacon er jo fett, og fett harskner og kjøtt med mye fett er det som har dårligst holdbarhet, også i fryseren. I dag fant jeg et par ziplockposer med kyllinglårfilet. Ca 300 gram i hver pose. Denne kyllingkjøtt-typen er jo litt mer fett på her og der enn hva magre kyllingbryst har. Ser at jeg har merket posene med juli 2024, altså i fjor. Men har de ligget for lenge? De er helt grå i fargen og SER ikke så appetittelige ut lenger. Men er de spiselige, og vil de sannsynligvis smake helt greit? Det er vel bare smaken som er blitt dårligere og kanskje ernæringsverdien, men det er ikke noe farlig? Ville du spist kyllingkjøtt med fett i som har ligget i fryseren åtte måneder? Hvilke grenser setter egentlig folk på frysematen? Spiser man alt? Spiser man bare noe og kaster det som har blitt glemt og dermed liggende "for lenge", og hva er "for lenge"? Anonymkode: fedd2...2aa Nei ville ikke spist grå kylling som har ligget i en ziploc-pose i fryseren i 8 mnd. Spiser ikke kylling i utgangspunktet, så ville ikke luktet på den en gang. Fryseboks i kombiskap holder sjelden under minus 20 som er min max-temperatur i fryseren. Tør ikke tenke på hvor lang innfrysningstid en slik kylling har hatt i et kombiskap, og hvordan det og annen håndtering har forringet den. Du må skaffe deg bedre rutiner. Det nytter ikke å putte ting i fryseren om man likevel glemmer det og kaster det etter 2 år. Da kan man likegodt kaste det med en gang. Anonymkode: e250f...df4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 18. mars #16 Del Skrevet 18. mars Jeg syns det er mye hysteri ute og går når det gjelder mat og kasting. Det er ikke lenge siden jeg spiste strimlet svinekjøtt som hadde utløpsdato i 2022 og det smakte helt fint. Nå har jeg fryseskap som holder -22, men jeg bruker øyne og nese før jeg kaster mat. I frysedelen til kombiskapet oppbevarer jeg egentlig bare iskrem, bakst og grønnsaker, det er ting det er stor rullering på, det rekker aldri å bli gammelt. Jeg hadde tatt opp den grå kyllingen og latt den tine, jeg kan med stor sikkerhet si at du lukter det hvis den ikke kan spises. Bortsett fra det så er jeg enig med AB over meg, det er bedre å kaste ting med en gang enn å oppbevare det kjempelenge for så å kvitte seg med det. Det er lurt å ha en liste over hva man har i fryseboksen og når det ble lagt der. Siden mitt fryseskap står i en bod så bruker jeg bare en whiteboard-tusj og skriver rett på døren. Da vet jeg hva jeg har og når det ble lagt der. Når jeg tar noe ut, så viskes det bort fra døren. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #17 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei ville ikke spist grå kylling som har ligget i en ziploc-pose i fryseren i 8 mnd. Spiser ikke kylling i utgangspunktet, så ville ikke luktet på den en gang. Fryseboks i kombiskap holder sjelden under minus 20 som er min max-temperatur i fryseren. Tør ikke tenke på hvor lang innfrysningstid en slik kylling har hatt i et kombiskap, og hvordan det og annen håndtering har forringet den. Du må skaffe deg bedre rutiner. Det nytter ikke å putte ting i fryseren om man likevel glemmer det og kaster det etter 2 år. Da kan man likegodt kaste det med en gang. Anonymkode: e250f...df4 Da får du la være å kjøpe mat og legge i fryser. Anonymkode: 65793...3f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #18 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei ville ikke spist grå kylling som har ligget i en ziploc-pose i fryseren i 8 mnd. Spiser ikke kylling i utgangspunktet, så ville ikke luktet på den en gang. Fryseboks i kombiskap holder sjelden under minus 20 som er min max-temperatur i fryseren. Tør ikke tenke på hvor lang innfrysningstid en slik kylling har hatt i et kombiskap, og hvordan det og annen håndtering har forringet den. Du må skaffe deg bedre rutiner. Det nytter ikke å putte ting i fryseren om man likevel glemmer det og kaster det etter 2 år. Da kan man likegodt kaste det med en gang. Anonymkode: e250f...df4 Det er ikke fryseboks. Det er eget fryseskap under kjøleskapet, det er et todelt kombiskap. Men nei, jeg tror ikke jeg kommer til å spise den kyllingen. Så på den i dag når den er tint (i kjøleskap) og den ser ikke appetittelig ut. Den går i matavfallet. Burde ha bedre oversikt over hva som er i fryseren til enhver tid, ja. Men i steden for å sjekke i fryseren om jeg har kjøttdeig til lasagnen, så kjøpe jeg en ny... ts Anonymkode: fedd2...2aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #19 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det er ikke fryseboks. Det er eget fryseskap under kjøleskapet, det er et todelt kombiskap. Men nei, jeg tror ikke jeg kommer til å spise den kyllingen. Så på den i dag når den er tint (i kjøleskap) og den ser ikke appetittelig ut. Den går i matavfallet. Burde ha bedre oversikt over hva som er i fryseren til enhver tid, ja. Men i steden for å sjekke i fryseren om jeg har kjøttdeig til lasagnen, så kjøpe jeg en ny... ts Anonymkode: fedd2...2aa Det er ikke særlig bærekraftig. For det første fører det til unødvendig matsvinn og for det andre blir det dyrere enn det trenger å være. Anonymkode: 65793...3f4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #20 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke særlig bærekraftig. For det første fører det til unødvendig matsvinn og for det andre blir det dyrere enn det trenger å være. Anonymkode: 65793...3f4 Jeg er klar over det, og det irriterer meg at jeg ikke husker å ta opp av fryseren oftere. Jeg må bli flinkere til å bruke opp det som er i fryseren før det blir for gammelt. ts Anonymkode: fedd2...2aa 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå